Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Griffel

#120
Sitat fra: Softblue på søndag 15. februar 2015, klokken 14:58
4. På ladekartene, så står det at de fleste nye offentlige ladestasjonene er 22KW, vil disse kunne brukes på Mercedes B Electric Drive, selv om bilen bare vil lade 11KW?
Ja.
Sitat fra: Softblue på søndag 15. februar 2015, klokken 14:58
5. Vil B electric Drive nekte å motta 22KW ladestrøm, selv om laderen bare vil lade batteriet med 11KW? Altså vil jeg kunne bruke 22KW laderene? (Nesten samme spørsmål som ovenfor).
En slik ladestasjon presser ikke effekt på bilens lader, bilens lader trekker det den kan nytte seg av. Altså fra en 22kW ladestasjon trekker den 11kW.
Sitat fra: Softblue på søndag 15. februar 2015, klokken 14:58
6.  Vil B Electric drive kunne lades med 22KW selv om den bare vil motta og lade 11KW? Eller risikerer jeg at sikringen ikke slår ut ved feil?
Nei, den vil ikke trekke mer enn 11 kW (16A).

Type2 ladestasjonen "forteller" bilen hvor mye den maksimalt kan trekke, så er det laderen som begrenses av hva den kan opp til hva ladestasjonen forteller. "Plug and Play"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

Tusen takk for svar Griffel.  :)
Da ser det ut som om det mest fornuftige er å investere i en 22KW ladestasjon i garasjen, hvis det er mulig i forhold til resten av det elektriske anlegget.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Har selv bestilt B klasse men vil kjøre vanlig 16A kurs da det vil holde i lange baner. Har kjørt over 27000km på under 1 år på firma elbilen med mest 8A over natten lading. Har kun kladd ladet på 14A noen dager hvor jeg har hatt behov for det.
Jeg mener en skal ha meget spesielt behov for å trenge 22kW hjemme lader på 1 bil men det er min mening:)
Kan nevne at jeg selv trodde at jeg minst måtte ha 16A+masse hurtiglading når jeg kjøpte min første elbil via firma. Har brukt hurtig lader under 30 ganger på 1 år totalt... og jeg kjører 10-20 mil hverdag jeg bruker bilen.

Softblue

#123
P58 Range Plus skal gi inntil 3 mil ekstra rekkevidde. Basiskapasiteten i batteripakken er 28 kWh, men mot et pristillegg på 6.840 kroner kan man få "Range Plus"-pakken som gir tilgang til 32 kWh.

Etter det jeg skjønner vil et Litiumion-batteri lade raskest inntil 80% og deretter saktere inntil 100%.
Den ekstra rekkevidden vil man bare nyttiggjøre seg om man lader fullt og topper med Range Plus.
Er det noen som vet hvor mye ladetiden utvides ved Range Plus, når man dytter inn de ekstra KW eller kilometerene?

Range Plus inkluderer også mørk-tonede ruter og varmeisolerende glass, oppvarmet frontrute og utvidet isolering av tak og dører. Det virker derfor som en del den ekstra rekkevidden tas ut gjennom mindre bruk av varme og kjøling av kupeen, så alt kan ikke tilskrives ekstra kapasitet på batteriet.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

tomrh

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 07. desember 2014, klokken 17:44
Sitat fra: flux på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:31
...Dersom de har tenkt lignende rundt en hurtigladeopsjon kan det være at de har vurdert risk, cost, benefit slik at de ikke vil tilby det.
De har ihvertfall mistet en god del kunder med den vurderingen, sammen med kort kjørelengde. Den stadige messingen om TØI-rapporten er jo bare BOS-systemets forsøk på bortforklaring av at de ikke har hurtiglading - det ligger jo ingenting fornuftig der.
Etter å ha hurtigladet endel med Leaf både sommer og vinter er jeg blitt mer positivt innstilt til B-klasse på tross av manglende hurtigladeopsjon. For selv om hurtiglading av Leaf på chademo starter raskt (~45 kW), faller også ladefarten raskt - spesielt siden Leaf heller ikke har aktiv batterikjøling med A/C, men skrur heller ned ladefarta for å regulere batteritemp (der er faktisk trillingene bedre!). Kom man med lite strøm, går det fort 45 minutter å lade fullt (dvs. til bilen selv stopper ladinga på 90%). Man har da dyttet inn typisk 14 kWh, og ladefarta blir da ikke allverden, ca 18-20 kW.

Når B-klasse kan lade kontinuerlig med 11 kW uten at effekten faller, så er faktisk ikke det så ille. Det tar da bare en halvtime ekstra å lade samme mengde strøm som Leaf "hurtiglader" på tre kvarter. Billigere er det også siden chademo koster endel å bruke mens 22 kW stolper enten er gratis eller ganske rimelige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TM

#125
Ja, jeg ser at hurtiglading har sine begrensninger, og spesielt om vinteren. Dersom rekkevidden til B-klasse er så god at det holder med en halvtimes lading for å kjøre 20 mil normal landeveiskjøring, så hadde det vært greit.
Men 11 kw er jo en helt unødvendig begrensning. 22 kw burde vært støttet, og ville gi ca 10 kw eller 50 km etter en halvtime. Og slik jeg forstår det så kan B-klasse kun utnytte 16A, selv på 32A kurs dersom det er en-fase. Det er bare halv ladehastighet i forhold til BMW i3 på samme kurs i følge min informasjon. Men når det er sagt....jeg har lyst på en B-Electric og gleder med til å teste reell rekkevidde.

Softblue

Men hvis man må betale minuttpris på en 22 kw ladestasjon og bare kan nytte seg 11kw, da blir vel strømmen dobbelt så dyr som for en Tesla med dobbeltlader?

Uforståelig at MB bare har 11kw på B-klasse når man kan få smart med 22Kw og Zoe til og med har 43Kw-lader.

Jeg tror MB har sett seg blind på at 11Kw nok er det meste man kan får til av hjemmelading på kontinentet, og glemt at 22kw er den nye normen for type 2 ladestasjoner når man skal på langtur.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kos

Sitat fra: Softblue på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:57
Men hvis man må betale minuttpris på en 22 kw ladestasjon og bare kan nytte seg 11kw, da blir vel strømmen dobbelt så dyr som for en Tesla med dobbeltlader?

Uforståelig at MB bare har 11kw på B-klasse når man kan få smart med 22Kw og Zoe til og med har 43Kw-lader.

Jeg tror MB har sett seg blind på at 11Kw nok er det meste man kan får til av hjemmelading på kontinentet, og glemt at 22kw er den nye normen for type 2 ladestasjoner når man skal på langtur.


Det er ikke bare MDB - de er tross alt med en lader som tar 11 kw. teslaen tar 22 og Zoe tar 43 kw.
I bergen er prisen den samme om man har 3.3 eller 43 kw 1 krone minuttet.

Det betyr igjen at det er to ting man må kontrollere når man kjøper elbil.

1, hvor langt kan den kjøre på en lading,
2. hvor fort kan man lade den opp hjemme og hvilken lademuligheter har man der man bor. ( hurtigladere osv)

Om man kjøper bil etter farge og sminkespeil så kan elbil bli noe ordentlig dritt.

Softblue

Tenk om bensinstasjonene skulle begynne å ta minutt eller sekundpris ved bensinpumpene? Ville Justervesenet ha godtatt dette?

Hvis ladestasjon-leverandørene fortsetter med minuttpris, så er det bare biler med 22kw ladere som Tesla og Zoe som er aktuelle å kjøpe.

"Sjokk for svenske elbil-eiere. Beaulieu sier at for de som lader sin elbil med Vattenfalls eller Fortums hurtigladere vil det i beste fall bli like dyrt som å kjøre biler som går på bensin eller diesel.  I verste fall kan det bli tre ganger så dyrt, avhengig av ladeeffekt, laderen og bilmodellen."

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/18/0955/Elbil/sjokk-for-svenske-elbileiere
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:46
Hvis ladestasjon-leverandørene fortsetter med minuttpris, så er det bare biler med 22kw ladere som Tesla og Zoe som er aktuelle å kjøpe.

Hjelper det så mye da? De stedene jeg typisk lader på 22kW koster det 2,50 pr. minutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:47
Sitat fra: Softblue på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:46
Hvis ladestasjon-leverandørene fortsetter med minuttpris, så er det bare biler med 22kw ladere som Tesla og Zoe som er aktuelle å kjøpe.

Hjelper det så mye da? De stedene jeg typisk lader på 22kW koster det 2,50 pr. minutt.


Jeg har brukt noen hundre innlegg på hva som kommer til å skje med hurtiglading når vi blir avhengig. Det er blitt stille fra den store mengden med svar som fortalte at jeg var helt tullete. Nå ser alle at dette skjer og du har helt rett om du ikke har med en leverandør som blir sett i kortene så kommer all lading til å koste penger. Og det blir dyrt.

Jeg skal ikke gjenta meg selv, men for øvrig trenger elbilen at nettselskapene bygger ut og kraftleverandørene kjøper vi strøm av.

TM

Sitat fra: Softblue på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:46
Hvis ladestasjon-leverandørene fortsetter med minuttpris, så er det bare biler med 22kw ladere som Tesla og Zoe som er aktuelle å kjøpe.
Eller nye Smart med 22 kW lader som tilleggsopsjon. Som leveres fra samme konsern som B-klasse.

erik e

Om det blir dyrere og mer "trøblete" og lade en EL-bil kan vi like godt bruke "fossil" bilen. Med en oljepris på under 60$ blir det like billig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

kos

Sitat fra: erik e på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:43
Om det blir dyrere og mer "trøblete" og lade en EL-bil kan vi like godt bruke "fossil" bilen. Med en oljepris på under 60$ blir det like billig.

For småbiler og for elbiler generelt så lades de hjemme til en pris som aldri en fossil vil være i nærheten av. Samtidig blir det døden for hurtigladere, da man kommer kun til å lade i nøden, med de prisene - men til syvende og sist er det elbilen det går utover.

men for Zoe og Tesla er dette ikke et problem - SC på langtur og semihurtig hjemme.

Softblue

#134
CHAdeMO adapter kommer til Tesla. Vi Mercedes lage sin variant av dette?
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Nedenfor er en video av Bjørn Nyland, Tesla CHAdeMO adapter (EU) review. Det interessante er at han sier den kan brukes på Tesla biler med enkeltlader, som er det samme som B-klasse Electric Drive har. Hvis man kan bruke CHAdeMO, så vil B-klasse kunne brukes på lengre turer. CHAdeMO adapteren koster ca. kr. 3.500,-.


2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA