Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service Leaf

Startet av Hyperstress, tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:34

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Hyperstress på søndag 11. januar 2015, klokken 12:43
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 11. januar 2015, klokken 12:33
Sitat fra: Amoss på søndag 11. januar 2015, klokken 12:21
Sitat fra: Ctran på søndag 11. januar 2015, klokken 11:49
Gleder meg som en unge til dette. Noen som har erfaring om den kutter hvis kameraet ikke får godt nok sikt?

Så en post på ett annet forum der dette kuttet ut pga snø i radarsensoren. Så kanskje ikke så veldig nyttig på vinteren i Norge :p

Stusser litt på at sensorplaten er konkav  isteden for konvex og at den er dekket med plast og ikke noe blankt materiale som gjør at skitt ikke fester seg lett ..

Lurer egentlig på hvorfor ikke radaren også er i frontruta, så hadde en sluppet hele problemstillingen. (Men kanskje fått andre problemstillinger).

Til Cayenne og panamera ser sen slik ut og sitter høyere opp :

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

hoffa

Tja...sitter ikke så høyt oppe på Panamera heller..
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Dennis

#92
De fleste biler sliter også med at det kommer snø på radaren ja.

Er vel Subaru som har den beste patenten på det der (EyeSight)


De bruker 2 skikkelige fargekameraer. Og siden de har 2stk kan de brukes til å bedømme avstand og trenger ikke noe radar i fronten. Og da fikser vindusviskeren at kameraene hele tiden ser det de skal.
Skulle nesten tro Subaru var en av få som faktisk tester biler og systemene sine i snøvær :P

mogu

Kamera vil ha veldig mye kortere rekkevidde enn en radar, avhengig av radar-teknologien som brukes(frekvensbånd, signalbehandling og effekt). Når radarene er satt nære bakken er dette for å skape et størst mulig radartverrsnitt på bilen forran, og samtidig minimere ekkoet som kommer ifra bakken. Hadde man satt radaren i høyde med frontruta f.eks. Ville det være tøft å skille bil med f.eks. Våt veibane(som har høy refleksjonskoeffisient).
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Dennis

#94
Rart at Subaru vant over de andre systemene når det ble testet hvis radar er bedre. Vant over feks Volvo, mercedes. Og hjelper jo veldig lite med radar når den bli pakket full av snø. Skulle vært varmeelement i radaren som kunne smeltet snø.

http://www.caradvice.com.au/253617/subaru-eyesight-crash-avoidance-technology-beats-volvo-mercedes-systems/

SitatSubaru har utviklet denne løsningen fordi den er raskere enn øvrige løsninger på markedet, samtidig som at dette systemet kan brukes til flest funksjoner. Dette har de tildels fått bekreftet gjennom tester gjort av amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), og japanske Nikkei Technology. I begge disse testene gikk Subaru seirende ut, også foran Volvo sitt City Safety system. Dette skyldes først og fremst raskere responstid og bedre analyse, med dertil en bedre evne til å unngå skader og uhell.



TommyA

Vedrørende radar pga snø som ikke virker, så kan bekrefte at samme problemet hadde jeg med min Audi A7 enkelte ganger, spesielt om det la seg is foran. 99,9 % av tiden fungerte den eksemplarisk. Vil tro det samme vil gjelde på Teslaen. Virker som om mange her inne virkelig "ønsker" å finne noe å kritisere eller klage på, til dere sier jeg bare; God bedring!

cairnz

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 11. januar 2015, klokken 12:06
Hvor langt ned greier den å måle når den kjører inntil en vegg / et objekt nå etter oppdateringen?
Kan en kjøre inntil en vegg / et objekt og få ned til f.eks 5-10cm, og det viser det på avstand inne i bilen?
Med pre-acc-hardware så er det i alle fall samme som før (30cm = stop)
Elbilist

Dennis

Sitat fra: TommyA på søndag 11. januar 2015, klokken 16:18
Vedrørende radar pga snø som ikke virker, så kan bekrefte at samme problemet hadde jeg med min Audi A7 enkelte ganger, spesielt om det la seg is foran. 99,9 % av tiden fungerte den eksemplarisk. Vil tro det samme vil gjelde på Teslaen. Virker som om mange her inne virkelig "ønsker" å finne noe å kritisere eller klage på, til dere sier jeg bare; God bedring!

Hvis det var meg du siktet til, så skrev jeg tidligere oppe her at de fleste biler med radar sliter med akkurat samme problem. Så var ikke ment som noe negativt mot Tesla sin løsning men løsningen med radar så langt nede generelt.
Men som du sier er det veldig få dager det er et problem, og de dagene det snør såpass mye er det nok likegreit å kjøre selv uansett.

jkirkebo

Sitat fra: Dennis på søndag 11. januar 2015, klokken 16:01
Rart at Subaru vant over de andre systemene når det ble testet hvis radar er bedre. Vant over feks Volvo, mercedes. Og hjelper jo veldig lite med radar når den bli pakket full av snø. Skulle vært varmeelement i radaren som kunne smeltet snø.

Er det skikkelig tett snøvær så virker neppe kameraløsningen heller. Og i tåke vil jeg tro radar er best.

Beste løsning virker altså å være en kombinasjon av begge deler, om den er godt implementert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snappy

Sitat fra: TommyA på søndag 11. januar 2015, klokken 16:18
Vedrørende radar pga snø som ikke virker, så kan bekrefte at samme problemet hadde jeg med min Audi A7 enkelte ganger, spesielt om det la seg is foran. 99,9 % av tiden fungerte den eksemplarisk. Vil tro det samme vil gjelde på Teslaen. Virker som om mange her inne virkelig "ønsker" å finne noe å kritisere eller klage på, til dere sier jeg bare; God bedring!

+1 på denne - og dersom radaren er Continental ARS 300 - det er iallefall Continental som leverer til Tesla - HAR den innebygget varmeelement.

2014 e-UP
2015 85D

toppi

Sitat fra: Trustno1 på fredag 09. januar 2015, klokken 14:17
Sitat fra: Hyperstress på fredag 09. januar 2015, klokken 14:14
Sitat fra: cra på fredag 09. januar 2015, klokken 09:56

Forøvrig interessant å se hvor gira folk er på denne autopilot-saken. (Joda, sikkert kult å kunne vise kompisene at det i prinsippet funker.) Hva ser folk for seg å bruke den til, egentlig?

Dette har blitt sagt omtrent ordrett om veldig mange ting gjennom tidene (ikke bare ifm bilens evolusjon). Ting som vi kanskje tar for gitt idag, men som ikke alle så nytten av da det kom. :) (feks radio & telefon)

Jeg ser på det som en start på noe større som presser seg frem.(Hovedsaklig av økonomiske grunner.) En kan spare mye penger på selvkjørende biler. Med mulighet for mye tettere trafikk blir behovet for veibygging mindre, og det blir mindre utgifter ifm ulykker etc. Tipper det kommer veistrekninger/egne filer med tilpasset veimerking og med krav om korrekt utstyr i bilene. Først på høyt traffikkerte motorveier, og på sikt "over alt".
Det vi ser nå blir på en måte de første skrittene i den retningen, og jeg forstår godt folks entusiasme for disse funksjonene, selv om de ikke er "full-up" idag :)

+1

Jeg blir stadig forundret over mangel på visjoner for nye teknologier blandt skeptikere

Jeg digger vanligvis ny teknologi, men ikke akkurat dette.
Det er fordi det dreper kjøregleden totalt.

Jeg har alltid sverget til manuelt gir og nyter å kjøre bil. Kjører aktivt og oppmerksomt.
Ingen ting i Autopilotpakken som frister meg.

Synes synd på mine barnebarn som sannsynligvis ikke for lov til å kjøre selv.
Det blir å plotte inn destinasjonen, og sitte å overvåke systemene, mens man ligger akkurat på fartsgrensen til man er fremme. Hurra  ::)
(jada, det blir sikkert færre ulykker, den dagen dette fungerer perfekt, og det er selvfølgelig bra)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Davidsv

Sitat fra: toppi på søndag 11. januar 2015, klokken 21:35
Jeg digger vanligvis ny teknologi, men ikke akkurat dette.
Det er fordi det dreper kjøregleden totalt.

Jeg har alltid sverget til manuelt gir og nyter å kjøre bil. Kjører aktivt og oppmerksomt.
Ingen ting i Autopilotpakken som frister meg.

...

Mener du at du har stor kjøreglede av å tilpasse farten konstant +/- 5kmt i tett trafikk?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

BMW850

Jeg nyter også å kjøre bil men manuelt gir skal jeg aldri noe mer ha. Skjønner ikke vitsen med å sitte og vispe med den spaken, sææærlig i køkjøring er det jo fullstendig bak mål ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ihlhaug

Tilbake til topic. Har utrulleringen stoppet opp? Ikke fått enda jeg..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

mr.rs4

Musk  sa jo at den skulle se igjennom snø, regn, natt og til og med sand storm. Så hvorfor greier den ikke et da :-(
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA