Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

El-boy

Sitat fra: sigurdi på lørdag 22. august 2015, klokken 22:42

Flettinger er metall overføring i drev og pumper pga micro bevegelser og metallisk kontakt.
Kan skje pga viberasjoner, for lite smørring, feil smørremiddel, varmgang, for lite klaring.
En kan forklare det litt med at det er en form for rivninger der metall partikler flytter seg fra det ene flaten til den andre.

Du mener nok Fretting. Men ellers er beskrivelsen av fenomenet riktig.

Jeg har sett kakemonsteret har beskrevet problemet skyldes innfestingen av lageret i aluminiumshuset gir etter på noe vis og øker lagerklaringen som skyldes dette klunket vi hører.
Vi kan jo tenke oss at det skyldes belastningen med flatt jern er så stor at det når flytegrensen til materialet og/eller skyldes materialsig uten å nå flytegrensen pga varme og belastning over tid kombinert med en dårlig aluminiums legering.
Det vanskelig å ha noen klar formening om dette uten å ha sett konstruksjonen og belastningsnivå/mønsteret.
Hvis årsaken til problema skyldes aluminiumshuset alene (og ellers at lager og akslinger er riktig dimensjonert) er det jo nærliggende å tro at å skifte legeringen til en mer høyfast type, eller stål, i problemområdet skulle løse denne issu.

sven erik

jeg kjører altid pent   men dette burde tasla funnet ut av for lengst og fått fikset siklig
så bilene ikke får dette problemet  for at en ting kan hende ja den kjøper jeg men  når det går år og dager før de finner en løsning  som er permanent da er det noe galt

pej

Da har min 85D også fått klunk. Hadde håpet jeg hadde fått min dose på min gamle 85. Men nå klunker det både forran og bak. Tror jeg lar det klunke til bilen stopper. Gidder ikke å holde på inn og ut på service med denne også. Jeg kjører veldig forsiktig og har snitt på 200Wh/km etter 4000km.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Dennis

Pej Når er din produsert? Vet noen med P85D har fått bytten stikkakslinger på den lille motoren foran pga problem med de som er produsert tidlig.

Skal man begynne å slite med klunkelyder på mange 85D og P85D sin frontmotor også er det jo krise.

pej

Min er produsert 17-24.April Fikk sikkert ikke nok smøring i knutene.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Dennis

Da er det ikke det som er problemet siden det var kun fra desember/januar. Er nok for lite fett og englestøv på kobbertrådene i motoren.

TRM

Sitat fra: pej på søndag 23. august 2015, klokken 19:15
Da har min 85D også fått klunk. Hadde håpet jeg hadde fått min dose på min gamle 85. Men nå klunker det både forran og bak. Tror jeg lar det klunke til bilen stopper. Gidder ikke å holde på inn og ut på service med denne også. Jeg kjører veldig forsiktig og har snitt på 200Wh/km etter 4000km.
Tipper du får time på dagen dersom du formulerer deg riktig. DU-problemer på D-modellene hadde vært KRISE for Tesla. Og ergo for alle oss som eier disse bilene.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Teslanewbie

Eneste som hjelper er å kontakte media As usual .. gjør et opptak , legg det på YouTube og send det til 5 aviser . Dessverre det eneste som får fortgang i ting .ikke mer kjære mor ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kseitzberg

Jeg har fået problemer med min forreste motor på P85D. Har fået fejlen

"Car needs service - Power reduced" 4 gange i alt - og Tesla har lavet diagnose på bilen, og den forreste motor skal nu skiftes den 10 september.

I forbindelse med fejlen de første 2 gange lugtede der at rigtig varm elektronik!

Ingen problemer med den bagerste.

TRM

#939
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 24. august 2015, klokken 00:16
Eneste som hjelper er å kontakte media As usual .. gjør et opptak , legg det på YouTube og send det til 5 aviser . Dessverre det eneste som får fortgang i ting .ikke mer kjære mor ...
Er ikke noen fan av media. Savner derimot en tydelig og tilgjengelig ledelse hos Tesla. Man kan lett få inntrykk av at alt skal gjennom Elon Musk. Jeg tror de hadde vunnet stort på å ha en tilgjengelig ledelse i hvert enkelt land de opererer i. Det hadde nok roet nerver og gemytter hos Teslaeiere med klunk og sirkelsaglyder fra drivverket, og 0-100-besatte P85D-eiere.

Jeg er midt mellom to Tesla'er, men kommer det rapporter om DU fra D-modellene som svikter - da tror jeg dessverre jeg avventer kjøp av neste Tesla... :(

Derfor - PEJ - ta en tlf til Tesla i morgen (mandag). Tipper de er svært interessert i å sjekke bilen din. Send gjerne en mail til Kjell Arne Wold. Da løfter du issuet dit det hører hjemme.

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

nie

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 23. august 2015, klokken 19:42
Da er det ikke det som er problemet siden det var kun fra desember/januar. Er nok for lite fett og englestøv på kobbertrådene i motoren.
Kan du utdype litt hva du mener med dette?
Betyr det at du mener at EL-motoren er problemet og ikke DU-en?

Dennis

Akkurat det var bare en spøk fra min side med tanke på at det var for lite fett tidligere som var den offisielle forklaringen :p Den lille motoren har ikke samme designet så er umulig at det er problemet der.

Må være stikkakslinger tror jeg. Det andre problemet med ledninger som smelter ved aktivt bruk over tid er et kjent problem på de små drive units. Har hørt om en del tilfeller av det nå.

lunitiks

Har hørt at fustasjeopphengsforkoblingene i fremre DU trenger gul overledning, så det kan såklart være årsaken
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

timingbeltkiller

Tror det skal være skotskrutete overledning med klanmønster.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

nie

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 07:20
Akkurat det var bare en spøk fra min side med tanke på at det var for lite fett tidligere som var den offisielle forklaringen :p Den lille motoren har ikke samme designet så er umulig at det er problemet der.

Må være stikkakslinger tror jeg. Det andre problemet med ledninger som smelter ved aktivt bruk over tid er et kjent problem på de små drive units. Har hørt om en del tilfeller av det nå.
Og hvordan er isåfall alvorlighetsgraden på det i forhold til problemene som tidligere har vært med de bakhjulsdrevne bilene? Unnskyld de dumme spørsmålene men har null peil på disse greiene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA