Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

tomrh

Nei, ikke opplevd vinterlig føre ennå.

Du skal ikke se bort fra at Tristar S110 kan være en skjult perle. Prøv å google "tristar s110 test", kommer opp endel tyske sider der folk faktisk er veldig fornøyd.

Tristar er et billigmerke som føres av det belgiske Deldo Autobanden N.V., de fører også bl.a. Minerva som jeg har på fossilen og som jeg kjørte rundt med på Leafen på 15-tommerfelgene i sommer. Helt kurante dekk. Slike merker blir aldri meldt inn til NAF- og ADAC-tester, siden deltagelse i slike tester nok koster en god del, og billigmerkene har ingen ambisjoner annet enn å konkurrere på pris uansett. Men de kan være gode likevel. Det var jo sterk motstand mot EU's dekkmerking i 2012 nettopp fordi slik uavhengig testing vil gagne billigmerkene - de kan få gode karakterer uten å måtte betale dyrt for å vurderes subjektivt i det gode selskap. Var vel derfor "ufarlige" karakterer som støy og rullemotstand kunne godtas, samt våtgrep siden alle må være enige at sikkerhet er viktig. Sailun er et annet eksempel på et bra billigmerke hvor deres Atrezzo dekk i 17- og 18 tommer yter like bra som konkurrentene til halv pris. Men nå prater jeg og prater jeg og er inne på sommerdekk og sporer helt av her.  :-[ Uansett, godt at du tør å prøve billigmerker så vi får litt erfaringsgrunnlag!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Mulig jeg skrev det før, men.. NAF påstår at testene koster de penger, de kjøper dekk over disk.. Usikker på hvordan det er med ADAC. Man skal vel ikke si det så høyt, så jeg får viske det, har hatt mistanker om at tester har/er vært kjøpt og betalt. Det kom vel frem for noen år siden at noen produsenter stilte med egne preppede testdekk.
Men å få dekk test-merket koster vel noen kr. Her kommer jo kineserne med sin "CE" merking, Chinese Export eller hva det stod for i deres ordbok  ;)

Har jobbet med dekkomlegg for endel år siden. Husker vi tok inn Federal i lavprofil i sin tid (vi snakker vel 10-15 år siden), 17-18+ tommer. De var billige, og ellers sikkert helt grei, men det var mye urunde dekk, ubalanse osv osv. Enkelte kunne kreve mye lodd og være håpløse å få helt i balanse. Men de har nok lært mye på få år disse kineserne, så kvaliteten er nok en helt annen nå. Snakker da her sommerdekk.
Billige sommerdekk er da greit nok det, bare de er runde ;)
Fortsatt litt skeptisk til kinesiske vinterdekk, men så ser vi jo også en trend til at både tester og produksjon heller mot asfaltegenskaper, så det spørs om forskjellen mellom europeiske og nordiske vinterdekk bare krymper mer og mer. Så da er det nok ikke så ille med billige kinesiske vinterdekk, og i hvert fall ikke WRD  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#47
Om dekktester, er de kjøpt og betalt? Fin kveldslektyre. ;) http://megahjul.com/nb/content/sommerdekk-test-2015

En kjent eldre verkstedmann i Stjørdal som heter Leiv H. var skråsikker på dette. Han anbefalte Sava til meg den gang, fordi de brukte nemlig penger på å lage gode dekk og ikke kjøpe seg plasseringer i dekktestene.

(btw..har ikke jobbet profesjonelt med dekk slik som du, men en glad amatør med interesse. Myser litt på å kjøpe egen omleggingsmaskin, med tre biler pluss eksperimentell interesse blir det jo noen omlegginger... :) )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Ja der kom du inn på sommerdekk igjen :P
Men i det minste interessant lesning.
Viktigste for meg ang. sommerdekk er at de er runde (mange av de kinesiske VAR tunge, urunde og vanskelig å få i balanse).
Ser også ut som lavprofil har vært vanskeligere å få til enn "vanlige", altså 215/50-17 er mer utsatt for urundhet etc enn dine 195/65-15..
Har lagt på endel Sava sommerdekk. Det virket som de holdt god kvalitet.

Tilsvarende artikkel om vinterdekk
http://megahjul.com/nb/content/vinterdekktest-2014-2015

Smaken er som baken, NAF vektlegger is med 40%. Is blir litt likegyldig for meg, hadde jeg vektlagt is like høyt som NAF hadde det blitt pigg.. Men de gangene jeg virkelig havner på skøytebane er det "dead slow" eller kjetting som gjelder ;) Men den værste isen er jo salt-is, ofte i Tr.h er det tynt islag på asfalten og mel-snø oppå.. Men her biter jo egentlig ingenting.
Kjenner stor forskjell fra sommerdekk til mine IG30, mye mer sporing, "slaskete" styrefølelse på asfalt etc etc. Her er vel dine WRD mye mer likt sommerdekkene..
Kjente knapt forskjell på X-trailen på sommerføre, men det er jo igjen over på SUV-dekk, og mine Nokian hakka til den er også temmelig harde slik at asfalt-egenskapene på de nok også vil ligne på sommerdekk-egenskaper.
Min prioritet er snødagene, lever med litt dårligere egenskaper på asfalt for å ha bedre grep i snøen. Og da er min oppfatning at IG30, Bridgestone WS70 (kjenner ikke så godt til det nye 80), det originale Nokian hakka Q (virker som Nokian har seilet i nedoverbakke etter de begynte på R-serien..) er absolutt det beste.

Det hadde vært utrolig interessant å ta en test mellom mine IG30 og dine WRD når vinteren setter inn!
Du hadde vel noen piggdekk å stille opp med også ;)
Klarer du å holde følge på snø og is med WRD må det gamle lærte makuleres...!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Har kjørt på piggfrie vinterdekk fra Sava og var godt fornøyd med de. Litt skeptisk til å begynne med siden det var for meg et ukjent merke, men jeg kunne godt anbefale de. Sava er forøvrig eid av Goodyear.

Det var forsåvidt disse dekkene som lærte meg at det å kjøre på sommerføre med piggfrie dekk ikke er å anbefale. Måtte foreta en nødbrems og det var som å bremse på blank is, bilen bare fortsatte rett frem...

Jeg kunne nok kjørt på europeiske vinterdekk om jeg hadde holdt meg i hjemtraktene, men det blir noen langturer i løpet av vinteren og da er nordiske å foretrekke.

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 15. november 2015, klokken 11:49
Ja der kom du inn på sommerdekk igjen :P
...
Tilsvarende artikkel om vinterdekk
http://megahjul.com/nb/content/vinterdekktest-2014-2015
Visste ikke om denne vinterdekkartikkelen. Pratet om Sava gjaldt vinterdekk. Sommerdekk-artikkelen jeg linket til hadde et vesentlig poeng i tillegg disse subjektive juksekarakterene (kjørefølelse, kjøreegenskaper etc). Nemlig noe som ligner direkte juks. Se på bremselengden til Apollo Alnac 4G i 2014 og 2015 testene. Fra 28,9 meter til 41,8 meter. Og dette mens EU-karakteren for våtgrep er B i begge tilfellene. Våtgrep testes jo ved bremsing på vått føre, men da objektiv på en trommel og ikke subjektivt vha. testsjåfør i en bil. Gjett hvilken karakter jeg stoler mest på? At Apollo skulle ha endret på produksjonslinja av dette ene dekket så vesentlig fra ett år til neste i helt feil retning har jeg INGEN som helst tro på. ::) Det betyr at selve målingene med all sannsynlighet kan være manipulerte, da nytter det ikke å skrelle vekk subjektive justeringskarakterer og ulik vektlegging heller. Det man står igjen med er rett og slett søppel.

Akkurat dette er relevant til vinterdekk også, eneste problemet er at vi dessverre ikke har noen EU-karakter på vinteregenskaper. Vi er fullstendig overlatt til disse kjøpt-og-betalt-testene som ikke er verdt papiret de er trykt på engang. Har man noe som helst objektivt man kan stole på når det gjelder vinterdekk? Jeg heller til at det eneste er faktisk andre sjåførers subjektive karaktergivning, som i sum forhåpentligvis blir litt mer objektivt. F.eks. karakterer herfra: http://www.tirestest.com/

Sitat fra: nr1rayner på søndag 15. november 2015, klokken 11:49
Det hadde vært utrolig interessant å ta en test mellom mine IG30 og dine WRD når vinteren setter inn!
Du hadde vel noen piggdekk å stille opp med også ;)
Klarer du å holde følge på snø og is med WRD må det gamle lærte makuleres...!
Ja det hadde det!  8) Kunne funnet oss en bakke og testet litt framkommelighet, samt bremselengde på en parkeringsplass etc. ? Jeg har et sett Hakka 8 i standard dim også ja, gått én sesong. De vant piggdekktesten fordi de har dobbelt så mange pigger som de andre. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Ser i den sommerdekktesten at alle dekk har økt bremselengde, så forholdene var nok litt forskjellig. Men ja, det er litt mistenkelig stor økning på Apollo.
Nokian Hakka Q kom suverent ut som testvinner det første året. Dekket gikk uforandret i omtrent 10 år (?) til Hakka Rsi eller hva nå arvtageren het. Siste test med Hakka Q var det ansett som "livsfarlig".....
Snublet over denne artikkelen om Hakka Q, også litt merkverdig
http://www.dinside.no/95149/splid-om-nokian-dekk

Høres supert ut tomrh :) Bakkestart og aks+nødbrems på en P-plass i litt lurvete forhold..  8)

Kom på at jeg kjøpte bil en gang med noen vinterdekk som virkelig forundret meg. Tror det var Aurora, kanskje Kumho.. Husker ikke, men i hvert fall et av de billigdekkene som var tilgjengelig for 10-15 år tilbake. Mønsteret og gummien lignet mye mer på et europeisk dekk enn et nordisk, men selv med ca 5mm mønster hadde det utrolige gode egenskaper.
Såvidt jeg husker var disse dekkene utrolig "tørre" i overflaten, mange dekk blir sleipe og glatte i overflaten. Det er nok årsaken til at det dekket fungerte godt, for det så virkelig ikke ut som et bra vinterdekk  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 15. november 2015, klokken 22:32
Nokian Hakka Q kom suverent ut som testvinner det første året. Dekket gikk uforandret i omtrent 10 år (?) til Hakka Rsi eller hva nå arvtageren het. Siste test med Hakka Q var det ansett som "livsfarlig".....
Snublet over denne artikkelen om Hakka Q, også litt merkverdig
http://www.dinside.no/95149/splid-om-nokian-dekk
Hehe! Trollene sprekker når de får litt lys på seg. Her er også en: http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article11624901.ab
I lys av VW skandalen og tysk juksekultur...lurer på hvilken kultur Continental har pr. dags dato? Er de til å stole på?

Sitat fra: nr1rayner på søndag 15. november 2015, klokken 22:32
Høres supert ut tomrh :) Bakkestart og aks+nødbrems på en P-plass i litt lurvete forhold..  8)
Hva med den store P-plassen i enden av Estenstadveien? Bakke der også. Andre forslag? Send pm så avtaler vi sted og venter på snøen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Vinterdekk med lav rullemotstand er viktig. Kjørt til Oslo nå og nye Continental på Gen2 bil. Strømsluk!
Hakka jeg har på min Gen1 er mange HAKK bedre. Ruller fantastisk i forhold. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Nå snubler jeg inn på sommerdekk igjen... Men essensen med troverdighet i dekktester har jo vært hovedtema i det siste..
Ikke akkurat det merket som står øverst på min liste hvis jeg skal kjøpe best mulig dekk, så for meg er det bare nok et bevis på at man får frem det resultatet man vil ha.


Finnes flere youtube-klipp fra merker som Continental, Michelin, Vredestein osv osv der de selvsagt beviser at deres eget dekk er best.

GT Radial selges som et billigmerke til vianor. Kjørte med GT Radial Maxmiler på varebil, prøvde vel aldri det på vinteren (tror jeg kan si heldigvis, men igjen, det kan jo hende at de overrasket positivt..). Men på sommeren var det ingen problemer. Dog, på ca 2 år gamle dekk var det sprekker i gummien "dry rot" (tørråte på norsk sikkert). Det var dog minst 5-6 år tilbake i tid, så de kan nok ha lært siden da...
På tilhengeren (Gaupen) står det GT radial, de er 2-3 år gamle og ser ut som spiller nye  ;)

Personbilutgaven, "Champiro winterpro" ser slettes ikke verst ut, men det har etter min mening priset seg ut som et billigdekk. Ja, jeg legger glatt i 300 ekstra pr.dekk når valget står mellom Nordman (gjennopplivet Nokian Rsi) og noe strengt tatt totalt ukjent.
Da frister det mer å ta en sjans på Goodride, Tristar/Rotalla eller Sunny til ca halve prisen av Nordman.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 16. november 2015, klokken 09:52
Hvilke Continental-dekk?
Contivikingcontact 5
205/55r169 94T

Pumpet opp til 40psi på minnesund på veg hjem. Litt bedre med drar 2 kw/mil. Regn er det.  Nå mellom ringebu og Otta i -2 og nesten tørr veg ble det 1.75 på mila. Men fart er mindre da.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 00:20
Sitat fra: tomrh på mandag 16. november 2015, klokken 09:52
Hvilke Continental-dekk?
Contivikingcontact 5
205/55r169 94T

Pumpet opp til 40psi på minnesund på veg hjem. Litt bedre med drar 2 kw/mil. Regn er det.  Nå mellom ringebu og Otta i -2 og nesten tørr veg ble det 1.75 på mila. Men fart er mindre da.
Ikke rart det drar strøm...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 16. november 2015, klokken 21:46
Ikke akkurat det merket som står øverst på min liste hvis jeg skal kjøpe best mulig dekk, så for meg er det bare nok et bevis på at man får frem det resultatet man vil ha.
Ja, ser poenget ditt. De har valgt et "premium tyre" og et "budget tyre". De avslører ikke hva de har valgt, og da har de jo selvsagt valgt "konkurrenter" som får GT Radial til å vinne.  ::) Gikk gjennom videoen for å se om noen av nærbildene avslører merke, men de har vært flinke der. Heldigvis har vi i Europa en EU-karakter på bremselengde, målt så objektivt som mulig ihvertfall. (Hvert land har sin egen nemnd som skal kontrollere målinger, de tar stikkprøver etc. - og risikoen er høy for anerkjente merker hvis de blir tatt i juks her)

Det var forøvrig genialt for oss elbileiere at man også valgte å gi karakter på rullemotstand. "Ufarlig" for dekkbransjen i 2011-2012 og lett å svelge. Men høyt vektlagt når elbilsjåfører velger dekk, jfr. Leafnors erfaring med rullemotstand F over.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cirrisky

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 00:20
Sitat fra: tomrh på mandag 16. november 2015, klokken 09:52
Hvilke Continental-dekk?
Contivikingcontact 5
205/55r169 94T

Pumpet opp til 40psi på minnesund på veg hjem. Litt bedre med drar 2 kw/mil. Regn er det.  Nå mellom ringebu og Otta i -2 og nesten tørr veg ble det 1.75 på mila. Men fart er mindre da.
Ikke rart det drar strøm...

Hvilken side ligger den infoen på?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA