Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:18
Dersom du får dette til Ohm kan du starte ny business som webasto installatør :)
Hehe, ja. I går fant jeg ut hvordan jeg kobler ledningstjafset som følger med. Ble litt ør i hodet da jeg pakket det ut, siden jeg ikke er bilelektriker. Men jeg tenker å legge ut all info, så kan andre gjøre dette hvis de vil. Dessverre ser det ut til at prosjektet er litt utsatt pga alt for mye annet som skal gjøres om dagen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Da fortsetter snart installasjonen av Hydronic i eGolf. Håper å komme videre med mer info i løpet av uka og helgen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

hottentott33

Sitat fra: Ohm på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:13
Da fortsetter snart installasjonen av Hydronic i eGolf. Håper å komme videre med mer info i løpet av uka og helgen.
y

Spennende prosjekt. På Ford Focus forumet er det en som fikk montert webasto el.l. og vedkommende sa at det var akkurat som å få ny bil. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13643.0.html
Skal bli interessant å sammenligne med varmepumpe.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Flehan

Sitat fra: Ohm på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:13
Da fortsetter snart installasjonen av Hydronic i eGolf. Håper å komme videre med mer info i løpet av uka og helgen.

Gleder meg til å høre mer om hvordan det går! Tror det blir veldig bra!!
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Ohm

Kommet litt lenger i dag. Fått plassert varmeren, den sitter fint og skikkelig stødig.

Skal plassere vannpumpa i morgen, kanskje det blir test i helgen hvis jeg rekker. Legger ved noen bilder av mitt plasseringsvalg. Måtte sage av litt plast på batterikassa, som nok egentlig er ment til fossilgolf.

Ble en del mekking for å få dette til med de festene som fulgte settet. Til slutt fikk jeg det enda bedre enn jeg hadde håpet.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sidewinder

Spennende prosjekt,
gleder meg til slutt resultatet :)

Ohm

#96
Eksosanlegget montert. Fikk også på plass vannpumpa. Eber sier 7 timers jobb på fossilgolf. Det er hvis alt er klart. Ser at dette tar tid, siden jeg må finne løsningene underveis.

Mangle påkobling til vannkretsen og dieseloplegget. Vannkretsen er forsåvidt grei, estimert 3-4 timer jobb til, så kanskje jeg er ferdig. 

Eksosanlegget er festet under på ramma, omtrent under batteriet. Der er det en skrue som stikker ut, så det var bare å finne en mutter og tilpasse de medfølgende festebrakettene til lyddemperen. Borret et 30 mm hull i bunnplata og satte inn foringen og dyttet eksosslangen litt ut. Da stikker den ca 5 mm ut under bilen. Eksosslangene er ganske stive, så etter bøying og tilpassing ble hele eksosanlegget temmelig stabilt og godt plassert med god avstand til andre komponenter i bilen.

På bildene ser man også godt hvordan braketten ble, uten varmeren montert. Tre fester, som gjør at varmeren står svært stabilt. 

Blir en del skruing, varmer inn/ut og litt prøving, bøying og tilpassing av delene. Men så langt har det gått ganske greit.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Veldig spennende! Jeg regner med du kjører en rederansestrekning med og uten varmeren tilkoblet etterhvert. Kanskje invitere en varmepumpe til samme strekning også?
e-Golf | X75D

Ohm

Hvis alt går etter planen, så blir det som å kjøre uten varme, siden ptc elementet høyst sannsynlig ikke er i drift. Håper dette virker, det er jo meldt kaldt denne uka. jeg skal logge forbruket å dele 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

#99
Da er alt klart etter en lang kveld i garasjen i går. Fikk lagt opp vannsløyfen, mangler nå bare strømtilkobling. Gav meg kl 0100, så da blir deg heller prøvekjøring i kveld.

Brukte bilen til jobb i dag, alt fungerte, selv om jeg sleit litt med luftinga. Det ble bedre etter 3 mils tur, da jeg kom hjem hørtes alt normalt ut. Varmeapparatet fungerer fint, selv om vannet nå tar turen innom Eberspächeren og det er ca 7 dl mer kjøkevæske.

Bilde 2 viser hvor slangen fra eberspacheren er koblet inn i ptc elementet. Jeg har koblet meg rett inn på vannpumpa, slik at vannet kommer fra orginalpumpa, til inntak på Ebervannpumpa, deretter inn i eberen, før det går oppvarmet inn i ptc elementet. Spennende å se om dette fungerer etterpå.

Når det gjelder drivstoff, har jeg ikke klart å få til en god løsning enda. Blir 1 liters flaske inntil videre. Tenkte at det var greit å få på plass varmeren mens det ennå er vinter. Hvis dette funkgerer, blir det nok tank bak et eller annet sted. Foreløpig er jeg jo på teststadiet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Da er varmeren testet. Det fungerte fint, kjørte ca 2 mil i minus 5, godt og varmt inne i bilen, forbruk på 15 kwh /100km. Sto ca 15 minutter på tomgang før jeg kjørte, i forbindelse med test og oppstart av varmeren.

Erfaringer så langt:

Jeg fikk bare testet litt, men jeg måtte kjøre i eco pluss. Der er ikke PTC elementet koblet inn, noe som gjør av varmeren kjører full fart for å holde vanntemperaturen på 85 grader. Jeg prøvde å sette bilen i normalmodus, men da gikk det ikke lang tid før eberen gikk ned i trinn 1, dvs halv fart. Det førte til at det umiddelbart ble litt kaldere i bilen, samtidig som PCT guffet på og tok rekkevidde. Ser foreløpig ut til at man må kjøre i eco + og da ikke har muligheten til å regulere temperaturen. Men, det virker som om den "husker" hva temperaturen sto på før man går inn i eco+. I tillegg går det an å dempe viftehastigheten. Men jeg skal teste litt mer før jeg konkluderer med dette.

Alt i alt en morsom jobb så langt, har fått dette til å fungere, det var det viktigeste. Jeg skal teste dette noen dager, og så legge ut erfaringer og monteringsanvisninger/beskrivelse i litt mer detaljer. Lurer på om dette er eneste eGolf med Eberspracher?

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Test til jobb i dag. Lavt forbruk og fin temperatur inne i bilen. Virker som om den husker kupetemperaturen som står innstilt før man går inn i eco+ mode. Praktisk rekkevidde er nå 176 km i minus grader og sørpete saltveier.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

hpe

Interessant prosjekt! Vet du om dette påvirker garantien fra Volkswagen?

Ohm

Sitat fra: hpe på tirsdag 03. februar 2015, klokken 09:22
Interessant prosjekt! Vet du om dette påvirker garantien fra Volkswagen?
Det vet jeg ikke, men jeg sjekket en del rundt hva som skjer med garantien på vanlig fossilgolf hvis man monterer dieselvarmer, og det har ingen betydning. Mulig de vil prøve seg på et eller annet, men bevisbyrden ligger hos VW/Møller hvis de skal si at det er en sammenheng mellom dette og ev. feil som oppstår. Batteriet er ikke berørt, det er jo den dyreste komponenten på bilen. Jeg skal inn på service om 18 000 km, blir spennende å se om de bemerker dette. Ellers tar det ca 30 minutter å fjerne alt, har ikke kappet slanger eller ødelagt noe, bare koblet meg inn i kretsen.

Med tanke på garantien, så må jo hver enkelt selv vurdere om de tør å ta en risikoen, det kan jo hende at Møller er vanskelige på akkurat dette.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Nøkkelen her er jo hva slags skade man skal ha dekket på garantien etter en slik montering.
Har sirkulasjonspumpa eller PTC tatt kvelden kan man få problemer, men ryker setevarmen skulle møller fått problemer med å nekte meg garanti....

Forvøvrig ett svært interesant prosjekt, og skal nok ikke se bort ifra at jeg følger i fotspørene til denne modige og nevenyttige pioneeren :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA