Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Emil - du er en av de som sporer av mest og som på toppen av det hele ikke bruker hurtiglading.

kos

Hei - nå er standarden satt. Og som dere ser så er norges største ladestasjon åpnet 14 biler.
Så de som tror at de får parkere og lade gratis kan nå lure litt hva det vil koste. Har allerede mottatt meldinger om at prisen vil bli 120 kroner dagen for ladestolper.

Bare se prisene - 2.5 kroner for hurtiglading - supert for tesla
semi hurtig 43 kw 1 krone hurra for Zoe

Og så vil dette medføre priser for stolper tipper det samme som parkering ca 120 kroner dagen.

For de som lader på jobben gratis - må man i fremtiden kalkulere med skatte som frynsegoder.

Nå gir jeg meg - ha et godt lade år.

kos


emil

#273
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:04
Emil - du er en av de som sporer av mest og som på toppen av det hele ikke bruker hurtiglading.

Hvor har du det fra at jeg aldri hurtiglader?

emil

#274
Sitat fra: nime01 på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:45
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:33
SJEKK DENNE SIDEN SIER ALT:http://www.vest24.no/nyheter/article7742317.ece
Interessant, spesielt dette:
Sitat2,50 KRONER PER MINUTT

Alle må betale 10 kroner for oppstart. I tillegg vil det koste 2,50 kroner per minutt å hurtiglade elbilen. Det vil nok være varierende hvor mye hver enkelt vil betale. Dersom du har 30-40 prosent igjen på batteriet, vil det være naturlig å lade det opp til 80 prosent. Det vil normalt ta 10-20 minutter. Det vil da koste mellom 35 til 60 kroner, sier forretningsutvikler Odd Olaf Askeland i BKK.

Ønsker man å lade på semihurtigladerne, må man ut med 1 krone i minuttet.

– Normalt vil det ta dobbelt så lang tid å lade ved dette ladepunktet, sier Askeland.

– BILLIG

Askeland sier at BKK har lagt seg på et lavt prisnivå.

Et "lavt" prisnivå sies det, jeg leser det som at BKK mener dette er så billig at det snart blir økninger i prisen. Så fort Fortum skrur opp sine priser fra sommeren av, så følger resten etter, GK inkludert. Minuttprisen skal definitivt opp, det er det neppe noen tvil om. Så da snakker man fort vekk 120kr vinterstid for en 20 minutters lading, hvor du ikke engang vet hva du får levert av strøm på batteriet ditt. Det blir nok ganske lite kø der ja, problem solved :D

Jeg er skeptisk til 10kr i oppstartkostnad, da frister ikke 5-minutters ladingen for å få et lite ekstra buffer.

Ellers vil tiden vise om prisingen var riktig eller ikke. Bruker folk laderene er prisen riktig, blir de stående urørt er det feil. Litt avhengig av om det er alternative hurtiglademuligheter i området.

Fant heller ingenting om hvordan man skal betale for ladingen.

sølv-pilen

De har vel bare en 2-3 hurtigladestasjoner i Bergen fra før mener jeg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Gordon Retriever

Jeg har ikke helt sansen for diskusjoner der andre debattanters argumenter blir avfeiet som "tull", så jeg minner om at trådstarter har mulighet for å stenge tråden for videre diskusjon om dette er ønskelig. 

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:42
Sånn i det store og det hele tror jeg ikke denne tråden er veldig viktig å spare for fremtiden når det gjelder temaet den egentlig tok opp.

Enig, og siden tråden er lang og uoversiktlig bør det være akseptabelt å starte nye tråder om emnet (emnene) i framtiden i stedet.

Gordon Retriever

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:32
Bare se prisene - 2.5 kroner for hurtiglading - supert for tesla
semi hurtig 43 kw 1 krone hurra for Zoe

Så vidt jeg kan se er AC-lading begrenset til 22kW ved den nye stasjonen.
Hurtiglading er CCS og CHAdeMO, så ikke fullt så supert og hurra for Tesla og Renault.


kos

denne stasjonen er bare en av flere - tesla er i sammarbeid om en kjempestor nord for bergen - lavik - der også det er mulig at tesla kommer. samtidig er BKK sine stasjoner langs e 39 alle typer opp til 43 kvw ac. Bergenserne får et kjempeladesystem. gjennom hele fylket.

Signalens som ble gitt er også at lade stolpene blir betaling. Forslaget kommer opp med de nye stasjonene. Nå begynner vi å betale - og som dere ser det er den store nettleverandøren som nå legger listen for betaling. Jeg hadde håpet på en pris som nærmer seg 1.5 kroner kw. De eneste som er i nærheten av dette er AC lading eller tesla.


Gordon Retriever

SitatHei! For å lese denne artikkelen må du vere knytt til eit abonnement på Firda

Gordon Retriever

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:27Bergenserne får et kjempeladesystem. gjennom hele fylket.

Ladestasjonene vil garantert være til nytte for flere enn bare bergensere. Det samme gjelder et eventuelt framtidig tilbud i Lavik i Sogn og Fjordane. :)

kos

Emil - hvilken ladere skal de da bruke. De samme som setter opp disse laderne har MONOPOL på alt i BERGEN / Hordaland. Og når prisen går opp for de med ladestolper / samme eier det også kan du fort kalkulere at elbildrivstoff ikke er noe billige enn bensin. Bare de som har andre ordninger - som hjemmeladere og TESLA og en til uten navn

pwb

Mafia og svindel er to dekkende ord for hele hurtiglader opplegget.

Thomas Parsli

Nå har jeg endelig forstått at det er mafia som driver hurtigladerene i Norge, hele virksomheten er svindel og dette kan de gjøre fordi de har monopol.

Takk til pwb og kos, uten dere hadde diskusjonene blitt helt ødelagt av fakta og argumentasjon!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA