Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

bno

#60
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 07. desember 2014, klokken 17:44
Sitat fra: flux på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:31

Å påstå at Daimler ikke har kunnskap, kompetanse og erfaring når det gjelder det meste som ruller på veien er ihvertfall for dumt - de har de flinkeste folkene i klassen og det har de hatt i langt over 100 år.
De har testet og forsket på hybrid, hydrogen og elbiler i mange mange år - og det er hovedgrunnen til at jeg er så innmari misfornøyd med resultatet vi har fått nå.

Det et også det som jeg finner uforståelig og gjør meg misfornøyd med slutt produktet
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 29. november 2014, klokken 11:32
Sitat fra: flux på lørdag 29. november 2014, klokken 00:14
Det kan og være at på lignende måte som de vil ta 6.000 kr for topplading av batteri, har de regnet dc hurtiglading som en for dyr risikofaktor i forhold til garantiansvar på batteri.

Mener du at de er inkompetente, eller kjøper dårligere batterier enn konkurrenten?

Jeg var inntil nå helt sikker på at det var frykt for kannibalisme som var grunnen, men inkompetanse er jo en morsommere forklaring...

Thomas

Frykt for kannibalisme tror jeg er meget ulogisk. Det må jo være bedre for Mercedes at en kunde kjøper en god Mercedes elbil enn de kjøper en e-Golf.

Derimot tror jeg bilen bærer preg av manglende RL erfaring med elbiler, også fordi elbiler i Tyskland ser ut til å være hovedsakelig "lokalbiler". Da tror jeg management har tatt noen beslutninger de ikke burde ha tatt.

At MB-ingeniørene kan sitt kram er det nok ingen tvil om. Det finnes mange MB prototypeelbiler, og tidligere til og med en elektrisk MB Sprinter i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:31
Frykt for kannibalisme tror jeg er meget ulogisk. Det må jo være bedre for Mercedes at en kunde kjøper en god Mercedes elbil enn de kjøper en e-Golf.

Frykten er logisk nok at mange kunder skal kjøpe en eBenz istedenfor en fossilBenz!

Bilprodusentene tjener grovt på ettermarked og marginalt på nybil -og det er direkte vanskelig å lage elbiler som trenger girkasse, svinghjul, turbo eller ny motor etter 100-200.000km

Og jeg tviler sterkt på at direktørene i MB anser billigbilene fra VW som konkurrenter. Se bare på "premiium"-diskusjonen på dette forumet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:31
Frykt for kannibalisme tror jeg er meget ulogisk. Det må jo være bedre for Mercedes at en kunde kjøper en god Mercedes elbil enn de kjøper en e-Golf.

Frykten er logisk nok at mange kunder skal kjøpe en eBenz istedenfor en fossilBenz!

Bilprodusentene tjener grovt på ettermarked og marginalt på nybil -og det er direkte vanskelig å lage elbiler som trenger girkasse, svinghjul, turbo eller ny motor etter 100-200.000km

Og jeg tviler sterkt på at direktørene i MB anser billigbilene fra VW som konkurrenter. Se bare på "premiium"-diskusjonen på dette forumet...

Thomas

Det er vel helst forhandlerne som tjener på det du nevner. Litt går til fabrikanten, men det de tjener mest på er gjerne oljeskift og registerremskift.

MB vet jo at det finnes både eGolf og Tesla, så de forstår nok at det er bedre med en elMerdedes enn en ennen elbil.

e-Golf og el-MB er vel ikke så forskjellig i pris?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

4Matic Fanatic

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:55
...Og jeg tviler sterkt på at direktørene i MB anser billigbilene fra VW som konkurrenter. Se bare på "premiium"-diskusjonen på dette forumet...
Hvorfor skulle de ikke det? De selges jo i samme markedet med minimal forskjell i utgangspris.
Når de da ikke klarer å skille seg ut på annet enn prisene på ekstrautstyret bør de seriøst bli betenkt.

Det har nok vært en liten forskjell i opplevd kvalitet på B-klasse, A-klassevariantene og f.eks VW Golf, men den er ikke stor i mine øyne.
Det er noe helt annet når du snakker nye C-, E-klasse og oppover i kjeden, vs røkla.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

krl

Dette er vel foreløpig den eneste elbilen (med unntak av Tesla og e-NV200) hvor det er plass til barnevogn uten demontering... Og så lenge man ikke kjøper alt for mye ekstrautstyr, så er prisen god.

Sabohn

Jeg er ny i EV verdenen og har nettopp bestilt meg en MB class-B electric drive, men kan si jeg er mildt sagt forvirret når det gjelder lademuligheter. (også etter å ha lest denne tråden)

Kan noen forklare meg enkelt hva jeg kan gjøre hjemme med mitt TN nett 400V for å makse ladingen med 11kw som bilen klarer.

Kan jeg få installerte en 3 fas kontakt på vegg for å bruke en ladekabel fra denne til bilen, eller MÅ jeg ha Wallboxen fra MB?

Og en ting til....  Jeg kan bruke range extender funksjonen på hvilken som helst type lading?




Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

#67
Du kan lade fra den vanlige stikkontakten med den medfølgende ladekladden, men da blir det ikke maks ladefart. Den er begrenset til 10A(13?), hvilket gir ca 2,3 kW.

Men du som har 11kW lader i bilen og et så fint nett burde vurdere å installere en veggboks for å få utnyttet denne fine kombinasjonen.

Du kan helt sikkert bruke range plus knappen på hvilken lading som helst
e-Golf | X75D

Ebola

Range extender funksjonen kan brukes med vanlig lading via stikkontakt.

Dersom du har 400v hjemme. kan du jo kjøpe wallbox fra salto f.eks

www.salto.no velg "finn din ladeløsning" og velg 400v/type2
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

TM

Fordelen med å kjøpe Wallbox fra MB er at du trolig kan få den uten mva når du kjøper den sammen med bilen. Da koster den vel ikke mer enn en Salto lader, og skulle du få ladeproblemer så slipper du noen diskusjon om hvem som har ansvaret for feilen.

Ebola

Såvidt jeg vet har vel også Bertel O Steen avtale med Salto om levering av ladestasjoner. Tror dette kommer rimligere ut en original wall box uten at jeg har sjekket priser
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

moonbuggy

#71
Sitat fra: Ebola på lørdag 27. desember 2014, klokken 14:34
Range extender funksjonen kan brukes med vanlig lading via stikkontakt.

Dersom du har 400v hjemme. kan du jo kjøpe wallbox fra salto f.eks

www.salto.no velg "finn din ladeløsning" og velg 400v/type2
Eller denne:
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html
Overgang 32A- 16A gir 400V trefase 11kw lading.

TM

Kunne hatt nytte av denne selv for å lade Zoe fra rød industrikontakt. Men det er vel en risiko med å kjøpe et produkt fra utlandet med mindre det er sertifisert fra bilprodusenten. Ser for meg en komplisert situasjon hvis den skulle ødelegge batteriet (hvis det er mulig). Da er det iallefall enklere hvis det er en solid norsk representant / importør.

Sabohn

Forstår jeg det slik at det er mulig å lade med AC til bilen med en "fart" på 11kw?  -hvis du har en slik overgang og TN-nett i boligen fra før.

Altså: Jeg legger ut en 400V 3 fase på vegg ute (rød kontakt)


Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Sitat fra: Sabohn på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:19
Forstår jeg det slik at det er mulig å lade med AC til bilen med en "fart" på 11kw?  -hvis du har en slik overgang og TN-nett i boligen fra før.

Altså: Jeg legger ut en 400V 3 fase på vegg ute (rød kontakt)
Ja, du kan lade med 11kW, og til det trenger du 400V 3-faset kurs på minimum 16A. Men, det holder ikke bare med en kontakt på veggen. Du må også ha en laderegulator, og det er den boksen (wallbox) som man kan kjøpe i mange forskjellige avskygninger. Den er altså ingen lader (laderen sitter i bilen) men en regulator. Elektronikken som snakker med bilen sitter der. Uten den har du bare en dyr plugg til Renault Zoe og byggtørkere og sånt.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA