Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 01:53
Jeg skrev at elbilistenes rekker i den seneste tiden har blitt mer preget av egoister. Det var ditt eget valg å føle deg truffet av det  ;D
Jeg har kjørt elbil siden høsten 99 altså fra tiden før Elbilforeningen klarte å få gjennom noen incentiver. Det var mest nysjerrighet og teknisk interresse (er egentlig elektroingeniør) som startet det hele. Etterhvert har det vist seg at jeg både har spart en masse penger og ikke minst en masse tid på å kjøre elektrisk. Dessuten blir jeg i godt humør av å kjøre elektrisk vel vitende om at jeg ikke bidrar til den lokale forurensingen.

Det jeg har observert de siste 20 årene, både i trafikken og ellers, er at folk tenker mer og mer på seg selv og ikke på at det man gjør kan være til ulempe eller fare for andre. F.eks. en stadig minkende bruk av blinklys i rundkjøringer. Veldig irriterende!!

Det som Linnea prøver å si (tror jeg) er at med massesalget av de nye bilene så blir også andre enn de rene entusiastene elbileiere. Noen av dem oppfører seg ikke helt slik som vi andre ønsker i alle situasjoner.

Kanskje en sticker på ladestolpen kunne vært en ide:

"Trenger du å lade? Nei? Andre som kommer hit gjør kanskje det. Parker heller på en annen plass. Det er også gratis."

Eller noe liknende.

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Helge

Sitat fra: Linnea på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 16:14Et godt eksempel er på Gløshaugen, der ladeplassene ligger kloss inntil en av hovedinngangene til Realfagsbygget. Folk med parkeringstillatelser andre steder på haugen parkerer der, uten å ha noe behov for lading, fordi det er kortere vei å gå. Flere av de som parkerer der daglig har ikke engang tatt seg bryet med å søke om parkeringsoblat for å kunne parkere like kostnadsfritt andre steder på haugen. Skal det virkelig være sånn?

Eh... Linnea, du vet vel like godt som meg (ja jeg jobber på Gløshaugen) at det slett IKKE er "bare-bare" å få innvilget parkering (oblat) for plassene oppe på Gløshaugen. Jeg skjønner derfor godt at noen elbilister noen ganger derfor parkerer på de 6 ladeplassene ved Kjemiblokkene uten å ha behov for å lade.

Jeg er selvfølgelig også enig i at trenger man ikke lade (eller endog "vil helst ikke lade" fordi man har NiCd batterier og vil tappe dem mer først!) så bør man så langt det lar seg gjøre parkere på andre lovlige parkeringsplasser. Men er det ikke andre lovlige plasser i akseptabel avstand så må man da kunne bruke en ladeplass!!! Er dette en parkeringssituasjon du skal være i ofte (hver dag eller flere dager i uken) er det desto større grunn til å PRØVE å få løst situasjonen med eksempelvis å få lovlig tilgang til å parkere på andre steder enn ladeplassene... men som sagt det er ikke alltid lett - ikke minst på Gløshaugen.

Selv sykler jeg nesten hver dag til/fra jobb (også om viteren m/piggdekk) men det hender at min kone (som er den som til daglig bruker vår elbil) er på arbeidsreise for eksempel dager jeg har lege eller tannlegetime. Da er det kjærkomment å kunne ta elbilen til Gløshaugen og slippe å balle på seg med regnklær på en drittværsdag og sykle hjem først for så å kjøre til lege/tannlege. Mener du at jeg da absolutt ikke burde ta elbilen fordi jeg ikke nødvendigvis trenger å lade? Siden jeg normalt sykler og det er vanskelig å få parkeringstillatelse på Gløshaugen har jeg bevisst latt være å søke om parkeringstillatelse nettopp fordi parkeringskapasiteten på Gløshaugen er sprengt og har vært det i mange år.

Jeg er absolutt ikke grunnleggende uenig med deg, men ville påpeke det jeg mener bør være legitim parkering selv om man ikke ALLTID trenger å lade.  Eksemplet ditt med de som har elbil og samtidig er blant de privilegerte som HAR parkeringstillatelse til å parkere på Gløshaugen er jeg helt enig i. De kunne parkere 50m, 100 m etc unna på en av de andre plassene om de ikke trenger å lade. Noe annet kan det være blant de som ikke har oblat og kanskje ikke fikk invilget parkeringssøknad eller også de som relativt sjeldent bruker de aktuelle ladeplassene.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 23:44
Der det er store parkeringsplasser, slik som ved Frognerparken, så burde ladeplassene være ved midtrekkene og ikke langs innerkanten. Da kan elbiler stå på begge sider og på den måten kan to ladeplasser også dekke to "fossilplasser" Er bilen på elbilplassen ferdig med å lade, så kan man komme til "honningkrukka" lade fra en "fossilplass" også...

Good point. Jeg slutter meg til denne.
Men årsaken til at ladeplassene ofte havner langs kantene er sikkert pga ledningsfremføringen, . . . .
så jeg har alltid en lang godt isolert 2,5mm2 ledning - "honningsugerør" ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Thomas Parsli

Elbiler selvfølgelig ikke konkurrere på alle aspekter, på samme måte som ingen andre biler trenger det.
Det er fordeler og ulemper ved alt, det er summen som til slutt bestemmer hva man velger.

Med elbil slipper man (sannsynligvis) unna følgende miljøtiltak (ulemper) de neste årene:

-Kjøreforbud (enkelte dager)
-Køprising (fra f.eks kl 07-18)
-Økte bompriser
-Økte drivstoffavgifter

Vi har to biler (Peugeot 106E og Toyota Avensis) og kunne nok ha byttet ut Avensisen med en Leaf i dag hvis det bare var litt flere hurtigladere i Norge -og Leafen hadde litt større plass.
Hvis det var nok hurtigladere mellom Oslo og Trondheim ville vi nok byttet selv om plassen er litt knapp!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 05. oktober 2011, klokken 12:17
Jeg er selvfølgelig også enig i at trenger man ikke lade (eller endog "vil helst ikke lade" fordi man har NiCd batterier og vil tappe dem mer først!) så bør man så langt det lar seg gjøre parkere på andre lovlige parkeringsplasser. Men er det ikke andre lovlige plasser i akseptabel avstand så må man da kunne bruke en ladeplass!!!
Mener du at jeg da absolutt ikke burde ta elbilen fordi jeg ikke nødvendigvis trenger å lade? Siden jeg normalt sykler og det er vanskelig å få parkeringstillatelse på Gløshaugen har jeg bevisst latt være å søke om parkeringstillatelse nettopp fordi parkeringskapasiteten på Gløshaugen er sprengt og har vært det i mange år.

Det løser du enkelt med å plugge inn de få gangene du parkerer der Helge. Da slipper du å irritere noen, og NiCd'ene dine har ikke vondt av det en gang iblandt uavhengig av SOC.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Linnea

Sitat fra: Helge på onsdag 05. oktober 2011, klokken 12:17
Eh... Linnea, du vet vel like godt som meg (ja jeg jobber på Gløshaugen) at det slett IKKE er "bare-bare" å få innvilget parkering (oblat) for plassene oppe på Gløshaugen. Jeg skjønner derfor godt at noen elbilister noen ganger derfor parkerer på de 6 ladeplassene ved Kjemiblokkene uten å ha behov for å lade.

Jeg fikk oblat omtrent uten å ha tid til å blunke fra søknaden var sendt til oblaten lå i postkassa. Ganske sikker på at elbiler blir prioritert. Helt sprengt er vel kapasiteten heller ikke, da det stadig er litt glissent nede i Hesthagen. Oppå på haugen er det langt verre å få parkering ja, men om man er i så dårlig forfatning at man ikke klarer å gå fra P25 eller Hesthagen er man vel strengt tatt kvalifisert til HC-bevis?

Forøvrig enig i at det er få gjesteparkeringsplasser, men i 9 av 10 tilfeller finner jeg faktisk en eller flere ledige plasser enten midt på haugen eller ved HB, så dette er en mulighet de uten oblat burde oppsøke før de setter bilen fra seg foran ladestolpen uten å ha noe behov for lading. Gratis trim får man også på kjøpet om man har det litt travelt og må løpe tvers over haugen  ;)

...

Men selv om alle som kjører elbil til Gløs daglig får parkeringsoblater vil det fortsatt kunne by på problemer om alle på tirsdags kveld tenker: "i morgen lader jeg på Gløs". Vil vi ikke ha nytte av å ordne med et online bookingsystem, hvor noen av plassene kan/må bookes, og noen er rene gjeste-/ nødladeplasser for forbipasserende? Det er vel også plass til enda en ladestolpe ytterst ved RF, om plassen reserveres for Buddy/Reva/elmoped.  P-skiltet kan egentlig uavhengig av ekstra ladestolpe fint flyttes litt lenger mot Hesthagen for å få plass til en elbil (eller to) til. I dag står det nesten alltid et par fossilbiler parkert til høyre for P-skiltet.

En ting jeg lurer på er om det går an å dele ett strømuttak mellom to biler med et dobbeltstøpsel, eller om det ikke vil fungere med laderen i bilene p.g.a. strømmengden blir halvert eller noe? (Jeg er ganske blank på fysikk og elektro, så ha meg unnskyldt). Om det fungerer for laderen/batteriene kan det jo være en glup løsning for de som skal stå hele dagen og ikke trenger lade mye. Man kunne dobbeltparkert etter avtale
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

cra

Å sette to biler på lading samtidig vil vel medføre at sikringa ryker, da man prøver å trekke mer strøm gjennom den enn den er laget for. Det blir som å sette mixmasteren, microen og varmeovnen på samme støpsel hjemme, og skru på alt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 05. oktober 2011, klokken 12:59Det løser du enkelt med å plugge inn de få gangene du parkerer der Helge. Da slipper du å irritere noen, og NiCd'ene dine har ikke vondt av det en gang iblandt uavhengig av SOC.
Tja, ville vel medføre at Linnea trodde jeg trengte lading og derfor ikke irriterte henne de svært få gangene jeg bruker den omtalte plassen ;) men det ville vel fremdeles i bunn og grunn ikke være ideelt i hennes øyne (?) så lenge jeg er langt unna å trenge den ladingen av hensyn til rekkevidden den dagen. Jeg synes ikke det er ideelt selv - da det med elbil burde være et reelt alternativ å stå på en av de andre parkeringsplassene like ved. Men det er det ikke oppe på Gløshaugen - der må du ha en veldig god grunn for å få parkeringsoblat.

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 14:51Jeg fikk oblat omtrent uten å ha tid til å blunke fra søknaden var sendt til oblaten lå i postkassa. Ganske sikker på at elbiler blir prioritert. Helt sprengt er vel kapasiteten heller ikke, da det stadig er litt glissent nede i Hesthagen. Oppå på haugen er det langt verre å få parkering ja, men om man er i så dårlig forfatning at man ikke klarer å gå fra P25 eller Hesthagen er man vel strengt tatt kvalifisert til HC-bevis?
Turen opp fra hestehagen kan nok være ille nok den selv om helsa ikke er så dårlig at legen skriftlig vil bekrefte at du bare kan gå maks 100 meter fra bilen.... har du sett legeskjemaet for parkeringssøknad oppe på Gløshaugen? Jeg har det, da jeg for en del år tilbake hadde oblat en begrenset periode etter min andre av tre kneoperasjoner (eks. håndballspiller).

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 14:51Forøvrig enig i at det er få gjesteparkeringsplasser, men i 9 av 10 tilfeller finner jeg faktisk en eller flere ledige plasser enten midt på haugen eller ved HB, så dette er en mulighet de uten oblat burde oppsøke før de setter bilen fra seg foran ladestolpen uten å ha noe behov for lading. .. .
Du kaller det gjesteparkeringsplasser, mens NTNU kaller dem "korttidsparkering" (http://www.ntnu.no/documents/4787637/0/Parkering+Gloshaugen.pdf) og der kan du ikke stå (elbil eller fossilbil) i mer enn 4 timer og da mot avgift. Jeg har bevisst ikke søkt om oblat fordi jeg så og si alltid sykler til/fra jobb - fint med litt trim. De svært få gangene jeg bruker elbilen er det jo fint om det passer med å lade elbilen, men om det er helt unødvendig synes jeg det er tåpelig å ikke kunne ta elbilen til jobb pluss lege/tannlege/annet ærend de få gangene eller måtte fly Gløshaugen rundt pga dårlig kapasitet og tidsbegrensning på korttidsparkeringsplassene.

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 14:51Vil vi ikke ha nytte av å ordne med et online bookingsystem, hvor noen av plassene kan/må bookes, og noen er rene gjeste-/ nødladeplasser for forbipasserende?
JO - selvsagt  ;D

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 14:51En ting jeg lurer på er om det går an å dele ett strømuttak mellom to biler med et dobbeltstøpsel, eller om det ikke vil fungere med laderen i bilene p.g.a. strømmengden blir halvert eller noe?
Sikringen ville slå ut så begge bilene mister ladingen slik omformerne i bilene og ladestolpene er i dag.

Linnea

Det er ikke avgift for elbiler på korttidsparkeringen, men det er 4 timers tidsbegrensning. Det er ikke så rent få som bare svinger innom ladeplassene en gang iblant (de er der ihvertfall ikek hver dag), uten å lade, de er der ofte i mindre enn 4 timer i slengen, i følge mine observasjoner. Kortidssparkeringen må da kunne være et utmerket alternativ.

Jeg skjønner jo at du ikke søker oblat når du vanligvis sykler. En utvidelse av elbilparkeringen med 1-2 strømfrie plasser, samt bookingsystem må jo passe den sporadiske elbilbruken din perfekt.

Jeg foreslår at "noen" (det blir vel meg) lager flyere som kan legges under viskeren på "feilparkerte" elbiler av de nyere typene, med noe som: "De ønskes herved hjertelig velkommen til elbilforum.no - det fornæmme selskab for chauffeurer og innehavere av elektriske motorkjøretøjer" i fall eieren aldri har hørt om stedet. Det er jo en mulighet for at noen da kan snuble over denne diskusjonen.
1997 Saxo, ca 77000 km

Griffel

På jobben hos meg er de fleste parkeringsplassene nærmere inngangen enn enn det elbil plassene er, så selv om en del har elbil er det altid ledige ladeplasser.
Men skulle en gang parkeringsplassen være full og det står en elbil som ikke trenger lading på elbilplassen, blir jeg ikke sur av den grunn. (Selv om hjemreisen blir noe lenger i tid)

Står det derimot en fossilgjøk der med tilkoblet motor og kupevarmer trekker jeg ut kontakten, og gir beskjed selv om det er nok ledige plasser.

På IKEA ligger ladeplassen nær inngangen, og er nesten altid opptatt av ukjente elbil merker, og med sklit som tyder på at det nok er fossilgjøker en her har med å gjøre. På Smartklubb rett ved er det en ladeplass langt nede i en krok den er alltid ledig.

Så da får vi heller oppfordre kjøpesentere og arbeidsplasser til å legge ladeplasse til de minst atraktive områdene.

Offentlige ladeplasser kunne være avgiftsbelagt hvor en betaler for infrastruktur med en minuttavgift enten en lader eller ikke. Samtidig som annen offentlig parkering er gratis.

Jeg synes også at en skal være så hensynsfull at en ikke parker på en ladeplass når en ikke trenger lading og det finnes gode alternativer. Men ikke alle er like hensynsfulle og da kan slike tiltak hjelpe. Det er lov for elbiler å parkere på elbilplasser selv om en ikke trenger lading, og det kan være gode grunner for at en gjør det.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: Linnea på onsdag 05. oktober 2011, klokken 17:17En utvidelse av elbilparkeringen med 1-2 strømfrie plasser, samt bookingsystem må jo passe den sporadiske elbilbruken din perfekt.
Jada - det var derfor jeg "smilte" når du nevnte det første gang  ;D  Hadde på mange måter vært fint med bookingmulighet på så mange ladepunkter som mulig - ikke bare noen få steder. Men det er ikke nødvendigvis bare fordeler med slik booking. Ser for meg potensielle ulemper på flere plan, men der kanskje det mest banale kan være litt som turister som legger beslag på solsenger med å legge på håndkleet sitt tidlig om morgenen bare for å bruke solsengen en liten del av dagen.

Helge

Passerte elbilplassene ved Kjemi her på Gløshaugen litt før klokken 9 i dag og da sto det KUN 2 i-MiEV der og ingen av dem med ladekabel tilkoblet. Men 4 av de 6 plasssene var altså ledig. Det er vel faktisk også et lite poeng at om de da pga ikke behov for lading hadde kunnet stille seg på andre plasser i nærheten.... så ville det se litt ut som om det ikke var noe særlig behov for elbilplasser på Gløshaugen fordi alle 6 plassene er tomme...? Blir litt avveining dette  ???  Idealsituasjonen er vel at de fleste plassene er i bruk, men at det gjerne til enhver tid er (minst) en plass ledig... eller?

Jeg har noen ganger sett at alle 6 plassene er opptatt på dette stedet, men ser oftere at det både er 1, 2, 3 og faktisk som kl 9 i dag 4 plasser ledig innenfor vanlig kontortid. En halv time senere i dag var det fremdeles bare 2 i-MiEV, men da også en EL-Scooter (MED ledningen i)

Men denne tråden har vel tatt langt av fra opprinelig tema og jeg har etter hvert bidratt til det :-[  Beklager

Linnea

Jeg så også det fantastiske synet i dag. Mon tro om noen har vært her inne og lest?  ;D

De siste mnd har det vært stappfullt oftere enn det har vært én ledig plass. Flere ledige plasser samtidig tror jeg ikke jeg har sett siden juni.

Et godt argument for å holde plassene ledige: for trauste fossilister som passerer ser ut som gratis parkering like ved inngangen OG gratis strøm er noe man får på kjøpet om man kjøper en elbil. Om det derimot alltid er fullt på ladeplassen når se ser den, da frister det vel ikke like mye med en elbil.

Jeg er også lei for diskusjonskuppet, men noen hadde allerede begynt å spore av..  :P

1997 Saxo, ca 77000 km

cra

Sitat fra: Linnea på torsdag 06. oktober 2011, klokken 23:22
Jeg er også lei for diskusjonskuppet, men noen hadde allerede begynt å spore av..  :P

Avsporinger er noe vi er kjent for her på elbilforumet. (See what I did there? ;) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: Linnea på torsdag 06. oktober 2011, klokken 23:22Jeg så også det fantastiske synet i dag. Mon tro om noen har vært her inne og lest?  ;D

De siste mnd har det vært stappfullt oftere enn det har vært én ledig plass. Flere ledige plasser samtidig tror jeg ikke jeg har sett siden juni.

Jo, det har jeg (siden juni) selv om det da skal sies at jeg normalt ser bilene på denne elbilplassen mellom 08 og 09 og mellom 15 og 17 og bare sjeldnere ganger mellom 09 og 15. Men i de aktuelle tidsrommene ser jeg altså denne parkeringsplassen nesten hver eneste arbeidsdag og mener det ofte er ledige plasser (mye oftere enn HELT fult) - også de siste 4 måneder.

Klokken kvart på ni i dag (litt sen på jobb :P ) sto det også BARE 2 (en i-MiEV uten ladekabel tilkoblet og en Buddy der jeg heller ikke så noen kabel i farten). Altså to dager på rad med 4 av 6 plasser ledig litt før kl 9 på dette stedet. Begge dager også uten at noen av bilene var tilkoblet lading (med et forbehold om Buddy'en i dag).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA