Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:59
Nokian har nylig kommet med WRD4, et kontinentalt vinterdekk som har A i våtgrep og meget gode egenskaper på snø og is. Med de milde vintrene og saltede veiene vi har, er våtgrepet viktigere enn før.

Har selv tenkt på "kontinentale" vinterdekk (bor på Heimdal), da jeg som deg mest kjører på dynnvåte saltede veier.. Så vel mest da på WRD3. Mest sannsynlig et kjempegodt dekk til 90% av dagene, da man nesten uansett kunne kjørt med sommerdekk. Men, selv om det nok har egenskaper på snø og is, kan det tvilsomt måle seg opp mot et skikkelig piggfritt dekk med "nordisk" gummiblanding.
Mao, blir vintrene lik de vi har hatt i det siste er det jo ingen problem. Men, kommer det plutselig mye snø over lengre periode og man i tillegg skal litt avsides, ville jeg nok latt den bilen stå.

Av ren interesse ble det kjøpt inn et sett billige piggfrie til x-trailen vi har (Nokian Pigg på vinter, ganske slitte sommerdekk så de nye piggfrie skal gå som sommerdekk samt i overgangsperioder vår/høst).
Har ikke testet enda, men blir spennende å se hva de duger til på litt snø :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cowboystrekk

Kontinentale dekk er betydelig dårligere på is enn nordiske. På snø er de jevnbyrdige. R2 er det totalt beste valget for ordentlig vinterføre med mindre man må ha pigg. Ingen slår det på rullemotstand og det er i toppen på snø og is.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Cowboystrekk, du har selvfølgelig helt rett, GITT ordentlig vinterføre. Men vi har ikke ordentlig vinterføre lenger. Kjører mest i 90 på våt, saltet og sørpete vei, og i 50 noen få km på vinterlige småveier. Når WRD4 er mye bedre enn WRD3, også på rullemotstand, begynner det faktisk å friste. Bra på vannplaning, spesielt også på sørpe - noe som er veldig aktuelt på E6 om vinteren. Se her: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Nokian-WR-D4-Launched.htm

(På mjauen har jeg blandet nordiske og kontinentale. :D Nordiske på drivhjula bak..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på søndag 28. juni 2015, klokken 01:14
(På mjauen har jeg blandet nordiske og kontinentale. :D Nordiske på drivhjula bak..)

Ehm..... Tenk over hva du gjør...
Som det "gamle" ordtaket sier, du kommer alltids opp bakken, det er værre ned!
Her har du godt grep med nordiske på drivhjul, men på de smalere framhjul, som står for styring og mesteparten av bremsekraften, spesielt i nedoverbakke, har du kontinentale...

Mulig det funker for deg, og som vi jo er enige om, vi kjører ca 90% på våt saltet vei så det er jo ingen problem der :) Strengt tatt har du vel faktisk en fordel på saltet E6.
Men ha i det minste mine ord i bakhodet når du treffer vinterføre!  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 28. juni 2015, klokken 08:50
Sitat fra: tomrh på søndag 28. juni 2015, klokken 01:14
(På mjauen har jeg blandet nordiske og kontinentale. :D Nordiske på drivhjula bak..)
Ehm..... Tenk over hva du gjør...
Det er faktisk nøye gjennomtenkt. Da de kontinentale Toyo Snowprox S943 kom på foran ble kjøreegenskapene betraktelig bedre, er derfor jeg er litt villig til å vurdere det også for Leaf. Komboen gir uansett kun mening med bakhjulstrekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Av bilder å bedømme ser det jo ut som du har funnet et kurant dekk.
Mange av disse kontinentale, eller "all season", har nesten mindre seipinger enn enkelte sommerdekk..
Ang. bedre kjøreegenskaper sikter du vel til på asfalt, vått og slaps?

Skal man prøve kontinentale dekk på Leaf ville jeg gått for 4.
Minnes den gangen vi punkterte på en Citroen XM og måtte legge på reservehjul (sommerdekk selvsagt) venstre bak.
Tenkte at 1 sommerdekk ikke skulle ha så utrolig mye å si, men s..... hvor den logret med bakenden! Kjøreegenskapene var ikke til å kjenne igjen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#21
Nå er jo Leaf en bil med gode kjøreegenskaper (så lenger man ikke blander vinter- og sommerdekk ;D). Det samme kan ikke sies om trillinger, og de smale 145 dekka foran gjør dem litt ustabile og vinglete, spesielt i sidevind. Langsgående dype riller øker retningsstabilitet, økte også til 155 bredde. Dekket er ikke så verst på snø og is, se ADAC-test, ikke best men det beste jeg fant innenfor trillingenes begrensede utvalg.

Nordmenn generelt fnyser av forholdene lenger sør i Europa og sier de ikke har vintre, som også gir grobunn for en generell skepsis mot kontinentale vinterdekk. Jeg tror tyskerne er grundige i sine tester, og de har jo også områder i Alpene med krevende vinterveier. Som også gjelder Østerrike, Italia, Sveits og Frankrike. Så hvis vinterdekk fungerer der og får høy score hos ADAC, tror jeg på at de kan fungere i Norge også. Dekkene testes jo under særdeles vinterlige forhold i Lappland. Har forresten ennå tilgode å få forhjulsskrens på Snowprox'ene, har kjørt en hel vinter med disse (+Hakka R2 bak).

Enig med deg, har ingen hensikt å mikse dekktyper på Leaf - 4 like er best. Men skulle helst sett en ADAC-test på Nokian WR D4 før jeg tar en avgjørelse. Forgjengeren gjorde det slett ikke så dårlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fws

Jeg har også vært inne på denne tanken med kontinentale vinterdekk. I Oslo er det stort sett bare våte og sørpete veier. Men så var det alle de småveiene som er speilglatte.
Jeg har R2 dekkene i dag, og de har lav rullemotstand. Helt til det er vått på veien. Da er det som å kjøre med en falskjerm bak. Det liker de ikke.
Det jeg er usikker på, med kontinentaldekk, er hvordan gummien er i flere minusgrader.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

nr1rayner

Så WRD3 kom godt ut i tester ja, og i dette tilfelle har jeg nok tro på at testen var høvelig riktig ;)
Så WRD4 kan nok absolutt være verdt en titt.
Temmelig sikker på at man mister endel vinteregenskaper kontra et godt nordisk vinterdekk, men ellers sitter man nok med mange plusser.

Stemmer, trillingene har svært ukurant dimensjon, så utvalget er ikke det helt store nei..

Vet ikke så mye om hva de holder på med sørover, men ser man vestover er det steik hakke tullete.
Nordstatene i USA, og Canada, har vel ikke ulikt klima som oss om vinteren.
Se på siden av Nokian sommerdekk, her står det "M+S North america only", altså et godkjent vinterdekk over there!
Det mangler vel også ADAC-tester av nordiske vinterdekk, så den helt store tiltroen til f.eks. alpelandene kan ikke jeg si jeg har. Mener NAF testet kontinentale mot nordiske for en tid tilbake, test ligger på nett i tilfelle.

Sitat fra: fws på mandag 29. juni 2015, klokken 08:52
Jeg har også vært inne på denne tanken med kontinentale vinterdekk. I Oslo er det stort sett bare våte og sørpete veier. Men så var det alle de småveiene som er speilglatte.
Jeg har R2 dekkene i dag, og de har lav rullemotstand. Helt til det er vått på veien. Da er det som å kjøre med en falskjerm bak. Det liker de ikke.
Det jeg er usikker på, med kontinentaldekk, er hvordan gummien er i flere minusgrader.
Det er vel også mange som kjører sommerdekk hele året der nede, nettopp pga stort sett bare, våte veger?
Tror trenden begynner å komme til Trondheim også etter snøfattige vintre de siste årene..
Hvis du tenker på -15 som flere minusgrader, så vil nok gummien være ganske hard. Men, så er jo slike kalde dager svært kurante, snø/is er gjerne så tørr og ru at du, satt på spissen, kunne kjørt med sommerdekk.
Værre er nok 0-føre, med is i bunn, og kramsnø på toppen, med slaps innimellom. Og selvsagt slik "melsnø".

Så er det mange som sier at "på is er det kun pigger som duger", FEIL FEIL og atter FEIL, det er kun kjettinger (eller å holde seg hjemme) som duger.
Uansett sko, er det trasig føre må man ta det piano.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 29. juni 2015, klokken 09:32
Det mangler vel også ADAC-tester av nordiske vinterdekk, så den helt store tiltroen til f.eks. alpelandene kan ikke jeg si jeg har. Mener NAF testet kontinentale mot nordiske for en tid tilbake, test ligger på nett i tilfelle.
Nordiske vinterdekk er uaktuelle på tyske motorveier. Ikke godkjent for høye hastigheter og elendige på våtgrep som er en svært viktig egenskap der nede. Er faktisk enda vanskeligere å lage gode vinterdekk for slike varierende forhold. I utvikling av nordiske vinterdekk kan man ofre mange andre viktige egenskaper på is- og snøgrepets alter, for mildvær trenger man ikke tenke på.

Ja, det ligger noen år gamle artikler om at de kontinentale vinterdekkene har endel lengre bremselengder på snø og is, der er nettopp Nokian WR D3 best av de kontinentale. Situasjonen er helt motsatt på slaps og våt vei, der er de nordiske livsfarlige! Hakka R2 får den elendige EU-karakteren F på våtgrep, et underlag man altså kjører på 90% av tiden i 90 km/t på E6. Skulle ønsker NAF ville tatt med WRD4 i sin neste vinterdekktest, jeg tror gapet mellom kontinentale og nordiske er blitt mindre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Har også begynt å lete etter vinterdekk med lav rullemotstand, og gode egenskaper på våt veg. Nokian R2 er uaktuelle pga elendige egenskaper på vått underlag. Hadde Nokian RSi for noen år siden, og det er de farligste dekkene jeg har hatt på en bil noen gang. Så langt er det Goodyear ultra grip Ice som ser mest aktuelt ut, men skulle ønske jeg kunne finne dekk med lavere rullemotstand.

Skal sjekke litt mer rundt WRD4. Ønsker jo mest mulig rekkevidde på vinteren også... men bør ha gode egenskaper på vintervegene i tillegg. Mer komplisert å finne dekk til elbil enn fossilbil i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nr1rayner

Selvsagt har du rett tomrh, hadde det i bakhodet, men glemte når fingrene klapret på tastaturet ;)
Apropos, før var de beste dekkene merket Q, maks 160km/t.
Nå ser vi høyere fartskoder også på de nordiske, 170 og 180 km/t hvertfal, det skyldes kanskje en tilpasning med mer vekt på våtegenskaper. Men kontinentale dekk kan de aldri måle seg med her.

Nordiske har svært myk og fleksibel gummi for å få stor overflate. Noen har i tillegg gjort tabben å lage de for tette, noe som resulterer i dårlig våt-egenskaper som du nevner.

Smaken er som baken, jeg bor på et (normalt sett) snørikt område av Trondheim, og velger best mulig vintergrep.
Men det er svært spennende å høre fra noen som velger kontinentale.

Sitat fra: THE på mandag 29. juni 2015, klokken 11:30
Har også begynt å lete etter vinterdekk med lav rullemotstand, og gode egenskaper på våt veg. Nokian R2 er uaktuelle pga elendige egenskaper på vått underlag. Hadde Nokian RSi for noen år siden, og det er de farligste dekkene jeg har hatt på en bil noen gang.

Jeg har også prøvd RSi, og R (modellen mellom RSi og R2). R var vel om mulig værre enn RSi på kramsnø, slaps, og tidligere nevnte is med herligheter oppå. Men likevel var vel begge testvinnere i sin tid?
Husker ikke hvordan de var på bar, våt asfalt da..

Min frykt er at WRD3/4 og andre kontinentale vil igjen ha enda værre egenskaper på vanskelig vinterveier..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 29. juni 2015, klokken 13:18
Min frykt er at WRD3/4 og andre kontinentale vil igjen ha enda værre egenskaper på vanskelig vinterveier..
Kjenner til Heimdal ja, skikkelig snøhøl! Svigers bor der. :)
Kan jo nevne at 2011- og 2012-mod av trillingene ble levert med ContiWinterContact TS760/TS800 som er kontinentale. Det var jo ikke annet å få. (Nå leveres de med nordiske ContiVikingContact 6). Om de dekka er det å si at de gjorde en glimrende jobb på snø og is den første sesongen! Vi har en utfordrende bakke med sving nær oss som sjelden strøs/brøytes (fordi det er privateid vei), og som er årsak til at naboene helst kjører firehjulstrekkere. Likevel stod jeg aldri fast sesongen 12/13. Men rullemotstanden sugde bigtime, og den neste sesongen begynte de også å miste grepet. Etter en punktering valgte jeg å gå for Hakka R2 bak selv om smaleste dekkbredde var 185 (mot standard 175). Contidekka var likevel såpass bra første sesongen at jeg slett ikke er redd for kontinentale dekk på snø og is.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Blir ikke vettskremt av denne :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Interessant. Den ble publisert i 2012, jeg lurer på hvilke dekk som ble brukt og hvordan denne testen vil arte seg nå mellom Hakka R2 og WRD4?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA