Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:36
Hei jkirkebo
Flott at du ser utfordringene - men hvem skal betale for disse kontaktene og skal det koste 2.5 minuttet å stå der.

På jobb vil jeg håpe de fleste arbeidsgivere gjør det, som en gode for arbeiderne. Akkurat slik som det ofte investeres i kaffemaskin osv. Det kan godt koste penger å stå der, men ingen vil vel betale 2,50 pr. minutt for saktelading. Prisen må her være strømprisen + evt. et lite påslag. De ladbare hybridene har jo muligheten til å kjøre på bensin, noe de vil gjøre om lading blir for komplisert eller dyrt. Da oppnår vi ikke målet, som er mest mulig kjøring på strøm og renest mulig luft.

Sitat
Om alle gjør som jeg vil man trenge ca 10 % mer strøm i norge. det er ikke et problem da vi har den strømmen,
men hvem skal betale for parkeringsplasser med ladestolper og hva vil det koste?

Strømforbruket i Norge vil øke ca. 5% om alle personbiler gikk utelukkende på strøm.
Parkeringsplassene har vi alt, det som trengs er altså strøm på flere av de. Utenfor kjøpesenteret bør kjøpesenteret betale for de (for å lokke kunder), på betalbare P-plasser bør P-selskapet betale (kan godt påby en viss andel ladeplasser), kostnadene tas inn via P-avgiften til alle (ekstrakostnad på strømplasser maks 1,- pr. kWh). På kommunale plasser må kommunen betale som i dag.

Sitat
Det er her vi er uenig i både finansiering og om det er sakte lading eller hurtiglading som er tingen.
Samtidig er det noen som ønsker å tjene penger på dette,

Jeg har ikke sett noe særlig til forsøk på å tjene penger på saktelading. Det tilbys stort sett som en service ovenfor kunder og ansatte.
For å få opp andelen kilometre kjørt på strøm i fremtiden er min påstand at saktelading er mye viktigere enn hurtiglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:42
Hei jkirkebo
Hvorfor ikke 11 kw ? Er grunnen strøm eller parkering ?

Grunnen er behov for fordyrende trafo de fleste steder samt at få biler kan utnytte det. Det er heller ikke behov for så høy effekt på jobb for elbilene, og utenfor kjøpesentrene vil 7,4kW oftest fullade en PHEV om man handler litt.

11kW faller litt mellom to stoler. Setter man opp en trafo bør det være for å etablere noen 22kW semihurtige ladeplasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:58
Hei da har vi nesten samme mål. Er uenig med standard på 3.3 . det er en begrensning

Er det noen som sier de ønsker en standard på 3.3kW som en begrensning på bilen? Hvem sier det? Hvor?

Jeg nevner 3.3kW, for jeg tror det er det de fleste vil ha på hjemmeladeren og jobbladeren sin. Jeg (og jeg tror de andre du argumenterer mot) har jo sagt at det optimale er minst 10kW AC i bilen i tilleg til hurtiglader.

emil

#258
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:25
Hei emil .

det er ca 3 mill biler i norge og omtrent like mange med lappen.

Med din filosofi så må man ha 3 mill parkeringsplasser med kontakt og 3 mill kontakter hjemme.
Dette om bensinbilene ble byttet ut. OM ALLE VAR SOM EG

Det er greit å planlegge fremover, men det får være grenser...

Første elbilmålet er 50.000 og der er vi snart. Så var det vel en viss andel av et eller annet innen 2020?

Uansett, ingen vet hvilken energibærer fremtidens bil vil bruke. Og selv om jeg ikke er videre interessert i å kjøre rundt i en "hydrogenbombe" er det store muligheter for at fremtidens bil er en hydrogen-batteri-hybrid og da vil man kanskje også ha muligheter for å drive huset sitt fra hydrogenbilen ved stor belastning på strømnettet. Da vil dagens ladeutstyr være uegnet. Folk vil sansynligvis for det meste fylle hydrogen fra dagens bensinstasjoner og eventuellt toppe opp batteriet på ladeplasser ute/hjemme som i dag.

kos

Hei emil - opps dette var en ny vri. Da bygger du alt på teorien om free energi. Ja jeg er i samme tankesett - og det kan godt hende at du får rett. Men da trenger vi heller ikke ladestolpene.

kos

Hei Panduck
Hadde du tatt med resten av linjen så hadde du sett at jeg imøtekom deg med 10 / 16 amper. Men forstår ikke hvorfor du ikke vil ha med 11 kw når 10 er ok. Antar at du mener det samme.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 16:33
Da bygger du alt på teorien om free energi.

Strøm, batterier, hydrogen, fyllestasjon... ingen som har nevnt noe om "free energy" her.


kos

Hei - hydrogen - var på et seminar om hydrogen for noe år siden. Hydrogen er ikke noe annet en n hva et bateri er - energibærer. Om man klarer å utvikle tankene om Free energi vil hydrogen være noe for fremtiden. Men så lenge hydrogen er bare en tilstand for annen energi, så er den egentlig bare et fordyrende ledd i kongeriket norge med vår fossekraft og nett.

kos

Hei emil - sjekk ut teoriene om free energi og du ser at om TEORIENE holder så er det mye som må tenke anderledes. Ikke minst energileverandører og energiprodusenter. Som en flott link til dette ( god underholdning ) så se på gutta som har lager video om N Tesla. Får liksom fart på kreativiteten. Men er antagelig et stykke dit.

emil

#264
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 16:40
Hei - hydrogen - var på et seminar om hydrogen for noe år siden. Hydrogen er ikke noe annet en n hva et bateri er - energibærer.

Igjen gjentar du bare det jeg sier

Sitat
Om man klarer å utvikle tankene om Free energi vil hydrogen være noe for fremtiden. Men så lenge hydrogen er bare en tilstand for annen energi, så er den egentlig bare et fordyrende ledd i kongeriket norge med vår fossekraft og nett.

Det kan være at det kommer metoder for å produsere hydrogen fra fornybare kilder som er økonomisk fornuftige uten subsidier. Ingen vet, selv ikke en allviter som deg. Nå er jo også situasjonen i Danmark/Tyskland at det i perioder er overskudd på strøm (fra f.eks vindkraft) og da er det vel bedre å bruke den strømmen til å produsere hydrogen og på den måten "spare" på energien.

Jeg sier ikke at hydrogen er fremtiden, men det er en av flere muligheter. Synes din innblanding av "free energy" begynner å ligne på desperasjon etter å ha gått tom for argumenter og du aner egentlig ikke hva du diskuterer lengre.

Carl Anton Stenling

Denne tråden er i ferd med å bli veldig lang og uoversiktlig, selv om temaet er interessant.

Burde vi dele fortsettelsen av tråden i noen flere temaer?

F.eks.

  • Prismodell hurtiglading
  • Finansiering av hurtigladenett
  • Utbygging av sakteladere

Fordelen med å inndele diskusjonen litt mer er at det blir enklere å få oversikt for nye og eksisterende lesere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Spore av gjør alle tråder, noen mer enn andre.

Sånn i det store og det hele tror jeg ikke denne tråden er veldig viktig å spare for fremtiden når det gjelder temaet den egentlig tok opp.

Men ja, en del innlegg ikke relatert til prising og utbygging av hurtiglading kan eventuellt skilles ut i en egen tråd for svada. Diskusjonen har vel ellers vært så opphetet og flere av temaene du nevner har blitt kommentert i samme enkeltposter at det blir vanskelig å skille det ut fornuftig.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:42
Sånn i det store og det hele tror jeg ikke denne tråden er veldig viktig å spare for fremtiden når det gjelder temaet den egentlig tok opp.

Jeg tenkte ikke på å sortere tråden nå i ettertid, men at vi kanskje fortsetter diskusjonen i f.eks. tre nye temainndelte tråder.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Da tror jeg det bedre å låse tråden så folk får roet seg ned litt og så kan de som ønsker det etterhvert fortsette i nye tråder mer tilpasset aktuelle emner (før de sporer av igjen).

kos

Hei Carl Anton Stenling

Det er fornuftig det du foreslår. Noen her inne er ikke intressert i temaet i det hele tatt. Hurtiglading er et tema som flere av de som har "trollet" her ikke bruker og som de føler er et behov å ta ut annen agresjon enn hva som er tilfelle.

Forslag - lås tråden og be moderator om hjelp til disiplin.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA