Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service Leaf

Startet av Hyperstress, tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:34

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg har heller ikke fått, fortsatt 1.67.73 og gassrespons som om jeg kjører under vann

hoffa

Sitat fra: jazzwheel på søndag 11. januar 2015, klokken 22:02
Jeg har heller ikke fått, fortsatt 1.67.73 og gassrespons som om jeg kjører under vann
Her også >:(
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

toppi

Sitat fra: Davidsv på søndag 11. januar 2015, klokken 21:39
Sitat fra: toppi på søndag 11. januar 2015, klokken 21:35
Jeg digger vanligvis ny teknologi, men ikke akkurat dette.
Det er fordi det dreper kjøregleden totalt.

Jeg har alltid sverget til manuelt gir og nyter å kjøre bil. Kjører aktivt og oppmerksomt.
Ingen ting i Autopilotpakken som frister meg.

...

Mener du at du har stor kjøreglede av å tilpasse farten konstant +/- 5kmt i tett trafikk?

Ja!
Sjelden det vedvarer veldig lenge for min del  ;)
Liker i alle fall ikke at farten er låst fast (bruker sjeldent CC heller) til bilen foran.
Holder god avstand, følger med på situasjonen langs veien og møtende trafikk.

Regen til model S er etter min mening genial, og bidrar til økt trafikksikkerhet.
Sitter man å kjører "manuelt" starter oppbremsing umiddelbart når høyrefoten slipper trykket.
Dette gir svært kort reaksjonstid, og bedrer total stopplengde vesentlig.
Kjører man med CC eller ACC, med foten unna pedalene, har man i forhold til situasjonen over gjerne kjørt 20 -30 meter ekstra (i 80 km/t) før oppbremsing starter.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Batteritralla

Sitat fra: hoffa på søndag 11. januar 2015, klokken 22:15
Sitat fra: jazzwheel på søndag 11. januar 2015, klokken 22:02
Jeg har heller ikke fått, fortsatt 1.67.73 og gassrespons som om jeg kjører under vann
Her også >:(

+ 1. .......
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Amoss

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 11. januar 2015, klokken 22:00
Musk  sa jo at den skulle se igjennom snø, regn, natt og til og med sand storm. Så hvorfor greier den ikke et da :-(

Akkurat dette vet vi veldig lite om. Jeg rapporterte at jeg hadde lest EN rapport på ett annet forum der en forumbruker hevdet at han fikk disablet cruisekontrollen og konkluderte med at årsaken var snø i radaren. Han sa ingen ting (som  jeg så) om vær, temperatur, føre eller om det var snø eller is etc, og ikke vet vi hvor godt han sjekket. Kanskje han så snø i radarsensoren og trakk en forhastet konklusjon uten å sjekke om kamera og/eller andre sensorer var dekket til av en eller annen grunn? Kanskje det var noe annet som var årsaken? 

Vil ikke anbefale noen å trekke noen konklusjoner før man har fått flere rapporter. Men ja, man må kunne være obs på muligheten for at dette kan bli ett problem - frem til man evnt. får flere brukerrapporter.

... og det er forskjell på å kunne se igjennom snøvær og å se igjennom en hardpakket snø/isklump rett foran sensoren, så selv om dette stemmer kan han sine ord i behold dersom han mente "snøvær".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Dennis

Hvis det som en nevnte tidligere at det er varmeelement i den radaren er nok dagene det blir et problem veldig få. Siden man vil bare oppleve det i snøstorm hvor man uansett bør kjøre selv ;)

cairnz

Sitat fra: toppi på søndag 11. januar 2015, klokken 22:40
Sitat fra: Davidsv på søndag 11. januar 2015, klokken 21:39
Sitat fra: toppi på søndag 11. januar 2015, klokken 21:35
Jeg digger vanligvis ny teknologi, men ikke akkurat dette.
Det er fordi det dreper kjøregleden totalt.

Jeg har alltid sverget til manuelt gir og nyter å kjøre bil. Kjører aktivt og oppmerksomt.
Ingen ting i Autopilotpakken som frister meg.

...

Mener du at du har stor kjøreglede av å tilpasse farten konstant +/- 5kmt i tett trafikk?

Ja!
Sjelden det vedvarer veldig lenge for min del  ;)
Liker i alle fall ikke at farten er låst fast (bruker sjeldent CC heller) til bilen foran.
Holder god avstand, følger med på situasjonen langs veien og møtende trafikk.

Regen til model S er etter min mening genial, og bidrar til økt trafikksikkerhet.
Sitter man å kjører "manuelt" starter oppbremsing umiddelbart når høyrefoten slipper trykket.
Dette gir svært kort reaksjonstid, og bedrer total stopplengde vesentlig.
Kjører man med CC eller ACC, med foten unna pedalene, har man i forhold til situasjonen over gjerne kjørt 20 -30 meter ekstra (i 80 km/t) før oppbremsing starter.
Sett bort fra at du som oftest har en hånd ved cc-spaken, slik at du oftest kan vippe den ut (raskere) enn du klarer ta foten av pedalen.
Elbilist

Pompel

Sitat fra: Amoss på søndag 11. januar 2015, klokken 23:15
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 11. januar 2015, klokken 22:00
Musk  sa jo at den skulle se igjennom snø, regn, natt og til og med sand storm. Så hvorfor greier den ikke et da :-(

Akkurat dette vet vi veldig lite om. Jeg rapporterte at jeg hadde lest EN rapport på ett annet forum der en forumbruker hevdet at han fikk disablet cruisekontrollen og konkluderte med at årsaken var snø i radaren. Han sa ingen ting (som  jeg så) om vær, temperatur, føre eller om det var snø eller is etc, og ikke vet vi hvor godt han sjekket. Kanskje han så snø i radarsensoren og trakk en forhastet konklusjon uten å sjekke om kamera og/eller andre sensorer var dekket til av en eller annen grunn? Kanskje det var noe annet som var årsaken?
Jeg har selv fått "Cruise not available" med 6.1 og jeg konkluderte også med at det måtte være pakket snø eller is foran på bilen. Jeg sjekket derimot ikke dette selv etter at jeg stanset så det må mer verifisering til før en endelig konklusjon. Jeg sendte en mail til Tesla med tilbakemelding om at om radaren ikke kan brukes pga pakket snø/is så bør det i alle fall være mulig med en fallback til vanlig cruise control.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Øyvind.h

Sitat fra: Pompel på mandag 12. januar 2015, klokken 09:17
Jeg har selv fått "Cruise not available" med 6.1 og jeg konkluderte også med at det måtte være pakket snø eller is foran på bilen. Jeg sjekket derimot ikke dette selv etter at jeg stanset så det må mer verifisering til før en endelig konklusjon. Jeg sendte en mail til Tesla med tilbakemelding om at om radaren ikke kan brukes pga pakket snø/is så bør det i alle fall være mulig med en fallback til vanlig cruise control.

Hmmmm. Du fikk "cruise not available", konkluderte med at det måtte være snø/is og meldte problemer med snø/is til Tesla? Uten å sjekke om det var snø/is på radaren?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på mandag 12. januar 2015, klokken 09:17
Jeg sendte en mail til Tesla med tilbakemelding om at om radaren ikke kan brukes pga pakket snø/is så bør det i alle fall være mulig med en fallback til vanlig cruise control.

Er det ikke mulig å deaktivere ACC i menyen slik at man bare har helt vanlig CC? Line departure warning, fartsgrenselesing og alt det andre nye kan jo deaktiveres alt sammen?

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. januar 2015, klokken 09:38
Hmmmm. Du fikk "cruise not available", konkluderte med at det måtte være snø/is og meldte problemer med snø/is til Tesla? Uten å sjekke om det var snø/is på radaren?

Hvis ACC ikke kan deaktiveres slik at man kan bruke vanlig CC om man vil det mener jeg det er en såpass stor overseelse at det bør rapporteres ja. Ikke alle er interessert i å bruke ACC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Absolutt enig i fallback/bruk av cruise, men ikke enig i å melde inn at sensoren ikke virket pga snø/is om det ikke var verifisert at den var dekket av snø/is.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. januar 2015, klokken 12:53
Absolutt enig i fallback/bruk av cruise, men ikke enig i å melde inn at sensoren ikke virket pga snø/is om det ikke var verifisert at den var dekket av snø/is.

Det kunne nok vært greit å sjekket først, men uansett bør det jo meldes. Er det feil på systemer og det ikke er snø/is så må det jo fikses. Lar ikke CC seg bruke pga. snø og is er det også IMHO en feil man bør se på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pompel

#117
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. januar 2015, klokken 12:53
Absolutt enig i fallback/bruk av cruise, men ikke enig i å melde inn at sensoren ikke virket pga snø/is om det ikke var verifisert at den var dekket av snø/is.
Været tilsa at det var høy nok sannsynlighet for det i alle fall og tenkte ikke på å melde fra før en stund etter at jeg kom hjem. Da var det allerede for seint å sjekke hvordan det var foran bilen. At snø/is kunne være problemet var vel også mer et forslag enn et statement i tilbakemeldingen.

Det primære i tilbakemeldingen var uansett at det må være mulig å bruke standard cruise control om radaren ikke er tilgjengelig. Med tanke på at radaren er den eneste faktoren som har kommet til i det siste og det først nå kommer meldinger om at "Cruise control not available" ser jeg det også som veldig sannsynlig at det er denne som kan til meldingen.

Hva som er preconditions for at meldingen der kommer er det bare sw-teamet i Tesla som vet og det er da uansett en fordel om de får tilbakemeldinger på eventuelle ulemper med løsningen som er valgt til nå.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. januar 2015, klokken 12:48
Er det ikke mulig å deaktivere ACC i menyen slik at man bare har helt vanlig CC? Line departure warning, fartsgrenselesing og alt det andre nye kan jo deaktiveres alt sammen?
Nei, ingen mulighet for å deaktivere TACC i menyen. Dersom radaren blir tildekket er det derfor ingen mulighet for å falle tilbake til vanlig cruise control. Det synes jeg er en svakhet som er viktig å rapportere
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Dennis

Tror det er vanlig på mange biler at hvis bilen har radarbasert cruise control så har den ikke vanlig type også. Dette for å hindre at folk ved en feil aktiverer bare den vanlige typen og fyker av gårde i rumpa på bilen foran i god tro :P

jkirkebo

Sitat fra: Dennis på mandag 12. januar 2015, klokken 14:31
Tror det er vanlig på mange biler at hvis bilen har radarbasert cruise control så har den ikke vanlig type også. Dette for å hindre at folk ved en feil aktiverer bare den vanlige typen og fyker av gårde i rumpa på bilen foran i god tro :P

I så fall er jeg rimelig glad for at jeg har bil uten. Er ganske så uinteressert i at cruise control skal deaktiveres i hytt og pine fordi bilen enten tror den ser et objekt som ikke er der (ref. problemene som endel i3-eiere har) eller at det er snø/is på radaren. Tesla kan vel deaktivere TACC i service-menyen, men om de er villig til å gjøre det vet jeg ikke. Å bestille bil uten er jo i praksis vanskelig da det ligger i tech-pakka som er en forutsetning for en masse andre ting (park-sensorer, luftfjæring osv.).

Tech-pakka er blitt for stor og bør splittes i mindre pakker er min mening. Hjelpesystemer som ikke påvirker sikkerhets-ratingen bør skilles ut i egen pakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA