Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Muffinman

Tok ikke vare på utskriftene, men med en "H" unit levert i januar var det neppe siste skrik jeg fikk de to gangene DU ble byttet i fjor høst. Min nyeste DU har nå gått 33.000km, og det er masse sirkelsaglyd, slakk, og en slags uling a la godt brukt stiv bakaksling. Merkelig nok har det ikke klunket fra noen DU``er jeg har hatt i bilen.

Alle gode ting er 4?

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 22:26
Tok ikke vare på utskriftene, men med en "H" unit levert i januar var det neppe siste skrik jeg fikk de to gangene DU ble byttet i fjor høst. Min nyeste DU har nå gått 33.000km, og det er masse sirkelsaglyd, slakk, og en slags uling a la godt brukt stiv bakaksling. Merkelig nok har det ikke klunket fra noen DU``er jeg har hatt i bilen.

Alle gode ting er 4?

Du har alle servicepapirene tilsendt på PDF etter hver service  til mail-adressen som du har registrert hos tesla  ;D
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HKS

Fikk byttet min du grunnet "sirkelsaglyden" (ikke klunk) i begynnelsen av Juli.
Det var første gang jeg har byttet DU, har en S85 levert i desember 2013.

Fikk følgende DU:
ASY,P-TRAIN,MECH,COMPLETE,RC (1002633-00-P)
Tesla Model S 90D

tho

#903
Har også fått sirkelsagelyden på min bil, veldig lav lyd og den kommer og går. Har ikke klart å finne noe mønster. Mistenker det har noe med fuktighet å gjøre?? Kansje fuktighet i inverteren som lager lyd? Aner ikke.

Bytta DU i desember 2014 pga Grease.

1002633-01-H

Har vel kjørt 14k på den nye.

Bør vel få sett på det. Venter bare på service senteret i kristiansand skal åpne :P
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

#904
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 22:26
Tok ikke vare på utskriftene, men med en "H" unit levert i januar var det neppe siste skrik jeg fikk de to gangene DU ble byttet i fjor høst. Min nyeste DU har nå gått 33.000km, og det er masse sirkelsaglyd, slakk, og en slags uling a la godt brukt stiv bakaksling. Merkelig nok har det ikke klunket fra noen DU``er jeg har hatt i bilen.

Alle gode ting er 4?

Du har alle noen av servicepapirene tilsendt på PDF etter hver service  til mail-adressen som du har registrert hos tesla  ;D
Måtte rette litt her gitt :)

SitatHar også fått sirkelsagelyden på min bil, veldig lav lyd og den kommer og går. Har ikke klart å finne noe mønster. Mistenker det har noe med fuktighet å gjøre?? Kansje fuktighet i inverteren som lager lyd? Aner ikke.
Hos meg høres den best i 30-40 når det legges på ørlite pådrag forover, bare så vidt over null. Prøv den hastigheten, slå av klima og alt som lager lyd og varier pådraget fra 0-5. Test også med litt høy SOC, hos meg mener jeg at den er tydeligere da.

Fuktighet i inverteren har vært nevnt tidligere, var vel en på forumet her som hadde fått det forklart fra en Tesla-ansatt. Lyden høres ihvertfall elektrisk og ikke mekanisk ut. Uansett blir det bare sterkere på min bil, til tross for den lange perioden med tørt vær vi har bak oss nå.


EDIT: Basert på det vi vet nå kan vi vel med høy grad av sikkerhet fastslå at:

1. Shim-historien = BS
2. Grease-historien = BS
3. Langt mer enn en begrenset serie levert til Norge er rammet (men det visste vi allerede). Alle bilene?
4. Alle biler som har fått skiftet DU fram til et godt stykke ut i 2015 har fått en ny med feil, og vil før eller siden måtte bytte på nytt (når ble "M" revisjon introdusert, kakemonster?)
5. Vi vet at m-revisjon har bedre holdbarhet, men ikke så mye om slitestyrke/holdbarhet over lengre tid.

Dette blir ikke billig for Tesla. Med en i utgangspunktet relativt høy kostnad for bytte, utvikling/produksjon av nye DU eller forsterkede hus/deler og skroting av gammelt er jeg glad det ikke går direkte fra min lomme.

Dennis

#905
M revisjon kom samtidig som biler med autopilot hw. Siden den er et krav på biler med autopilot. De kan ikke bruke drive unit før den. Mest sansynlig pga endringer på ledningsnett osv. Drive unit fra M for autopilot hw biler har også høyere topphastighet ( feks 225 km/t på vanlig 85 rwd) så tyder på at det er gjort flere endringer.

Står følgende:
SitatM or newer drive units must be used on vehicles with driver assist system (DAS)

00-N ser ut til å være siste for bilen uten autopilot hw og -M siste for de med. Eller så kan også -N være en eldre. Den med -N ser ikke ut til å støtte høyere topphastighet og autopilot hw etter hva jeg kan se.

HKS

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 23:15
M revisjon kom samtidig som biler med autopilot hw. Siden den er et krav på biler med autopilot. De kan ikke bruke drive unit før den. Mest sansynlig pga endringer på ledningsnett osv. Drive unit fra M for autopilot hw biler har også høyere topphastighet ( feks 225 km/t på vanlig 85 rwd) så tyder på at det er gjort flere endringer.

Står følgende:
SitatM or newer drive units must be used on vehicles with driver assist system (DAS)

00-N ser ut til å være siste for bilen uten autopilot hw og -M siste for de med. Eller så kan også -N være en eldre. Den med -N ser ikke ut til å støtte høyere topphastighet og autopilot hw etter hva jeg kan se.
Det forklarer hvorfor de gjorde mye mer enn å "bare bytte DU" på min bil (P-revisjon)....

Corrections: Rear Drive Unit - Remove and Replace
Corrections: Upgrade the Side Motor Mount
Corrections: Install LH/RH EPB Harness Connector and Covers
Corrections: Cover - HV - Inverter
Tesla Model S 90D

Dennis

Etter hva jeg kan se fikk P85D andre motorfester på siden ja. Så det kan være også være mye av årsaken til at ser ut til å holde på de og at de nå ender opp med å måtte bygge om tidligere biler slik at de nye forbedrede utgavene passer.

Har ikke vært noe havari av bakre drive unit på P85D etter hva jeg har sett. Har vært noen tifeller foran samt foran/bak på 85D. Men da har det vært ledninger på drive unit som har kortsluttet og ikke selve drive unit som har hatt mekanisk feil.

Muffinman

Side mount ble skiftet på min 2013 P85 samtidig med første DU-bytte tidlig i september i fjor høst, så noe er nok endret på motorfestene allerede da.

Dennis

Ligger en eldre service bulletin på bytte av motorfester for å få mindre vibrasjon/støy så kan være det som ble gjort tidligere.

P85D når den kom fikk ihvertfall egne motorfester.


atleten

Jeg har også den lyden som du beskriver.  Virker som om den blir sterkere.  Er det DU problematikken altså? Har folk fått byttet du pga den lyden?

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 22:51
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. august 2015, klokken 22:26
Tok ikke vare på utskriftene, men med en "H" unit levert i januar var det neppe siste skrik jeg fikk de to gangene DU ble byttet i fjor høst. Min nyeste DU har nå gått 33.000km, og det er masse sirkelsaglyd, slakk, og en slags uling a la godt brukt stiv bakaksling. Merkelig nok har det ikke klunket fra noen DU``er jeg har hatt i bilen.

Alle gode ting er 4?

Du har alle noen av servicepapirene tilsendt på PDF etter hver service  til mail-adressen som du har registrert hos tesla  ;D
Måtte rette litt her gitt :)

SitatHar også fått sirkelsagelyden på min bil, veldig lav lyd og den kommer og går. Har ikke klart å finne noe mønster. Mistenker det har noe med fuktighet å gjøre?? Kansje fuktighet i inverteren som lager lyd? Aner ikke.
Hos meg høres den best i 30-40 når det legges på ørlite pådrag forover, bare så vidt over null. Prøv den hastigheten, slå av klima og alt som lager lyd og varier pådraget fra 0-5. Test også med litt høy SOC, hos meg mener jeg at den er tydeligere da.

Fuktighet i inverteren har vært nevnt tidligere, var vel en på forumet her som hadde fått det forklart fra en Tesla-ansatt. Lyden høres ihvertfall elektrisk og ikke mekanisk ut. Uansett blir det bare sterkere på min bil, til tross for den lange perioden med tørt vær vi har bak oss nå.


EDIT: Basert på det vi vet nå kan vi vel med høy grad av sikkerhet fastslå at:

1. Shim-historien = BS
2. Grease-historien = BS
3. Langt mer enn en begrenset serie levert til Norge er rammet (men det visste vi allerede). Alle bilene?
4. Alle biler som har fått skiftet DU fram til et godt stykke ut i 2015 har fått en ny med feil, og vil før eller siden måtte bytte på nytt (når ble "M" revisjon introdusert, kakemonster?)
5. Vi vet at m-revisjon har bedre holdbarhet, men ikke så mye om slitestyrke/holdbarhet over lengre tid.

Dette blir ikke billig for Tesla. Med en i utgangspunktet relativt høy kostnad for bytte, utvikling/produksjon av nye DU eller forsterkede hus/deler og skroting av gammelt er jeg glad det ikke går direkte fra min lomme.

rklokk

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 23:15
M revisjon kom samtidig som biler med autopilot hw. Siden den er et krav på biler med autopilot. De kan ikke bruke drive unit før den. Mest sansynlig pga endringer på ledningsnett osv. Drive unit fra M for autopilot hw biler har også høyere topphastighet ( feks 225 km/t på vanlig 85 rwd) så tyder på at det er gjort flere endringer.

Står følgende:
SitatM or newer drive units must be used on vehicles with driver assist system (DAS)

00-N ser ut til å være siste for bilen uten autopilot hw og -M siste for de med. Eller så kan også -N være en eldre. Den med -N ser ikke ut til å støtte høyere topphastighet og autopilot hw etter hva jeg kan se.

Hmm, hvor ser du alt dette?  :o
Siden N kommer etter M i alfabetet så jeg for meg at denne var nyere??? Hvordan er logikken i delenummeret?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Dennis

Er ikke helt logisk. Ofte er nyere bokstav nyere men ikke alltid. Feks er de siste batteriene nå B og C for 85kwh. De er nyere enn E batteriet og kommer i en ny designet batterikasse som ikke er lik de tidligere.

Ser det i delekatalogen til Tesla.


Muffinman

#913
Sitat fra: atleten på torsdag 20. august 2015, klokken 23:55
Jeg har også den lyden som du beskriver.  Virker som om den blir sterkere.  Er det DU problematikken altså? Har folk fått byttet du pga den lyden?
Det er en del av symptomene, ja. Beskrevet i utenlandske medier og fora som "milling sound". I tillegg opplever mange slakke mellom pådrag og regen samtidig med en klunkelyd.

Min første DU hadde sirkelsag, dunk, brumming, svirring, lagerlyd i lav hastighet og generelt et økende lydbilde i alle situasjoner. I tillegg kom "ballonglyden" - den som ofte høres ved hardt pådrag ved lav soc - også ved moderat regen. Drivakslingene mine var også slakke.

Tror nok at langt flere har symptomer enn de som har meldt inn, det er ikke alle som er klar over hvordan symptomene arter seg. Endring skjer jo også over tid, og det er ofte vanskelig å få med seg om man ikke kjører veldig mye på kort tid.

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA