Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:48
[Jeg er skeptisk til 10kr i oppstartkostnad, da frister ikke 5-minutters ladingen for å få et lite ekstra buffer.

Men.. Dette er en ladestasjon slik de bør se ut. Jeg ville heller ha EN slik ladestasjon mellom Oslo og Gardermoen, enn ørten enslige Fortumladere. Mange ladere, og enkelt å køe (om nødvendig)

Panduck

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 10:43
At det er 'billig' i dag betyr ikke at det forblir slik. Det som er helt sikkert, er at utviklingen går mot at elbil skal bli vesentlig mer kostbart å bruke, om du er så uheldig å ha en kortrekkevidde-elbil, som er flesteparten av elbilene pr i dag. Vinnerne er de som kan benytte Tesla SC både nå og i fremtiden.

Hvorfor skal det bli vesentlig dyrere å bruke en kortdistanseelbil enn en Tesla, når det meste av bruken uansett er hjemmelading, uavhengi av hva slags elbil man har.

Thomas Parsli

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 11:47
Poenget jeg ønsket å få frem er at hurtiglading garantert blir dyrere fremover. Antakelig så dyrt at mange vil tenke seg om og heller vurdere å ta fossilbilen.

Utnyttelen av hurtigladerene er så elendig at lavere pris er like sannsynlig.

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 11:47
Tidsbruken kan nok de fleste leve med, men når påfyllet også koster oppimot prisen på fossilt drivstoff, så blir det enklere og raskere å ta fossilbilen. Og da mener jeg at utviklingen går feil vei, når det er den man ønsker å kvitte seg med.

Vi har sluttet å kjøre langtur med elbil pga. tidsbruk, manglende ladere og feil på ladere.
Pris har aldri vært et tema, siden bensin og bompenger overgår det meste av hurtiglading (med inntak av 220,- hos Ishavsveien).

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 11:47
For de som ønsker å bruke elbil selv på litt lenger distanser, og som trenger rekkeviddepåfyll i form av hurtiglading for å nå frem i rimelig tid (og som ikke er for hardbarka entusiaster), og som ikke har råd til innkjøp av Tesla til 2-3x pris, så vil det bli vesentlig dyrere.

På litt lengre distanser (100-200km hver vei) hurtiglader vi i dag for rundt 50,-
De pengene sparer vi i bommen(e) og ville aldri valgt fossilbilen av økonomiske grunner.

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 11:47
Har man tur/retur innenfor bilens rekkevidde og/eller billig/gratis lading der man jobber/bor, så har det ingenting å si.
Min erfaring etter 10 år med elbil og 20.000km/år er at kjøring "innenfor bilens rekkevidde" (~100km med P106 og 130km med Leaf) ofte medfører et ladebehov. Og da ønsker man hurtiglading.
Jeg kjører typisk t/r jobb (80km), skal innom foreldrene mine (+20km) og/eller så skal unger kjøres på fritidsaktiviteter (+30km). Da må elbilen (hurtig)lades på veien.
Denne typen "småkjøring" er heller ikke så økonomisk (mye stopp, bakker og aksellerasjoner) så forbruket går fra 0,15kWh/km til over 0,2kWh/km nå når det er noen plussgrader.

Det du (og et par andre) synes å mene at hurtiglading er for langkjøring, mener altså jeg at hurtiglading er like mye for "småkjøring".

Thomas
(lader hjemme i egen garasje, har ikke parkeringsplass eller ladeplass på jobb, må reise hjemmefra før 07:00 for å være sikker på å finne ladeplass i Oslo sentrum)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: nime01 på fredag 09. januar 2015, klokken 11:47
Hjemmelading var jo ikke helt temaet... Poenget jeg ønsket å få frem er at hurtiglading garantert blir dyrere fremover. Antakelig så dyrt at mange vil tenke seg om og heller vurdere å ta fossilbilen.

Når biler med 300km faktisk rekkevidde kommer i en god prisklasse, vil det bli et så godt alternativ for mange, at det å vurdere fossilbilen blir umulig, da man ikke lengre har en fossilbil. Jeg tilhører en gruppe som nok kommer til å øke kraftig: De som ikke har fossilbil, og ikke kan vurdere den. Hurtiglading skal være dyrt, dersom det skal lønne seg å ha en bil ekstra, bare for langturbruk.

Men jeg tror ikke på noen enorme priser på hurtiglading. Det vil være nok av steder som ønsker å fange kunder den halvtimen det tar å fylle strøm.

K S

Elbil med 300 km og hengerfeste (6-800 km og 30-50 km med henger) så er det kroken på døra for bensinbilen! Garantert!

Men allikevel trengs hurtiglading, aller helst med felles betalingssystem. På ferjene på Vestlandet måtte man for få år siden ha 4, FIRE, forskjellige ferjekort hvis en skulle kjøre fra Rogaland til Møre! Nå trengs ett.
Dette kan selvsagt ikke brukes på Bastøy Fosen på Oslofjorden....

kos

Hei Thomas Parsli
Du har hengt meg ut som uten fakta og beskylt meg for useriøsitet.

Jeg har dekning for hva jeg skriver om du gidder å knaste litt på maskinen din og skjekke fakta.
Men du har vell gått på en del faktafeil og jeg har vert den som har påpekt fakta, Nå går du på en smel igjen.

fakta nr 1.
BKK er norges nest største strøm og nettverksleverandør.
BKK er en storprodusent av elekrtrisk kraft i norge og har som sakt også norges nest største nett.
BKK er eid av Bergen kommune
BKK er en av eierne i Grønn kontakt, men velger å drifte stasjonene på vestlandet selv
BKK er det som setter opp all stasjoner i Bergen og en rekke nabokommuner
BKK er eid av Bergen kommune som igjen er en av de største innen parkering i bergen kommune
BKK er en av de store på fiber i bergen med alt av tele og data
BKK er et A/S som er eid av det offentlige
BKK er på vegne av fylkeskommunen, kommuner og staten den som bygger ut elbil ladenettet.


Fakta 2
BKK lagt ned salget av kraft, grunnet deres store monopol.
BKK har mottatt millioner av supsidie krone for å sette opp stasjonene.

Om du gidder å sjekke dette så kan du kalle meg useriøs så lenge du vil, men et av problemene med lade stasjonene er at det er få som bygger ut og at de samme er eiere av hverandre.

For å hjelpe deg litt på vei for å ta meg på fakta så kan du lese deg opp påhttp://www.bkk.no/om_oss/anlegg-utbygging/kraftmarkedet/

BKK sine sider er svært opplysende og også lærerike for opplyste sjeler og slike som meg har god bruk for disse.

BKK selger ikke strøm til sluttbrukerne
Mens salg av kraft skjer i et fritt marked, er transport av kraften en monopoloppgave. BKK utøver dette oppdraget som en konsesjon gitt av myndighetene. Monopolvirksomheten er helt atskilt fra den øvrige virksomheten i BKK. Myndighetene fører nøye kontroll med hvordan vi skjøtter vårt ansvar som netteier, og de bestemmer hvor mye vi kan ta inn i nettleie.

Og til den seriøse : Nå selger de strøm til sluttbrukere ELBILER

kos

For de som lurer litt på elbil og BKK -http://www.bkk.no/sok/?sok=elbil&EMAIL=&csrf=2629257
Så finner dere mye informasjon og om dere sjekker hva jeg har skrevet om MONOPOL og nettleie så vill dere se at mine forslag, for det er det det er, faktisk er slik KRAFTMARKEDET BURDE FUNGERE FOR ELBILEN OGSÅ. IKKE AT DET ER SLIK; MEN AT DET ER SLIK DET BURDE VÆRE-

Og dette sier jeg som har både TESLA med SC og den andre uten navn. Vinnerne i dette systemet.

Det er ikke for min syke mor jeg påpeker dette, men et stort hjerte for alle elbiler og et renere miljø - noe jeg har arbeidet med i over 30 år.

emil

#292
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:35
Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 22:04
Emil - du er en av de som sporer av mest og som på toppen av det hele ikke bruker hurtiglading.

Hvor har du det fra at jeg aldri hurtiglader?

Siden bruker kos har for vane å slenge ut udokumenterte påstander som han så nekter å svare for i ettertid skal jeg heller svare meg selv her:

Hurtiglader jeg?
Ja, har ca 90 hurtigladinger på snart halvannet år

Når hurtiglader jeg?
Som regel når jeg er på langtur av typen Arendal-Oslo, Arendal-Notodden eller fra Arendal og vestover fra Kristiansand. Noen ganger også ved tur/retur Arendal-Kristiansand for å ha et lite ekstra buffer hvis jeg ikke skal stå lenge og kan saktelade.

Hvor lenge hurtiglader jeg?
Alt fra 5 minutter til en time. Gjennomsnittstiden ligger på 15-20 minutter.

I det halvannet året jeg har hatt Leaf, hadde noen andre elbiler kunnet gjøre samme nytte?
Nei. Frem til nylig har det kun vært tilgang på CHAdeMO hurtiglading og da er det kun Leaf som har hatt nok innvendig plass i tillegg til å være priset innen rimelighetens grenser.

Hvor mye vil jeg spare på å kjøre en gjerrig dieselbil på langtur i motsetning til å betale 2.5kr/minutt for hurtiglading?
Ingenting, det vil koste mer å kjøre dieselbil. Regnestykker jeg har postet i denne(?) og andre tråder viser en innsparing på rundt 200kr eller mer på direkte kjørekostnader ved å kjøre elbil nå rundt juletider. Sommerstid sansynlivis enda mer. Da er ikke indirekte kostnader som årsavgift, forsikring, service o.l. på dieselbilen tatt med.



kos

Hei - Emil hva er da problemet? Du er nå kun personlig etter mine argumenter og du kommer ikke med noen synspunkter mot mine argumenter.

Du nevner ingenting om nettleie og hvordan kraftmarkedet fungerer ?
Du forklarer ingen av synspunktene dine mot at elbil ladestrukturen burde være, det er det jeg henviser til ?.
Du kommenterer kun prisen, ikke hvordan man kommer fram til prisen ?.
Du forklarer ikke hvorfor elbil strøm ikke kan fungere som annen kjøp av strøm?
Du kommer heletiden tilbake til det som er bra for deg - gratis parkeringsplasser - uten å forklare hvordan disse skal betales ?

Kunne fortsatt her, men slutter. Denne tråden handler om Fakkeltog mot Grønn kontakt - Du argumenterer FOR GRØNN KONTAKT. Føler ikke akkurat at det er jeg som sporer helt av her.

Panduck

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 13:27
KRAFTMARKEDET BURDE FUNGERE FOR ELBILEN OGSÅ. IKKE AT DET ER SLIK; MEN AT DET ER SLIK DET BURDE VÆRE-

Kan vi anta at det er en viss forskjell på å levere kraft til et hus som står stille på ett sted og har et relativt kjent forbrukmønster, og å levere strøm til et objekt som beveger seg rundomkring, og kan være hvorsomhelst i Norge? Skal de løpe etter deg med en stikkontakt med 22kW overalt? Skal det være så mange kontakter ledige, at når halve Norge drar på påsketur, så skal alle ha en kontakt å plugge inn i?

Hva når du kjører til utlandet? Og hvordan skal utlendinger som kjører til Norge kjøpe strømmen?

Jeg tror på et fritt marked for strøm til elbiler. Det vil være penger å tjene på dette når alle kjører elektrisk, selv om latestasjonen måtte koste noe penger...

kos

Hei - les deg opp  på BKK sine sider. der vil du se at dette kunne fungert i hele norden. Har forslag lenger fremme i tråden som forklare hvordan dette kunne fungert for elbiler

1. Ladestasjonene en del av nettleien
2. Du kjøper kraft på samme måte som til hus og hytter
3. Du registreres på samme måte som i dag , med kort, app, mobil sms osv

Du avregnes fra netteier mot strømleverandør.

emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 13:49
Du kommer heletiden tilbake til det som er bra for deg - gratis parkeringsplasser - uten å forklare hvordan disse skal betales ?

Igjen, kom med postene der jeg argumenterer FOR gratis parkeringsplasser?

kos

Hei - Du har heletiden argumentert for sakte ladding med parkeringsplass. NÅ TROLLER DU-

emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 14:08
Hei - Du har heletiden argumentert for sakte ladding med parkeringsplass. NÅ TROLLER DU-

Jeg sier at saktelading dekker det meste av de flestes ladebehov. Jeg har ikke sagt noe om at den må være gratis. Hverken ladingen eller parkeringen. For egendel betalte jeg både for både parkering og strøm på jobb da jeg kjøpte Leafen, men jeg kunne stått gratis på kommunal plass litt lengre unna. Jeg klarer derimot å se totalkostnaden ved å ha elbil, alt inkludert, og sammeligne den med totalkostnaden ved å kjøre fossilbil, alt inkludert, og ikke henge meg opp i små detaljer.

Trolldiskusjonen får du ta et annet sted.

kos

Hei Emil kalkulerer med at nå blir vi lempet ut av moderator om dette ikke tar slutt. Se hva du skriver i tråden . Så for min del svarer jeg deg mf ikke mer .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA