Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Sabohn

#90
Da har jeg vært på Tesla i Drammen og snakket med en selger.
Jeg fikk også se litt på UMC'en som fulgte med bilen og de tilhørende adapterne.
De gode nyhetene er at det ikke er snakk om noe ombygging her i og med det sitter en J1722 plugg på den som passer på MB Electric Drive. Ladeløsningen til Tesla i Europa består av en on-board 11kw lader (mulig den samme som i MB) der de benytter den portable kabelen med en adapter for å tilpasse seg de uttakene man trenger. Det er snakk om 230V schuko ( husholdningskontakt max 16A)  eller 230V en-fase blått støpsel. (max 32 A)
maksimal effekt du kan lade med vha av UMCen er da, slik jeg forstår det, 7,3 kw
Etter sånn ca beregning vil dette si en ladetid på ca 4t og 30 min. Rett meg gjerne på dette...
De har en Type 2 ladekabel med Wallbox fra Salto i kjelleren, som han viste meg. Denne utnytter laderen maksimalt via rød 400V tre-fas. Altså en lik ladeløsning som vi har på MB Electric drive (om vi trekker fra muligheten for DC hurtiglading)  Jeg har ikke funnet noen portabel løsning som er i nærheten av 7,3kw slik som Tesla sin UMC (om  noen finner, så si ifra) jeg ser det som høyst interressant med en portabel ladeløsning som klarer 230V en-fase 32A .  Om man er på et uttak som ikke klarer å levere 32A så kan man begrense dette i lademenyen på bilen?  Selgeren opplyser meg om en pris på ca 5000kr inkl. moms. Han sier seff. i tillegg at det ikke er garanti for at det virker på min MB, men det er jeg ganske så sikker på:
http://shop.quickchargepower.com/JESLA-is-THE-40-amp-J1772-portable-charging-solution-JESLA.htm;jsessionid=B7341DE2FA0C92A5D920DB3DB66B1091.m1plqscsfapp02?categoryId=-1

Jeg gjorde en avtale med han at jeg drar bortom og får testet om dette virker optimalt på MB  så snart jeg har fått bilen min.

I mellomtiden så vil jeg fortsette å leite etter portable løsninger med J1722 og som kan klare 230V 32A




Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Øyvind.h

Teslas UMC kan levere 11kW om tilførselen er 400v 16a trefas.

Og jeg tviler sterkt på at MB har j1772 inntak? De følger vel type2 standarden?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sabohn

#92
Beklager, de har selvfølgelig Type 2    J1722

Jeg fikk ikke med meg at det var mulig å bruke den på 400V 3-fas også.

Om mulig så er jo dette det eneste jeg og alle andre MB ED eiere trenger!

- Ringte Tesla-selgeren og han bekrefter dette.
Det er kun Schuko-adapter som medfølger, men kan selvfølgelig bestille med de adapterne man ønsker ved levering.

-Og om man tenker pris og portabelitet så slår denne løsningen alt annet vi kan benytte der ute. (slik jeg ser det)
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

jkirkebo

Sitat fra: Sabohn på mandag 19. januar 2015, klokken 14:10
Beklager, de har selvfølgelig Type 2    J1722

Jeg fikk ikke med meg at det var mulig å bruke den på 400V 3-fas også.

Om mulig så er jo dette det eneste jeg og alle andre MB ED eiere trenger!

- Ringte Tesla-selgeren og han bekrefter dette.
Det er kun Schuko-adapter som medfølger, men kan selvfølgelig bestille med de adapterne man ønsker ved levering.

-Og om man tenker pris og portabelitet så slår denne løsningen alt annet vi kan benytte der ute. (slik jeg ser det)

Øh. J1722 har jeg aldri hørt om. J1772 er Type 1, og det er denne pluggen som finnes på kabelen du linker til. MB B-klasse har dog Type 2 plugg, så den du linker til vil ikke passe.

Teslas norske UMC-utgave bør derimot kunne fungere direkte på MB B-klasse, ihvertfall på 400V 3-fase. Om MBen også støtter 32A 1-fase vet jeg ikke, men om de bruker lader fra Tesla er det nok sannsynlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sabohn

Ja, jeg beklager den linken. Det var i grunnen bare for å understreke at MB Electric Drive står på lista over kompatible biler for UMCen   se bort fra pluggen

Er enig i det du skriver, jkirkebo

Uansett så mener jeg vi kan vi konkludere med at Tesla kan selge oss sin portable ladeløsning og den kan utnytte alle uttakene som finnes i Norsk husholdning og industri.  Heller mot at jeg vil kjøpe meg en slik. (skal teste det først)
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Griffel

#95
Nå var jo spørsmålet fra Råde:
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?
I den forbindelse er jo MB egentlig et unntak, siden de har kjøpt sin lader fra Tesla. MBen blir vel derfor levert med Teslas UMC, eller en variant av denne; teknisk identisk men med MB logo.

Om UMCen kan benyttes av ZOE uten å ødelegge UMCen eller lader er jo en annen sak.
Når det gjelder ZOE vil jeg være spesielt bekymret med tanke på lasking av L1,2,3 i blått adapter. Dette vil høyst sansynlig ikke gå bra, i beste fall ikke virke. På 400V 16A med rødt adapter burde den virke.

Til biler med type1 plugg kreves det jo en ombygging, så det er vel heller tvilsomt. Linken det vises til, Jesla er en slik ombygging, den har NEMA (USA) adapterplugger i nettenden av kablen. Dersom adapter tilkoblingen på USA versjonen hadde vært identisk med Europa versjonen ville en kunnet benytte de europiseke SCHUKO og Blå 32A.
Men siden adaptertilkoblingen i USA versjonen er enfas og i Europa versjonen er trefas er også adaptertilkoblingen ulik, så det går ikke.

Til andre biler med stor enfaslader og type2 plugg (for øyeblikket er vel det bare BMW) risikres UMCen om denne ikke er bygget med tanke på 32A på leder L1 og intern L1 lederbane i UMC. BMW kan høyst sansynlig lade med 16A enfas (230V) fra en 16Arød stikkontakt med Teslas UMCen, (og for den saks skyld med 16A fra en blå 32A kontakt), men da finnes det vel ofte bedre alternativer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sabohn

Sitat fra: Griffel på mandag 19. januar 2015, klokken 18:46
Nå var jo spørsmålet fra Råde:
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?
I den forbindelse er jo MB egentlig et unntak, siden de har kjøpt sin lader fra Tesla. MBen blir vel derfor levert med Teslas UMC, eller en variant av denne; teknisk identisk men med MB logo.

Mener du med dette at det er sannsynlig at det er den samme UMCen som MB bruker (lik som Tesla) bare at de ikke leverer med noen adaptere?  Da er det vel ingen som trenger å tenke på wallbox lenger...  Om dette er tilfelle så lurer jeg på grunnen til at det ikke skal tilbys noe adaptere til denne.
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Sitat fra: Sabohn på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:52
Sitat fra: Griffel på mandag 19. januar 2015, klokken 18:46
Nå var jo spørsmålet fra Råde:
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?
I den forbindelse er jo MB egentlig et unntak, siden de har kjøpt sin lader fra Tesla. MBen blir vel derfor levert med Teslas UMC, eller en variant av denne; teknisk identisk men med MB logo.

Mener du med dette at det er sannsynlig at det er den samme UMCen som MB bruker (lik som Tesla) bare at de ikke leverer med noen adaptere?  Da er det vel ingen som trenger å tenke på wallbox lenger...  Om dette er tilfelle så lurer jeg på grunnen til at det ikke skal tilbys noe adaptere til denne.
Dette med wallbox blir en litt annen snakk. I hvert fall for de som ikke trenger mer en 16A lading hjemme (de fleste). Her finnes det nemlig mange portable og semiportable løsninger allerede.

For de med 11kW onboard lader som må kunne lade 32A hjemme, så kan den være en løsning som er billigere enn den tradisjonelle wallboksen men ikke billigere enn de billigste løsningene fra feks elektrolux eller jkirkebo.

For meg med eGolf er spørsmålet om tesla UMC virker på min bil. Det er kanskje ingen som vet, og så kan man spørre seg om hvorfor jeg skal kjøpe den da jeg ikke kan utnytte den, men jeg tenker langsiktig. Andre biler vil sikkert komme med 11kW løsninger og type 2 plugg. Kanskje også en mulighet for oppgradering av min eGolf etter hvert.

Jeg skulle tro det vil gå. Selv om tesla laderen og eGolf laderen er forskjellige, så er vel type 2 også en standard jf kommunikasjon osv? Strømtrekk kan stilles i bilen til 16A slik at det teoretisk burde gå, eller?
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på onsdag 21. januar 2015, klokken 11:40
For meg med eGolf er spørsmålet om tesla UMC virker på min bil. Det er kanskje ingen som vet, og så kan man spørre seg om hvorfor jeg skal kjøpe den da jeg ikke kan utnytte den, men jeg tenker langsiktig. Andre biler vil sikkert komme med 11kW løsninger og type 2 plugg. Kanskje også en mulighet for oppgradering av min eGolf etter hvert.

Jeg skulle tro det vil gå. Selv om tesla laderen og eGolf laderen er forskjellige, så er vel type 2 også en standard jf kommunikasjon osv? Strømtrekk kan stilles i bilen til 16A slik at det teoretisk burde gå, eller?

Jeg ser ingen grunn til at UMC ikke skal virke med eGolf, folk har jo testet den på i3. Du trenger ikke å justere noe i bilen, eGolf trekker uansett maks 16A. Men om du bruker Teslas schuko-adapter på UMCen blir det maks 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars-bgo

Etter å ha eid flere type el-biler venter jeg nå på en B-klasse. For meg er dette en bil som brukes lokalt og jeg vet  ut fra tidligere erfaringer at jeg kun lader hjemme derfor vil jeg ikke savne hurtiglader. Bilen ellers dekker familens behov for en bil nr. 2 med plass og komfort som er bedre enn alternativene.

Når det gjelder lading hjemme hadde jeg håp om å kunne lade med 32A 230v 1 fase via en Slimbox , som fungerer utmerket på Tesla og i3, jeg har imidlertid fått klar melding fra MB på at det ikke går. Det synes som om 16A 230v 1 fase blir det jeg må satse på da jeg ikke har 400v, for meg fungerer det imidlertid helt greit.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

kvolle6

Hum. Jeg er også i planleggingsfasen mht hvordan jeg skal lade, og siden jeg planlegger å bruke bilen som eneste familiebil så har jeg tenkt at jeg er avhengig av (relativt) hurtig lading - my småkjøring. Det jeg ikke uten videre forstår er at MB har andre spesifikasjoner på lading enn det Tesla har med sin Model S, spesifikt siden det skal være samme AC enkeltlader i bilene (11kW via 400v/16a/3fase).

Det er mulig at emnet er godt dokumentert andre steder i forumet, men i og med at vi ikke har noen MB Electric Drive på veien i Norge enda så vi kan høste erfaring, så blir jo en del antagelser.

Dersom det er slik at Tesla kan lade stadard med 230V 1fase 32A, som også fungerer med BMW i3 og med din Slimbox, så kan jeg knappest forstå at MB ED ikke skal kunne det samme? Det kan være at kabelen som følger bilen maks kan klare 16A (hva var det din forhandler egentlig mente?) noe som rimer med mode3 med 400V/16A/3-fase over Type2 lading, men dersom ikke vogna er "lobotomert" fra Type2-inntaket til selve laderen så burde jo selve bilen og laderen håndtere 32A på 230v fase1 inn på Type2?

Jeg stillte dette spørsmålet til MB/BoS selv i dag. Og jeg gir meg ikke før jeg får et skikkelig svar.

Den ultimate løsningen er jo selvsagt at ZAPTEC slipper sin 11KW transformer-lader, hvor de aksepterer 230V/32A/3-fase (Norsk IT-nett) inn, og transformerer dette til 400V/16A/3-fase (TN-nett) ut i en type2 pistol. Slik jeg ser det nå så skjer ikke dette før til høsten, fordi det er denne teknologien Renault Zoe lener seg på og markedsfører nå slik jeg har skjønt det, og når de får dette tilgjengelig i August så tyder det på at et generisk produkt burde følge hakk i hæl.

Noen andre som har synspunkter?

kos

Sitat fra: kvolle6 på fredag 30. januar 2015, klokken 18:10
Hum. Jeg er også i planleggingsfasen mht hvordan jeg skal lade, og siden jeg planlegger å bruke bilen som eneste familiebil så har jeg tenkt at jeg er avhengig av (relativt) hurtig lading - my småkjøring. Det jeg ikke uten videre forstår er at MB har andre spesifikasjoner på lading enn det Tesla har med sin Model S, spesifikt siden det skal være samme AC enkeltlader i bilene (11kW via 400v/16a/3fase).

Det er mulig at emnet er godt dokumentert andre steder i forumet, men i og med at vi ikke har noen MB Electric Drive på veien i Norge enda så vi kan høste erfaring, så blir jo en del antagelser.

Dersom det er slik at Tesla kan lade stadard med 230V 1fase 32A, som også fungerer med BMW i3 og med din Slimbox, så kan jeg knappest forstå at MB ED ikke skal kunne det samme? Det kan være at kabelen som følger bilen maks kan klare 16A (hva var det din forhandler egentlig mente?) noe som rimer med mode3 med 400V/16A/3-fase over Type2 lading, men dersom ikke vogna er "lobotomert" fra Type2-inntaket til selve laderen så burde jo selve bilen og laderen håndtere 32A på 230v fase1 inn på Type2?

Jeg stillte dette spørsmålet til MB/BoS selv i dag. Og jeg gir meg ikke før jeg får et skikkelig svar.

Den ultimate løsningen er jo selvsagt at ZAPTEC slipper sin 11KW transformer-lader, hvor de aksepterer 230V/32A/3-fase (Norsk IT-nett) inn, og transformerer dette til 400V/16A/3-fase (TN-nett) ut i en type2 pistol. Slik jeg ser det nå så skjer ikke dette før til høsten, fordi det er denne teknologien Renault Zoe lener seg på og markedsfører nå slik jeg har skjønt det, og når de får dette tilgjengelig i August så tyder det på at et generisk produkt burde følge hakk i hæl.

Noen andre som har synspunkter?

Hei - dette er Renault teknologi som er det samme som Tesla bruker. Som Zoe eier fikk jeg med på kjøpet 11kwh lader TN nett som er perfekt til Teslaen. Beskrevet som ovenfor og ladder Teslaen på ca 8 timer fra tom til 90% Zoen på 2 timer. I praksis 1 time 20 minutter om dagen på Zoen og 2.5 timer på teslaen.

Kjempesystem  ;D ;D

kos

Hei igjen - må legge til at Zoen lader kun TN nett / ellers må den ha en transformator fra IT nett til TN nett.

Teslaen lader alt av strøm fra DC til 22kwh AC. IT / TN nett , det samme  det. Bare finn deg noe som gir strøm fra 5 amper til 26 amper AC. Alt på markedet i DC

Lars-bgo

Sitat fra: kvolle6 på fredag 30. januar 2015, klokken 18:10
Hum. Jeg er også i planleggingsfasen mht hvordan jeg skal lade, og siden jeg planlegger å bruke bilen som eneste familiebil så har jeg tenkt at jeg er avhengig av (relativt) hurtig lading - my småkjøring. Det jeg ikke uten videre forstår er at MB har andre spesifikasjoner på lading enn det Tesla har med sin Model S, spesifikt siden det skal være samme AC enkeltlader i bilene (11kW via 400v/16a/3fase).

Det er mulig at emnet er godt dokumentert andre steder i forumet, men i og med at vi ikke har noen MB Electric Drive på veien i Norge enda så vi kan høste erfaring, så blir jo en del antagelser.

Dersom det er slik at Tesla kan lade stadard med 230V 1fase 32A, som også fungerer med BMW i3 og med din Slimbox, så kan jeg knappest forstå at MB ED ikke skal kunne det samme? Det kan være at kabelen som følger bilen maks kan klare 16A (hva var det din forhandler egentlig mente?) noe som rimer med mode3 med 400V/16A/3-fase over Type2 lading, men dersom ikke vogna er "lobotomert" fra Type2-inntaket til selve laderen så burde jo selve bilen og laderen håndtere 32A på 230v fase1 inn på Type2?

Jeg stillte dette spørsmålet til MB/BoS selv i dag. Og jeg gir meg ikke før jeg får et skikkelig svar.

Den ultimate løsningen er jo selvsagt at ZAPTEC slipper sin 11KW transformer-lader, hvor de aksepterer 230V/32A/3-fase (Norsk IT-nett) inn, og transformerer dette til 400V/16A/3-fase (TN-nett) ut i en type2 pistol. Slik jeg ser det nå så skjer ikke dette før til høsten, fordi det er denne teknologien Renault Zoe lener seg på og markedsfører nå slik jeg har skjønt det, og når de får dette tilgjengelig i August så tyder det på at et generisk produkt burde følge hakk i hæl.

Noen andre som har synspunkter?

Mitt spørsmål vedr lading ved 32a 230v 1 fase ble "rutet" til MB sine tekniske eksperter som er klar på at det ikke går. Nå kommer bilen før utløpet av februar så da får jeg teste...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

TM

Det jeg har hørt er at du kan lade fra 1-fas 32A, men du får bare 16A ladehastiget. Hvis det stemmer så vil det ta ca 10 timer å lade fra 0-100 %

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA