Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av MrGekko, torsdag 20. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:48
Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:22
Jeg tror at spoileren i høyeste grad hjelper til med å holde bakruten ren, når man kjører i drittvær, noe det har vært flust med i det siste. Det blir bemerkelsesverdig lite dritt på bakruten i forhold til andre lignende biler og det er jammen et stort plus.
Hmm,.. det har jeg ikke tenkt på før. Det er jo ett klassisk problem på type "hatchback"-biler/stasjonsvogner etc med bakrute som står vinkelrett på kjørebanen, men jeg kan ikke huske at min gamle A5 hadde dette problemet. Og design der er jo i samme gate som model s i denne sammenheng.

Er dette ett problem på model s uten spoiler?
Nei.

Bakruten holder seg ren og fin uten spoiler. Skjønner ikke helt hvorfor spoiler skulle påvirke skitt på bakruten?

Man kan kanskje spekulere i om spoileren påvirker hvor mye møkk som fester seg bak på bilen (altså der speilet er). Min pakker seg lett bak i snøvær, men det ser jeg at bl.a. Bjørn sin gjør også, og han har spoiler. Så kanskje ikke noen forskjell der heller.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:20
Nei.

Bakruten holder seg ren og fin uten spoiler. Skjønner ikke helt hvorfor spoiler skulle påvirke skitt på bakruten?
Ikke vet jeg. Ble bare overrasket over den vinklingen. Har som sagt aldri sett dette som ett problem på coupe/sedan før. Hatchback(hva er norske ordet her?), stasjonsvogn, suv etc har jo alltid vindusvisker bak for å vaske opp skit og vann som blir virvlet opp dit. Kan ikke huske å ha sett en coupe/sedan med tilsvarende vindusvisker selv om det helt sikkert finnes.

Car-El

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:31
Kan ikke huske å ha sett en coupe/sedan med tilsvarende vindusvisker selv om det helt sikkert finnes.

Gammel Mazda 323 sedan fra rundt 1980-1985 hadde (har) vindusvisker på bakruten.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Har et lignende glis med vindussvisker stående i oppkjørselen:


Car-El

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:30
Har et lignende glis med vindussvisker stående i oppkjørselen:



Det der er ingen sedan. Det der er en hat-bak...   Det vil si at du hater å ligge bak den, siden dem som kjører slike i dag VAR en gang i tiden "mann med hatt".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

darthy001

Tekst om 77% mindre løft er nå borte fra norsk design studio også. Og man kan _ikke_ velge spoiler på noe annet enn P85D.

Så da tror jeg i hvert fall at vi legger sikkerhetsdiskusjonen død en gang for alle. For topphastighet på S85D er jo lik. Tesla ser med andre ord null risiko med å ikke levere dette på annet enn P85D.

HåkonE

Ja, det har jo vært forsøkt presisert noen ganger i denne tråden allerede, men ikke alle som har fått det med seg.  ;)

77% løft er målt på en utgått modell, P85+. P85D har annen vekt og annet vektforhold. Det er nok en plausibel forklaring på korrigeringen som kom omtrent samtidig. Slike tall har ikke folk flest noe forhold til uansett.

Er logisk at Tesla prioriterer sportseter og spoiler til Performance-utgaven.

lurium

Men vi kan vell være enig om at original spoiler på norske veier ikke er et must eller?

Mangen av oss synes bilen ser finere uten. Blir litt som 19 vs 21 tommer debatten, fornuften er 19 men mangen velger 21 pga utseende ikke pga de gir bedre veigrep.


BMW850

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:19
77% bedre grep... snakeoil.....

Bestiller min P85D uten og uten rødebremsekalippere.
Holde harry rånefaktor nede er viktig.

Ingen planer om å henge på shell stasjonen med terninger i vinduet :)

Tåpelig å sammenligne spoiler og særlig røde bremsekalipere med terninger i vinduet. Jeg synes min delfingrå ser mye bedre ut med røde. Og som jeg sa, lakken ser betraktelig mer slitesterk ut. Ett stort pluss! Vanlige grå/sorte ser veldig matte ut og jeg tror de er mye vanskeligere å holde fine over tid. Spoileren tror jeg ingen merker om de har eller ikke. Jeg tok den med siden den var inkludert og jeg synes den gjør seg bra spesielt når man har CF innredning. Må også si at bilen er fin uten :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lurium

Poenget mitt var å få frem at folk velger den pga de synes den er fin å se på. Ikke pga funksjon.

tåpelig er å hevde noe annet :)

BMW850

Ja, og hva er problemet med det? Noen liker med og andre uten.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

HåkonE

Sitat fra: Thomas M på fredag 14. november 2014, klokken 16:50
Men vi kan vell være enig om at original spoiler på norske veier ikke er et must eller?

Mangen av oss synes bilen ser finere uten. Blir litt som 19 vs 21 tommer debatten, fornuften er 19 men mangen velger 21 pga utseende ikke pga de gir bedre veigrep.

Det har det vel aldri vært noe uenighet om.

Men det er et stykke mellom "Model S kan ikke brukes på E6 uten spoiler" og "Tesla selger snakeoil". Og omtrent der har vel debatten ligget. Jeg har savnet mer nyansering i debatten. Bryr man seg ikke om det faglige, ender vi opp med en subjektiv debatt om hva som er pent eller ikke. Det er greit det også, men det er 2 ulike diskusjoner.

Å spekulere i hvorfor kunder velger det ene over det andre tror jeg man skal være forsiktig med.

lurium

Ja det er best å være forsiktig. Er jo regelrett lynsjestemning her :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA