Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

kvolle6

Det vil alltid være selve laderen og ikke kursen eller sikringen som bestemmer strømtrekk og dermed lade-effekten. I USA kan B-klassen lades med 240v og 40amp kurs, og få effekten ditto. Derfor virker det snodig om MB med intro i Norge begrenser strømtrekket til bare 16amp på 230v. Det kan være fordi man har forberedt for 400v 16a lading på 3-fase muligens, men likefullt er det snodig. Det skal være samme enkeltladeren som sitter i Tesla, så hvorfor man da ikke støtter samme strøm inn er meg en gåte jeg enda ikke har fått en forklaring på......

kos

Sitat fra: kvolle6 på torsdag 05. februar 2015, klokken 18:42
Det vil alltid være selve laderen og ikke kursen eller sikringen som bestemmer strømtrekk og dermed lade-effekten. I USA kan B-klassen lades med 240v og 40amp kurs, og få effekten ditto. Derfor virker det snodig om MB med intro i Norge begrenser strømtrekket til bare 16amp på 230v. Det kan være fordi man har forberedt for 400v 16a lading på 3-fase muligens, men likefullt er det snodig. Det skal være samme enkeltladeren som sitter i Tesla, så hvorfor man da ikke støtter samme strøm inn er meg en gåte jeg enda ikke har fått en forklaring på......

For meg høres det mer ut som det er en Zoe du har. Har både tesla og Zoe, og det du beskriver er omtrent som livet med Zoe, bortsett fra at den tar imot til 43 kw AC. Teslaen har dobbeltlader og tar imot 22kw.

Pga overnevnte ble det sammen med Zoe levert 11 kw lader 240 32/3 fase  til 400 v 16amp / 3 fase. Dette fungerer helt topp til det daglige.

Teslaen er et rovdyr når det gjelder strøm. Den spiser alt fra 5 amp AC alt til 22 kw
DC -  alt på markedet.

Griffel

#107
Sitat fra: kvolle6 på torsdag 05. februar 2015, klokken 18:42
Det skal være samme enkeltladeren som sitter i Tesla, så hvorfor man da ikke støtter samme strøm inn er meg en gåte jeg enda ikke har fått en forklaring på......
Hva følger med av ladekabler til MB?
Svaret ligger kanskje der og ikke i bilens lader.

Tesla med enkeltlader kan ikke med en "standard 32A" kladd eller fra en standard 32A type 2 ladestasjon lade mer enn 16A. (Det vil si 3,6kW om du har 230V 1 fas 16A eller 11kW om du har 400V 3 fas)

Ikke standard kladder og ladestasjoner:
Det vil forundre meg om den ikke kan benytte Teslas UMC eller en type 2 ladestasjon med "Tesla lasking". En slik ladestasjon må merkes spesielt, da det kan tenkes å skade andre bilmodeller. I såfall vil de kunne tillate 32A 230V enfas altså ca. 7,4kW. Dette er også avhengig av at nettleverandøren tillater 32A enfas.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kvolle6

Dårlig med detaljer der gitt. Det står at det følger med en kombi Mode2 og Mode3 kabel, noe som er både ambisiøst og imponerende om det stemmer. Mode2 forutsetter jo ladestyring i kabel, mens Mode3 er blank tråd med styring fra wallbox eller ladestasjon.
Fikk nettopp bekreftet at MB kun tilbyr 16amp landing på B-klassen (i Europa). 230v 16a gir ca 3.3kw, og 400v 16a (3-fase) gir ca 11kw.
Antar det blir litt erfaring å gjøre seg etter hvert, kanskje låne ei ladebøtte fra en Zoe? ;-)

kos

Sitat fra: kvolle6 på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:51
Dårlig med detaljer der gitt. Det står at det følger med en kombi Mode2 og Mode3 kabel, noe som er både ambisiøst og imponerende om det stemmer. Mode2 forutsetter jo ladestyring i kabel, mens Mode3 er blank tråd med styring fra wallbox eller ladestasjon.
Fikk nettopp bekreftet at MB kun tilbyr 16amp landing på B-klassen (i Europa). 230v 16a gir ca 3.3kw, og 400v 16a (3-fase) gir ca 11kw.
Antar det blir litt erfaring å gjøre seg etter hvert, kanskje låne ei ladebøtte fra en Zoe? ;-)

Det var det jeg tenkte - det er det samme som Zoe - Jeg tror det beste du kan gjøre er å kjøpe en transformator til 400 v  - da får du en helt ok ladestruktur til vanlig og så kan du lade på 11 kw og 22 kw 0g faktisk 43 kw, men du får bare 11 kw inn når du lader utenfor huset , samt 16 amperen da.

kvolle6

Venter tålmodig på at Zaptec skal bli ferdig med sin kombi trafo og ladeboks. Zapcharger, www..Zaptec.com.

Poenger er at jeg ser et behov for klattlading gjennom dagen pga kjøremønster. Det er vinteren som bekymrer, med redusert range. Da er det ugreitt med sneglefart hjemme.

Griffel

#111
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:56
Det var det jeg tenkte - det er det samme som Zoe - Jeg tror det beste du kan gjøre er å kjøpe en transformator til 400 v  - da får du en helt ok ladestruktur til vanlig og så kan du lade på 11 kw og 22 kw 0g faktisk 43 kw, men du får bare 11 kw inn når du lader utenfor huset , samt 16 amperen da.
Siden bilens lader er 11kW får du maks 11kW både i og utenfor huset samme hva slags transf. du har.

Samtidig er det jo slik at 94% av elbilister vil klare seg greit med 3,6 kW (16A 230V).

Ladebøtta til Zoe har du uansett ikke bruk for med mindre du har en Zoe, og den gir deg mindre enn 16A 230V og er kun en ulempe.

Så dersom du trenger mer enn 3,6kW er en transf. 11kW 3 fas fra 230V til 400V+N en løsning. Zaptec kombinerte 11kW transf. og ladestasjon en annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Griffel på fredag 06. februar 2015, klokken 14:40
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:56
Det var det jeg tenkte - det er det samme som Zoe - Jeg tror det beste du kan gjøre er å kjøpe en transformator til 400 v  - da får du en helt ok ladestruktur til vanlig og så kan du lade på 11 kw og 22 kw 0g faktisk 43 kw, men du får bare 11 kw inn når du lader utenfor huset , samt 16 amperen da.
Siden bilens lader er 11kW får du maks 11kW både i og utenfor huset samme hva slags transf. du har.

Samtidig er det jo slik at 94% av elbilister vil klare seg greit med 3,6 kW (16A 230V).

Ladebøtta til Zoe har du uansett ikke bruk for med mindre du har en Zoe, og den gir deg mindre enn 16A 230V og er kun en ulempe.

Så dersom du trenger mer enn 3,6kW er en transf. 11kW 3 fas fra 230V til 400V+N en løsning. Zaptec kombinerte 11kW transf. og ladestasjon en annen.


Om det er den nyutviklede Zaptec transformatoren som har den i ledningen så er den ikke komt i produksjon enda men er ventet å komme i mai.

For øvrig er bøtta til Zoe kun 10 amp. Noe som tilsier kun for Zoe og kun i nød.

Men du har jo 3.6 kw til kladde lading ? Og det går jo greit ?



Griffel

#113
Sitat fra: kos på fredag 06. februar 2015, klokken 16:35
Om det er den nyutviklede Zaptec transformatoren som har den i ledningen så er den ikke komt i produksjon enda men er ventet å komme i mai.
"Den nyutviklede Zaptec transformatoren som har den i ledningen", er det også bare Zoe eiere som har bruk for. Dette er kun en ekstra dyr ca. 10A kladd for å løse Zoes problem med iT nett, og har ingen ting i en MB tråd å gjøre.
Det er den litt senere 11kW ladestasjonen til Zaptec til ukjent pris som evt. noen få kan ha behov for.

Den vil kunne brukes av Tesla, MB og Zoe. For Zoe da som en variant av wallbox, med mindre tap og mindre dimmensjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Hva med USA-modellene. Hva slags AC-inngang har de?
Støtter de 3-fase i det hele tatt?

Jeg ser det er 3 stykker til salgs på auksjon i dag.

2 av dem selges som mandags-modeller, "lemon". Det er et dårlig tegn når en av dem har kun gått 600km.
Den 3. finner jeg ikke tilstandsrapport på, og den har nyere vin-nummer på 001733 og jeg ser ingen lemon i historikken på den.

Her bør man vel rygge unna?
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1747466#
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1841864#

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 12. februar 2015, klokken 06:33
Hva med USA-modellene. Hva slags AC-inngang har de?
Støtter de 3-fase i det hele tatt?
Skal MB klare å få solgt disse i USA må de nok ha 1 fase 120V (level 1) og 1 fase 240V (level 2), og kun det.
(Som altså ikke må forveksles med lademodus1 og lademodus2)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El Stig

...Kan man ikke koble sammen en 10 (13) og en 20 amp kurs i en og samme "input", for dermed å oppnå 30-32 amp, selv på et gammelt en-fas 230 volt anlegg ?

Rio

Sitat fra: El Stig på søndag 15. februar 2015, klokken 12:33
...Kan man ikke koble sammen en 10 (13) og en 20 amp kurs i en og samme "input", for dermed å oppnå 30-32 amp, selv på et gammelt en-fas 230 volt anlegg ?

Raskt svar: Nei.

Men hvis man har nok kapasitet, så kan man selvsagt trekke en ny kabel (med ny sikring).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: El Stig på søndag 15. februar 2015, klokken 12:33
...Kan man ikke koble sammen en 10 (13) og en 20 amp kurs i en og samme "input", for dermed å oppnå 30-32 amp, selv på et gammelt en-fas 230 volt anlegg ?

Nei, fordi strømmen vil fordele seg noenlunde jevnt slik at sikringen på 10/13A kursen går. Forutsatt at du klarer å koble på to kontakter som bruker de samme to faseledningene (ikke et problem på 1-fase anlegg), og forutsatt at du kobler faseledningene riktig sammen (50% sjanse for å koble feil). De fleste kurser satt opp de siste årene har separate jordfeilbrytere på hver kurs (jordfeilautomater), bruker man slike vil også jordfeilbryteren slå ut siden strømmen ikke fordeler seg jevnt nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Hei alle sammen.
Jeg vurderer å bestille en B Electric Drive, og har en noen spørsmål om ladning.

Vi har 400v TN nett i borettslaget, og jeg vurderer hvilken ladestasjon jeg skal gå for.

B Electric Drive leveres pr. i dag med en 11 KW ombordlader med type 2 fase 3 tilkoblingskabel. (Burde selvfølgelig vært 22KW!). Den samme kabelen brukes etter det jeg skjønner både for 11KW, 22KW og 43KW AC ladning.

Ladeboksen fra Mercedes (KEBA) oppgis å være Trefase 16A/3fase med 11 KW (3 timers ladning).

Jeg regner med at det vil være kurrant å sette opp en 16A/3. 11 KW ladeboks. Jeg har ca 40-50 meter fra stømmåleren til parkeringsplassen i felles garasjeanlegg. Styret i borettslaget er positive til motering av ladestasjon, så lenge det gjøres av autorisert elektrikker.
Det er mulig jeg må ha større inntak om jeg skal montere en 32A/3 22KW ladeboks, da jeg kun har 40A/3 i dag.

Etter det jeg har forstått kan man bruke 5x2,5mm kabel på KEBA 16A/3 11KW ladestasjoner, mens det på 32A/3 22KW må brukes en vesentlig tykkere (og dyrere) 5x6mm kabel (kreves også på Amtron 16A/3 11KW ladestasjoner).

1. Prisen på ladeboksen står ikke oppført i prislisten til B Electric Drive.
Er 11KW ladeboksen inkludert i prisen på bilen?

2. Eventuelt, hva koster ladeboksen fra KEBA i gjennom Mercedes forhandleren?

3. Hva koster ca installasjon av ladeboksen med 3 fase sikring med jordfeilbryter og installasjonskostnader totalt?

4. På ladekartene, så står det at de fleste nye offentlige ladestasjonene er 22KW, vil disse kunne brukes på Mercedes B Electric Drive, selv om bilen bare vil lade 11KW?

5. Vil B electric Drive nekte å motta 22KW ladestrøm, selv om laderen bare vil lade batteriet med 11KW? Altså vil jeg kunne bruke 22KW laderene? (Nesten samme spørsmål som ovenfor).

6. Det virker som om prisen på å montere en 32A/3 22KW ladestasjon er tilnærmet lik som å montere en 16A/3 11 KW ladestasjon. Om jeg monterer 22KW så vil jeg kunne oppgradere til en bil med kraftigere ladning uten ektra kostnad siden, eller om 22KW kommer som tilleggsutstyr. Vil B Electric drive kunne lades med 22KW selv om den bare vil motta og lade 11KW? Eller risikerer jeg at sikringen ikke slår ut ved feil?

7. Jeg vurderer KEBA eller Mennekes/Amtron 16A/3 ladestansjon. Noen formeninger om forskjeller på ladestasjoner? Det viktigste for meg er enkel bruk og driftssikkerhet.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA