Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet

Startet av leaf-newbe, onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

kos

Hei emil .

det er ca 3 mill biler i norge og omtrent like mange med lappen.

Med din filosofi så må man ha 3 mill parkeringsplasser med kontakt og 3 mill kontakter hjemme.
Dette om bensinbilene ble byttet ut. OM ALLE VAR SOM EG

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:18
Emil jeg hvet ikke hvor du bor og ikke hvor du arbeider. men det er mange steder der det ikke er mulig å lade på jobb. Man er glad om man får parkere på jobb. De fleste elbileiere er i den gruppen.

Jeg bor på sørlandet (arenda), jobber "overalt" i aust-agder/kristiansand, og trenger da ingen fast ladestasjon/plass. Det holder med 10-16A schuko tilgjengelig hvis jeg har behov for å lade, og sånne kontakter finnes alle steder.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:22
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:44bla bla bla
hvorfor bruker du sitat om du ikke har noe å sitere... irriterende å lese slikt.

For å vise hvem og hvilken post jeg svarer og når posten jeg svarer på bare inneholder tull, svada og blablabla forkorter jeg den litt.

jkirkebo

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:25
Hei emil .

det er ca 3 mill biler i norge og omtrent like mange med lappen.

Med din filosofi så må man ha 3 mill parkeringsplasser med kontakt og 3 mill kontakter hjemme.
Dette om bensinbilene ble byttet ut. OM ALLE VAR SOM EG

Ja, siden salget av ladbare hybrider nå antageligvis går til værs er det viktig at arbeidsgiverne tilrettelegger for lading på jobb samt at det tilrettelegges mer for lading i P-hus og på P-plasser slik at PHEVene kan kjøre mest mulig elektrisk.

Neppe 3 millioner, men det er helt klart at vi trenger en KRAFTIG utbygging av saktelading (Type 2 3,7 eller 7,4kW) på de stedene folk i dag parkerer når de er på jobb. Eller ute å handler, osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei emil - men da ser du jo at om det kommer dobbelt så mange med elbil så sliter vi med parkering og lading. Det er ikke 1% medelbiler tottalt nå.

Hva er løsningen om 5 år ?

emil

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:30
Hva er løsningen om 5 år ?

At alle står i ladekø på de få 22kW stolpene som er opprettet.

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:25
Med din filosofi så må man ha 3 mill parkeringsplasser med kontakt og 3 mill kontakter hjemme.

Høres flott ut, spør du meg!

Dette er vel ikke bare emil sin filosofi, isåfall, men og EU-filosofi. Leste at EU mente at hver elbil skulle ha minst 2 kontakter, en hjemme, en på jobb, samt en del på "vanlige parkeringsplasser". Om man ønsker alle over på elbil, tror jeg faktisk type2-uttak på nær sagt alt som er av p-plasser, ikke er langt unna. Det kan være plasser der effekten deles, avhengig av hvor mange som er koblet inn.

Dette, pluss et godt bra hurtigladenett, vil gjøre det enkelt å være elbilist i fremtiden.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:22
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:44bla bla bla
hvorfor bruker du sitat om du ikke har noe å sitere... irriterende å lese slikt.

For å vise hvem og hvilken post jeg svarer og når posten jeg svarer på bare inneholder tull, svada og blablabla forkorter jeg den litt.
Flott. Det er derfor sitatfunksjonen er her. Ikke korriger sitat som du siterer.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:34
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:22
Sitat fra: emil på torsdag 08. januar 2015, klokken 13:44bla bla bla
hvorfor bruker du sitat om du ikke har noe å sitere... irriterende å lese slikt.

For å vise hvem og hvilken post jeg svarer og når posten jeg svarer på bare inneholder tull, svada og blablabla forkorter jeg den litt.
Flott. Det er derfor sitatfunksjonen er her. Ikke korriger sitat som du siterer.
Føler folk behov for å lese hele sitatet kan de klikke øverst på siteringen og komme til den aktuelle posten, er ikke værre en det.

kos

Hei jkirkebo
Flott at du ser utfordringene - men hvem skal betale for disse kontaktene og skal det koste 2.5 minuttet å stå der. Om alle gjør som jeg vil man trenge ca 10 % mer strøm i norge. det er ikke et problem da vi har den strømmen, men hvem skal betale for parkeringsplasser med ladestolper og hva vil det koste?

Det er her vi er uenig i både finansiering og om det er sakte lading eller hurtiglading som er tingen.

Samtidig er det noen som ønsker å tjene penger på dette,

SÅ HAR JEG TATT TIL ORDET AT JEG IKKE ØNSKER Å BETALE TO GANGER.

kos

Hei Panduck
Parkeringsplasser nesten dekket. Hvor bor du ?


kos

Hei jkirkebo
Hvorfor ikke 11 kw ? Er grunnen strøm eller parkering ?

Panduck

Sitat fra: kos på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:40
Hei Panduck
Parkeringsplasser nesten dekket. Hvor bor du ?

Jeg forstår ærlig talt ikke hva du vil og hva du prøver å oppnå, men nå er ting tilbake på det sporet som jeg ønsket å hoppe av.  Jeg ser for meg elbil som en bil man lader det aller meste av sin bruk (70% og oppover) ved ca 3.3kW,  det resterende delt mellom semihurtig (11/22kw) og hurtig (50kW eller raskere). Jeg ser for meg en fremtid der nesten alle parkeringsplasser har lademuligheter (kanskje max 22kW, ned til 3.3kW avhengi av hvor mange biler som er plugget inn, og som lader aktivt?), der stort sett alle kan lade på jobb og hjemme, samt et godt nettverk av hurtigladere (50kW eller raskere), som koster noe mer å bruke, da dette er en ekstratjeneste for å få lengre rekkevidde på de lengre turene.

Du må gjerne føle det annerledes, og være uenig i dette, men jeg tror, som sagt, dette er viktig for at elbilen skal kunne erstatte bensin / diesel, og debatten her kommer uansett ikke til å endre noe spes. på det som kommer til å skje, så det er litt poengløst å fortsette.

kos

Hei da har vi nesten samme mål. Er uenig med standard på 3.3 . det er en begrensning. Og husk at dn sitter i bilen. Håper at det var 10 / 16 amper på nettet du sikter til.

Så er det hvordan skal dette betales.- hvem skal betale. Jeg har foreslått en rekke ordninger,

1. nettselskapene står for utbyggingen og betales over nettleien, som for all annen strøm
2. man får anledning til å kjøpe seg inn i eks GK med en enganssum alla tesla.
3 . man lager en årsavgift som går til utbyggingen

Så er spørsmålet hvem skal betale for dette. skal det være kw eller tid eller osv

Jeg er enig i ditt mål.

Men ser du ikke at finansieringen er en stor utfordring. Ikke minst om strømmen til forbruker blir like dyr eller dyrere enn bensin og diesel ?

Griffel

#254
"Riktig prising" er vel en pris for strømmen + en pris for leie av infrastrukturen. Med en "roaming" løsning kunne dette da komme på den vanlig strømregningen, som to poster, en for strøm som er det du vanligvis betaler pr kWh til din faste leverandør, + en ladeavgift (leie av ladestasjon) som går pr minutt og som kan varierer med infrastrukturinvesteringen. I praksis betyr det kW-størrelse på ladepunktet/lader, leverandør av tjenesten og om det er AC eller DC.

Tilleggsgevinst er at bilen da får samme strøm som den er vandt med hjemmefra. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA