Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

torgrand

Da var vi jammen der igjen hvor en god teknisk tråd blir kuppet av flisespikkere.....

Ohm

Sitat fra: moby666 på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:23
Ser du ikke forskjellen?  8)

I3 med REX kan for eksempel kun kjøres med bensin. Du trenger aldri å lade den opp.
Du kommer ikke så langt med eGolf uten strøm på batteriet og full tank i webastoen :)

Om det er riktig politikk, er noe helt annet. I3 med REX hadde medført at I3 var mer brukbar enn andre hybridbiler med kort el-rekkevidde.

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?
Blir vanskelig å kjøre eGolf med bare diesel. Men man kan bruke den som varmebu en god stund, så lenge man har strøm på 12 volt batteriet og diesel på tanken.

Prinsipielt er jeg ikke imot smarte løsninger som fører til en forbedring av en allerede brukbar bil. Jeg kommer bare til å fyre ved behov, og hvis jeg skal langt, noe jeg skal ca en gang hver 14. dag. Kunne selvsagt svidd av 20 liter med Landcrusieren, men morsomere å kjøre eGolf med skikkelig varmeapparet som bruker under 1 liter på samme turen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

hottentott33

Sitat fra: Ohm på onsdag 04. februar 2015, klokken 16:01

Blir vanskelig å kjøre eGolf med bare diesel. Men man kan bruke den som varmebu en god stund, så lenge man har strøm på 12 volt batteriet og diesel på tanken.

Prinsipielt er jeg ikke imot smarte løsninger som fører til en forbedring av en allerede brukbar bil. Jeg kommer bare til å fyre ved behov, og hvis jeg skal langt, noe jeg skal ca en gang hver 14. dag. Kunne selvsagt svidd av 20 liter med Landcrusieren, men morsomere å kjøre eGolf med skikkelig varmeapparet som bruker under 1 liter på samme turen.

Samt en dieselvarmer kan en vel også fylle avgiftsfri diesel på. Ikke at en kommer til å spare en formue da den avgiftsfrie ikke er ekstremt mye billigere, samt at det er litt begrenset hvor mye en dieselvarmer bruker, men alle monner drar... :-)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

K S

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?

Gir balla i lovteksten, men eksosen fra dieselbrenner antar jeg er enda verre enn eksos fra ny dieselmotor m/partikkelfilter og siste nye teknologi.
Dieseleksos er helseskadelig og noe dritt.

Måtte dette være en advarsel: ikke kjøp elbil uten varmepumpe, med mindre en klarer seg med redusert rekkevidde.

Dieselvarmere oser og røyker tidvis noe for....g, også på nye biler, har selv hatt det på de siste tre dieselbilene, en -05 en -08 og min aller siste -10 modell, som også er solgt. Alle kjøpt nye, fulgt alle servicer osv, men forpesta luften gjorde, bilene var forøvrig VW.....


Gordon Retriever

Sitat fra: torgrand på onsdag 04. februar 2015, klokken 15:50
Da var vi jammen der igjen hvor en god teknisk tråd blir kuppet

Jeg har tenkt på det en stund, men nå har jeg gjort det:  Tråd for diskusjon for og mot fossilvarmer i elbil er opprettet her:  Link.

Ohm

#125
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. februar 2015, klokken 17:58
Sitat fra: torgrand på onsdag 04. februar 2015, klokken 15:50
Da var vi jammen der igjen hvor en god teknisk tråd blir kuppet

Jeg har tenkt på det en stund, men nå har jeg gjort det:  Tråd for diskusjon for og mot fossilvarmer i elbil er opprettet her:  Link.

Svært bra:)
Vel, her er det forskjellige meninger, og det er jo greit det.
Egentlig er den ballen lagt dø, for dette er jo en tråd om montering av dieselvarmer i eGolf, ikke om det er lurt eller lov. Har altså bygget om eGolfen til å takle et enda større spekter, i tillegg har det vært svært lærerikt og gøy.

Jeg lager en ny tråd om selve monteringen, det blir ryddigere.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 17:12
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?

Gir balla i lovteksten, men eksosen fra dieselbrenner antar jeg er enda verre enn eksos fra ny dieselmotor m/partikkelfilter og siste nye teknologi.
Dieseleksos er helseskadelig og noe dritt.

Måtte dette være en advarsel: ikke kjøp elbil uten varmepumpe, med mindre en klarer seg med redusert rekkevidde.

Dieselvarmere oser og røyker tidvis noe for....g, også på nye biler, har selv hatt det på de siste tre dieselbilene, en -05 en -08 og min aller siste -10 modell, som også er solgt. Alle kjøpt nye, fulgt alle servicer osv, men forpesta luften gjorde, bilene var forøvrig VW.....
Hvis vi snakker om eGolf, så er ikke differansen i rekkevidde så veldig stor med kontra uten vp. Differansen mellom Dieselvarmer/ uten er lagt større. Særlig i skikkelig kaldt vær. Så advarselen din bør være: ikke kjøp noe annet enn Tesla hvis du trenger mer enn 10-18 mil praktisk rekkevidde..
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:18
Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 17:12
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?

Gir balla i lovteksten, men eksosen fra dieselbrenner antar jeg er enda verre enn eksos fra ny dieselmotor m/partikkelfilter og siste nye teknologi.
Dieseleksos er helseskadelig og noe dritt.

Måtte dette være en advarsel: ikke kjøp elbil uten varmepumpe, med mindre en klarer seg med redusert rekkevidde.

Dieselvarmere oser og røyker tidvis noe for....g, også på nye biler, har selv hatt det på de siste tre dieselbilene, en -05 en -08 og min aller siste -10 modell, som også er solgt. Alle kjøpt nye, fulgt alle servicer osv, men forpesta luften gjorde, bilene var forøvrig VW.....
Hvis vi snakker om eGolf, så er ikke differansen i rekkevidde så veldig stor med kontra uten vp. Differansen mellom Dieselvarmer/ uten er lagt større. Særlig i skikkelig kaldt vær. Så advarselen din bør være: ikke kjøp noe annet enn Tesla hvis du trenger mer enn 10-18 mil praktisk rekkevidde..

Jeg har 10-18 mils reell rekkevidde, med varmepumpe:
Senest søndag, totalt 110 km, rundt 600 høydemetre opp og ned de første 45 km, de siste 10 km fra 10 moh til ca 450-500 moh og retur, altså rimelig krevende topografi, med 4 par ski på taket, to voksne og to barn pluss pluss
Da hadde jeg ca 20 km restrekkevidde når vi var hjemme igjen, klima på 20 grader auto.

Snakket med selger, to Bergensere som uavhengig hadde kjøpt
bil på Kia Sandnes. Begge hadde kjørt til Stord før første lading, tre undersjøiske tunneller, en ferje og 140 km med rest rekkevidde på 20-30 km, dette var i desember.

Men det er klart, hvis e-Golfsin varmepumpe er så lite anvendelig som VW har gitt utrykk for, ja da er det jo bare å glemme den. Stakkars alle de som har ventet 10-11 måneder på ventegolf eller ventepumpe eller hva en skal kalle det!

Ohm

Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Ohm på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:18
Sitat fra: K S på onsdag 04. februar 2015, klokken 17:12
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?

Gir balla i lovteksten, men eksosen fra dieselbrenner antar jeg er enda verre enn eksos fra ny dieselmotor m/partikkelfilter og siste nye teknologi.
Dieseleksos er helseskadelig og noe dritt.

Måtte dette være en advarsel: ikke kjøp elbil uten varmepumpe, med mindre en klarer seg med redusert rekkevidde.

Dieselvarmere oser og røyker tidvis noe for....g, også på nye biler, har selv hatt det på de siste tre dieselbilene, en -05 en -08 og min aller siste -10 modell, som også er solgt. Alle kjøpt nye, fulgt alle servicer osv, men forpesta luften gjorde, bilene var forøvrig VW.....
Hvis vi snakker om eGolf, så er ikke differansen i rekkevidde så veldig stor med kontra uten vp. Differansen mellom Dieselvarmer/ uten er lagt større. Særlig i skikkelig kaldt vær. Så advarselen din bør være: ikke kjøp noe annet enn Tesla hvis du trenger mer enn 10-18 mil praktisk rekkevidde..

Jeg har 10-18 mils reell rekkevidde, med varmepumpe:
Senest søndag, totalt 110 km, rundt 600 høydemetre opp og ned de første 45 km, de siste 10 km fra 10 moh til ca 450-500 moh og retur, altså rimelig krevende topografi, med 4 par ski på taket, to voksne og to barn pluss pluss
Da hadde jeg ca 20 km restrekkevidde når vi var hjemme igjen, klima på 20 grader auto.

Snakket med selger, to Bergensere som uavhengig hadde kjøpt
bil på Kia Sandnes. Begge hadde kjørt til Stord før første lading, tre undersjøiske tunneller, en ferje og 140 km med rest rekkevidde på 20-30 km, dette var i desember.

Men det er klart, hvis e-Golfsin varmepumpe er så lite anvendelig som VW har gitt utrykk for, ja da er det jo bare å glemme den. Stakkars alle de som har ventet 10-11 måneder på ventegolf eller ventepumpe eller hva en skal kalle det!
Var derfor jeg skrev 10-18 mil, siden KIA skal gå langt. Men jeg tror ikke du helt uanstreng kjører 18 mil i sterk kulde selv med den?  Jeg vet ikke hvor langt Soul går i minus 15, men den går tydligvis lenger enn eGolf. 140+20-30 blir 160-170, så det er jo omtrent innenfor intervallet mitt.
Men jeg kan bare snakke for 3 elbiler som jeg har erfaring med: det er Tesla Roadster, god rekkevidde, nesten totalt fravær av varmeapparat. Leaf 2013 modell med vp: 10-14 mil vinterrekkevidde, grei varme på 10, litt kaldere med 14. eGolf uten vp: 10-15 mil vinterekkevidde, 10 med grei varme, 15 med boblejakke og hansker.
eGolf med vp har jeg ikke prøvd, men den går ikke lenger enn det den uten gjør på sommeren.
Personlig, så har jeg sjelden klimaanlegget på 20 grader i fossilbilen min, derfor synes jeg det er bedre med litt mer fyringsmulighet.
Jeg har full forståelse for andre synspunkter, men synes det er litt dumt å ødelegge denne tråden med det, derfor lager jeg nok en ny teknisk tråd med god info om montering av varmer, så kan de som vil lese og de som synes det er galskap, la vær. ::) ::)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Flehan

Takk for at du deler ditt spennende prosjekt ohm! Moro os se at det går Ann.
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

EAKF

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02
Litt flisedebatt, men:

Ser liksom ikke helt forskjellen på f.eks. I3 REX og dieselvarmer i e-golf.
REX bruker bare batteri til fremdrift. Bensinmotor gir økt rekkevidde ved å varme bilen, samt lade batteri.
Dieselvarmet e-golf. Batteri til fremdrift. Dieselvarmer gir økt rekkevidde gjennom  å varme bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen, i forhold til lovteksten ?


Her er lovteksten angående klassifisering av elbiler: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-03-19-268

§ 3-1.Avgiftsgrunnlag
Avgiften beregnes på grunnlag av de kjøretøytekniske data som framkommer ved typegodkjenningen eller enkeltgodkjenningen av motorvognen.

§ 4-10.Elektrisk drevet motorvogn
Motorvogn som bare bruker elektrisitet til framdrift er fritatt for engangsavgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 5 bokstav i. Dersom motorvognen senere endres slik at den ikke lenger bare bruker elektrisitet til framdrift, skal det betales avgift som bestemt for den avgiftsgruppe motorvognen kommer i etter de regler som gjelder på tidspunktet for endringen. (Endret ved forskrifter 20 aug 2003 nr. 1080, 26 jan 2009 nr. 63.)

Det "Ohm" har gjort gjort påvirker altså ikke typegodkjenningen av bilen hans. Merk at lovteksten er tydelig på begrepet "fremdrift". Fossilvarmer i bilen har ingen direkte sammenheng med fremdriften av bilen. Dessuten finnes det fossilvarmere som går på bioetanol. Jeg vil minne om at på trilling-el-bilene går det an å få montert typegodkjente fossil-varmere på merkeverksteder uten at dette forkludrer typegodkjenningen av el-bilene. Så det Ohm har gjort er ikke ulovlig med tanke på loven og forskriftene. En annen sak er at Møller kanskje ikke er happy for det, men da gjelder det å ordne seg slik at hele installasjonen kan demonteres uten spor som Møller evt oppdager. Da er man gardert.


e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

aat

På min Passat er det diesel tilleggsvarmer. Med VAGCOM kan man konfigurere den ganske mye med tanke på hvilke temperaturer som trigger hva. Kan det tenkes at den elektriske varmekolben kan konfigureres med noe tilsvarende parametere? Og er det kanskje mulig å konfigurere bilen opp til å ha tilleggsvarmer - mye av elektronikken er kanskje felles med diesel-golf? I så fall er det kanskje mulig å få det til å fungere ganske så logisk og sømløst, uten uønsket innkobling av varmekolben.

Kjelliken


Sitat fra: moonbuggy på onsdag 04. februar 2015, klokken 14:02

Jeg har full forståelse for andre synspunkter, men synes det er litt dumt å ødelegge denne tråden med det, derfor lager jeg nok en ny teknisk tråd med god info om montering av varmer, så kan de som vil lese og de som synes det er galskap, la vær. ::) ::)

Jeg ser frem til en monterings post som stiky her inne på dette du har gjort her Ohm.
For min del ser jeg at dette er en super løsning :D

Selv om det er relativt varmt her i Bergens området
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Ohm

#133
Har gjort mange gode erfaringer siden første testkjøring 3. februar. Jeg er ikke 100% ferdig enda, men har nok bestemt meg ganske sikkert på hvordan oppsettet skal bli til slutt.

Jeg må si at dette fungerer svært godt, hadde noen turer i minus 18 og hadde omtrent sommerforbruk, men godt og varmt i bilen. Har blitt noen små justeringer underveis, men alt i alt er jeg svært fornøyd med resultatet.

Det jeg var mest skeptisk til, var problematikken rundt det å kjøre varmeren over lengre tid, og hvordan temperaturreguleringen ville fungere både med varmeren og i bilen, uten av varmeren gikk i feilmodus. Det gjorde den ikke i de 3 timene den gikk i dag. Varmeren forsøker å holde ca 85 graders vann, den justerer seg selv med effekten og setter seg på pause om nødvendig. Fikk testet dette på min faste "langtur" i dag, logget tilsammen 14,8 mil uten ladning, 25 grader innetemp og 3 timers kjøretid inkl. litt venting i bilen. Snittforbruk 13,5 kwh/100km, forbruk diesel ca 8 dl. Utetemperatur fra minus 3 til pluss 3.

Satt igjen med 3 km rekkevidde, varmen fungerte, selv etter siste advarsel om begrenset komfort.

Jeg jobber med å lage en skikkelig monteringsanvisning, nærmere beskrivelse og flere bilder av prosjektet.

Mangler føreløpig to vesentlige ting: bryter inni bilen til varmeren og en god tankløsning. Men det fikser jeg, må bare få tid. Men mulig beskrivelsen av selve monteringen kommer før de to siste utfordringene er løst. Det viser seg at det er svært vanskelig å strekke ledning inn i bilen fra motorrommet. Vurderer trådløs styring.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA