Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

pwb

Hvorfor skal ikke garantien virke? Er varmeren i e-golf knyttet opp mot alt i bilen, hver minste skrue?

Ohm

#76
Sitat fra: pwb på tirsdag 13. januar 2015, klokken 20:06
Hvorfor skal ikke garantien virke? Er varmeren i e-golf knyttet opp mot alt i bilen, hver minste skrue?
Nei, men det er garantibortfall og forurensing de fleste pleier å bruke som argument for ikke å gjøre dette. Jeg er ikke redd for akkurat det, men andre er det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ellerikke

Sitat fra: torgrand på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:35
Veldig bra tråd, og jeg gleder meg veldig til å høre resultatet.

Kan vi la diskusjonen hvorvidt man bør gjøre dette ligge, og heller fokusere denne tråden på hvordan dette gjøres i praksis og erfaringene med å gjøre det?

mvh
Torgrim

+1. Elbil vinterstid i Norge er noe ekstra, diesel forbrent i en motor avgir mye mere svineri enn forbrent i en varmekolbe. Denne tråden handler om å få det til for de som er interessert i en løsning, up-en min skal kanskje også kunne brukes til det samme om vinteren som om sommeren en dag. Fortsett å del erfaringene dine Ohm!
Blå e-up!

Flehan

Liker alle de flotte innspillene fra løsningsorienterte mennesker. Flott å få ideer og løsninger servert her. Mye kunnskap bladt bilglade e-golf eiere
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

smaug01

Etter min mening burde diesel/bensinvarmer være obligatorisk i elbil i Norge. En ting er å kjøre rundt med nistepakke og gå tom for strøm på en mindre gøy plass, men å kjøre med familien sin, unger, og risikere å fryse seg fordervet, er en helt annen sak. Kulde dikterer rekkevidden for mye og dermed også om man i det hele tatt kommer fram. Selv synes jeg det var skremmende å oppleve hvordan rekkevidden endret seg pga en plutselig kuldeområde jeg kjørte inn i som ikke var med i planen. Med en omkjøring og i et område med mindre tetthet av ladere kunne det ha ført til en skummel situasjon som egentlig er helt unødvendig. De fleste andre land har ikke denne problemstillingen og bilene er mer eller mindre basert på det som jeg ser det. En diesel/bensinvarmer jevner ut denne forskjellen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Bigmac

Ikke missforstå min kommentar; jeg har ingenting imot prosjektet - tvert imot synes jeg det er spennende. Poenget mitt var mer en undring/skuffelse av at en så ny bil likevel er så marginal at flere ser behov for for å gjøre tiltak. Kjør på Ohm, flott at du deler erfaringene!

Ohm

Takk for støtte til prosjektet. Ser at dette blir en del jobb, det var mye deler i monteringssettet. Første del unnagjort, lest installasjonsmanualen fra per til perm. Alt følger med i monterinssettet, så det ser ikke ut til at jeg trenger å kjøpe kjøleslanger heller. Mulig monteringssted for selve brenneren er nede på førersiden ved siden av gearkassa.

Enig i at det er dumt at man blir fristet til å gjøre modefisering av denne skalen, det burde jo være unødvendig. Håper eGolf med varmepumpe er såpass bra at de som har ventet slipper å vurdere tiltak som dette.

Tar bildet underveis i monteringsjobben. Prøver å begynne til helgen med selve monteringen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Her er monteringsmanual for Eber Hydronic 4, gjelder for elbil.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Det går smått, men jeg tror jeg har funnet ut hvor og hvordan jeg skal montere. Tror at returen fra varmeregister går ned i sirkpumpa, deretter opp i den underste inngangen på ptc varmeren. Her tenker jeg å hoppe inn på kretsen, slik at vannet kjører gjennom eberen og rett inn i ptc varmeren. Slipper å kutte orginalslangene. Tror at vannretningen er inn i senter på orginalpumpa, den ser helt lik ut som den som følger med eberen.

Har pakket ut og studert utstyret. Ser at dette blir mye jobb.
Fortsetter oppdatering. Gjerne innspill hvis noen vet noe sikkert om vannretnigen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Vet ingenting, men hvor er termostaten som styrer PTC? Det har vel litt å si også.
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på søndag 18. januar 2015, klokken 22:29
Vet ingenting, men hvor er termostaten som styrer PTC? Det har vel litt å si også.
Ptc styrer seg selv, dvs at all elektronikk, følere og styring sitter i selve enheten. Så når den får 85 graders vann, blir den nok fornøyd å demper seg. Uansett, målet mitt er ikke å aldri bruke ptc varmeren. Eberen monteres for å hjelpe den. I teorien skal dette gå.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

rlnd

Se vedlagt bilde Ohm, typisk oppsett for sentrifugalpumper.
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

Ohm

@rind: takk, da bør det stemme på eGolfpumpa også.

Satt å tenkte på om jeg skal legge sjela i å få en så pen installasjon som mulig, eller om jeg bare skal få det inn for å se om dette fungerer. Selve varmeren skal egentlig plasseres stående rett bak innderskjermen helt foran. Der er det vissnok mulig å feste den i følge rettledningen for vanlig golf 7. Men da vil den bli utsatt for søle og vannsprut, men det har kanskje ikke noe å si. Ser ut til at det er svært enkelt å ta av innerskjerme og få plassert varmeren.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

valvolainen

Tror ikke det spiller så stor rolle om den blir utsatt for elementene. Den er jo potte tett med egne slanger for innluft og eksos.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Nuvolari

Dersom du får dette til Ohm kan du starte ny business som webasto installatør :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA