Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av Totte, søndag 15. februar 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

Totte

Hei,
borettslaget der jeg bor skal prøve å tilrettelegge for lading av elbil. Per i dag har vi en bunke motorvarmere i skrøpelig forfatning, og det er 8-10 motorvarmere som deler hver 25A kurs. Her er det med andre ord duket for graving, ny kabling og nye stolper.

I en ideell verden ønsker vi låsbare stolper, og med separate strømmålere innebygget i hver stolpe, slik at brukerne kan inngå egen avtale med nettleverandør og faktureres for egen bruk uten at borettslaget må involveres mer enn høyst nødvendig.

Type 2 mode 3 hadde vært kjekt med tanke på låsbare kontakter, men det er lite trolig at vi vil få oppgradert kursene til en sikringsstørrelse som tilsier at effekten per stolpe blir noe høyere enn hva vanlige stikk kan takle.

Så, er det noen som har noen råd om hvilke stolper som kan være aktuelle, og gjerne uten at de koster skjorta? Jeg har sett på Garo, men de er langt fra en estetisk nytelse, og kostnadene baller også veldig fort på seg, ettersom kravet om individuelle målere og individuell låsing ikke er forenlig med dobbeltstolper.

Mvh
'Totte'

KjellG

Eget strømabonnement pr el-bil høres dyrt ut.

I en ideell verden: alle leilighetenes strømmålere samlet i felles skap i garasjekjelleren. Da er det "lett" å strekke ut en egen kurs til hver sin faste p-plass.

I ditt tilfelle høres det ut til at et felles skap med undermålere og kabling derfra til stolper kan være en løsning.

Kanskje bør dere se på en eller to fellesplasser med mulighet for hurtigere lading?

Olatho

Det er ingen grunn (annet enn at det koster noen tusenlapper ekstra per plass) til å ikke bruke Type 2 uansett hvor mye (eller lite) strøm dere tenker å gi hver plass. 
http://www.nofuel.no/Produkt/salto-32a-veggboks#technical-description

Disse boksene her f.eks. kan låses, og må aktiveres enten med kort (rfid) eller fysisk nøkkel.
http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product

De er også "smarte", så du kan koble flere bokser sammen, og de vil kommunisere og justere strømtrekket så du ikke overbelaster kursene.  Dermed kan f.eks. 2 bokser dele en 20 A, og så kan én bil lade med 20A hvis han er alene, og begge bilene få 10A hver hvis de lader samtidig.

Totte

Felles skap innendørs er en løsning, ja. Poenget er imidlertid at det bør være brukeren/leietakeren som er ansvarlig for måleravlesning, og ikke minst at det er brukeren som står ansvarlig overfor netteier. I et borettslag ender det lett med gjennomtrekk av brukere, og at det blir et administrativt h***** å få folk til å gjøre opp for seg. Så om det er en moderat ekstrakostnad for å få til dette, så er det noe vi må ta med på kjøpet. At brukeren betaler for strømbruken er for øvrig et krav for å utløse støtte fra Oslo kommune.

Merk at det er snakk om utendørs stolper; Vi har per d.d. ikke mur/vegg å henge løse bokser på, og om jeg har forstått det riktig er det krav om vannslanger for å opprette ladeplasser innendørs i fellesgarasje.

Olatho

Hos oss betaler alle (dvs. bare meg foreløpig) en fast sum á 200 kr/mnd for strøm.  I tillegg har jeg betalt for installasjonen av ladeboksen. 
Det betyr minimalt med administrasjon, samtidig som det mer enn dekker det ekstra strømforbruket min lading påfører borettslaget.

Det står ingenting i kravene fra Oslo kommune om at man må betale for strømmen, eller at det skal være eget abonnement, bare at den har egen strømmåler.
http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/tilskudd_og_lan/tilskudd_til_ladestasjon_for_elbil/

Det som derimot er viktig er at ladeplassen ikke kan være reservert for enkeltpersoner (så om folk eier sin egen plass, er man ikke kvalifisert til å få støtte).

Men det enkleste dere kan gjøre er å montere noen ladestolper, eller rett og slett noen enkle påler og henge på en fornuftig ladeboks med f.eks. RFID-leser. Koble dem til en strømmåler (men på borettslagets felles abonnement), og så gi folk tilgang til boksene mot en fast sum i måneden.  Da er det enkelt å sperre kort som ikke betaler, og det er enkelt å opprette nye "abonnementer".

KjellG

En annen snublesten: "Videresalg av strøm er ikke tillatt". Så spørs det om dette kan omgås eller aksepteres. Bør sjekkes.

Olatho

#6
Sitat fra: Sven-E på mandag 26. januar 2015, klokken 22:11
Sitat fra: Olatho på mandag 26. januar 2015, klokken 14:11
Det er ingen grunn (annet enn at det koster noen tusenlapper ekstra per plass) til å ikke bruke Type 2 uansett hvor mye (eller lite) strøm dere tenker å gi hver plass. 
http://www.nofuel.no/Produkt/salto-32a-veggboks#technical-description

Disse boksene her f.eks. kan låses, og må aktiveres enten med kort (rfid) eller fysisk nøkkel.
http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product

De er også "smarte", så du kan koble flere bokser sammen, og de vil kommunisere og justere strømtrekket så du ikke overbelaster kursene.  Dermed kan f.eks. 2 bokser dele en 20 A, og så kan én bil lade med 20A hvis han er alene, og begge bilene få 10A hver hvis de lader samtidig.
Bare at man trenger en separat styringsenhet for dette, og den koster ca. kr 35 000,-
Du kan sette to og to enheter til å snakke direkte med hverandre, uten separat kontroller.
Med kontrolleren kan man vel styre 16(?) enheter samtidig hvis jeg ikke husker feil.

Det var uansett bare et eksempel på at det er mulig å lage gode fleksible og framtidsretta løsninger uten å gjøre de helt enorme investeringene.

Totte

Takk for alle svar så langt.

Jeg har sendt en epost til Oslo Kommune og bedt om en presisering av hva som menes med kombinasjonen "Parkeringsplassen må være tilgjengelig for alle, dvs. den kan ikke reserveres for enkeltpersoner" og "Ladestasjonen må være låsbar eller på låsbart område".

Interessant dette med Type 2. La oss si at det blir 4 ladere i umiddelbar nærhet av hverandre, og at disse også deler kurs med 5-6 motorvarmere. For argumentets skyld, la oss kalle det en 40A kurs, slik at det garantert blir litt snaut for 4 Teslaer. Er man da altså avhengig av en kontrollerboks i tillegg til selve laderne dersom en ønsker å justere strømmen dynamisk, og ikke strupe ned til <10A på hver enkelt lader permanent?

Når det her snakkes om 200kr/mnd i fast avgift, er det da noen kontraktsfestet begrensing på mengde strøm? Helt teoretisk vil jo ikke en Tesla ha problemer med å spise strøm for det 10-dobbelte i mnd? Jeg trodde ærlig talt at det var et krav om at brukerne måtte betale faktisk forbruk, og at dette var lagt inn for å sikre at det fremdeles er et insentiv til å begrense bruk.

'Totte'

Arha

Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Sandpusher

Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:15
Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.
Javel? Vekten innvirker selvsagt på forbruket, i tillegg til luftmotstand, dekkbredde, oppvarming etc. etc.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

jkirkebo

Sitat fra: Totte på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:15
Interessant dette med Type 2. La oss si at det blir 4 ladere i umiddelbar nærhet av hverandre, og at disse også deler kurs med 5-6 motorvarmere. For argumentets skyld, la oss kalle det en 40A kurs, slik at det garantert blir litt snaut for 4 Teslaer. Er man da altså avhengig av en kontrollerboks i tillegg til selve laderne dersom en ønsker å justere strømmen dynamisk, og ikke strupe ned til <10A på hver enkelt lader permanent?

Du trenger bare kontrollerboksen om du vil kunne lade på 32A om kun en ladestasjon er i bruk. Hvis ikke er det bare å splitte 40A kursen i 2x20A og koble to og to bokser sammen. Da får man 20A om man er alene på det paret, eller 10A om to lader på det paret.

Sitat
Når det her snakkes om 200kr/mnd i fast avgift, er det da noen kontraktsfestet begrensing på mengde strøm? Helt teoretisk vil jo ikke en Tesla ha problemer med å spise strøm for det 10-dobbelte i mnd? Jeg trodde ærlig talt at det var et krav om at brukerne måtte betale faktisk forbruk, og at dette var lagt inn for å sikre at det fremdeles er et insentiv til å begrense bruk.

200 kroner er nok til ca. 275kWh, som igjen er nok til ca. 1000km (tatt utgangspunkt i realistisk årssnitt på 210Wh/km og 89% ladeeffektivtet samt litt forvarming). Ganget med 12 blir det 12.000km pr. år. Muligens litt i underkant for de fleste, men så lades det neppe utelukkende hjemme heller. Med bruk av SC på langturer og litt lading her og der tipper jeg det ikke er langt unna fasiten.

Men 2000,- pr. måned? De færreste kjører langt over 100.000km pr. år, og i så fall lades det MYE på SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Sandpusher på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:24
Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:15
Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.
Javel? Vekten innvirker selvsagt på forbruket, i tillegg til luftmotstand, dekkbredde, oppvarming etc. etc.
På langtur var merforbruket for Model S kontra i3 noe sånt som 20-25%. Naturligvis større forskjell ved mye stopp/start i favør i3, og i favør Model S jo høyere hastighet man kjører i (pga Model S`` design/lave luftmotstand).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:15
Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.

Fra veggen hjemme har vi faktisk høyere forbruk pr. km i årssnitt for Leafen enn for Teslaen. Det skyldes av Leafen kjøres mye småturer med mye forvarming vinterstid. Har vært oppe i nesten 300Wh/km fra veggen enkelte kalde måneder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sandpusher på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:24
Sitat fra: Arha på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:15
Hvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.
Javel? Vekten innvirker selvsagt på forbruket, i tillegg til luftmotstand, dekkbredde, oppvarming etc. etc.

Etter min erfaring med 2012 Leaf og 2013 Tesla ligger Teslaen på et forbruk (under kjøring) som er ca. 15-20% høyere enn Leafen. Da er forvarming holdt utenom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Totte

SitatHvorfor er det så mange som tror at Tesla spiser mer strøm enn andre elbiler? Det er kjørelengden og ikke biltypen som avgjør forbruket.

For et fint stråmannsargument!

For det første er det også noe som heter kjørestil. For det andre så må man i et borettslag være forberedt på at noen av beboerne kan finne på det utroligste, og da er det størrelsen på batteriet og ladehastighet som setter grensene for de potensielle utgiftene for borettslaget. Der er Tesla foreløpig i en særklasse, og dermed er det Tesla som er relevant test på om opplegget er holdbart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA