Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: Råde på lørdag 27. desember 2014, klokken 22:47Elektronikken som snakker med bilen sitter der. Uten den har du bare en dyr plugg til Renault Zoe og byggtørkere og sånt.
Zoe må også ha en type 2 wallbox eller liknende. Fordelen med å ha en portabel enhet (som erstatter wall-box) og som kan kobles til industrikontakt er at det gir mulighet for å lade utenom de etablerte ladestasjonene. Til daglig er wallbox det du trenger, mens en portabel enhet er mer "kjekt å ha" ;)

nofuelno

Sitat fra: Sabohn på lørdag 27. desember 2014, klokken 13:01
Jeg er ny i EV verdenen og har nettopp bestilt meg en MB class-B electric drive, men kan si jeg er mildt sagt forvirret når det gjelder lademuligheter. (også etter å ha lest denne tråden)

Kan noen forklare meg enkelt hva jeg kan gjøre hjemme med mitt TN nett 400V for å makse ladingen med 11kw som bilen klarer.

Kan jeg få installerte en 3 fas kontakt på vegg for å bruke en ladekabel fra denne til bilen, eller MÅ jeg ha Wallboxen fra MB?

Og en ting til....  Jeg kan bruke range extender funksjonen på hvilken som helst type lading?
Jeg vil anbefale en Type2 veggboks fra KEBA ( representert av oss i Norge ) da det er den som anbefales fra Mercedes sentralt. Denne kan du kjøpe momsfritt sammen med bilen, mens installasjon må bestilles utenom.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Råde

Sitat fra: TM på søndag 28. desember 2014, klokken 06:30
Sitat fra: Råde på lørdag 27. desember 2014, klokken 22:47Elektronikken som snakker med bilen sitter der. Uten den har du bare en dyr plugg til Renault Zoe og byggtørkere og sånt.
Zoe må også ha en type 2 wallbox eller liknende. Fordelen med å ha en portabel enhet (som erstatter wall-box) og som kan kobles til industrikontakt er at det gir mulighet for å lade utenom de etablerte ladestasjonene. Til daglig er wallbox det du trenger, mens en portabel enhet er mer "kjekt å ha" ;)
Du har rett. Jeg var litt kjapp, men jeg synes jo det var litt morsomt å plassere Zoe sammen med byggtørkeren... Legger meg, som de sier, flat.
e-Golf | X75D

Sabohn

#78
Takker for tips ang. wallbox fra KEBA.

Uansett hvilken wallbox jeg velger så ønsker jeg å ikke montere den hjemme, men sette industristøpsel på den slik at den blir portabel løsning slik som TM beskriver på Zoe.
Da har jeg kun rød industrikontakt 400V 3 fas på vegg hjemme som jeg plugger wallboxen inn i.
Jeg veit at jeg har mulighet til å lade fra 400V 3 fas på jobben og dermed så kan jeg jo også der plugge inn wallboxen.

Dette er kanskje ikke helt etter boka , men bør jo funke.

Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Tror jeg er en fornuftig ide. Det finnes flere som tilbyr semiportable løsninger.
e-Golf | X75D

Sabohn

Men kanskje ikke som jeg kan kjøpe momsfritt sammen med bilen? Innrømmer at det nå har blitt et lite poeng for meg.
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Bare å mase litt på de, så kan det hende de spanderer momsen på deg. Evt selge til deg gjennom forhandler. Nofuel, elbilhjelpen og evt jkirkebo er de jeg kjenner til her på forumet.
e-Golf | X75D

Sabohn

Forhandleren min skulle sjekke opp hvorvidt jeg kunne få med meg en wallbox for montering uten at jeg kjøpte installasjon av denne. Han mente da at det måtte foreligge en avtale imellom installatøren for å få dette til.
Han estimerer prisen på wallboxen til å bli ca 6000kr (Han hadde ikke noe pris på denne som ikke inkluderte installasjon)
Da jeg er interessert i en semiportabel løsning så blir saken grei.
Elbilhjelpen sin artikkel 31350   7000kr
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

nofuelno

Sitat fra: Sabohn på søndag 28. desember 2014, klokken 20:51
Takker for tips ang. wallbox fra KEBA.

Uansett hvilken wallbox jeg velger så ønsker jeg å ikke montere den hjemme, men sette industristøpsel på den slik at den blir portabel løsning slik som TM beskriver på Zoe.
Da har jeg kun rød industrikontakt 400V 3 fas på vegg hjemme som jeg plugger wallboxen inn i.
Jeg veit at jeg har mulighet til å lade fra 400V 3 fas på jobben og dermed så kan jeg jo også der plugge inn wallboxen.

Dette er kanskje ikke helt etter boka , men bør jo funke.
Ikke noe problem å montere på en kabel med rød industrikontakt på en KEBA.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på fredag 09. januar 2015, klokken 00:57
Sitat fra: Sabohn på søndag 28. desember 2014, klokken 20:51
Takker for tips ang. wallbox fra KEBA.

Uansett hvilken wallbox jeg velger så ønsker jeg å ikke montere den hjemme, men sette industristøpsel på den slik at den blir portabel løsning slik som TM beskriver på Zoe.
Da har jeg kun rød industrikontakt 400V 3 fas på vegg hjemme som jeg plugger wallboxen inn i.
Jeg veit at jeg har mulighet til å lade fra 400V 3 fas på jobben og dermed så kan jeg jo også der plugge inn wallboxen.

Dette er kanskje ikke helt etter boka , men bør jo funke.
Ikke noe problem å montere på en kabel med rød industrikontakt på en KEBA.

Men om man vil lade på 11kW mobilt vil jeg tro en Tesla UMC er det beste valget om man kan få tak i en slik? Koster litt over 4000 kroner og er mye mer mobil enn semiportable løsninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?
e-Golf | X75D

valvolainen

Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?

Prøvde det på en zoe jeg hadde på lån, det så ut til å fungere, iogmed at sikring gikk når bilen startet lading. umc så ut til å starte lading selv om det hang en zoe der.  Hadde bare blått 32A adapter tilgjengelig på umc, så umc forsøkte vel å mate ut med alle 32. (16A kurs).
Fant ikke noe måte å begrense strømmen på fra innsiden av zoe'en heller, også glemte jeg å teste umc på golfen som var på lån sist.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Sabohn

Dette var meget interessant.
Må sjekkes ut...
jeg tar meg en tur innom Tesla i Drammen og spør litt.
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Griffel

#88
Sitat fra: valvolainen på fredag 09. januar 2015, klokken 18:36
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?

Prøvde det på en zoe jeg hadde på lån, det så ut til å fungere, iogmed at sikring gikk når bilen startet lading. umc så ut til å starte lading selv om det hang en zoe der.  Hadde bare blått 32A adapter tilgjengelig på umc, så umc forsøkte vel å mate ut med alle 32. (16A kurs).
Fant ikke noe måte å begrense strømmen på fra innsiden av zoe'en heller, også glemte jeg å teste umc på golfen som var på lån sist.
Ved enfaslading 30A vil ledere når denne brukes på Tesla se slik ut N=30A L1=L2=L3=10A.
Med bruk på BMW vil det bli N=30A  L1=30A. Dersom UMCen for eksempel har en sikring på 20A i L1 vil den ganske sikkert slutte å virke etter en stund. Om den har det, aner jeg ikke.
Med bruk på ZOE er det vanskelig å si hva som skjer, i bestefall vil det ikke virke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Råde

Sitat fra: Sabohn på søndag 18. januar 2015, klokken 01:15
Dette var meget interessant.
Må sjekkes ut...
jeg tar meg en tur innom Tesla i Drammen og spør litt.
Da regner jeg med rapport.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA