Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av Totte, søndag 15. februar 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Totte på tirsdag 27. januar 2015, klokken 17:09
For det andre så må man i et borettslag være forberedt på at noen av beboerne kan finne på det utroligste, og da er det størrelsen på batteriet og ladehastighet som setter grensene for de potensielle utgiftene for borettslaget.
Ja at stort batteri er det samme som høyt forbruk høres ut som en standard tøvete påstand som skeptikere kunne kommet med.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Totte

Skeptiker til hva, og hvor har du sett denne tøvete påstanden du refererer til? Er dere veldig glade i stråmenn her inne?

Arha

SitatHvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.

For et fint stråmannsargument!

For det første er det også noe som heter kjørestil. For det andre så må man i et borettslag være forberedt på at noen av beboerne kan finne på det utroligste, og da er det størrelsen på batteriet og ladehastighet som setter grensene for de potensielle utgiftene for borettslaget. Der er Tesla foreløpig i en særklasse, og dermed er det Tesla som er relevant test på om opplegget er holdbart.
Du mener altså at en Tesla trekker mer strøm på en 16A kurs enn andre elbiler?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Totte

Nei. Hva var denne stråmannen godt for?

Olatho

Selvsagt er det kjørelengde ikke batteristørrelse som avgjør forbruket.
Kjører du 100 km daglig må du fylle strøm som frakter deg 100 km daglig uansett om du kjører en Leaf eller en Model S. Som andre skriver viser erfaringer at forskjellen i forbruket er ganske liten mellom bilene, alt fra noen prosent i Teslas favør på grunn av mye småkjøring og hyppig bruk av Leafene, til noen prosent i Teslas disfavør.

200 kroner er ment å dekke et ca gjennomsnittlig forbruk, uten å skape seg et administrasjonshelvete. Til nå har vi ladet hjemme for vesentlig mindre. En god del av landingen skjer jo andre steder, feks på superladere når vi er på tur.

Griffel

For ikke lenge siden så jeg en leilighetsannonse hvor det sto at en av borettslaget kunne leie elbilplass inkl. strøm for 250kr. mnd. Borettslaget hadde etter det jeg forsto bekosted utbyggingen. Så denne prisen inneholdt også en forrentning av investeringen. En annen parkering i garasjeanlegget fulgte leiligheten. Så dette var en plass en evt. måtte leie i tillegg.

Desverre kan jeg ikke finne igjen annonsen.

På den måten er elbilplassen ikke en del av sammeierbrøken, og leieprisen kan revurderes om praksis aviker mye fra antagelsene.
Plassen følger heller ikke leiligheten ved salg. Hvor mange leiligheter det er i borettslaget og hvor mange slike utleieplasser de har vet jeg ikke, men det var nok i en større parkeringskjeller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Totte på tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:24
Skeptiker til hva, og hvor har du sett denne tøvete påstanden du refererer til? Er dere veldig glade i stråmenn her inne?
Trodde det var rimelig åpenbart, men jeg siktet til elbil-skeptikere. Folk som setter likhetstegn mellom stort batteri og høyt strømforbruk er normalt elbil-skeptikere som gjennom sine antakelser avslører at de ikke har dyptgående kunnskaper om elbiler.

Setter jeg pris på 32A tilførsel på ladeplassen? Jepp. Kunne jeg klart meg fint med 10A? Jepp.
Kunne jeg klart meg med 6A? Antakelig gått helt fint det også, selv med 20.000km i året.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Sitat fra: Totte på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:15
Takk for alle svar så langt.

Jeg har sendt en epost til Oslo Kommune og bedt om en presisering av hva som menes med kombinasjonen "Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, dvs. den kan ikke reserveres for enkeltpersoner" og "Ladestasjonen må være låsbar eller på låsbart område".

(....)

Når det her snakkes om 200kr/mnd i fast avgift, er det da noen kontraktsfestet begrensing på mengde strøm? Helt teoretisk vil jo ikke en Tesla ha problemer med å spise strøm for det 10-dobbelte i mnd? Jeg trodde ærlig talt at det var et krav om at brukerne måtte betale faktisk forbruk, og at dette var lagt inn for å sikre at det fremdeles er et insentiv til å begrense bruk.

'Totte'

Jeg har diskutert det en del med rette vedkommende i Oslo kommune. Han var enig i at reglene diskvalifiserer mange borettslag.

Det de gir støtte til er etablering av _felles_ ladestasjoner i borettslag og sameier. Mao må de være tilgjengelig for alle som ellers har lov til å parkere på området.
I tillegg må plassen reserveres for elbil-lading i minst 5 år. Så der beboerne eier egne plasser, og det ikke er noen felles-plasser (feks gjesteplasser ol) vil man ikke få støtte.
Men så lenge man kan avsette minst en plass til kun elbiler, og denne plassen er tilgjengelig for alle beboere med elbil kan man være kvalifisert.

Det er ingen krav om egenbetaling for å få støtte, og hvordan dere håndhever parkeringsreglene legger ikke kommunen seg opp i.
Men for husfredens skyld er det nok lurt å sørge for i alle fall en viss egenbetaling.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:41
Hva er en stråmann? eller stråmannsargument?

Fra http://wiki.diskusjon.no/index.php/Stråmannsargument som forklarer dette greit:
"Stråmannsargument er å tillegge meningsmotstander en mening han/hun ikke har, for så å argumentere mot det fiktive og uriktige standpunktet til vedkommende."

Og i dette tilfellet synes jeg det virker som om stråmannsargument blir brukt som et stråmannsargument -det kan jeg ikke engang huske å ha opplevd på usenet for 20 år siden! ;D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sandpusher

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:55
Sitat fra: Sandpusher på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:24
Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:15
Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.
Javel? Vekten innvirker selvsagt på forbruket, i tillegg til luftmotstand, dekkbredde, oppvarming etc. etc.
På langtur var merforbruket for Model S kontra i3 noe sånt som 20-25%. Naturligvis større forskjell ved mye stopp/start i favør i3, og i favør Model S jo høyere hastighet man kjører i (pga Model S`` design/lave luftmotstand).
Eh ja, da er vi kanskje enige om at påstanden var feil og fortjente en kommentar?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:34
SitatHvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.

For det første er det også noe som heter kjørestil. For det andre så må man i et borettslag være forberedt på at noen av beboerne kan finne på det utroligste, og da er det størrelsen på batteriet og ladehastighet som setter grensene for de potensielle utgiftene for borettslaget. Der er Tesla foreløpig i en særklasse, og dermed er det Tesla som er relevant test på om opplegget er holdbart.
Du mener altså at en Tesla trekker mer strøm på en 16A kurs enn andre elbiler?
Tror kanskje jeg forstår hvor du vil, og leste muligens den andre meldingen ut av kontekst. Jeg er en stor tilhenger av Tesla og alt de har gjort bare så det er klart, men jeg antar at du er enig i at en Tesla bruker mer energi enn en mindre el-bil? La oss si typisk 15 kWh/100 km vs. 20 kWh/100 km, altså 33% mer eller 25% mindre. Ingen big deal, men det var altså det jeg reagerte på.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Totte

Kanskje vi kan droppe diskusjonen om strømforbruk per kjørte km for de forskjellige bilene? Jeg har en følelse av at dere har hatt disse diskusjonene før.

Når jeg stiller spørsmål ved ordningen med en fast månedsbetaling på f.eks. 200kr, så er det fordi jeg ser at dette tilsvarer ca. 250kWh per mnd. Det er selvfølgelig mulig å gå over dette med enhver elbil, men jeg ser det som hakket mer realistisk at noen pendler 20-30 mil/dag med en Tesla (nettopp fordi den er egnet til å kjøre langt) enn at noen tømmer og er hjemom igjen og fullader en bil med mindre batteri flere ganger om dagen. Derfor er bruksmønsteret som er praktisk mulig å få til med en Tesla et relevant regnestykke. Det betyr selvfølgelig ikke at alle (eller de fleste) bruker Teslaen sin slik, eller at noen har kommet med påstander om det, kun at det er mulig.

Dette blir litt det samme som at med felles varmtvannsoppvarming så kan noen velge å koke potetene sine under rennende varmtvann i springen, og på den måten spare privat strøm (Og nei, dette er heller ingen påstand om alle som har felles varmtvann, kun et annet eksempel på at feilkonstruerte betalingssystemer (der marginalkostnaden for et gode er null) kan oppfordre til et idiotisk forbruksmønster).

Takk til Olatho, som har høyst relevante innspill.

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:47
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:41
Hva er en stråmann? eller stråmannsargument?
Fra http://wiki.diskusjon.no/index.php/Stråmannsargument som forklarer dette greit:
"Stråmannsargument er å tillegge meningsmotstander en mening han/hun ikke har, for så å argumentere mot det fiktive og uriktige standpunktet til vedkommende."
Å så jeg da, som trodde stråmann var et annet ord for fugleskremsel. ;D

Men om vi ser diskusjonen litt i sammenheng:
Sitat fra: Totte på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:15
Når det her snakkes om 200kr/mnd i fast avgift, er det da noen kontraktsfestet begrensing på mengde strøm? Helt teoretisk vil jo ikke en Tesla ha problemer med å spise strøm for det 10-dobbelte i mnd?

...Der er Tesla foreløpig i en særklasse, og dermed er det Tesla som er relevant test på om opplegget er holdbart.
Ja elbiler kan ha ulik forbruk, men et gjennomsnitt per år, som forbruk hjemme ved lading om natten, kan vanskelig bli 10 ganger det normale. Men en 3000 kWh/år kan nok være et greit gjennomsnitt for hjemmelading.

Nå kan jo f.eks borettslget benytte 10A sikringer og på den måten legge opp til et fornuftig daglig forbruk og ta 200 kr/mnd eller 16A til 300/mnd. som et eksempel, på akseptabel prising.

Er det forresten mulig å bruke det 10 doble. 200kr er vel ca 250kWh.
250*12=3000kWh ganger 10=30000kWh 16A kontakt = ladetid ca 8400 timer et år = 8760 timer.
Tid til å kjøre blir da ca. 1 time/dag daglig, kjørelengde for et slik forbruk ca 400km. Her går det unna.

Men ja, en 16A stikk kan levere 36kWh i løpet av 10timer til en Tesla til en som pendler 180km/daglig mens de med mindre batterier har en begrensning i batteriet.

Dom:
De som mener at en Tesla rent teoretisk kan spise strøm "hjemme" for 10 ganger 200kr/mnd, og som når noen påpeker at forbruket ikke er avhengig av biltype men av kjøring og som da klager vedkommende for stråmansargumentasjon, benytter seg av stråmannargumentet.

Sindre Piltingsrud
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Powerflux

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. januar 2015, klokken 10:59Er det forresten mulig å bruke det 10 doble. 200kr er vel ca 250kWh.
250*12=3000kWh ganger 10=30000kWh 16A kontakt = ladetid ca 8400 timer et år = 8760 timer.
Tid til å kjøre blir da ca. 1 time/dag daglig, kjørelengde for et slik forbruk ca 400km. Her går det unna.

Dom:
De som mener at en Tesla rent teoretisk kan spise strøm "hjemme" for 10 ganger 200kr/mnd, og som når noen påpeker at forbruket ikke er avhengig av biltype men av kjøring og som da klager vedkommende for stråmansargumentasjon, benytter seg av stråmannargumentet.

;D ;D Episk at noen tar seg tid til å demonstrere de faktiske forhold og så til de grader dra ned buksene på dem som argumenterer som rene fjols!!

Kepp up the good work ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sirup

Dårlig gjort av Griffel å komme trekkende med fakta, det ødelegger jo alle fordommene til "Narvestad" ;D
VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA