Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

kos

#165
Sitat fra: Softblue på lørdag 07. mars 2015, klokken 15:54
B Electric drive har en enkelt 11 kw (Tesla)lader.
For å få 11 kw fra nettet så må du ha 3-fas 16A TN-nett.
3 x 16(A) x 230(v) = 11.040 watt (11kw)
Har du bare 1 fase, så får du:
1 x 16(A) x 230(v) = 3.680 watt (3,7kw)
B electric drive vil ikke ta i mot mer strøm om du lader fra et 32A uttak som i eksempelet nedenfor.

Tesla med dobbeltlader (2 x 11Kw) vil på 3 fase 32 A kunne lade:
3 x 32(A) x 230(v) = 22.080 watt (22kw)
Har du bare 1 fase, så får du:
1 x 32(A) x 230(v) = 7.360 watt (7,4kw)
Lader du Tesla fra et 16A uttak så blir det som for B electric drive ovenfor. Du får ut maks 11 kw.

Veldig forenklet er det slik at du på 1-fase lader med 1 ledning og på 3-fase lader med 3 ledninger. 3-fase blir som om du skulle tanke opp fossilbilen med 3 slanger samtidig.


Du er innpå noe men ikke helt matematisk riktig:
Utregning trefas-belastning:

16 Amp kurs 16 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 6.373 watt = 6 kw

25 Amp kurs 25 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 9.959 watt = 9 kw

32 Amp kurs 32 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 12.747 watt = 12 kw

63 Amp kurs 63 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 25.097 watt = 25 kw


Men regnestykket med tre fase Tesla og dobbeltlader er feil 3x32x230 = fortsatt 12 kw og skal man ha effekten av dobbeltlader så må man ha 3x400x 32 = 22 kw.



Bjoris

#166
Det er jo slik at en Tesla med enkeltlader og vanlig type 2 kabel bare lader med 16 a 1 fase. En del punkter er 32 a 1 fase og mange av oss med Tesla har 32 a 1 fase blått stikk hjemme.

Grunnen til at en kan få lade med 32 a 1 fase på en Tesls med enkelt lader, altså samme lader som i B-klassen er at en lasker ladestasjonen eller type 2 kabelen. På offentlig ladestasjone er ikke dette tillat å maske boksen og dermed må en ha en lasket type 2 kabel, men du må også ha en vanlig til 400v stasjonene. Hjemme på blåstikk er adapteret til Tesla lasket så der fungerer det direkte. Har en type 2 boks hjemme kan denne laskes om en da ikke har dobbelt lader, da e ikk det nødvendig.

Det som blir spennende er å se om slik lasket type 2 kabel funker på B klasse og om UMC til Tesla kan brukes på B klassen, og om en da får 32 a

Noen som har prøvd? Tipper MB er litt tilbakeholdne med lasking:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Softblue

#167
På denne tråden er noen som bruker Tesla UMC på Mercedes B:
http://www.goingelectric.de/forum/mercedes-b-klasse-electric-drive/laden-der-b-klasse-ed-t7988-20.html

Må vist ta eksamen i elektrofag for å kjøre elbil:  http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/fordelingssystemer
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

ElViz55

Og hva er lasking[emoji53][emoji47]


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 17:19
Du er innpå noe men ikke helt matematisk riktig:
Utregning trefas-belastning:

16 Amp kurs 16 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 6.373 watt = 6 kw

25 Amp kurs 25 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 9.959 watt = 9 kw

32 Amp kurs 32 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 12.747 watt = 12 kw

63 Amp kurs 63 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 25.097 watt = 25 kw


Men regnestykket med tre fase Tesla og dobbeltlader er feil 3x32x230 = fortsatt 12 kw og skal man ha effekten av dobbeltlader så må man ha 3x400x 32 = 22 kw.




Det er snakk om TN-nett (altså 400/230V), og ikke IT-nett.

Softblues utregning er korrekt for TN.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 17:19



Du er innpå noe men ikke helt matematisk riktig:
Utregning trefas-belastning:

16 Amp kurs 16 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 6.373 watt = 6 kw

25 Amp kurs 25 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 9.959 watt = 9 kw

32 Amp kurs 32 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 12.747 watt = 12 kw

63 Amp kurs 63 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 25.097 watt = 25 kw


Men regnestykket med tre fase Tesla og dobbeltlader er feil 3x32x230 = fortsatt 12 kw og skal man ha effekten av dobbeltlader så må man ha 3x400x 32 = 22 kw.

Og her sauser du sammen 230V IT-nett og 400V TN nett.
3x32x230 er og blir 22080, altså 22KW i TN. De andre regnestykkene dine gjelder IT.

I TN så er ikke tallene 400, 230, 3 og √3 helt tilfeldig valgt.

400x√3 er tilnærmet lik 230x3

Så i TN-nett ser regnestykkene følgende ut:

16 Amp kurs 16 (ampére) x 400 (volt) x √3 = 16A x 230V x 3 =11KW

25 Amp kurs 25 (ampére) x 400 (volt) x √3 = 25A x 230V x 3 =17,3KW

32 Amp kurs 32 (ampére) x 400 (volt) x √3 = 32A x 230V x 3 = 22KW

63 Amp kurs 63 (ampére) x 400 (volt) x √3 = 63A x 230V x3 = 43,5KW
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:31
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 17:19
Du er innpå noe men ikke helt matematisk riktig:
Utregning trefas-belastning:

16 Amp kurs 16 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 6.373 watt = 6 kw

25 Amp kurs 25 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 9.959 watt = 9 kw

32 Amp kurs 32 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 12.747 watt = 12 kw

63 Amp kurs 63 (ampére) x 230 (volt) x √3 = 25.097 watt = 25 kw


Men regnestykket med tre fase Tesla og dobbeltlader er feil 3x32x230 = fortsatt 12 kw og skal man ha effekten av dobbeltlader så må man ha 3x400x 32 = 22 kw.




Det er snakk om TN-nett (altså 400/230V), og ikke IT-nett.

Softblues utregning er korrekt for TN.

Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

#173
Sitat fra: ElViz55 på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:51
Og hva er lasking[emoji53][emoji47]

Jeg er ikke elektrikker så ta det med en klype salt, men laderene til Tesla og dermed i B-klassen er 3 faset ladere. Ved å laske lederene en-fase ledningen, enten i ladeboksen eller ledningen får en liv i alle disse. Uten lask går det bare strøm i den ene slik jeg har forstått det. Det er vel slik at det er to ledere og en jording så "lasker" en sammen disse to lederene (L1 og L2?) og dermed får dobbel effekt, men som sagt helt sikkert ikke faglig korrekt forklart, men jeg er litt spent på om dette med "lasking" er noe MB vil tillate, det er lovlig forstår jeg, men ikke i hht standarden... Kommer en til en lasket ladeboks vil alle kunne lade, usikker på hvorfor, men mener jeg så en lasket ladeboks det stod at "her kan ikke Zoe" lade... Hmm ikke så lett
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)

Første tur innom tesla så opplyste de meg om at jeg hadde program for tre fase. - ser at bilen lader på IT nett og TN nett uten problemer, men at 400 v TN nett må til for dobbeltladeren - da må det være 400 x 32 x 3 men bilen viser. samme som 11 kw der kommer den opp med 230 X15 x 3. 

Softblue

Jeg lurer da på om du lader fra 3-fase 16A (11kw) ladeboks eller fra 3-fase 32A (22kw) ladeboks?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kos

Sitat fra: Softblue på søndag 08. mars 2015, klokken 14:13
Jeg lurer da på om du lader fra 3-fase 16A (11kw) ladeboks eller fra 3-fase 32A (22kw) ladeboks?
3 fase 16 amp 230 ( 400) (11) KW TN nett.

Bjoris

#177
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 13:36
Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)

Første tur innom tesla så opplyste de meg om at jeg hadde program for tre fase. - ser at bilen lader på IT nett og TN nett uten problemer, men at 400 v TN nett må til for dobbeltladeren - da må det være 400 x 32 x 3 men bilen viser. samme som 11 kw der kommer den opp med 230 X15 x 3.

Nei, du bruker også dobbeltladeren på 32A, 230v! Men det er her en "lask" kan fikse 32a også med enkeltlader. Bilen viser 3 og 230 volt ved 400 volt og lader som kjent ikke med 3 fase 230 volt så ved 230 V er det ikke noe 3 tall. Mye info om dette på Tesla forumet
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Sitat fra: bjoris på søndag 08. mars 2015, klokken 22:15
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 13:36
Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)

Første tur innom tesla så opplyste de meg om at jeg hadde program for tre fase. - ser at bilen lader på IT nett og TN nett uten problemer, men at 400 v TN nett må til for dobbeltladeren - da må det være 400 x 32 x 3 men bilen viser. samme som 11 kw der kommer den opp med 230 X15 x 3.

Nei, du bruker også dobbeltladeren på 32A, 230v! Men det er her en "lask" kan fikse 32a også med enkeltlader. Bilen viser 3 og 230 volt ved 400 volt og lader som kjent ikke med 3 fase 230 volt så ved 230 V er det ikke noe 3 tall. Mye info om dette på Tesla forumet
Nå lærte jeg noe nytt - så ved 32 a på 230 så bruker jeg dobbeltladeren - enfase ?

Bjoris

Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 22:59
Sitat fra: bjoris på søndag 08. mars 2015, klokken 22:15
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 13:36
Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)

Første tur innom tesla så opplyste de meg om at jeg hadde program for tre fase. - ser at bilen lader på IT nett og TN nett uten problemer, men at 400 v TN nett må til for dobbeltladeren - da må det være 400 x 32 x 3 men bilen viser. samme som 11 kw der kommer den opp med 230 X15 x 3.

Nei, du bruker også dobbeltladeren på 32A, 230v! Men det er her en "lask" kan fikse 32a også med enkeltlader. Bilen viser 3 og 230 volt ved 400 volt og lader som kjent ikke med 3 fase 230 volt så ved 230 V er det ikke noe 3 tall. Mye info om dette på Tesla forumet
Nå lærte jeg noe nytt - så ved 32 a på 230 så bruker jeg dobbeltladeren - enfase ?

Ja, de med enkelt lader får bare 16A da, men som sagt, kan fikses med en "lask". Dette er dog ikke standarden og om det gjøres i boksen får andre biler problemer, Zoe f.eks så derfor må en ha en egen type 2 kabel som er lasket. Trøbbelet med denne er at den kun gir 1/3 med effekt på 400 volt type 2 og derfor må du i praksis ha to typer 2 kabler i bilen, upraktisk, bedre med dobbeltlader:)

Dette har det vært mye spetakkel om med Tesla fordi Tesla nok heller ikke var klar over dette når de lanserte bilen så en del folk kjøpte uten dobbeltlader i den tro at de fikk full "pupp" på disse uttakene. Det fantes salgsmateriell som sa at du fikk 32 A med enkelt lader, noe som altså var feil.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA