Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av Totte, søndag 15. februar 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

Totte

Sukk, før man prøver å være smart-ass, så kan man kanskje tenke gjennom forutsetningene litt, og hva man prøver å regne på?

Er Teslaer begrenset til 16A lading? Ikke? Så gjør regnestykket med 32A og se om svaret blir like morsomt.
Er det relevant å oppgi maksimal rekkevidde når man skal regne på et worst-case scenario? Er ikke spørsmålet snarere hvor raskt det er mulig å tappe ned batteriet?

De som gidder å lese kan se at denne faktoren på 10 var et løst anslag på teoretisk maksforbruk, altså et worst-case scenario for å illustrere at 200kr/mnd høres snaut ut. Om noen vil regne seg fram til en annen faktor, så vær så god, poenget er uansett at den lett blir større enn 1.

La oss angripe dette fra motsatt side, og si f.eks. 50kWt per arbeidsdag (altså med en solid sikkertsmargin på batteriet), noe som gir drøyt 1000kWt på en mnd, og dermed en faktor på over 4. Med tilsvarende helgeforbruk, så er faktoren 6.

De mest oppvakte vil nå kanskje også klare å forstå at mitt maksimumsanslag baserte seg på én full lading per dag, og 85kWh batteripakke. Urealistisk forbruksmønster? Ja. Relevant som maksimumsanslag? Ja.

Øyvind.h

Om noen skal få 32A opplegg og andre 10A bør det prisdifferensieres. Jeg hadde i hvert fall vært villig til å betale ekstra for 32A, selv om det har null og niks å si for forbruket. Og å legge opp 32A vil bli vesentlig dyrere enn 10A til alle plassene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Totte på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:36
De mest oppvakte vil nå kanskje også klare å forstå at mitt maksimumsanslag baserte seg på én full lading per dag, og 85kWh batteripakke. Urealistisk forbruksmønster? Ja. Relevant som maksimumsanslag? Ja.

Selv de minst oppvakte vil undres over hvor man gjør av 85kWh hver bidige dag...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Totte

Vel, ifølge Tesla kan man bruke dem til å kjøre 40 mil, eller deromkring. Svaret ditt har et glimt i øyet som får meg til å anta at du er blant dem som egentlig skjønner hva et maksimumsanslag er for noe, og hvorfor det er relevant, så det er flott om du også kan du si det videre til de minst oppvakte ;)

Arha

Sitat fra: Totte på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:36
Sukk, før man prøver å være smart-ass, så kan man kanskje tenke gjennom forutsetningene litt, og hva man prøver å regne på?

Er Teslaer begrenset til 16A lading? Ikke?
Jeg tror fremdeles ikke du er helt med her. Ved å legge opp 16A kurser til alle som ønsker lading så spiller det ikke noen rolle hva slags elbil som lades. Strømmen begrenses til 16A uansett om det er en Tesla eller Reva, eller for den saks skyld en Zoe som teoretisk kan lade over dobbelt så raskt som en Tesla.

Mvh Stråmann
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Sirup

Med 200kr i fast betaling pr mnd vil man i de aller fleste tilfeller dekke utgiftene som elbiler forårsaker.

Det kan virke som om TS legger til grunn at Teslaeiere vil utnytte fastprissystemet og daglig legge ut på langtur for å tyne systemet maksimalt.

Om man er problemorientert og konfliktsøkende, så er det naturligvis mulig å legge dette som premiss for diskusjonen omkring ladestolper i borettslaget, men sansynligheten for at man vil framstå som bakstrebersk og enfoldig ovenfor naboene er ganske betydelig.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Totte

Hvorfor tror du at jeg ikke er helt med? Det er en selvfølgelighet at 16A sikringer begrenser strømmen, men selv 16A er imidlertid mer enn nok til å passere 200kr/mnd, som f.eks. tilsvarer under 4A i 10 timer hver natt. Enkelheten i prismodellen er attraktiv, men jeg var (som sagt til det kjedsommelige) overrasket over hvor lavt prisen var satt.

Når man starter fra scratch så ønsker man selvfølgelig også å levere en best mulig tjeneste, og å være litt framtidsrettet. Med en litt begrenset hovedtavle har man da valget mellom å starte forsiktig og bygge ut med f.eks. faste 10A kurser, eller å gå for mer intelligent strømstyring mellom laderne. Det første er naturligvis en møkkaløsning, siden kapasiteten da er strupt ned uansett om de andre laderne brukes eller ikke. Med intelligent strømstyring og en begrensning på totalen for alle laderne er det fortsatt begrenset hva borettslaget er eksponert for av utgifter, men samtidig åpnes det for rask(ere) lading når kapasiteten er der. Her har jeg lært noe nytt og nyttig, nemlig at bare to og to Type 2-ladere kan koples sammen uten en tilleggsboks.

Askøy: Det er ikke snakk om å legge til grunn noe som helst om Tesla-eiere spesifikt. Jeg er som nevnt ikke fremmed for at enkelte kan bruke den lave marginalkostnaden til å kjøre mer, men dette handler også om at det kan være svært ulikt behov og bruksmønster i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om å regne/tenke litt på hva prismodellen kan innebære av kryssubsidiering mellom ulike brukere. Det er flere mulig prismodeller, og det er fordeler og ulemper med alle. Hvis det å tenke før man handler anses på som bakstrebersk, så får det så være.

Sirup

Obos og elbilforeningen har sammen laget en veileder for boligselskap som ønsker å etablere ladestasjoner for beboere med ladbare biler.

Anbefaler alle som bor i borettslag og sameier å lese denne.

http://www.elbil.no/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=148&view=finish&cid=27&catid=8
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sirup

Totte:
Bor selv i et borettslag med denne betalingsmodellen. I praksis fungerer dette utmerket.

Man følger med strømregningen for fellesarealet, om strømforbruket er steget mer enn hva elbilbetalingen dekker, så øker man litt på betalingen. Normalt så vil denne innbetalingen være større enn forbruket.

Det viser seg at mye av ladingen foregår andre steder enn hjemme. Man lader på jobb, kjøpesenter, hos familie, hurtiglader, osv.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Olatho

Som en avsporing, så har vi også inkludert felles varmtvann her i borettslaget.
Mulig folk her på østkanten bare er mindre egoistiske, men jeg tror ingen koker poteter i springvann heller.

Det går rett og slett veldig bra med disse fellesskapsløsningene.

Thomas Parsli

Sitat fra: Olatho på onsdag 28. januar 2015, klokken 19:26
Som en avsporing, så har vi også inkludert felles varmtvann her i borettslaget.
Mulig folk her på østkanten bare er mindre egoistiske, men jeg tror ingen koker poteter i springvann heller.

Det går rett og slett veldig bra med disse fellesskapsløsningene.

Morsomt at du nevner det, for vi har bodd i et borettslag på vestkanden hvor det viste seg at noen faktisk kan finne på å langtidskoke poteter i springvannet...
Det man trodde var en lekasje i varmtvannet (og var redd for at skadet byggmassen) viste seg å være en gjærrig fyr som langtidskoke poteter på kjøkkenet.

Disse "fellesskapsløsningene" inviterer til overforbruk, enkelt og greit.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:22
Morsomt at du nevner det, for vi har bodd i et borettslag på vestkanden hvor det viste seg at noen faktisk kan finne på å langtidskoke poteter i springvannet...
Det man trodde var en lekasje i varmtvannet (og var redd for at skadet byggmassen) viste seg å være en gjærrig fyr som langtidskoke poteter på kjøkkenet.

Ojda, da er man tolmodig :o Poteter dampkokes jo greit i mikroen på 5 minutter (til 2 personer), da går det med hele 75Wh strøm (gitt 900W effekt), til den svimlende summen av omkring 5 øre...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA