Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

Kristian

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 24. oktober 2013, klokken 03:21
Sitat fra: Kristian på fredag 15. april 2011, klokken 12:40
Sitat fra: Elmo på torsdag 14. april 2011, klokken 22:25
Men det er veldig irriterende å trenge lading når alle plassene er opptatt av biler som ikke lader (har skjedd med opptil flere ganger).

I utgangspunktet er vel LADE-plassene primært til for å lade elbiler.
Gratis parkering har du jo på alle andre kommunale plasser også !
Det er tidsbegrensning på alle de kommunale plassene i Oslo sentrum , så det er lite aktuelt når en skal på jobb.

Det er det ikke noe problem å få ladet en El bil, by'n er full av kommersielle parkeringshus med strøm, men en må selvfølgelig betale. Akkurat som jeg må hvis jeg ikke finner noen ledig Elbil parkering. Er det mere "rettferdig" at jeg skal betale kr 360 for en dags parkering fordi en som trenger å lade skal slippe å betale?

JA

elbil parkeringsplassene er til for at elbiler skal kunne lade slik at de skal kunne rekke sine mål. dette pga elbilens kort rekkevidde. elbil parkerings plassene er ikke til for at elbilistne skal spare penger eller ha den fordelen at de skal få parkere lengre og gratis. grunnen tilat elbiler får stå lengre på parkerings plassene for elbil med lademulighet er forde det tar lang tid å lade en elbil. så enkelt er det.

regner med at du ikke sunes det er ok at noen parkerer fårran en hurtiglader bare forde det er gratis eller?

En stor ære å få et innlegg fra 2011 sitert, føler meg som en levende legende ;-)
Tror dette må innse at dette er en tapt sak, så idealistiske er folk rett og slett ikke.  Det blir for naivt. Alle kan lade, om de virkelig trenger det, får vi aldri vite.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

cra

Sitat fra: Kristian på torsdag 24. oktober 2013, klokken 16:56
En stor ære å få et innlegg fra 2011 sitert, føler meg som en levende legende ;-)

Alt som ikke er brent eller oppspist kommer til rette, er det visst noe som heter. Det er bare å sole seg i glansen! Temaet er forøvrig neppe mindre aktuelt i dag -snarere tvert imot. Spesielt med antallet Teslaer som er (og blir) levert i disse dager. :)

Sitat fra: Kristian på torsdag 24. oktober 2013, klokken 16:56
Tror dette må innse at dette er en tapt sak, så idealistiske er folk rett og slett ikke.  Det blir for naivt. Alle kan lade, om de virkelig trenger det, får vi aldri vite.

Det er ikke snakk om å være idealistisk, men å utvise vanlig folkeskikk. Det finnes sikkert en og annen egoist som parkerer kæksebilen sin ved pumpa på bensinstasjonen mens han skal på do, handle Vi Menn og spise ei pølse mens han tar en kjempeviktig telefonsamtale. Han var sikkert en av dem som trengte et helt sete til ryggsekken sin også, når han tok bussen til skolen.

Joda, alle kan lade, og som du sier vet vi ikke om de egentlig trenger det eller ikke. Selv en med Tesla P85 kan trenge hver minste Wh for å rekke fram til sin endelige destinasjon. Men plugger de i og lader viser de i det minste at de har samvittighet nok til å skjemmes over å ta plassen unødig.

Sitat fra: Kristian på torsdag 24. oktober 2013, klokken 16:48
Dette er jo bare tøys, byen er full av lade plasser, men de fleste er i p hus og koster penger.  Ingen trenger å gå hjem.

Dette er jo bare tøys, byen er ENDA fullere av parkeringsplasser, og mange av dem er gratis. Ingen trenger å ta opp en ladeplass når de ikke trenger å lade.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Dette er jo bare tøys, byen er full av lade plasser, men de fleste er i p hus og koster penger.  Ingen trenger å gå hjem.

Strengt tatt argumenterer du enten for å fjerne (gratis) kommunale ladeplasser, eller for at enkelte skal få bruke de som parkeringsplasser mens de som har ladebehov finner seg et privat parkeringshus.

Når utgangspunktet er som galest, blir resonnementet som originalest?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Alle elbilplasser merkes som ladeplass? Problem solved. Så kan de som misbruker ladeplassene bøtlegges :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian

Sitat fra: cra på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:26

Dette er jo bare tøys, byen er ENDA fullere av parkeringsplasser, og mange av dem er gratis. Ingen trenger å ta opp en ladeplass når de ikke trenger å lade.  ;)
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men Oslo sentrum er IKKE full av gratis plasser. Alle de kommunale har tidsbegrensning, og de i boligstrøkene er det kamp om. Det er ikke uten grunn at mange el-biler betaler for å stå i parkeringshuset på brygga.

De 80 plassene ved Aker Brygge fylles tidlig opp om morgenen, de som kommer for sent har et problem. Selv brukte jeg disse mye når det var bra kapasitet, men siden jeg er litt sen om morgenen, måtte jeg gi opp dette for et par år siden, det var ofte fullt når jeg kom. Nå betaler jeg 4000 pr mnd for parkering, og det hadde jeg ikke gjort hvis det fantes gratis alternativer. Mulig jeg kan skryte på meg at jeg gjør det for å frigjøre gratis ladeplass for de som VIRKELIG trenger det, men da hadde jeg nok fått prisen som Oslos mest naive.

At el-biler kan stå gratis på kommunale p plasser er supert, men disse dedikerte elbilplassene er utdatert. Bare tull. Med snart ti tusenvis av elbiler, blir det kun for noen promille uansett. Bedre å erstatte disse med betalbare ladeplasser, det trengs.

Kristian

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:00

Strengt tatt argumenterer du enten for å fjerne (gratis) kommunale ladeplasser, eller for at enkelte skal få bruke de som parkeringsplasser mens de som har ladebehov finner seg et privat parkeringshus.

Når utgangspunktet er som galest, blir resonnementet som originalest?

Thomas

Slik jeg ser det er de gratis el-bil plassene til for at Oslos innbyggere skal få parkere sin el-bil. De som trenger å lade, har muligheten til det. Skjønner ikke hvorfor de som trenger å lade skal parkere gratis, men jeg som ikke trenger, skal betale? Jeg kan jo gjerne endre lademønsteret slik at jeg ikke lader hjemme, da MÅ jeg lade i sentrum. Hva er poenget?

De som kommer langsveisfra og trenger strøm, kan jo bare stoppe i et parkeringshus slik som jeg må?

dørvakta

Jeg jobber i oslo og bor i hurum. I min jobb som selger er jeg mye rundt og farter i byen, og er avhengig av å få ladet når jeg parkerer. Stort sett parkerer jeg et par timer av gangen. Får ikke bilen litt lading ila dagen kommer jeg meg ikke hjem. Da er det veldig irriterende å komme til fulle elbilparkeringer med biler som bare står der uten ladekabelen i engang. Spesielt når alle elbiler står gratis på alle kommunale plasser. Jeg skjønner at de som bor i området trenger å stå over lengre tid, men mange av disse parkeringene har en grense på 3 timer mot stort sett 2 timer på de "vanlige" plassene. Man kan altså stå en time ekstra og gjøre livet surt for meg og mange andre som må stampe seg opp til en hurtiglader og rase hjem i håp om å rekke barnehagen, eller man kan tenke litt på andre og ikke bare seg selv, og parkere et annet sted hvis det er mulig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

cra

Sitat fra: Kristian på torsdag 24. oktober 2013, klokken 20:05
Slik jeg ser det er de gratis el-bil plassene til for at Oslos innbyggere skal få parkere sin el-bil. De som trenger å lade, har muligheten til det.

Gratis parkering for elbil er for at folk skal ha fordel av å kjøre elbil fordi de kan parkere gratis, ja. Derfor er det gratis parkering på kommunale plasser. Ladeplassene er til for at de som trenger det skal få lade.

Det kan godt hende det hadde vært en ide å (i alle fall på en del plasser) frita elbiler for tidsbegrensning. Dette vil i praksis bety at det blir så og si reservert for elbil (ikke et problem). Alternativet blir som Øyvind. H sier å gjøre ladeplassene avgiftsbelagte, og bøtelegge de som "misbruker" dem. Ikke sikkert det er en dum måte å starte utfasing av denne fordelen på; prisen for å stå parkert på ladeplasser er den samme for elbiler som fossilbilene betaler på plassen ved siden av, men strømmen er gratis?
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

leaf-newbe

Sitat fra: hkaspenberg på søndag 20. juni 2010, klokken 23:03
Sitat fra: ravn på lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56
Lapp i vinduet øker muligens bevisstheten.
Andre står fritt til å bruke dem, eller lag deres egne.

Fikk bruk for denne lappen idag. Først på den nye parkeringsplassen på Aker brygge, deretter brukte jeg opp de jeg hadde igjen på parkeringen ved Rådhuset. Når det gjelder parkeringen ved Rådhuset har den et litt tvetydig underskilt. Det står en tidsangivelse 09-18 (09-15). Skal dette tolkes slik at det er fritt frem for fossilbiler utenom disse tidspunktene?

;-D Hans

plassene er altid reservert for elbil mens mellom 09-18 (09-15) er det begrenset til max 3 timer for elbil. utenom angitte tid kan elbiler stå så lenge de vil. fosiler har ikke adgang.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

leaf-newbe

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 20:17
Sitat fra: daggad på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 18:23
en elbil bør jo ikke få lov å stå på en parkeringsplass med ladepunkt uten at behovet for lading er der. Men hvordan kan dette reguleres mon tro ?

Hvorfor kan jeg ikke bruke elbilplassen på IKEA om jeg ikke trenger lading?
Så slipper jeg å bruke strøm på å lete etter en annen plass, til jeg har bruk så mye at jeg trenger å lade?

(Nå bruker jeg egentlig den plassen ikke for å handle men for etterfylling om jeg har for lite strøm for å komme hjem, men ikke si det til noen)

si meg når var du på ikea og måtte lete etter en ledig parkeringplass?

det er kun et fåtall ladaplasser og flere hundre ledige andre plasser kan hende du må gå noen meter ekstra men det har du sikkert godt av hvis ikke har du sikkert et HC bevis og kan parkere ved døra uansett.

var på ikea der sto 2 elbiler på elbilplassene uten å lade + en fosil som selvfølgelig ikke ladet den heller.
det var masse ledige plasser i nærheten så gangavstanden ville ikke bli mange metrene ekstra.

jeg som har 12 mil hjem mesteparten på motorvei var avhengig av å lade for å komme meg hjemog det selv om jeg hadde vært innom en hurtiglader på veien dit for å nå fram. pga desse bilene tok opp plassene uten å lade så måtte jeg på nytt innom hurtiglading på veien hjem og nye 30 min med unødvendig venting om jeg hadde fått ladet mens jeg var på ikea.
på ikea har elbilister som opptar elbil plasser uten å trenge å lade kun et argument og det er at de er late.
ene og alene det at de er late. alle plasser er gratis og det er alltid mange ledige.

Ranked 3597

Kristian

Sitat fra: leaf-newbe på fredag 25. oktober 2013, klokken 01:53
......
var på ikea der sto 2 elbiler på elbilplassene uten å lade + en fosil som selvfølgelig ikke ladet den heller.
det var masse ledige plasser i nærheten så gangavstanden ville ikke bli mange metrene ekstra.

jeg som har 12 mil hjem mesteparten på motorvei var avhengig av å lade for å komme meg hjemog det selv om jeg hadde vært innom en hurtiglader på veien dit for å nå fram. pga desse bilene tok opp plassene uten å lade så måtte jeg på nytt innom hurtiglading på veien hjem og nye 30 min med unødvendig venting om jeg hadde fått ladet mens jeg var på ikea.
på ikea har elbilister som opptar elbil plasser uten å trenge å lade kun et argument og det er at de er late.
ene og alene det at de er late. alle plasser er gratis og det er alltid mange ledige.

Ikea bestemmer selv hvem disse plassene er for, og jeg er temmelig sikker på at de er for alle elbiler, ikke bare de som trenger lading. Når disse plassene er attraktivt plassert, vil de fylles med alle elbiler. Hadde de vært plassert langt unna døren, ville det kun vært de som måtte lade som hadde benyttet de. Før, når jeg også hadde fosilbil, valgte jeg elbil til Ikea fordi det var behagelige parkeringsplasser. Det er den effekten de ønsker.

leaf-newbe

Jeg spurte kundeservice og de sa at de var ment for elbiler som trengte å lade

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Ranked 3597

cra

Sitat fra: leaf-newbe på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53

Da er i alle fall det avgjort. IKEA har selv bestemt hvem plassene er for, og de er for elbiler som trenger å lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

leaf-newbe

Uansett så er det nok plasser der som er gratis for alle.
Så da kan jeg ikke se noen annen grunn for at elbiler som ikke lader som parkerer på disse plassene kun gjør det pga latskap

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Ranked 3597

Griffel

Sitat fra: cra på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:00
Sitat fra: leaf-newbe på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53

Da er i alle fall det avgjort. IKEA har selv bestemt hvem plassene er for, og de er for elbiler som trenger å lade.
Hvem de er ment for er sikkert riktig, skiltingen er kanskje ikke like klar. For øvrig, sist jeg var på Ikea (Slependen) var alle elbil plasser opptatt en av bilene var ladbar, de andre ikke. Den ladbare hadde "glemt" å koble seg til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA