Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av MrGekko, torsdag 20. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

darthy001

Sitat fra: Haknys på fredag 07. november 2014, klokken 13:22
Jeg mener jeg har gitt nok av eksempler på andre biler som bruker mindre spoilere av annet enn estetiske hensyn.
Det er vel ingen som benekter at en korrekt brukt spoiler har en funksjon. Hvis ikke hadde det ikke vært stadige innskrenkninger i regler for akkurat det i f.eks Formel 1 hvert år. Men det er langt ifra det mest effektive lenger da spesielt diffusorer og andre metoder for å føre luft der man vil har overtatt den rollen.

Ferrari med sin Laferrari er jo ett perfekt eksempel. Sammenlikn den med F40 og F50 og du ser at spoilerene bare blir mindre og mindre og mer en integrert del av bilen i stedet for utstikkere som de var før i tiden.

Spørsmålet for Tesla Model S er jo om spoileren her har noen reell/merkbar effekt eller ikke. Der er jeg personlig klart av den opfatning av at hvis den hadde hadde en reell effekt på sikkerhet så hadde den _ikke_ vært ett tilvalg. Spesielt ikke på toppmodellen. Siden den idag faktisk er å regne som ekstraustyr så er det helt åpenbart at Tesla i hvert fall kun ser på den som pynt. Det finnes ikke sjanse for at de bevisst hadde latt kunder velge bort en slik del hvis den hadde en sikkerhetsmessig grunn for å være der i utgangspunktet.

Må heller ikke glemme at formen på bilen selv uten den ekstra spoileren har en liten bøy helt bakerst som nok fungerer som "spoiler light" og helt sikkert er designet med det i tankene. Er ikke mye med aerodynamikken på en Tesla Model S som er tilfeldig.

Brede

Funksjon eller ei, det er jo ikke til å komme unna at bakenden på bilen blir 77% pener med spoiler enn uten!  ;D

Dessuten tar den fokuset noe vekk fra all duggen i lyktene  :P

HåkonE

Sitat fra: darthy001 på fredag 07. november 2014, klokken 14:05...du ser at spoilerene bare blir mindre og mindre og mer en integrert del av bilen i stedet for utstikkere som de var før i tiden.

Om spoileren er integrert eller en del av bilen har ingenting å si for vinden. Vinden ser ikke forskjell, verken på LaFerrari eller Tesla.

Se forøvrig video fra vindtunnelen jeg linket til tidligere. Det er en sportsbil som er sikker nok i høye hastigheter som den er, men spoileren har en åpenbar funksjon.

Sitat fra: darthy001 på fredag 07. november 2014, klokken 14:05Der er jeg personlig klart av den opfatning av at hvis den hadde hadde en reell effekt på sikkerhet så hadde den _ikke_ vært ett tilvalg.

Du blander mellom sikkerhet og sport flere ganger i ditt innlegg. Dette har jeg presisert flere ganger i tidligere innlegg.

Sitat fra: darthy001 på fredag 07. november 2014, klokken 14:05Siden den idag faktisk er å regne som ekstraustyr så er det helt åpenbart at Tesla i hvert fall kun ser på den som pynt.

"Forbedrer stabiliteten i høy fart."

"Vi har nylig omdesignet spoileren for å redusere løft på bilens bakende med 77% ved motorveihastigheter...."


Flere produsenter som selger aerodynamiske utvidelser på bilene, uten at det er for showoff. Alt må ikke være  "standard" for å ha en funksjon.

Sitat fra: darthy001 på fredag 07. november 2014, klokken 14:05Må heller ikke glemme at formen på bilen selv uten den ekstra spoileren har en liten bøy helt bakerst som nok fungerer som "spoiler light" og helt sikkert er designet med det i tankene. Er ikke mye med aerodynamikken på en Tesla Model S som er tilfeldig.

Det er vi enige i. Men Model S sin aerodynamikk er designet for maksimal rekkevidde, ikke for å ligge i 300km/t. Den har en Cd på 0,24. En Formel 1 er på mellom 0,7 og 1.1, avhengig av hvordan man justerer nettopp slike ting som spoileren.

En stor spoiler går på bekostning av rekkevidde, men kan gjøre mye for å redusere løft i høye hastigheter. Tesla sin spoiler ser ut til å være en mellomvei, men neppe noe "must have" hva sikkerhet angår.  Jeg har riktignok lest flere steder at Model S ikke er så stabil i veldig høy fart, men om det er som følge av høye fjærer eller aerodynamikk vet jeg ikke.

darthy001

@Haknys hehe da tror jeg vi har diskutert to helt forskjellige ting.

Jeg tenker kun sikkerhet og kan ikke huske å ha dratt inn sportslighet her. Eller blandet du meg med en annen!? Derav min reaksjon på din sammenlikning med TT og spoilerfadesen der. TT var åpenbart feilkonstruert og spoileren hadde en åpenbar effekt på sikkerheten på den bilen.

Potensiell sportslig effekt av spoiler i 160+ bryr jeg meg ikke om personlig da bilen aldri kommer til å bli kjørt så fort.

MEN, ref sport så tror jeg at Kallagtunets lettere flåsete eksempel er nærmere virkeligheten enn du nok håper/tror. Hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor ikke Tesla faktisk oppgir effekten i KG-løft som spoiler faktisk tar bort. Som du ser av denne tråden og eksemplene så er tallene fra Tesla direkte meningsløse da de ikke oppgir opprinnelig verdi uten spoiler. Jeg tror det er meget bevisst av Tesla.

Hva som er rett får vi ikke vite før noen faktisk tester det på en vitenskapelig måte eller Telsa oppgir tallene sine :)

HåkonE

#34
Hvis du har lest innleggene mine har jeg presisert flere ganger at jeg ikke har noe grunnlag for å diskutere sikkerhet. Biler jeg har sammenlignet med er alle beregnet på sportslig kjøring.

At ikke alle bryr seg om det, er vi nok enige om. Stridens kjerne var påstander om at mindre spoilere ikke har noen effekt aerodynamisk.

Jeg mener å oppgi økning i prosent er bedre enn kg. Sier de 20kg@150km/t, vil denne tråden nok heller gått i retning av "Hvis løftet uten spoiler er 130kg er 20kg ingenting, og dessuten skal jeg ikke kjøre så fort så dette er bare tull".

En vekt alene gir ingen referanse. Så kan man kanskje si at man ikke trenger 77% mindre løft. Det fordrer at Model S er er perfekt for sportslig kjøring aerodynamisk. Det er den ikke, den er perfeksjonert for rekkevidde.

Hva man trenger er selvsagt en annen debatt.

Presser du ikke bilens grenser, og holder deg innenfor Norske fartsgrenser har neppe denne spoileren noe effekt annen enn det visuelle (som vi sikkert er enige om er subjektivt). Jeg syntes dog det er selvmotsigende å bruke masse penger på en bil med hestekrefter tilsvarende en McLaren/Ferrari for å bremse på aerodynamikken fordi man er redd for utseendet og uansett ikke akter å kjøre fort. Jeg mener det er større "showoff" (som enkelte beskylder andre for i denne tråden) enn å slenge på spoileren som "bedre føre var"-prinsipp på en slik bil. :)

darthy001

Ref "kjøre fort", jeg kjører kun bil i Norge og pittelitt i sverige. Jeg har ikke tenkt å gjøre meg selv til fengselsfugl uansett bil eller antall hester den har. De hastighetene vi her snakker om er tross alt spikre paller land i Norge.

Full akselerasjon ut av lyskryss, ut på motorvei og ekstremt raske forbikjøringer de få gangene jeg trenger det er jeg kjøper Bilen for i denne sammenhengen. Og alt kan gjøres innenfor "2 prikker"-grensen uten problemer.

Å kjøre fort i seg selv er dørgende kjedelig og det har jeg kjørt fra meg for mange år siden på motorsykkel. Akselerasjon og svinger er det jeg liker hvis jeg skal ha det morro på asfalt. Sjeldent man trenger mye over 100km/t for det.

Spoileren er uansett ikke noe jeg personlig synes er showoff. Jeg synes bare noen av fargene er finere uten. Hvit for eksempel synes jeg er finere med spoiler. Grå med grå felger er også finest med spoiler. Men jeg har bestilt grå med sølv felger og da synes jeg det ser finere ut uten spoiler. Smak og behag rett og slett.

lurium

Står i denne indepth reviewen av bilstein understellet på model s som underbygger at spoileren er liten og ubetydelig pga den er mer til pynt enn annet.

No word on exactly how much downforce it generates, but the ingredients visible here seem substantial enough to make a rear deck lid spoiler unnecessary.

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

HåkonE

#37
Sitat fra: Thomas M på søndag 09. november 2014, klokken 23:58
Står i denne indepth reviewen av bilstein understellet på model s som underbygger at spoileren er liten og ubetydelig pga den er mer til pynt enn annet.

No word on exactly how much downforce it generates, but the ingredients visible here seem substantial enough to make a rear deck lid spoiler unnecessary.

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Bilstein er kun nevnt 2 ganger i artikkelen i forbindelse med støtdempere, og da som en del av +pakken.

"Liten og ubetydelig" er ikke ord som brukes i artikkelen. Skribenten spekulerer om diffusoren er nok til at man spoileren er overflødig.

Til hvilket bruk man kanskje ikke trenger spoileren sies det ingenting om. Ingenting er testet (naturlig nok, hans bil har ikke spoiler), og noen videre utdypning rundt resonneringen kommer ikke. På andre sportsbiler er det ingen naturlig regel at diffusor gjør spoiler overflødig (eller vice verca). Man ønsker best mulig marktrykk om sport er fokus.

Spoileren er re-designet siden artikkelen ble publisert. Hvorfor Tesla tar seg bryet med re-design om den bare er til pynt forblir ubesvart. Og hvordan kommer de frem til tall som nøyaktig 77% uten å gjøre målinger? Design og testing = $$$.

Skal vel nevnes at Edmunds er ikke akkurat kjent for å være en "go-to guy" når det gjelder sport/racing. Testene foregår utenfor bane, og er gjerne litt sånn "Den er rask og god å kjøre. Videre til interiøret...".

Kallagtunet

Haknys kjøp spoiler du! Lykke til i svinger i høy hastighet!

jazzwheel

http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7

Her står det litt om "lift", men jeg klarte ikke helt å se om bilen de tester er med eller uten spoiler. Antar at det er med siden det er en P85.

Et par til:



http://articles.sae.org/12384/

HåkonE

Sitat fra: jazzwheel på mandag 10. november 2014, klokken 18:00
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7

Her står det litt om "lift", men jeg klarte ikke helt å se om bilen de tester er med eller uten spoiler. Antar at det er med siden det er en P85.

Et par til:



http://articles.sae.org/12384/

Fin test som bekrefter spoilerens funksjon på Model S. Bilen var en P85 med spoiler (se bilde) testet i vindtunnel. Konklusjonen fra testen er følgende:

A rear diffuser straightens flow to minimize lift and drag while, on top, the optional carbon-fiber spoiler diminishes lift without penalizing drag.

Lift: Air flowing over and under the car and through the grille can diminish wheel loading and, in extreme cases, deteriorate handling. Air dams and spoilers are effective countermeasures.

Målingene viser 7,7kg løft bak ved 113km/t med spoiler. Nå har vi en referanse. Hvis ikke Tesla åpenbart lyver om 77% på deres oppdaterte spoiler, burde vel dette gi et løft på 35kg uten spoiler. Dette tallet vil selvsagt øke dramatisk om man kjører i høyere hastigheter.

Utgjør ingen sikkerhetsrisiko i normale hastigheter, men slettes ikke uvesentlige tall om man tenker sport.  :)

lurium

Hvis du skal drive med bilsport tror jeg du heller skal kjøpe en nissan gtr. Tesla Model S er mer en touring med mye hester. Vekten vil alltid være et hinder på bane.


HåkonE

Sitat fra: Thomas M på mandag 10. november 2014, klokken 19:47
Hvis du skal drive med bilsport tror jeg du heller skal kjøpe en nissan gtr. Tesla Model S er mer en touring med mye hester. Vekten vil alltid være et hinder på bane.

Det argumentet kan du bruke mot alle biler i den klassen, for eksempel BMW M5 og Panamera Turbo for å nevne noen.

Det er ikke bilsport som gjør at biler i den klassen selger godt. De fleste av disse bilene vil aldri kjøres på bane, og er heller ikke optimale for det. De er designet for å gi eiere maksimal sportslige kjøreegenskaper uten å gå på kompromiss på plass og komfort.

Nissan GTR er grusomt hard, støyete og upraktisk. Det er ikke en bil man bruker til "daglig drift".

Det er dårlig med nyanseringer i denne tråden. Enten kjører du familiefrakter eller så kjører du Formel 1. Enten er bilen livsfarlig uten spoiler, eller så har ikke spoileren betydning i det hele tatt. ???

darthy001

Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 19:19
Utgjør ingen sikkerhetsrisiko i normale hastigheter, men slettes ikke uvesentlige tall om man tenker sport.  :)
Der fant du nok essensen :)

35kg i 115km/t er helt irrellevant for mitt bruk og sikker det fleste andres. MEN det betyr ikke at det er irrellevant for deg og andre som vil tyne grense på bane eller kjøre på autobahn etc. På langtur vil bagasje og ekstra passasjerer kompensere for denne effekten mangedobbelt. Selv i langt høyere hastigheter enn dette. Nok en gang med mitt bruksmønster som referanse da :)

Morsomme er at jeg leser den car and driver-artikkelen som "bevis" på min antakelse her mens du leser den som bevis på din. Er vel ett perfekt eksempel på at statistikk etc kan leses/tolkes og ikke nødvendigvis er noen fasit. Referansen for tolkningen er altfor sterkt vektlagt nesten automatisk.

PS! Jeg leste gjennom denne tråden fra starten av og tror du bør gjøre det samme. Du har nok lagt litt vel mye mening i noen av innleggene her som ikke jeg tror er reelle i forhold til hva som var ment fra de som skrev den.

Kallagtunet

#44
Jeg skjønner fortsatt ikke at folk fortsatt innbiller seg selv at Model S er en sportsbil som kan kjøres aktivt på bane eller kan sammenliknes med store fossil "sportsbiler" som Panamera, M5, RS6, AMG XX eller hva de nå heter.

Model S er en god gammeldags amerikansk muskelbil som er uslåelig ut av rødlyset, på bane så er det slutt etter 2 minutter (selv om kjøreegenskapene som sådan er helt ok og bedre enn 60 talls muskelbil). Da har du 160 eller mindre hk igjen av de 400 - 700 hestene som en hadde i første rivstart.

Hvis banekjøring eller kapasiteten til de ovennevnte for å kjøre sportslig fort lenge er det du vil ha så er Model S en fullstendig feilinvestering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA