Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

Linnea

Sitat fra: Akseln på onsdag 28. september 2011, klokken 13:41
Et annet behov som vil komme for de som kjører Leaf, er muligheten til å fjernstyre klimaanlegget fra mobilen. Dette forutsetter at bilen står til lading og noen vil sikkert stå på en ladeplass bare for å kunne dra nytte av denne funksjonen.

Nå får jeg sikkert kjeft av Linnea igjen  ;)

Mm! Elbilismen var i utgangspunktet preget av altruister. Mennesker som selv ofret noe for en god sak. Disse menneskene er langt mer tilbøyelige til å ta hensyn til andre, også når det gjelder de små tingene, som å gå noen meter ekstra til og fra bilen for å gi en medelbilist muligheten til å komme seg hele veien hjem igjen uten driftsstans p.g.a mangel på frie elektroner. Fordi elbilisme medfører fordeler for hele samfunnet ble det gitt fordeler til disse menneskene som ofret både rekkevidde og komfort (prøv en Kewet!) for å redde vår verden. I den siste tiden er elbilismen blitt mer preget av mennesker som primært vil komme seg fort gjennom rushtrafikken, parkere gratis, slippe unna med latterlig lav årsavgift og få påspandert drivstoff mens de parkerer gratis. Disse menneskene ventet altså med å skaffe seg en elbil til de så at regnestykket kom positivt ut for dem selv. Miljø og ressurser spiller for disse en underordnet rolle. Denne typen mennesker kan best betegnes som egoister.  "Det er først jeg, og så meg selv, deretter handler det om meg, mitt og mine.."

..men bevares: det er jo viktig at Leaf-eierne ikke fryser på stumpen de første minuttene etter at de har satt seg inn i bilen. Saueskinn på ratt og sete om vinteren er jo bare sååå harry, og passer da ikke inn i Leaf i det hele tatt!  ::)

I mine elbiler har ikke jeg hatt noen problemer med dugging på ruta eller forfrysninger av stumpen, selv ikke i 15 blå med varmeapparat som overhodet ikke virket. Det er bare å kle seg godt, åpne vinduene og sette på vifta med kaldluft!  ;D
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

cra

Sitat fra: Linnea på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 14:24I den siste tiden er elbilismen blitt mer preget av mennesker som primært vil komme seg fort gjennom rushtrafikken, parkere gratis, slippe unna med latterlig lav årsavgift og få påspandert drivstoff mens de parkerer gratis.

Spiller det noen rolle? En fossilbil parkeres til fordel for en elbil, og det gir samme gevinst for oss alle uansett hva motovet til føreren er. ;) Og det viser at incentivene som er innført fungerer. Det må da være det de i en reklame kaller en "vinn-vinn-vinn situasjon".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

SitatMm! Elbilismen var i utgangspunktet preget av altruister. Mennesker som selv ofret noe for en god sak. Disse menneskene er langt mer tilbøyelige til å ta hensyn til andre, også når det gjelder de små tingene, som å gå noen meter ekstra til og fra bilen for å gi en medelbilist muligheten til å komme seg hele veien hjem igjen uten driftsstans p.g.a mangel på frie elektroner. Fordi elbilisme medfører fordeler for hele samfunnet ble det gitt fordeler til disse menneskene som ofret både rekkevidde og komfort (prøv en Kewet!) for å redde vår verden. I den siste tiden er elbilismen blitt mer preget av mennesker som primært vil komme seg fort gjennom rushtrafikken, parkere gratis, slippe unna med latterlig lav årsavgift og få påspandert drivstoff mens de parkerer gratis. Disse menneskene ventet altså med å skaffe seg en elbil til de så at regnestykket kom positivt ut for dem selv. Miljø og ressurser spiller for disse en underordnet rolle. Denne typen mennesker kan best betegnes som egoister.  "Det er først jeg, og så meg selv, deretter handler det om meg, mitt og mine.."

..men bevares: det er jo viktig at Leaf-eierne ikke fryser på stumpen de første minuttene etter at de har satt seg inn i bilen. Saueskinn på ratt og sete om vinteren er jo bare sååå harry, og passer da ikke inn i Leaf i det hele tatt! 

Dette er seriøst noe av det snåleste jeg har lest på lenge. Skjønner du virkelig så lite..??
Du mener altså at elbilismen ikke blir det samme fordi bilene blir for komfortable. Og at dere stakkars altruister ikke lenger får enerett på parkering, kollektivfelt og et napp i fredsprisen for å ha kjørt Kewet i 15 minus. Jeg ler meg skakk... ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Linnea

Sitat fra: daggad på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 15:53
SitatMm! Elbilismen var i utgangspunktet preget av altruister. Mennesker som selv ofret noe for en god sak. Disse menneskene er langt mer tilbøyelige til å ta hensyn til andre, også når det gjelder de små tingene, som å gå noen meter ekstra til og fra bilen for å gi en medelbilist muligheten til å komme seg hele veien hjem igjen uten driftsstans p.g.a mangel på frie elektroner. Fordi elbilisme medfører fordeler for hele samfunnet ble det gitt fordeler til disse menneskene som ofret både rekkevidde og komfort (prøv en Kewet!) for å redde vår verden. I den siste tiden er elbilismen blitt mer preget av mennesker som primært vil komme seg fort gjennom rushtrafikken, parkere gratis, slippe unna med latterlig lav årsavgift og få påspandert drivstoff mens de parkerer gratis. Disse menneskene ventet altså med å skaffe seg en elbil til de så at regnestykket kom positivt ut for dem selv. Miljø og ressurser spiller for disse en underordnet rolle. Denne typen mennesker kan best betegnes som egoister.  "Det er først jeg, og så meg selv, deretter handler det om meg, mitt og mine.."

..men bevares: det er jo viktig at Leaf-eierne ikke fryser på stumpen de første minuttene etter at de har satt seg inn i bilen. Saueskinn på ratt og sete om vinteren er jo bare sååå harry, og passer da ikke inn i Leaf i det hele tatt! 

Dette er seriøst noe av det snåleste jeg har lest på lenge. Skjønner du virkelig så lite..??
Du mener altså at elbilismen ikke blir det samme fordi bilene blir for komfortable. Og at dere stakkars altruister ikke lenger får enerett på parkering, kollektivfelt og et napp i fredsprisen for å ha kjørt Kewet i 15 minus. Jeg ler meg skakk... ;D

Jeg mener at de som tar opp ladeplasser fordi de ikke orker å se seg om etter andre parkeringsmuligheter ødelegger for andre elbilister. Det er nå færre ladeplasser enn biler. Vi må ta hensyn til hverandre. Jeg sier ikke at de med nyere elbiler ikke skal få lade, men at ladeplassen så langt det er mulig bør stå ledig slik at de kan få lade når de må.

Et godt eksempel er på Gløshaugen, der ladeplassene ligger kloss inntil en av hovedinngangene til Realfagsbygget. Folk med parkeringstillatelser andre steder på haugen parkerer der, uten å ha noe behov for lading, fordi det er kortere vei å gå. Flere av de som parkerer der daglig har ikke engang tatt seg bryet med å søke om parkeringsoblat for å kunne parkere like kostnadsfritt andre steder på haugen. Skal det virkelig være sånn?
1997 Saxo, ca 77000 km

jkirkebo

Sitat fra: Linnea på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 16:14
Et godt eksempel er på Gløshaugen, der ladeplassene ligger kloss inntil en av hovedinngangene til Realfagsbygget. Folk med parkeringstillatelser andre steder på haugen parkerer der, uten å ha noe behov for lading, fordi det er kortere vei å gå.

Dette kan nok bli et stort problem. Jeg mener det er helt feil at ladeplassene er de beste parkeringsplassene. Tvert imot bør det være de dårligste plassene lengst unna som har ladeuttak. Da vil kun de som har behov for å lade bruke dem.

Et eksempel er f.eks Jaren stasjon. Ladeplassen er nærmeste nabo til plattformen og er ALLTID opptatt av eksosbiler. Dermed er den ubrukelig som ladeplass. 100m unna, i det motsatte hjørnet av plassen, er det alltid ledige plasser...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daggad

SitatJeg mener at de som tar opp ladeplasser fordi de ikke orker å se seg om etter andre parkeringsmuligheter ødelegger for andre elbilister. Det er nå færre ladeplasser enn biler. Vi må ta hensyn til hverandre. Jeg sier ikke at de med nyere elbiler ikke skal få lade, men at ladeplassen så langt det er mulig bør stå ledig slik at de kan få lade når de må.

Et godt eksempel er på Gløshaugen, der ladeplassene ligger kloss inntil en av hovedinngangene til Realfagsbygget. Folk med parkeringstillatelser andre steder på haugen parkerer der, uten å ha noe behov for lading, fordi det er kortere vei å gå. Flere av de som parkerer der daglig har ikke engang tatt seg bryet med å søke om parkeringsoblat for å kunne parkere like kostnadsfritt andre steder på haugen. Skal det virkelig være sånn?

Nei jeg enig i dette selvfølgelig. Men det er nå engang slik at når vi ikke lenger kan stole på velviljen fra hverandre så må det regler til.
Hvordan de bør være er jo diskuterbart, men en elbil bør jo ikke få lov å stå på en parkeringsplass med ladepunkt uten at behovet for lading er der. Men hvordan kan dette reguleres mon tro ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 18:23
en elbil bør jo ikke få lov å stå på en parkeringsplass med ladepunkt uten at behovet for lading er der. Men hvordan kan dette reguleres mon tro ?

Hvorfor kan jeg ikke bruke elbilplassen på IKEA om jeg ikke trenger lading?
Så slipper jeg å bruke strøm på å lete etter en annen plass, til jeg har bruk så mye at jeg trenger å lade?

(Nå bruker jeg egentlig den plassen ikke for å handle men for etterfylling om jeg har for lite strøm for å komme hjem, men ikke si det til noen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

SitatHvorfor kan jeg ikke bruke elbilplassen på IKEA om jeg ikke trenger lading?
Så slipper jeg å bruke strøm på å lete etter en annen plass, til jeg har bruk så mye at jeg trenger å lade?

Da har den bilen din jaggu dårlig rekkevidde !
Og det er jo for de som virkelig trenger lading, ellers kan jo elbiler stå hvor som helst.

Sitat(Nå bruker jeg egentlig den plassen ikke for å handle men for etterfylling om jeg har for lite strøm for å komme hjem, men ikke si det til noen)

Lover...  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

@Linnea, jeg synes det er trist at du har dette synet. Hvorfor opphøyer du deg og dine med-altruister og både stempler og ser ned alle andre? Du har eneretten til å ta hensyn, mens andre bare er egoister. Det blir nesten som de gamle gubbene i nordmarka som gikk på treski og med rød anorakk fordi dette er det eneste riktige. Alle andre er bare moderne snikere som misbruker skiløypene med sine glassfiberski og kondomdresser. Nei, bort med dem! De er ikke ekte vare! At de også friluftsentusiaster og har mange felles interesser er underordnet. De er ikke gode nok!!!!

Jeg har ventet lenge på å kjøpe el-bil primært pga. at jeg har 40 km hver vei til jobben. Leaf gir meg endelig denne muligheten uten å være redd for å gå tom halvveis. I tillegg har jeg lyst til å ha med meg mine 4 barn rundt på ulike aktiviteter på ettermiddagen - i el-bilen..... Egoistisk som jeg er :-)

Mine spørsmål her er kun for å belyste reelle problemstillinger i den virkelige verden, men også for å lære av andre el-bilister.

Hvis dine holdninger er representative for de som er aktive på dette forumet så har jeg ikke noe her å gjøre.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Akseln på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:02
Hvis dine holdninger er representative for de som er aktive på dette forumet så har jeg ikke noe her å gjøre.

Herre min hatt, på et forum er da ingen representative. Dette er jaggu (jøss, to kraftuttrykk på ei linje) en av de morsomste diskusjonene jeg har sett på lenge.

Jeg må da være et kroneksempel på en ur-altruist med mine 15 elbilår bak meg - i litt av noen kjerrer.

Men min elbilisme har alltid vært egoistisk berettiga. Jeg hadde vært altfor ukomfortabel med å kjøre så mye unødvendig med bil i byen som jeg gjør, hvis jeg ikke kunne kjøre forurensningsfritt ;D
St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 20:17

(Nå bruker jeg egentlig den plassen ikke for å handle men for etterfylling om jeg har for lite strøm for å komme hjem, men ikke si det til noen)

Da er det jo bra for deg at de ikke er opptatt av biler som ikke trenger lading :D

Selv bruker jeg oftest den enslige plassen på Holmensenteret ved slikt akutt behov på hjemturen, men da må jeg nesten alltid vente på at en idiot som ikke lader skal bli ferdig med sin handling. Plassen er jo så fordømt sentralt plassert.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 23:20
Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 20:17

Da er det jo bra for deg at de ikke er opptatt av biler som ikke trenger lading :D

Selv bruker jeg oftest den enslige plassen på Holmensenteret ved slikt akutt behov på hjemturen, men da må jeg nesten alltid vente på at en idiot som ikke lader skal bli ferdig med sin handling. Plassen er jo så fordømt sentralt plassert.

Vel normalt er minst en opptatt av en Mercedes, Audi, BMV eller en pick-up (Biltyper med særregler), dessuten har jeg Smartklubb back-up og der har jeg aldrig sett en bil Av noe slag på ladeplassen. Det kommer antagelig av at ladeplassen på IKEA er nær ingangen mens plassen på smartklubb er langt fra inngangen. Derfor har Smartklubb ingen kunder med elbil som trenger lading, til trods for at den ligger i Asker med landets største elbiltetthet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Kan det være så vanskelig?

Skal du lade, så står du på en ladeplass.
Skal du parkere, så finner du deg en ledig parkeringsplass om det er tilgjengelige (hvis ikke står man selvsagt på elbilplassen).

Mange begynner dagen tidlig, og da står det kanskje mange ledige elbilplasser ledig, og da kan man få inntrykk av at det er "uendelig" med ledige plasser, men vis likevel hensyn og parker på fossilplassen om man ikke trenger lading. De fleste er flinke til dette, men det er en del "ferskinger" som ikke har lært kotymene enda, men det kommer nok etterhvert  ;). Ferskingene er velkommene selv om de kanskje ikke er "nyfrelste" elbilentusiaster.

Etterhvert vannes vel det som måtte ha vært ett elbilmiljø ut og blir mainstream. Da vet vi heldigvis at folk flest er høflige og hensynsfulle. Det vil de sikkert være hva angår å unødvendig beslaglegge ladeplasser også. Så kan vi irritirere oss over egoistiske drittsekker, som vi kan irritere oss over slike personer på andre arenaer også...

Det har kommet frem gode forslag på plassering av ladeplasser i denne tråden. Her kommer ett til: Der det er store parkeringsplasser, slik som ved Frognerparken, så burde ladeplassene være ved midtrekkene og ikke langs innerkanten. Da kan elbiler stå på begge sider og på den måten kan to ladeplasser også dekke to "fossilplasser" Er bilen på elbilplassen ferdig med å lade, så kan man komme til "honningkrukka" lade fra en "fossilplass" også...

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Linnea

Sitat fra: Akseln på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 22:02
@Linnea, jeg synes det er trist at du har dette synet. Hvorfor opphøyer du deg og dine med-altruister og både stempler og ser ned alle andre? Du har eneretten til å ta hensyn, mens andre bare er egoister. Det blir nesten som de gamle gubbene i nordmarka som gikk på treski og med rød anorakk fordi dette er det eneste riktige. Alle andre er bare moderne snikere som misbruker skiløypene med sine glassfiberski og kondomdresser. Nei, bort med dem! De er ikke ekte vare! At de også friluftsentusiaster og har mange felles interesser er underordnet. De er ikke gode nok!!!!

Jeg har ventet lenge på å kjøpe el-bil primært pga. at jeg har 40 km hver vei til jobben. Leaf gir meg endelig denne muligheten uten å være redd for å gå tom halvveis. I tillegg har jeg lyst til å ha med meg mine 4 barn rundt på ulike aktiviteter på ettermiddagen - i el-bilen..... Egoistisk som jeg er :-)

Mine spørsmål her er kun for å belyste reelle problemstillinger i den virkelige verden, men også for å lære av andre el-bilister.

Jeg er spent på hvordan du klarer å tolke hva jeg skriver slik du gjør. Du tillegger meg et voldsomt generalisert syn på livet og verden som jeg overhodet ikke står inne for. Har jeg rakket ned på nyere teknologi og brukere av denne? Hvorfor har du fått inntrykk av at jeg kjører jeg rundt i en gammel bil fordi jeg er "treskientusiast"? Skulle gjerne hatt en Tesla jeg, men jeg har ikke råd. Miljøaspektet ved vraking av fungerende biler bør også tas i betraktning. Det gavner ingen at jeg vraker min gamle Kewet eller PSA for å kjøpe en nyprodusert Leaf, så lenge Keweten og PSAen duger til sitt bruk, og DE SOM IKKE TRENGER Å LADE SETTER FRA SEG BILEN SIN ET ANNET STED ENN EN PÅ LADEPLASSEN MENS DE IKKE LADER. Jeg trenger heller ikke lade hele tiden, og da parkerer jeg andre steder. Ikke vanskelig i det hele tatt. Bare ta en titt på hvor mange vanlige parkeringsplasser det finnes, kontra det forsvinnende mye lavere antallet ladeplasser.

Jeg bruker forøvrig MP3-spiller i bilen, ikke grammafon. Jeg går på glassfiberski i kondomdress, kjører snowboard og jeg har en nyere sykkel med 24 gir, LED-lykter og sykkelcomputer. Jeg har flatskjerm og internett hjemme. Ingen treski.

Jeg skrev at elbilistenes rekker i den seneste tiden har blitt mer preget av egoister. Det var ditt eget valg å føle deg truffet av det  ;D

Det bør være hevet over enhver tvil at de første elbilentusiastene ikke akkurat satte seg selv først da de valgte el framfor fossil. Mulig de ikke var gjennomførte Moder Theresa'er, men "noen" grader mindre egoistiske enn snittet av befolkningen kan jeg garantere at de var. Det fantes ikke offentlige ladeplasser, det var ikke tillatt å kjøre i kollektivfelt, det kostet penger å parkere, rekkevidden var elendig, makshastighet til å grine av.. ..men de gjorde altså ikke dette for noen andre enn seg selv? (Ergo: den tidlige elbilismen var preget av altruisme, i langt større grad enn dagens.)

Når de ferske elbilistene har gått på et par smeller; kommet til ladeplass okkupert av biler som ikke lader, når de selv trenger å lade, da lærer de vel. Problemet er bare at det hele tiden kommer til så mange nye elbilister at det kanskje aldri vil bli noen ledig plass ved stikkontaktene  ::)

Vi trenger denne diskusjonen for å komme fram til gode løsninger på dette økende problemet. Et problem som kan ramme alle elbileiere, uavhengig av fabrikk og årsmodell.
1997 Saxo, ca 77000 km

daggad

Sitatden tidlige elbilismen var preget av altruisme, i langt større grad enn dagens

Sikkert, men du skjønner at elbilene MÅ konkurrere fossile biler i alle aspekter for å overleve denne runden ?
Det går på pris, komfort, hastigheter...alt som en fossilbil er god på. Det bør ikke være miljøaspektet som er viktigst, for da selger de ikke nok biler. Og selger de ikke masse elbiler så blir det heller ikke noe effekt.

Jeg mener fremtid i våre store byer er at elbiler må betale for parkering og betale for lading. I gjerne store lekre elbiler. Men samtidig så kommer du deg overhodet ikke inn i byen engang med en fossilbil, det blir forbudt. Jeg tror bykjernene blir helt utslippsfrie.
Og jeg mener det er svært viktig å komme til dette punktet så fort som mulig. Det er som røykeloven, vi ser ikke hvor fornuftig den var før den hadde vært innført en liten stund.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA