Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Einar_S

Jeg fikk (heldigvis)  min levert på ContiVikingContact 6.
Den er oppgitt til C i rullemotstand, og 72dB. Det siste kan jeg leve med.

Det som er mer foruroligende er at det synes å være kun ett hakk bedre enn akebrett på våt vei!!
Jeg går ut fra at dårligst er nederst på den skalaen også?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 17. november 2015, klokken 11:02
Det som er mer foruroligende er at det synes å være kun ett hakk bedre enn akebrett på våt vei!!
Jeg går ut fra at dårligst er nederst på den skalaen også?
Det er problemet med alle nordiske vinterdekk, de får gjerne karakter F på brems på våt vei.
Jfr:
Sitat fra: nr1rayner på søndag 15. november 2015, klokken 11:49
Tilsvarende artikkel om vinterdekk
http://megahjul.com/nb/content/vinterdekktest-2014-2015

Smaken er som baken, NAF vektlegger is med 40%.
Kontinentale vinterdekk er gode på våt og slapsete vei samt på tørr snø, men taper da litt i forhold til bremselengde på ren is pga. noe hardere gummiblanding. NAF vil at vi skal prioritere grep på is og gir blaffen i våt vei rett og slett. Men nordiske vinterdekk er egentlig direkte farlige på våt vei, som du nettopp har funnet ut. Og pga. salting kjører vi 95% av tiden på våt vei...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw..et annet kontinentalt vinterdekk jeg har trua på er Toyo Snowprox S943.
Det får 4-5 stjerner på alle egenskapene fra andre sjåfører, jfr. http://www.dekktest.com/vinterdekk_for_personbil/toyo/snowprox_s943/index.html
Av disse er det én norsk sjåfør som definitivt vil kjøpe det igjen og sier: "Veldig bra på snø og is."
Kjører med dette dekket selv foran på i-MiEV, opplevde ingen forhjulsskrens forrige sesong. Et retningsbestemt og stødig dekk med grove midtriller og særdeles mange seipinger. EU-etikett: C/C, 70 dB.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:27
Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 00:20
Sitat fra: tomrh på mandag 16. november 2015, klokken 09:52
Hvilke Continental-dekk?
Contivikingcontact 5
205/55r169 94T

Pumpet opp til 40psi på minnesund på veg hjem. Litt bedre med drar 2 kw/mil. Regn er det.  Nå mellom ringebu og Otta i -2 og nesten tørr veg ble det 1.75 på mila. Men fart er mindre da.
Ikke rart det drar strøm...

:o ikke rart nei!
Godt at ingen fra xxxxx som leverte bilen med komplett dekkpakke var i nærheten av meg på den her turen. At det er mulig å sende med dekk som til de grader forringer et ellers OK produkt er komplett umulig å forstå.
Hadde det ikke vært for at jeg har en privat LEAF med ordentlige dekk så ville jeg på bakgrunn av den her turen aldri kjøpt en Leaf! 
Måtte lade på hver eneste hurtiglader jeg passerte, noe som kostet meg 2 timer mer enn beregnet, og flere lademinutter også.

En ting er sikkert, når nye vinterdekk må anskaffes en dag skal jeg forvisse meg om at det minst er B i rullemotstand. Alt annet er "waste".

Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Må rette deg litt her tomrh, har ikke funnet ut at nordiske vinterdekk er livsfarlige på våt asfalt (selv om de sikkert er det..). Men fant ut (igjen..) at det er enorm forskjell på asfalt mellom nordiske vinterdekk og sommerdekk. Med mine vinterdekk høgger den litt for ofte tak i spor i asfalten, og stikker til siden. I sving kjenner man godt at det ikke er den kontante styrefølelsen som med sommerdekk.
Nå er ikke jeg den som tester bremselengde i hytt og gevær, annet enn på tynn is de siste dager.. Men når man kjenner hvor "svampete" styrefølelse de nordiske dekkene gir, er det jo ikke lang veg til å skjønne at de har vesentlig lengre stopplengde på asfalt (vått eller tørt).

Et godt vinterdekk bør ha skarpe skuldre, for å gripe tak i snø og komme seg opp av dype hjulspor i snø og is.
Bakdelen er at det også biter seg fast i kantene av hjulspor på asfalt..

Europeiske vinterdekk er konstruert mer som et sommerdekk, som bør ha "runde" skuldre. Grepet er som kjent "litt" bedre om sommeren. Sliter man med å komme seg opp av hjulspor sommerstid er det nok ikke Leaf man kjører på asfalt :P Man ruller opp fra hjulsporet, men vinters tid vil man altså slite med å komme opp av hjulspor i is/snø..

Nei, det blir litt "pest eller kolera" å velge vinterdekk slik "vintervegene" er nå..
Må vel nesten stille spørsmålet, hvor ofte er det skikkelig vinterføre hvor jeg trenger nordiske dekk, kontra hvor ofte er det saltsuppe eller våt/tørr asfalt..
Jeg har ALLTID valgt blandt kremen av nordiske vinterdekk, men nå er jeg sannelig i tvil. I hvert fall etter de siste trønder"vintre".. Tror jeg startet snøfresen 4-5 ganger forrige vinter :o 2-3 av de var vel mest for morroskyld og tidsfordriv...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#66
Har du glemt denne forrige postingen min i tråden, nr1rayner? ;) Og det sier seg selv når våtgrep/bremselengde er F. De er ikke livsfarlige hvis man tar det med ro, men med noen få pluss og bar asfalt kjører mange som de ellers gjør med sommerdekk. Med redusert grep og bremselengde, samt vannplaning allerede ved 50 km/t kan man få seg en overraskelse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:26
En ting er sikkert, når nye vinterdekk må anskaffes en dag skal jeg forvisse meg om at det minst er B i rullemotstand. Alt annet er "waste".
Da er det et veldig begrenset utvalg. Faktisk bare Nokian Hakka R og R2 som finnes i original dimensjon.

I avvikende dimensjon finnes Nokian WRD4 med B i 195/65R15 XL som jeg har, og i 205/60R16 XL som en kompis av meg har på sin Soul EV. I sistnevnte dimensjon finnes også Goodyear UltraGrip 9. Denne dimensjonen skulle passe fint på Tekna, bare 0,9% avvik fra sommerdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:26
En ting er sikkert, når nye vinterdekk må anskaffes en dag skal jeg forvisse meg om at det minst er B i rullemotstand. Alt annet er "waste".
Da er det et veldig begrenset utvalg. Faktisk bare Nokian Hakka R og R2 som finnes i original dimensjon.

I avvikende dimensjon finnes Nokian WRD4 med B i 195/65R15 XL som jeg har, og i 205/60R16 XL som en kompis av meg har på sin Soul EV. I sistnevnte dimensjon finnes også Goodyear UltraGrip 9. Denne dimensjonen skulle passe fint på Tekna, bare 0,9% avvik fra sommerdekk.
Mener det er Hakka R2 som er på min private. Og da blir det det neste gang også (Om de finnes om 2-3 år)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#69
Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:25
Har du glemt denne forrige postingen min i tråden, nr1rayner? ;) Og det sier seg selv når våtgrep/bremselengde er F. De er ikke livsfarlige hvis man tar det med ro, men med noen få pluss og bar asfalt kjører mange som de ellers gjør med sommerdekk. Med redusert grep og bremselengde, samt vannplaning allerede ved 50 km/t kan man få seg en overraskelse.
Så de igjen, dear I say SHITT..!? Var det virkelig så ille ja...
Spennende å se forskjellen på vinterveger da..
WRD3, Conti TS830 (?) og Alpine A4 tror jeg.. var med i en svensk test, mot nordiske dekk. Sveriges svar på NAF såvidt jeg husker. Trodde jeg lagret den, men finner den ikke i farta..
WRD3 kom temmelig bra ut på snø, ikke langt etter de nordiske.

Teknikens värld har flere tester. Koster visst noen små kroner å få tilgang, og ser ikke ut som de kun gir tilgang til pdf-filer..

Men her har vi en grei norsk ;)
6 år gammel.. Så de europeiske har kanskje blitt enda bedre på snø og is..!?
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article515345.ece
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#70
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:43
Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:25
Med redusert grep og bremselengde, samt vannplaning allerede ved 50 km/t kan man få seg en overraskelse.
Så de igjen, dear I say SHITT..!? Var det virkelig så ille ja...
Her ser man forresten hvilken aldersgruppe som synes piggfrie vinterdekk er greie også som sommerdekk. Antar dette er nordiske vinterdekk.



(Fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24694.msg422379.html#msg422379)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 20:35
Her ser man forresten hvilken aldersgruppe som synes piggfrie vinterdekk er greie også som sommerdekk.

Problemet her er vel hva mange eldre og min diesel-brenner kommer til å slite med, dekkene blir dårlige pga alder men har masse mønster igjen ;)
For de som da er bevisst, velger man ett sett dekk å slite på hele året, akkurat som jeg prøver å gjøre med Tristar-dekkene..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:32
Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. november 2015, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:26
En ting er sikkert, når nye vinterdekk må anskaffes en dag skal jeg forvisse meg om at det minst er B i rullemotstand. Alt annet er "waste".
Da er det et veldig begrenset utvalg. Faktisk bare Nokian Hakka R og R2 som finnes i original dimensjon.

I avvikende dimensjon finnes Nokian WRD4 med B i 195/65R15 XL som jeg har, og i 205/60R16 XL som en kompis av meg har på sin Soul EV. I sistnevnte dimensjon finnes også Goodyear UltraGrip 9. Denne dimensjonen skulle passe fint på Tekna, bare 0,9% avvik fra sommerdekk.
Mener det er Hakka R2 som er på min private. Og da blir det det neste gang også (Om de finnes om 2-3 år)
Presenilitet gjør seg gjeldende :o. Hakka R2 er hva jeg har på fosibil, for oppdaget nå i dag da jeg skulle smøre foring som knirker på fremre stabstag på LEaf'n at bilen er med Contintivikingcontact!!!!!
To av dekkene er Contivikingcontakt #5 og to er Contivikingcontact #6

At det er to ulike kommer nok av at i servicekvitteringen fra forrige eier står det at to vinterdekk er byttet, da to var utslitt. Og det er de #6 som har best mønster, altså nyest. De to #5 som er mest slitt har jeg bak.

Nå er #6 dekk bedre i rullemotstand enn #5. Ruller slitte piggfrie langt lettere enn nye?

Nå ble jeg virkelig stuss, for kan to dekk #6 og slitte #5 gjøre så mye for seg som det ser ut til fra erfaringen på turen til Oslo sist helg med Gen 2.

Forbruk i kWt med start Trondheim:
                 Gen 2 14/11   Gen 1 7/11
Støren          9,9              7,9
Fagerhaug   12,2              9,8
Hjerkinn      15,0             12,3

+25% mer forbruk på Gen 2. Samme føre, dog 2-3 grader kaldere på Gen,2 turen, men den har varmepumpe. Gen 1 var med to i bilen, mens jeg var alene i Gen 2 bilen, så den var lettere.




Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 21. november 2015, klokken 13:25
Ruller slitte piggfrie langt lettere enn nye?
Slitte dekk har opptil 20% lavere rullemotstand enn nye, dvs. de øker med en karakter på EU-etiketten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Ellers har mine Nokian WRD4 bestått ilddåpen nå etter snøfall etterfulgt av plussgrader. Ei bratt kneik med sving på vår private vei hjemme har p.t. en såle av hard og våt snø, med et tynt slapslag over. Kneika er beryktet i nabolaget, må ha rennefart for å komme opp vinterstid. Litt utslag på antispinn men det gikk helt greit.

En kompis med WRD4 på Soul EV i Vikersund fortalte at han kunne ta løs på blank is i slak motbakke.

Da er jeg i grunnen fornøyd så langt med grep på is/snø med disse dekkene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA