Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?

Startet av Pitter fra Madla, tirsdag 10. februar 2015, klokken 07:41

« forrige - neste »

Pitter fra Madla

Det har skjedd tre ganger nå; bilen bak blinker på meg som besatt med hovedlyktene. De to første gangene skjedde det i mørke, så jeg trodde jeg kjørte uten baklys. Men i går skjedde det i dagslys. Selv kan jeg ikke se noe eller høre noe spesielt, og det er ingen meldinger på skjermen. Når jeg kjører ut av veien for å sjekke, kjører "blinkeren" bare forbi, så jeg får ikke noen input av vedkommende. Og når bilen har stanset er det absolutt ingenting i veien. Men de gangene det har skjedd, så har bilen bak blinket intenst og langvarig, så noe må det være som vedkommende ser.

Etter andre gang (to uker siden) leverte jeg bilen på verksted. Det sier seg selv at en ikke-reproduserbar feil er vanskelig å finne. Men de sjekket loggen (jeg hadde tidspunktet), de målte seg gjennom hele 12V systemet og de sjekket lyssensoren som avgjør om lysene skal på når det mørkner. Helt uten spor. De hadde aldri hørt om noe liknende. Det ble opprettet sak hos engineering team i USA, men uten symptomer kommer det nok ikke så mye ut av det.

Etter de to første gangene tok jeg det med ro, for det var sikkert bare baklyktene som hadde skrudd seg av (alvorlig nok). Men etter at det skjedde i dagslys, når baklyktene faktisk skulle være av, ble jeg mer bekymret. Hva er det de ser? Hva er det som er galt?

- Ryggelys eller tåkelys bak slår seg på?
- Gnister/lysbuer?
- Røyk/flammer?
- Løse hjul? (det måtte jeg vel kjent på bilen)
- ?

Jeg aner overhodet ikke hva som skjer. Noen som har tips?
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

tklev

Kan det være at kjørelysene ikke er på? Har opplevd å bli kontaktet fordi baklyktene ikke lyser..

Epleskreller

Sjekket de hastigheten din opp mot fartsgrensen? Kan ha vært noen som hadde det travelt og mente at du burde kjøre fortere med en så flott bil ;-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eKul

Kan være noen av bremselysene i lysrekken i bakvinduet som er defekt. Dette har jeg sett på flere Model S, og det ser ikke bra ut.

fonberg

Tror mest på teorien om at man får blinking av de bak fordi man kjører sakte og de bak vil forbi.

Tviler på at random folk "blinker som besatt" fordi Teslaen foran mangler noen dioder i det høye bremselyset.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

cra

Ja, bremselysteorien har ikke jeg noe tro på heller. Har ikke inntrykk av at det er så vanlig å blinke på noen pga defekte lys bake.

Kan tåkelyset ditt stå på? Det blinker jeg konsekvent på, for det er fryktelig slitsomt å kjøre bak noen med dette på. Du kan evt. prøve å kjøre med batteri-menyen oppe (trykk på batterisymbolet øverst på skjermen). Der skulle du kunne se sånn noenlunde hvilke lys som er på, og kan kanskje se om noe blinker e.l. hvis det er datamaskinen som styrer det.

Ellers kan du jo prøve å ta nummeret på en av de som blinker, og ta kontakt med vedkommende for å høre hva det gjaldt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KalleKalif

Det er mange som ikke er klar over at nye biler har baklys som ikke "automatisk" er på i dagslys. Jeg har selv holdt på å blinke på en bil foran meg fordi jeg trodde han ikke hadde lys på, intill jeg fikk dette påpekt  :)
---
2015 85D

Pitter fra Madla

Takk for innspill så langt. Jeg tror vi kan eliminere muligheten for at jeg kjører for sent, for det har vært muligheter for å kjøre forbi noen ganger, og jeg har lagt merke til at iallefall en av bilene holdt veldig tydelig avstand. Og det er ikke det at de blinker 2-3 ganger. De blinker 15-20 ganger.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Muffinman

Kanskje du bør be kameraten din slutte å moone i bakruta  ;D

Guybrush

1. De vil kjøre om kapp?
2. De vil si at du kjører rundt i en fet bil?
3. Du har mistet hengerfestet ditt?  ;D

Bowers

Senk speilene så du ser de eller få noen til å se på bakhjulene dine mens du kjører. Hvis et dekk sitter litt skjevt på navet eller du har fått en "utposing" f.eks på innsiden av dekket så er det ofte veldig vanskelig å merke selv.
Jeg har selv stoppet flere biler opp igjennom for å gi føreren beskjed om at et av bakhjulene har vibrert.

Veldig mange TMS har feil på bremselysene, men som andre sier her så tviler jeg vel på at noen gidder å blinke 15-20 ganger for å gjøre oppmerksom på det.

Kanskje få en kompis eller noe til å kjøre bak deg en tur for å se om noe ser unormalt ut bakfra?

jazzwheel

Omvendt historie, men jeg pleide å blinke i hytt og gevær på tilfeldige biler når det regnet. Uvant å skulle trykke inn en knapp for å viske én gang..

toppi

Du ligger å subber i venstrefeltet på motorveien når det er ledig i høyrefeltet  :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sigurdi

Skulle det skje igjen, kan du trykke inn nødblinken en gang, dette lagrer en markør i loggen og blir lettere å feilsøke fra Tesla sin side.
Er nok å sette nødblinken på og av igjen, om du har tidspunktet er det likevel lettere med en markør.
Kan si at hendelsen skjedde like før nødblink marøkeren ble aktivert.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

nortrahof

Dersom man kjører lovlig hastighet (etter skilting) har jeg ofte opplevd å få biler bak meg som blinker med lysene. Da er hastigheten min justert etter GPSen, slik at eventuell feilvising på speedometer er eliminert. - Allikevel er folk såpass utålmodige at de blinker - spesielt trailere som liker å ta overhastighet før bakker.
- Er det 80 så er det 80 og ikke 81! - Det er det ikke jeg som bestemmer!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA