Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av MrGekko, torsdag 20. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

MrGekko

På min P85D valgte jeg å ikke ta med denne. Synes faktisk bilen estetisk sett framstår noe bedre uten.
Er det bare min mening, eller hva synes andre forummedlemmer om dette?
Hvis man skulle ombestemme seg en gang, er det da mulig å etterbestille denne hos Tesla?
Ser uansett at den koster ca 2.250,- på Ebay inkl frakt. Kan ikke se noen nevneverdig forskjell på denne og Tesla sin til 6.300,-

darthy001

Sitat fra: MrGekko på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:59
På min P85D valgte jeg å ikke ta med denne. Synes faktisk bilen estetisk sett framstår noe bedre uten.
Er det bare min mening, eller hva synes andre forummedlemmer om dette?
Hvis man skulle ombestemme seg en gang, er det da mulig å etterbestille denne hos Tesla?
Ser uansett at den koster ca 2.250,- på Ebay inkl frakt. Kan ikke se noen nevneverdig forskjell på denne og Tesla sin til 6.300,-
Jeg har heller ikke bestilt spoiler da jeg liker bilen bedre uten.

jazzwheel

Den er der neppe bare av estetiske årsaker siden bilen har så lav luftmotstand.

"the spoiler to reduce lift at the car's rear by 77% at highway speeds"

http://www.teslamotors.com/it_CH/forum/forums/got-my-spoiler-retorfited-impression

Er vel helt sikkert delte meninger om dette også, men min ble også levert uten spoiler og jeg vil påstå at den ble merkbart bedre å kjøre i 120+km/t med spoiler.

Tai

Jeg har tenk på muligheten å ettermonterte, men det koster vel en fot og en arm.

Neste år blir det langtur på familien, 77% bedre grep høres forlokkende ut..

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

MrGekko

Skumleste gjennom den amerikanske tråden som det er linket til. Er ganske stor enighet om at spoileren ikke har noen effekt bortsett fra estetiske.
Hadde denne vært så viktig, ville det mest sannsynlig ikke vært mulig å velge bort alternativet.

MrGekko

Sitat fra: Tai på tirsdag 04. november 2014, klokken 11:55
Jeg har tenk på muligheten å ettermonterte, men det koster vel en fot og en arm.

Tai
Kan kjøpe "uoriginal" på Ebay til 2250,- inkl frakt. Man sparer dermed 4000,- :)
Tipper at det ikke er noen vesentlig forskjell på disse

lurium

77% bedre grep... snakeoil.....

Bestiller min P85D uten og uten rødebremsekalippere.
Holde harry rånefaktor nede er viktig.

Ingen planer om å henge på shell stasjonen med terninger i vinduet :)

educk

synes de er penere uten. hvis nå den gav så mye som 77% mer grepp i høyere hastighet så hade den sikkert stoppet opp luft mer før att skape høyere marktrykk og dermed gett økt førbrukning. trur og att en del saker får man ta med en nype salt. lurer på når de kommer med elektroniskt styrt spoiler. da kan man jo øke marktrykk vid behov uten å få ned rekkvidd
S85 Multi-coat red

cairnz

Det er stor forskjell fra:
"the spoiler to reduce lift at the car's rear by 77% at highway speeds"
til
"77% bedre grep".

Og at den kan redusere LØFT med 77% er vel helt kurant. Hvis det er typisk lite løft, og blir enda mindre løft, så kan den prosentmessige forskjellen være 77%.
Elbilist

Brede

Jeg kan stikke frem hodet og si at jeg synes bilen ser mye bedre ut med spoileren!  :-X

BMW850

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:19
77% bedre grep... snakeoil.....

Bestiller min P85D uten og uten rødebremsekalippere.
Holde harry rånefaktor nede er viktig.

Ingen planer om å henge på shell stasjonen med terninger i vinduet :)

Og jeg bestilte med spoiler OG røde kalipere. Vær klar over at lakken på de røde virker mye mer glossy, tykk og motstandsdyktig.  Uten spoiler er også veldig bra!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kallagtunet

Sitat fra: Tai på tirsdag 04. november 2014, klokken 11:55

Tai

Løft tilsvarende 1kg mindre på bakakselen redusert til 0,4kg merker ingen...

HåkonE

Audi TT som var kjent for elendige kjøreegenskaper og flere dødsulykker. Til slutt var Audi nødt til å gi den en liten spoiler.

"There appeared to be a problem for Audi and its hot TT, as evidenced by a troubling number of high-profile, high-speed crashes, most of them in Europe, where speed limits are more theoretical. As we reported last month, a recall was issued, and Audi sought to soften the car's handling by taking it closer to the character of a sedan, essentially widening the point where the driver begins to feel the car's significant limits.

The engineers continue to defend the car's original chassis settings, while quietly acknowledging that they recommended a rear spoiler to reduce lift at the rear axle, the prime source of the handling problems. Stylists resisted the spoiler.

"There was a lot of discussion during development, and we all decided not to include a spoiler," admits Dr. Bernd Heissing, Audi's head of chassis development. "Now, we've changed our minds.""

Jeg sier ikke med det at Model S uten spoiler har dårlige kjøreegenskaper, men å late som endringer i bilens aerodynamikk er snakeoil, vitner om manglende forståelse. Men man må nok opp i god fart for at det skal fungere effektivt, men akkurat det er gjort på få sekunder på P85D.

Det er foreløbig ingen andre av påstandene til Tesla som har blitt avslørt som fanteri, men det er mye placebo, eierinteresser og synsing blant kunder. Spørsmålet er om man trenger det på denne bilen. For meg var det en selvfølge på å gå "all in" hva aerodynamikk angår når det er snakk om biler som har så mye hestekrefter. Det har ingenting med harryfaktor å gjøre, men sikkerhet. Kjøper man P85/P85D for å kjøre som bestemor ut bilens levetid, ja da kjøper man bilen kun for merket bak....og ja, da er man per definisjon "harry".  :)

Å kjøpe noe billige greier fra EBAY som neppe er testet i vindtunnel for å spare 4000kr høres ut som galskap på en bil som hadde kostet 1,5 millioner med avgifter. Prisen til Tesla inkluderer heller ikke MVA. Den er i ekte karbon og den kommer ferdig montert, med garanti. Hva om "kinakopien" skulle falle av og treffe noen bak?

Og personlig hadde jeg styrt unna biler på bruktmarkedet der en gjerrigknark av en eier hadde skrudd på bilen for å spare "småpenger". Da begynner jeg å lure på hva annet han har spart på....

lurium

På Model S er originalspoiler mer som pynt å regne. Den på Audi TT er flere ganger større vinge overflate på.

Men for all del hvis noen har lyst på showoff spoiler så vær så god... bare å bestille med røde bremsekslippere og spoiler.

Kanskje litt foliering og noen 22 tommere i samme slengen :)

Celter

Har spoiler på min nåværende, men valgte det bort på min neste. Enig med flertallet i at bilen er mer elegant uten.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA