Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Model S og interface til mennesker

Startet av Spruck, søndag 14. desember 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

tomrh

La merke til at WR D4 har threadwear 420. (!) M.a.o. et slitesterkt dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Hei
Bestilte et sett til Nokian Weatherproof til en annen testsjåfør. Ganske utrolig at et helårsdekk er bedre på forbruk B Våtgrep A støy 68db  enn f.eks continental ecocontact 5  forbruk C Våtgrep B støy 71. da blir jo vinteregenskapene bare en bonus
MVH

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Joakim A Edquist

Yokohama IG50, er beste piggfri jeg har hatt :)
- 2015 Nissan Leaf Tekna -

nr1rayner

Ja da kom det skikkelig snø her i Trøndelagen, som selvsagt skal saltes vekk.  >:( :o
Resultatet er ei herlig blanding med tynn is i bunn og snø som får en konsistens som en blanding av mel, slaps og kramsnø. Latterlig nok er visst målet deres at snøen ikke skal feste seg i vegen, og i det lykkes de SVÆRT godt! Resultatet blir dog at dekket ikke får feste i "snøen", som igjen glir på isen under. Ja, dere har kanskje alle vært borti denne herlige blandingen...
Med mine Yokohama IG30 skal farten være utrolig lav i svinger for at den ikke bare skal gå rett frem. Akselerasjon på nevnte føre resulterer temmelig fort i at antispinn jobber for fullt.
Ellers virker dekkene, og bilen forøvrig, meget bra. Men på slikt føre er det elendig.

Andre som kan dele erfaring i slikt føre?

Min Nissan X-trail med Tristar 110 er mye tryggere i nevnte føre. Her har nok vektfordeling +++ mye å si, men uansett frister det å prøve samme dekk på Leafen. Det leveres med samme mønster i 205/55-16.

Sitat fra: Joakim A Edquist på søndag 17. januar 2016, klokken 11:59
Yokohama IG50, er beste piggfri jeg har hatt :)
Ikke nevneverdig stor forskjell i mønster på 30 og 50. Så du burde ha samme problem som meg...?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ohowl

Når det 10 cm tykke "veidekket" dekkene skal feste seg til glir på det egentlige veidekket under vil jeg vel tro de fleste dekk sliter.

Har ikke hatt noen problemer rundt i byen de siste dagene, men så kjører jeg med Hakka8 og holder meg vel mest i fornuftige hastigheter rundt hjørnene.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

nr1rayner

Sitat fra: ohowl på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:05
Når det 10 cm tykke "veidekket" dekkene skal feste seg til glir på det egentlige veidekket under vil jeg vel tro de fleste dekk sliter.

Har ikke hatt noen problemer rundt i byen de siste dagene, men så kjører jeg med Hakka8 og holder meg vel mest i fornuftige hastigheter rundt hjørnene.
Ja det er et håpløst føre de lager..
Har ikke nærmet meg midtbyen, kun på Heimdal-Flatåsen. Mulig det er værre mtp saltsuppa her enn nærmere byen.
Kjører temmelig fornuftig jeg, men du kjører kanskje enda mer fornuftig  ;)

Regner med Leafen (som de fleste nyere biler) uansett er satt opp for å få understyring..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Har ikke tenkt over føret jeg, har bare kjørt. Rolig selvsagt men ikke ekstremt. Da er vel dekkene mine ganske ok. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:47
Har ikke tenkt over føret jeg, har bare kjørt. Rolig selvsagt men ikke ekstremt. Da er vel dekkene mine ganske ok. :)
Kanskje ;) De berømte "sideveiene" som er værst. Så jeg som bor på Heimdal kjører mye på de..  :o
Har du piggdekkene på? Du må i det minste ta en testtur med WRD4 ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kjører på WRD4 hele tiden. Piggdekkene var bare på ei eneste helg i desember. Vi har sideveier i Stjørdal også ;), men mulig at de vedlikeholdes annerledes enn i Trondheim?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:31
Sitat fra: ohowl på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:05
Når det 10 cm tykke "veidekket" dekkene skal feste seg til glir på det egentlige veidekket under vil jeg vel tro de fleste dekk sliter.

Har ikke hatt noen problemer rundt i byen de siste dagene, men så kjører jeg med Hakka8 og holder meg vel mest i fornuftige hastigheter rundt hjørnene.
Regner med Leafen (som de fleste nyere biler) uansett er satt opp for å få understyring..
Kan bekrefte understyring. Deltok i bilslalom i høst med Leaf'n, og den ville mest rett frem. Værre enn en VW-boble. Likevell, slo an haug med fosilbiler, da aksellerasjon var uovertreffelig de fosile!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:17
Kjører på WRD4 hele tiden. Piggdekkene var bare på ei eneste helg i desember. Vi har sideveier i Stjørdal også ;), men mulig at de vedlikeholdes annerledes enn i Trondheim?
Aha  ;) Du får prøve litt hardere i noen fine svinger..
Men ser ikke bort ifra at slike er bedre i slik saltgraut. Tipper det er viktig med god drenering.

Sitat fra: leafnor på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:25
Kan bekrefte understyring. Deltok i bilslalom i høst med Leaf'n, og den ville mest rett frem. Værre enn en VW-boble. Likevell, slo an haug med fosilbiler, da aksellerasjon var uovertreffelig de fosile!
Hehe. Aldri kjørt boble (og aldri tenkt å gjøre det heller), men skjønner tegninga..
Bilprodusentene og NAF har fått en latterlig innbilning om at bakhjulsskrens er så utrolig skummelt så da er det bedre med framhjulsskrens.. Jaja, ingen av delene er ønskelig, men med understyring er det jo nesten bare å vente på at ting løser seg  >:(

Endret lufttrykk på vei hjem, 2,6 Bar fram og 3,0 bak. Kjørt for lite enda..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 21. januar 2016, klokken 16:34
Sitat fra: tomrh på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:17
Kjører på WRD4 hele tiden. Piggdekkene var bare på ei eneste helg i desember. Vi har sideveier i Stjørdal også ;), men mulig at de vedlikeholdes annerledes enn i Trondheim?
Aha  ;) Du får prøve litt hardere i noen fine svinger..
Men ser ikke bort ifra at slike er bedre i slik saltgraut. Tipper det er viktig med god drenering.

Sitat fra: leafnor på onsdag 20. januar 2016, klokken 21:25
Kan bekrefte understyring. Deltok i bilslalom i høst med Leaf'n, og den ville mest rett frem. Værre enn en VW-boble. Likevell, slo an haug med fosilbiler, da aksellerasjon var uovertreffelig de fosile!
Hehe. Aldri kjørt boble (og aldri tenkt å gjøre det heller), men skjønner tegninga..
Bilprodusentene og NAF har fått en latterlig innbilning om at bakhjulsskrens er så utrolig skummelt så da er det bedre med framhjulsskrens.. Jaja, ingen av delene er ønskelig, men med understyring er det jo nesten bare å vente på at ting løser seg  >:(

Endret lufttrykk på vei hjem, 2,6 Bar fram og 3,0 bak. Kjørt for lite enda..
Si meg, er vi tvillinger med telepatisk overføring. Gjorde samme justering på fremhjul i går, og den ble litt bedre på sukkersnøen. Familiens kvinnelige testsjåfør som ikke kjente til den luftjusteringen rapportertre at det ikke varlike vanskelig å kjøre i snøen i dag. 3,0 er i overkant med luft erfarer jeg nå på slikt føre som har vært de siste dagene.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Eureka

Da er neste sett Weatherproof i Hus. Kjekt med A i våtgrep og B rullemotstand samt vinterdekk mønster merket 3PSMF. Litt myke er de også.  Testsjåfør er veldig godt fornøyd med Vinteregenskapene. Han merker ikke forskjell contiental 5 dekka som han har kjørt på før men han er ikke så vitenskapelig på dette

MVH

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Utrolig at Weatherproof skal funke såpass bra.  :o Hvilken type vinter snakker vi om? Jeg burde jo forresten ikke være overrasket som selv kjører wrd4.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Det har vært mye Snøføre (sideveier) og saltslush som en typisk byvinter er. Tror ikke weatherproof kommer til å ligge på noe dekkhotell noen gang. poenget må jo også være at en ikke ender på så gamle dekk som en nødvendigvis gjør med 2 sett dekk. Bare kostnad felg og bytte inkl evt dekkhotell gjør jo at en hele tiden kan ha nyere dekk).
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA