Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av MrGekko, torsdag 20. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

lurium

2.1 tonn er teslaen. Den har jo fks sammenlignet med min BMW 300kg mer vekt.

Spoiler på en tanks :)

HåkonE

Sitat fra: darthy001 på mandag 10. november 2014, klokken 20:39
Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 19:19
Utgjør ingen sikkerhetsrisiko i normale hastigheter, men slettes ikke uvesentlige tall om man tenker sport.  :)
Der fant du nok essensen :)

35kg i 115km/t er helt irrellevant for mitt bruk og sikker det fleste andres. MEN det betyr ikke at det er irrellevant for deg og andre som vil tyne grense på bane eller kjøre på autobahn etc. På langtur vil bagasje og ekstra passasjerer kompensere for denne effekten mangedobbelt. Selv i langt høyere hastigheter enn dette. Nok en gang med mitt bruksmønster som referanse da :)

Morsomme er at jeg leser den car and driver-artikkelen som "bevis" på min antakelse her mens du leser den som bevis på din. Er vel ett perfekt eksempel på at statistikk etc kan leses/tolkes og ikke nødvendigvis er noen fasit. Referansen for tolkningen er altfor sterkt vektlagt nesten automatisk.

PS! Jeg leste gjennom denne tråden fra starten av og tror du bør gjøre det samme. Du har nok lagt litt vel mye mening i noen av innleggene her som ikke jeg tror er reelle i forhold til hva som var ment fra de som skrev den.

Jeg er litt usikker på hvordan det er mulig å tolke mine utdrag fra C&D artikkelen på en annen måte, men forstår selvsagt at folk har forskjellige behov og krav til en bil.

Det er derimot ikke det vi diskuterer. I denne artikkelen er beskrivelser som kun til "showoff", "pynt" og "snake-oil" benyttet om spoilere. Mulig de mener noe annet enn de skriver, men det er uansett greit med litt presisering slik at man unngår misforståelser. Ikke alle som forstår at "kun til pynt" og "Tesla lyver i spesifikasjonene" egentlig betyr flere titals kilo ekstra marktrykk. ;)

HåkonE

Sitat fra: Thomas M på mandag 10. november 2014, klokken 20:47
2.1 tonn er teslaen. Den har jo fks sammenlignet med min BMW 300kg mer vekt.

Spoiler på en tanks :)

Har du prøvd å kjøre en tanks i 180km/t noen gang?

Kallagtunet

Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 19:19
Målingene viser 7,7kg løft bak ved 113km/t med spoiler. Nå har vi en referanse. Hvis ikke Tesla åpenbart lyver om 77% på deres oppdaterte spoiler, burde vel dette gi et løft på 35kg uten spoiler.

I rest my case..

Brede

Den beste effekten vil vel oppstå om en skal nødbremse 2,1 tonn i 200km/t på Autobahn, da kan det være at 50kg ekstra marktrykk på bakhjulene kan være gull verdt..

Kallagtunet

Sant nok! For ikke å snakke om når en med den nye P85D med autobahn pakken som Elon lovte alle eiere ligger i 300 kmh (og en har ligget i den hastigheten så lenge at en har blitt fartsblind....)!

Jeg trekker alle mine påstander :-D

HåkonE

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. november 2014, klokken 20:45
Jeg skjønner fortsatt ikke at folk fortsatt innbiller seg selv at Model S er en sportsbil som kan kjøres aktivt på bane eller kan sammenliknes med store fossil "sportsbiler" som Panamera, M5, RS6, AMG XX eller hva de nå heter.

Model S er en god gammeldags amerikansk muskelbil som er uslåelig ut av rødlyset, på bane så er det slutt etter 2 minutter (selv om kjøreegenskapene som sådan er helt ok og bedre enn 60 talls muskelbil). Da har du 160 eller mindre hk igjen av de 400 - 700 hestene som en hadde i første rivstart.

Hvis banekjøring eller kapasiteten til de ovennevnte for å kjøre sportslig fort lenge er det du vil ha så er Model S en fullstendig feilinvestering.

Stråmanns-argument. Argumentet ditt fordrer at du bruke bilen på bane om du er opptatt av sportslige kjøreegenskaper. Det er kanskje riktig for deg, men du kan ikke svare på vegne av alle de som liker biler i denne klassen.

Selv har jeg ikke økonomi eller plass til å ha en Nissan GTR og en Tesla P85D i garasjen. Jeg ønsker, likt som jeg ser etter i for eks. BMW, en bil som kombinerer sport, komfort og plass. Det innebærer for eksempel aerodynamiske forbedringer, seter med ekstra sidestøtte og dekk/felger med optimalt grep og vekt.

Model S er slettes ingen tradisjonell amerikaner. Den har nær 50/50 vektfordeling, et tyngdepunkt bilene du sammenligner med kan se langt etter, utmerkede bremselengde på høyde med eller bedre enn M5, og en "gass"-respons bilene du sammenligner med aldri vil få. Vekt er ikke optimalt, men det tar den igjen på lavt tyngdepunkt. Det går utmerket fint å kjøre veldig fort og inspirerende med Model S, også i svingene.

Men for all del, den fungerer selvsagt utmerket som snill familiebil også. Slike ting som spoiler, større motor, bedre dekk og seter med ekstra sidestøtte er valgfrie av en god grunn. :)

Kallagtunet

Haknys hvor lenge har du hatt din Model S?

HåkonE

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. november 2014, klokken 20:59
Sant nok! For ikke å snakke om når en med den nye P85D med autobahn pakken som Elon lovte alle eiere ligger i 300 kmh (og en har ligget i den hastigheten så lenge at en har blitt fartsblind....)!

Jeg trekker alle mine påstander :-D

Ser du begynner å vri deg unna den faglige debatten med syrlige bemerkninger, stråmanns-argumenter, kreative overdrivelser og ironi.

Av erfaring vet jeg det lett å gå over til å spamme debatten med uvesentligheter når man går tom for argumentasjon, så jeg tror jeg avslutter min debatt med deg der. ;)

Kallagtunet

Helt greit takk for debatten, lykke til med ny bil, Hakneys.

Jeg er helt sikker på at du blir fornøyd med noe og sikkert ikke like fornøyd med andre ting slik som oss andre!

ErlingH

Litt typisk diskusjon på dette forumet, når det gjelder utstyr, mye følelser og lite fakta ;)

Jeg er helt enig i at Tesla Model S langt ifra er en banebil, til det er den alt for tung, har effektbegrensninger etc.. Er en typisk rattlås-rally bil :D. Men, jeg er helt sikker på at spoileren har effekt, f.eks. på Autobahn, hvor det ikke er uvanlig å være oppe i 200 km/t iblant. Dersom det er riktig at det er snakk om rundt 30 kg forskjell, så er jo det betraktelig i denne sammenheng.

Selv er jeg veldig fornøyd med bilen, med spoiler ;) Fantastisk bil, for eksempel til landeveiskjøring, men den har selvfølgelig også sine begrensninger.   
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

jazzwheel

Bare en kommentar. Nye Panamera Turbo S Executive (som du kan lese om på vg.no idag) 2080kg, fant ikke RS6, men S6 Avant veier 2025kg. Når jeg sjekket min 3-serie før jeg byttet til Tesla så veide den 1700kg på vekta, selv om den var oppgitt til å veie 170kg mindre.

Sier ikke at Teslaen ikke er en tung bil, men det er ikke slik at den veier et halvt tonn mer enn "sportsbil"-konkurrentene, det er nok ganske jevnt.

Oreo

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:19
Bestiller min P85D uten og uten rødebremsekalippere.
Holde harry rånefaktor nede er viktig.
Ingen planer om å henge på shell stasjonen med terninger i vinduet :)
Hallo! Vi Tesla eiere med terninger i vinduet (og evt. røde kalippere) henger vel rundt SC stasjonene, ikke Shell. 8)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

TeslaSvein63

Jeg tror at spoileren i høyeste grad hjelper til med å holde bakruten ren, når man kjører i drittvær, noe det har vært flust med i det siste. Det blir bemerkelsesverdig lite dritt på bakruten i forhold til andre lignende biler og det er jammen et stort plus. Det viser at aerodynamikken fungerer. Ser ingen grunn til å tvile på Tesla ellers, når det gjelder spoilerens egenskaper. Ellers så gir jeg blanke faen i hva andre må mene og koke i hop om den. Den gir bilen et tiltalende utseende som jeg liker.

darthy001

Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:22
Jeg tror at spoileren i høyeste grad hjelper til med å holde bakruten ren, når man kjører i drittvær, noe det har vært flust med i det siste. Det blir bemerkelsesverdig lite dritt på bakruten i forhold til andre lignende biler og det er jammen et stort plus.
Hmm,.. det har jeg ikke tenkt på før. Det er jo ett klassisk problem på type "hatchback"-biler/stasjonsvogner etc med bakrute som står vinkelrett på kjørebanen, men jeg kan ikke huske at min gamle A5 hadde dette problemet. Og design der er jo i samme gate som model s i denne sammenheng.

Er dette ett problem på model s uten spoiler?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA