Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 14:24
Hei Emil kalkulerer med at nå blir vi lempet ut av moderator om dette ikke tar slutt. Se hva du skriver i tråden . Så for min del svarer jeg deg mf ikke mer .

Du har jo faktisk aldri svart på sprøsmålene mine annet enn med andre spørsmål. Foreslår at du tar deg en lengre ferie uten nettilgang.

automat

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 13:55
Hei - les deg opp  på BKK sine sider. der vil du se at dette kunne fungert i hele norden. Har forslag lenger fremme i tråden som forklare hvordan dette kunne fungert for elbiler

1. Ladestasjonene en del av nettleien


Hvis anskaffelse og drift av hurtigladere skal betales over nettleien, så kommer det ikke til å koste noe mindre. Hvis det koster 1 mill kr å få satt opp en hurtiglader (inkl anleggsarbeider), denne brukes i snitt 2 timer pr døgn, og skal nedbetales på 5 år. - Så vil det koste 1.000.000 kr/3650timer = 273,97 kr pr time i nettleie å bruke denne hurtigladeren, bare for å dekke avskriving. I tillegg kommer vedlikeholdskostnader og strømkostnaden.

Eller mener du at dette skal smøres ut på nettleien til alle husstander, enten de har elbil eller ikke? Da tenker jeg "Vi som ønsker elbiler dit peppern'n gror" og endel andre virkelig får vann på mølla for å kalle oss elbileiere for snyltere.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 14:24
Hei Emil kalkulerer med at nå blir vi lempet ut av moderator om dette ikke tar slutt. Se hva du skriver i tråden . Så for min del svarer jeg deg mf ikke mer .

Hvis det ikke blir slutt på at du og pwb slenger ut påstander uten å svare på det andre skriver håper jeg virkelig dere blir lempet ut av moderator.
For min del håper jeg du slutter å svare helt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - automat
Kan virke litt rart, men når nettselskapene bygger ut nettet så er det vi forbrukere som får rekningen. Så kan du se hva mesteparten av Nettleien går til - avgifter til staten. Samtidig ville jo Elbilistene være med å betale nettleie når vi lader. Når det bygges ut store nett traseer i norge er alle med å betale det når vi bruker strøm. Dette ville gjelde bilister også.

Prinsippet er solidarisk med " sluttbruker" samme hvem det er fra store bedrifter til små med bare en pære. Vi betaler vår del når vi bruker strømmen. Hva tror du det koster å bygge ut et nett?

Det er ikke billig - samtidig strengt regulert da de har monopol.

Jeg blir ikke irritert når jeg må være med å spleise i dag på en storforbruker på nettet. Hvorfor forbannet på å bygge ut det samme nettet til forbruker med bil?

Like så må jeg akseptere at naboen går over min eiendom når han skal ha strøm - les litt om konsesjonsvilkårene - så ser du hva jeg mener. Om de irriterer seg over elbilen eller ikke ønsker strømledningen over sin eiendom er det bare en ting å gjøre. IKKE ha strøm

kos

Hei Thomas Parsli hva  har jeg gjort deg ? 90 % av det jeg skriver er svar. 10 % er svar på noe somdu skriver som jeg ikke kan forholde meg til. Skal slutte å svare på det du skriver også.
Håper at det er gjensidig

Panduck

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 14:08
Hei - Du har heletiden argumentert for sakte ladding med parkeringsplass. NÅ TROLLER DU-

Kos, beklager, dette begynner rett og slett å bli komisk.

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på fredag 09. januar 2015, klokken 13:50
Kan vi anta at det er en viss forskjell på å levere kraft til et hus som står stille på ett sted og har et relativt kjent forbrukmønster, og å levere strøm til et objekt som beveger seg rundomkring, og kan være hvorsomhelst i Norge? Skal de løpe etter deg med en stikkontakt med 22kW overalt? Skal det være så mange kontakter ledige, at når halve Norge drar på påsketur, så skal alle ha en kontakt å plugge inn i?
Jøss som å lese om motforestillinger av opprettelse av trådløse telefoner på 80 tallet. Hvor i alle dager skulle man plugge inn telefon ledningen? kanskje like greit å ta det til seg at noen ganger er man bare ikke født inn i en verden hvor man kan forstå alt sammen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. januar 2015, klokken 15:08
Jøss som å lese om motforestillinger av opprettelse av trådløse telefoner på 80 tallet. Hvor i alle dager skulle man plugge inn telefon ledningen? kanskje like greit å ta det til seg at noen ganger er man bare ikke født inn i en verden hvor man kan forstå alt sammen.

Tråløs data og 50kW-100kW trådløs strøm, et godt sammenlikningsgrunnlag.

automat

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 14:36
Hei - automat
Kan virke litt rart, men når nettselskapene bygger ut nettet så er det vi forbrukere som får rekningen. Så kan du se hva mesteparten av Nettleien går til - avgifter til staten. Samtidig ville jo Elbilistene være med å betale nettleie når vi lader. Når det bygges ut store nett traseer i norge er alle med å betale det når vi bruker strøm. Dette ville gjelde bilister også.

Prinsippet er solidarisk med " sluttbruker" samme hvem det er fra store bedrifter til små med bare en pære. Vi betaler vår del når vi bruker strømmen. Hva tror du det koster å bygge ut et nett?

Det er ikke billig - samtidig strengt regulert da de har monopol.

Jeg blir ikke irritert når jeg må være med å spleise i dag på en storforbruker på nettet. Hvorfor forbannet på å bygge ut det samme nettet til forbruker med bil?

Like så må jeg akseptere at naboen går over min eiendom når han skal ha strøm - les litt om konsesjonsvilkårene - så ser du hva jeg mener. Om de irriterer seg over elbilen eller ikke ønsker strømledningen over sin eiendom er det bare en ting å gjøre. IKKE ha strøm

Nettleien vi alle betaler dekker ikke tilkobling og kapasitetsøkning for nye kunder, (eller en ny ladestasjon).

Fra Hafslund nett:
Anleggsbidrag.
Kostnader i forbindelse med nødvendige utbyggingstiltak i strømnettet for nettilknytning av nye kunder eller forsterking av nettet for økt uttak til eksisterende kunder, må dekkes av den som utløser utbyggingstiltaket, i form av et anleggsbidrag.
http://www.hafslundnett.no/bygg/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=24
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Hei - det er her det må defineres inn. Så hvem står da for anleggsmidler og hvem er eier.
Det er eier - og når eier og strømleverandør og netteier er samme eier hva da. Kan man da først ta nettleie - stasjonleie og strømpris. Antar at konkurransetilsynet kommer inn på et eller annet tidspunkt.

Så får vi se. - Min bit i dette er at det er nå vil lager prinsippene og jeg er redd at dette kommer til å ødelegge for elbilen.

samtidig så er den praksis i dag som ikke er slik jeg ønsker det og om alle elbileiere mener at dette er bra, så er ikke jeg den som kommer til å gå i fakkeltog. Men heller den som kommer til å be konkurransetilsynet å se på saken,

emil

Sitat fra: kos på fredag 09. januar 2015, klokken 15:53
Så får vi se. - Min bit i dette er at det er nå vil lager prinsippene og jeg er redd at dette kommer til å ødelegge for elbilen.

Så i stedenfor å få rask utbygging av hurtigladere der markedet får bestemme, med noen føringer fra Transnova og deres etterfølgere, skal vi heller vente i noen år på at staten (med blå-blå ledere) skal inn og styre via krav til nettselskapene. Da er i hvertfall elbilen slik vi kjenner den i dag død, og den vil kun bli for de "rike" i Asker og Bærum som lader hjemme og kun kjører en bjart i året.

Markedet vil vise om den nye ladestasjonen i Bergen har livets rett med tanke på prisingen. Blir den stående tom er prisen for høy, er det lange køer er prisen satt riktig. Det samme gjelder Grønn Kontakt, Fortum og Ishavsveien.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på fredag 09. januar 2015, klokken 16:02
Markedet vil vise om den nye ladestasjonen i Bergen har livets rett med tanke på prisingen. Blir den stående tom er prisen for høy, er det lange køer er prisen satt riktig. Det samme gjelder Grønn Kontakt, Fortum og Ishavsveien.

Er det lang kø er prisen for lav!
Det optimale er jo litt kø, men ikke mer enn at vi velger å vente.

Min egen erfaring er at man raskt tilpasser seg (ved lang kø foran hurtiglader, hurtigladere som ikke virker eller hurtigladere som koster 200,- selv om man ønsker å lade i 5-10min) ved å velge alternativ transport.
Og for mange (meg inkludert) er det som regel fossilbilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Hva er grunnen til at man hele tiden drar frem pris på boksen og annlegspris osv. Dette er jo totalt uinteressant. Gjør man dette riktig så kan man ta dette som en investering rundt noe annet. Å sette opp en boks til 1 mill eller hva den koster på en tom mørk parkeringsplass eller ett annet tullete sted er jo rett og slett idioti på høyt plan. Skal man tjene penger så må man fange opp den/de i bilen den tiden bilen står å lader.

Synes også det er interessant å lese at folk faktisk synes det er riktig at de med små billige biler som sparer miljø mest skal betale mest for å bruke hurtiglader.

Når det gjelder kø trenger ikke lang kø bety for lav pris, det kan rett og slett bety for få ladestasjoner.

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. januar 2015, klokken 16:43
Sitat fra: emil på fredag 09. januar 2015, klokken 16:02
Markedet vil vise om den nye ladestasjonen i Bergen har livets rett med tanke på prisingen. Blir den stående tom er prisen for høy, er det lange køer er prisen satt riktig. Det samme gjelder Grønn Kontakt, Fortum og Ishavsveien.

Er det lang kø er prisen for lav!
Det optimale er jo litt kø, men ikke mer enn at vi velger å vente.

Joda, men jeg var redd for å si det høyt..

emil

Sitat fra: pwb på fredag 09. januar 2015, klokken 16:53
Hva er grunnen til at man hele tiden drar frem pris på boksen og annlegspris osv. Dette er jo totalt uinteressant. Gjør man dette riktig så kan man ta dette som en investering rundt noe annet. Å sette opp en boks til 1 mill eller hva den koster på en tom mørk parkeringsplass eller ett annet tullete sted er jo rett og slett idioti på høyt plan. Skal man tjene penger så må man fange opp den/de i bilen den tiden bilen står å lader.

Synes også det er interessant å lese at folk faktisk synes det er riktig at de med små billige biler som sparer miljø mest skal betale mest for å bruke hurtiglader.

Selvfølgelig må man tenke på kostnaden til utbygging som alt annet som skal bygges/monteres.

Jeg vil ha hurtigladerene der jeg kjører, ikke kjøre ekstra for å komme til en hurtigader slik en del andre her vil. Jeg vil også betale for ladingen og ikke være avhengig av å gjøre kjøp på et kjøpesenter eller lignende for å få ladet bilen. Ei heller å bli stående i kø fordi andre står gratis og lader mens de handler (og med gratis mener jeg da også topplading av batteri der det kun går noen få kW og det er kWh betaling).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA