Hovedmeny

Lading

Startet av rsa, torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Softblue på søndag 01. mars 2015, klokken 22:02
CHAdeMO adapter kommer til Tesla. Vi Mercedes lage sin variant av dette?
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Blir nok enda et adapter å kjøre på uten å bruke.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Må bare huske på at Tesla Model S60 som standard faktisk ikke har bedre lademulighet enn B-ED; max 11kW fra trefase (men SuperCharger opsjon kan etterinnstalleres på S60).

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Griffel

Sitat fra: Softblue på søndag 01. mars 2015, klokken 22:02
CHAdeMO adapter kommer til Tesla. Vi Mercedes lage sin variant av dette?
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter
Ganske sikkert ikke, siden MB har "valgt bort" muligheten for DC lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:32
Må bare huske på at Tesla Model S60 som standard faktisk ikke har bedre lademulighet enn B-ED; max 11kW fra trefase (men SuperCharger opsjon kan etterinnstalleres på S60).

Men som tesla eier kan du kjøpe CHAdeMO adapter så vips har s60 flere muligheter - det er det MB ikke kan.

serenejet

Denne bilen er vel rett og slett ikke bygget for bruk utover 10-15 mil daglig, noe som dekker nesten alles kjøring om de bor i nærheten av en by. Trenger man mer rekkevidde enn dette daglig tror jeg en B-klasse er et særs dårlig kjøp.

For min bruk som bil nummer to er den helt perfekt, ser ingen større drawbacks og har ikke noe behov for kraftigere lader.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

nofuelno

Sitat fra: kvasbo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:33
Denne bilen er vel rett og slett ikke bygget for bruk utover 10-15 mil daglig, noe som dekker nesten alles kjøring om de bor i nærheten av en by. Trenger man mer rekkevidde enn dette daglig tror jeg en B-klasse er et særs dårlig kjøp.

For min bruk som bil nummer to er den helt perfekt, ser ingen større drawbacks og har ikke noe behov for kraftigere lader.

Med 11 kW ladeboks på jobben, blir denne bilen fulladet igjen i løpet av lunsjen ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

kos

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:40
Sitat fra: kvasbo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:33
Denne bilen er vel rett og slett ikke bygget for bruk utover 10-15 mil daglig, noe som dekker nesten alles kjøring om de bor i nærheten av en by. Trenger man mer rekkevidde enn dette daglig tror jeg en B-klasse er et særs dårlig kjøp.

For min bruk som bil nummer to er den helt perfekt, ser ingen større drawbacks og har ikke noe behov for kraftigere lader.

Med 11 kW ladeboks på jobben, blir denne bilen fulladet igjen i løpet av lunsjen ;)

Jeg bruker daglig 11 kw hjemme til tesla og Zoe. Og MB trenger stort sett ikke noe annet for å fungere i forhold til hjem og jobb fritid. NB du lader 4 ganger raskere enn stort sett det andre på markedet utenom Renault og Tesla. Dessuten om du ikke har en så ville jeg kjøpt en 11 kw hjemme om du har muligheten.

serenejet

Jeg lader Tesla med 7,3kW i garasjen (32A 1-fase 230V) og har aldri hatt behov for noe mer. Tror ikke det blir et problem å fordele tiden mellom en B-klasse og Teslaen heller, med et normalt kjøremønster.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

kos

Sitat fra: kvasbo på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:48
Jeg lader Tesla med 7,3kW i garasjen (32A 1-fase 230V) og har aldri hatt behov for noe mer. Tror ikke det blir et problem å fordele tiden mellom en B-klasse og Teslaen heller, med et normalt kjøremønster.
Det går helt sikkert like bra som zoe og tesla - med den kapasiteten på kjørelengde i døgnet så skal du slite kraftig for å ikke ha en bil tilgjengelig. Dessuten om det kniper så kan du jo bruke en schunko i tillegg. Jeg har begge løsningene i garasjen og kan i nøden bruke 11 kw og 16 amp. samtidig uten store problemer - men som sakt jeg har enda ikke opplevdet det. Gratulerer med en flott  elbilpark. :)

Softblue

Den nye reklamekampanjen sier "100% elektrisk. 0% kompromisser". Jeg vet ikke hvordan man skal tolke det?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bno

#145
Jeg trakk en sarkastisk latter henvendt til kona. Tullebil i mine øyne. Sier veldig mye om ledelsen i MB. Rangeres på nivå med Toyota (nesten)
Mulig henvendt til trofaste MB kunder who knows? Keiserens nye klær.

serenejet

Det var da fælt da. Om man ønsker en liten elbil men samtidig setter pris på sold bygde ting og ikke orker en tulle-trilling, er denne så gal? Det er klart man gjerne skulle hatt større rekkevidde, men til daglig småbruk ser jeg ikke hvordan rekkevidden på denne er en begrensning.

Som nummer 1-bil er den selvsagt håpløs, men den er en perfekt nummer to.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

bno

Hvor får vi da ikke en nr en bil da. Det er jo det som er det fundamentale her eller er det slik du beskriver som er normalen?
Hvordan ville 10 liters tank kap. bli møtte med i en ICE ver?
Hoderysting tror jeg. Dette er en sterk demo i hvordan MB ser på en kundegruppe
og hvordan de fokuserer på samfunnsansvar. Det driter de i

Ebola

#148
Hvertfall glad jeg har bestillt meg B-klasse og ikke leaf eller trilling. Endelig en elbil med litt kvalitetsfølelse.(bortsett fra golf og tesla?) Hadde B-klassen kommet 2-3år før, er jeg rimelig sikker på at det hadde vært flere av de på norske veier en de andre nevnt ovenfor. Mulig jeg er litt kresen, men har kjørt mye forskjellig, men ikkenoe slår kvalitet og kjørefølelsen i en Mercedes. I min prisklasse sto det mellom Golf og B-klasse, alt annet var uaktuelt.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

serenejet

#149
Sitat fra: bno på fredag 06. mars 2015, klokken 11:07
Hvor får vi da ikke en nr en bil da. Det er jo det som er det fundamentale her eller er det slik du beskriver som er normalen?
Hvordan ville 10 liters tank kap. bli møtte med i en ICE ver?
Hoderysting tror jeg. Dette er en sterk demo i hvordan MB ser på en kundegruppe
og hvordan de fokuserer på samfunnsansvar. Det driter de i

Jeg er litt usikker på hva du mener. Det er vanskelig plass til stort flere batterier i bunnen av B-klasse (det er en grunn til at Model S er så svær!), så da må man evt. ha kjappere lading.  Hurtiglading er på mange måter oppskrytt (med unntak av Teslas superladernettverk), da man uansett må vente ganske lenge (fordi man ikke kan kjøre max futt på slutten, og fordi lading rett og slett tar tid).

Jeg er forsåvidt enig i at Mercedes burde lage en stor elektrisk familiebil, men det er ikke denne her, og det blir litt tullete å vurdere den som om den var det.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA