Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?

Startet av Pitter fra Madla, tirsdag 10. februar 2015, klokken 07:41

« forrige - neste »

Pitter fra Madla

Sitat fra: Kallisman på tirsdag 10. februar 2015, klokken 17:29
Kan det tenkes at blinkingen ikke er bevisst, men et resultat av dårlig veistandard? At det ser ut som bilen bak blinker fordi lysene på den går opp og ned når den homper bortover ujevn vei?

Dette trodde jeg også, men når jeg begynte å følge med på bilen bak i speilet ble det tydelig at det var styrt av sjåføren. God vei var det også. Spesielt i den undersjøiske tunnelen det skjedde i.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Bjørn Tore Vibeto

Få med deg en kamerat/venninne ut på kjøretur, be ham/henne ligge bak deg i egen bil en stund, for å observere hva som skjer eller ikke skjer når det burde. Så slipper du å spekulere.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

cra

Når noen ligger bak med fjernlys på er det som regel blinking med tåkelys som gjelder. Stort sett den eneste nytten jeg har av tåkelys. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Brede

Sitat fra: cra på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:24
Når noen ligger bak med fjernlys på er det som regel blinking med tåkelys som gjelder. Stort sett den eneste nytten jeg har av tåkelys. :)

Samme om bilen bak kjører med tåkelys, da setter jeg konsekvent på tåkebaklys.
Skal han blende meg så skal jaggu jeg blende ham også..  >:(

*Har blitt gammel og grinete*

Muffinman

Hvis du er så heldig å ikke ha elektrokromatisk sladrespeil kan du jo justere det slik at lyset sendes tilbake til avsenderen.

Men bare hvis du er i det skikkelig grinete hjørnet :)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Scaniacruiser

Dette har sannsynligvis å gjøre med at du kjører uten baklys. Du skriver at den ene gangen var i tunnel, og da mistenker jeg at lyssensoren registrerer taklyset  i tunnelen som tilstrekkelig til å kjøre uten baklys. Dette har jeg, som yrkessjåfør, sett på mange nye biler. Ikke bare el-biler. Det er ikke alle som har fått med seg denne endringen enda.

Når det er sagt(skrevet) så kan jeg ikke få meg til å forstå grunnlaget for åfjerne påbudet om tente baklys. Det er bevist flere ganger at tente baklys har forhindret ulykker. Ikke en eneste gang har jeg fått bevist det motsatte.
2020 Maxus Euniq prøvekjørt og bestilt. Venter i spenning...
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019??? Nei, ble kansellert.
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent! Men ble ikke bestilt.
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....Men lommeboka ville ikke.
Hjemmehørende vest for Bergen

Muffinman

Tviler veldig på at lyssensoren ikke fungerer som den skal. Hos meg tenner ALLTID lysene 1 sekund etter tunnelåpningen. Har ikke bommet en eneste gang, og baklysene følger hovedlysene.

En teori kan være at man har skrudd av "auto" modus og satt DRL på manuelt. Da får man ikke automatisk tenning av hovedlys, og heller ingen baklys.

Ebe

Den som kjører bak deg har ikke fått med seg at det er lovlig å kjøre uten kjørelys bak. Jeg tror det er så enkelt. Han har sikker irritert seg lenge over både elbiler og andre moderne biler som slår av baklyset når det er lyst.

Selv kjører jeg Leaf med kjørelys konstant på, både foran og bak. Syntes sensoren ikke klarer å oppfatte "dårlig sikt i lyst vær" godt nok, f.eks ved regn eller snøvær. Så her står bryteren "PÅ" konstant, den slår jo av lysene når man slår av bilen og gårnut uansett :)

Scaniacruiser - ulykkestatistikken viser en nedgang i ulykker som påkjørsel bakfra når man kjører uten kjørelys bak når det er lyst ute. Det ligger lenker til den statisikken på en annen tråd her inne. De vet ikke helt hvorfor, men de tror det har med å gjøre at bremselys som slås på syntes mye bedre når de blir aktivert fra "intet lys" enn fra kjørelys.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carjac

Er ganske sikker på at det er fordi baklys slås automatisk av ved dagslyskjøring. Ikke alle vet at det er standard på alle nye biler.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cirys1

Sitat fra: Carjac på søndag 15. februar 2015, klokken 16:39
Er ganske sikker på at det er fordi baklys slås automatisk av ved dagslyskjøring. Ikke alle vet at det er standard på alle nye biler.
Har hatt dette på bilen i over 2 år og aldri blitt blinket på (ikke Tesla), så denne teorien har jeg lite tro på, nå virker det ikke som trådstarter kjører med rykk og napp slik at bremselysene tennes i et kjør, for da hadde jeg blinket også visst bilen foran tente bremeslys for hver 100 m uten noen åpenbar årsak.

Det enkleste må være og få noen til og kjøre etter deg, så slipper vi og finne på flere teorier..  :P

laumb

Jeg har aldri blitt blinka på bakfra før - men ble det i går. Bilen blinka 3 ganger med jevne mellomrom.
Skrudde på lysene manuelt og det ble stille bak der.
Slo de av en km senere og da blinka han som gal...

Er nok fordi dem tror vi kjører ulovlig uten lys ...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA