Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 18:05Mange som opplever problemer som ikke er på forumet også ;)

Å spekulere kan man gjøre med alle bilmerker. Akkurat det som skjedde i tråden jeg snakket om.

Derav uavhengig statistikk. ;)

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 18:05Heldigvis ikke så mye på min etter 12 000km. Har dugg i tålelys/ryggelys samt at det kommer klikkelyd når jeg svinger for å parkere. Men hadde egentlig forventet ingen feil på en ny bil etter så kort tid.

Det er alltid en risiko med nybil. Min nye BMW hadde flere feil som ble løst på første service. Andre ikke.

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 18:05En ting er helt sikkert og det er at når de har 4-5 måneder ventetid for garantiarbeid/service er de ikke feilfri.

Størrelsen på service-sentre og mengde oppdrag de har relativt til sin størrelse er irrelevant for mitt innlegg.

Snakket forresten med Tesla her om dagen pga. sensorfeil. Kunne komme inn dagen etterpå (Skøyen).

Muffinman

#961
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 18:05
En ting er helt sikkert og det er at når de har 4-5 måneder ventetid for garantiarbeid/service er de ikke feilfri.
Nix, det er ikke "oss" få på forumet som skriver om feil på bilene våre som lager reklamasjonskøer på servicesentrene på inntil et halvår, selv om vi står i dem vi også. Og det er ikke "mandagsbilsyndromet" som medfører at mange må skifte DU flere ganger. Det er heller ikke en begrenset serie biler som er omfattet av dette slik som det ble hevdet opprinnelig. Det er snodig at dette må gjentas med jevne mellomrom. Men til tross for mange feil og tildels ikke helt optimal håndtering av disse elsker vi bilene våre. Så blir det naturligvis nok for alle ved et punkt. Hvis neste bil blir like trøblete må jeg nok i tenkeboksen på hva jeg gjør videre. Da kan det nok fort bli til at jeg selger begge bilene og anskaffer en kortrekkevidde elbil + hybrid pga behov for lang rekkevidde. Men det sitter svært langt inne.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 18:15
Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 17:03
Dette minner meg litt om noe jeg observerte på et BMW forum (3-serie). Et problem dukket opp. Omkring 10 personer hadde fortsatt ikke fått utbedret feilen sin etter en stund.

De samme 10 repeterer at problemet er omfattende, og deres sak fortsatt ikke er løst. Fakta blandes med spekulasjoner og rykter. Var til og med et par amerikanere som trodde dette kom til å knekke hele BMW-konsernet over ende. Andre skulle kontakte pressen.

Nye kjøpere blir nervøse for å kjøpe BMW.

Ingen tenkte på de omlag 1,5 millioner 3-serie kundene som ikke hadde noen grunn til å skrive i tråden.

Jeg sier ikke at det er tilfellet her (og tviler ikke på at de som har problemer faktisk har det), men det er mistenkelig få (flere som repeterer egne problemer) siden i våres til at dette skulle være et omfattende problem relativt til antall Model S som ruller på veiene.

Eller er det en statistikk eller noen tall jeg ikke har fått med meg?   :)

Hadde bare vært 10 stk av 1,5 mill, bare av DU bytte har det vært flere tusen i Norge her det bare ruller 7000.

Hva som har skjedd er ikke ensbetydende med hva som skjer i dag. Hvor har du "flere tusen" fra?

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 18:15Syns færre melder om dørhåndtak noe jeg mener kanskje er den tingen for mest feilpotensiale.

Utmerket eksempel på mitt innlegg.

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 18:15De må bare få drivlinjen på plass, de har veldig mye problemer med den DU, kontaktorer, sikringer, batteri, dette er kostbare feil. Og P85d har kanskje ikke DU problemer men det er mange som har problemer med motor framme visst man leser amerikanske forum.

Jeg leser amerikanske forum, og for ingen indikasjon på hvor mange dette gjelder relativt til antall Model S på veiene. Har du noen tall eller statistikk i det hele tatt, eller prøver du å tegne et godt eksempel på mitt innlegg?  :)

Dennis

#963
Jeg stoler på de som faktisk har åpnet drive unit å sett hva problemet er :) Og ja det gjelder da alle sammen siden det er design feil på de tidligere som har for svakt gods der hvor lagrene står så klaringer blir feil. 

Tror du de glemmer smørefett for 2 og 3 gang hos de som har opplevd drive unit havari flere ganger? ;D

HåkonE

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 19:16
Jeg stoler på de som faktisk har åpnet drive unit å sett hva problemet er :) Og ja det gjelder da alle sammen siden det er design feil på de tidligere som har for svakt gods der hvor lageret står så klaringer blir feil. 

"Jeg stoler mer på"-argumenter er vel akkurat den type subjektive spekulasjoner som jeg skriver om i innlegget mitt. Hvem du stoler på gir ingen troverdig data på om dette er et problem, og hvor mange som eventuelt er berørt av det.

Hvis alle har denne feilen, hvorfor døde denne tråden omtrent ut i våres? Hvorfor hører vi ikke lenger om dette i media?

Er flere med Model S i dag en den gangen, og flere biler har rullet lenger. Ville ikke problemet (og klagene) eskalert?

Ikke meningen å ødelegge lynsjestemningen, men enkeltes innlegg her er ikke akkurat noe skoleeksempel på kritisk tenkning. Eller forståelse for statistikk.
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 19:16
Tror du de glemmer smørefett for 2 og 3 gang hos de som har opplevd drive unit havari flere ganger? ;D

Problemet er vel at mange "tror", og fremstiller det som fakta.   ;)

Hvordan vet du at de som fortsatt har problemer er en av de som ble berørt av saken med for lite fett, og ikke faller inn under et annet problem?

Muffinman

Fordi Tesla skriver at DU``ene blir byttet pga for lite fett på arbeidsordrene hver gang.

cirys1

Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 18:54
Jeg leser amerikanske forum, og for ingen indikasjon på hvor mange dette gjelder relativt til antall Model S på veiene. Har du noen tall eller statistikk i det hele tatt, eller prøver du å tegne et godt eksempel på mitt innlegg?  :)
Du for klamre deg til at Tesla er en feilfri bil eller like mye feil som alle andre. Men du virker veldig lite oppdatert på Tesla fronten, ser du bare her på dette forumet så er det mange forskjellige som melder om samme feilene, da er det ikke bare oppspinn lenger. Nå er det 4-5 måneders ventetid på servicesenterne, det er jo fordi de har enormt med reklamasjoner ingenting annet.

Og visst du ikke fikk med deg så fløy Tesla inn over 300 DU``r til Norge i uken, og DU problemet er fremdeles ikke løst.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 19:52
Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 18:54
Jeg leser amerikanske forum, og for ingen indikasjon på hvor mange dette gjelder relativt til antall Model S på veiene. Har du noen tall eller statistikk i det hele tatt, eller prøver du å tegne et godt eksempel på mitt innlegg?  :)
Du for klamre deg til at Tesla er en feilfri bil eller like mye feil som alle andre. Men du virker veldig lite oppdatert på Tesla fronten, ser du bare her på dette forumet så er det mange forskjellige som melder om samme feilene, da er det ikke bare oppspinn lenger. Nå er det 4-5 måneders ventetid på servicesenterne, det er jo fordi de har enormt med reklamasjoner ingenting annet.

Og visst du ikke fikk med deg så fløy Tesla inn over 300 DU``r til Norge i uken, og DU problemet er fremdeles ikke løst.
Med andre ord har du verken tall eller statistikk, og ble åpenbart provosert over at jeg spør etter kilde siden du nå ønsker å fokusere på person.

300 i uken betyr ikke flere tusen. Et tall på 1100 ble vel nevnt av Tesla selv.

Dine antagelser om hva jeg klamrer meg til forteller mer om ditt tåkeprat enn om hva jeg mener om Tesla. Jeg har definitivt ikke skrevet at Tesla er feilfri.

snurrehue

Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 20:12
Med andre ord har du verken tall eller statistikk, og ble åpenbart provosert over at jeg spør etter kilde siden du nå ønsker å fokusere på person.

300 i uken betyr ikke flere tusen. Et tall på 1100 ble vel nevnt av Tesla selv.

Dine antagelser om hva jeg klamrer meg til forteller mer om ditt tåkeprat enn om hva jeg mener om Tesla. Jeg har definitivt ikke skrevet at Tesla er feilfri.

Jeg kan jo føye til noe jeg skrev i en annen tråd for litt siden:

"Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med. "

Mulig du skriver bare for å provosere, eller statuere at man ikke skal gjøre seg opp bastante meninger uten å ha noen kilder. Men i dette tilfellet er det bare Tesla selv som vet. Og de forholder seg taus. Man har likevel muligheter for å trekke logiske slutninger selv. Og man behøver ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at Tesla har store problemer med kvaliteten på bilene. Hvilket er fryktelig leit. Jeg håpte i det aller lengste at Tesla skulle bevise at amerikanske biler også kunne lages med solid kvalitet. Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei. Så nå kjører jeg fossil premium inntil Tesla eller noen andre kan vise meg en langtrekkende elbil som kan kjøres i mer enn ei uke uten å oppleve nye feil og mangler.

De eneste som kan rydde opp i problemene og skaffe et godt omdømme, er Tesla selv. Tesla skal prise seg ekstremt lykkelig over at ingen andre bilprodusenter hittil har giddet å satse på langtrekkende elbiler. Hadde en eller flere av de øvrige gjort det, ville Tesla vært historie allerede.

Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.

stefse

Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 20:12
Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 19:52
Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 18:54
Jeg leser amerikanske forum, og for ingen indikasjon på hvor mange dette gjelder relativt til antall Model S på veiene. Har du noen tall eller statistikk i det hele tatt, eller prøver du å tegne et godt eksempel på mitt innlegg?  :)
Du for klamre deg til at Tesla er en feilfri bil eller like mye feil som alle andre. Men du virker veldig lite oppdatert på Tesla fronten, ser du bare her på dette forumet så er det mange forskjellige som melder om samme feilene, da er det ikke bare oppspinn lenger. Nå er det 4-5 måneders ventetid på servicesenterne, det er jo fordi de har enormt med reklamasjoner ingenting annet.

Og visst du ikke fikk med deg så fløy Tesla inn over 300 DU``r til Norge i uken, og DU problemet er fremdeles ikke løst.
300 i uken betyr ikke flere tusen. Et tall på 1100 ble vel nevnt av Tesla selv.



300 i uken blir nesten 4000 på 3 mnd...
Tesla har i forhold til andre serieproduserte biler relativt få biler levert. Det gjør at de kan holde på med prøving og feiling en stund til. Men at de fremdeles sliter med drivverket, gjør man kan lure på om mangler Elon mekanisk forståelse, eller er det valget av asiatisk produsent som gjør at dette tar tid. Å innrømme feil og få rettet det opp kan sitte svært langt inne for endel asiatiske fabrikker.


Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cirys1

Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 20:12
Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 19:52
Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 18:54
Jeg leser amerikanske forum, og for ingen indikasjon på hvor mange dette gjelder relativt til antall Model S på veiene. Har du noen tall eller statistikk i det hele tatt, eller prøver du å tegne et godt eksempel på mitt innlegg?  :)
Du for klamre deg til at Tesla er en feilfri bil eller like mye feil som alle andre. Men du virker veldig lite oppdatert på Tesla fronten, ser du bare her på dette forumet så er det mange forskjellige som melder om samme feilene, da er det ikke bare oppspinn lenger. Nå er det 4-5 måneders ventetid på servicesenterne, det er jo fordi de har enormt med reklamasjoner ingenting annet.

Og visst du ikke fikk med deg så fløy Tesla inn over 300 DU``r til Norge i uken, og DU problemet er fremdeles ikke løst.
Med andre ord har du verken tall eller statistikk, og ble åpenbart provosert over at jeg spør etter kilde siden du nå ønsker å fokusere på person.

300 i uken betyr ikke flere tusen. Et tall på 1100 ble vel nevnt av Tesla selv.

Dine antagelser om hva jeg klamrer meg til forteller mer om ditt tåkeprat enn om hva jeg mener om Tesla. Jeg har definitivt ikke skrevet at Tesla er feilfri.

1100 er tallet som ble sannsynliggjort for 9 måneder siden, problemene har jo bare forsatt etter det.

Det var du som med et urkomisk eksempel med BMW med 10 som gjentok problemene, bare her inne så finner du sikker 50 forskjellige som har hatt DU problemer, noen av de opptil flere ganger.
Tesla har bare solgt 75.000 modell s ikke 1,5 mill, feilraten er ganske høy.

Amerikanske forum som du leser da?
3 av 159 som har kjørt ca 80k km uten problem
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/49555-Statistical-poll-of-the-drive-unit-issue

Også bare noen eksempler til
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/46047-Drive-Unit-failure-symptoms-and-thresholds-for-replacement

Her har du statistikk og tall..
Ut av 135 har 51 skiftet DU nesten 38% feilrate det, under 50% melder om ingen problemer.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/32608-Drive-Unit-Problem-Fixes

HåkonE

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47
Jeg kan jo føye til noe jeg skrev i en annen tråd for litt siden:

"Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Poenget mitt er at det blir mye spekulasjoner. Regnestykket ditt kan like gjerne ta utgangspunkt i et snitt på 2,5 mekanikere, hver av de klarer i snitt 2 biler per dag, det er 400 nybiler som skal klargjøres og 400 skal på ordinær service....

Hvis, om, dersom...osv.

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Mulig du skriver bare for å provosere, eller statuere at man ikke skal gjøre seg opp bastante meninger uten å ha noen kilder.
Sistnevnte. I motsetning til andre her går jeg ikke på person, og hvis noen blir provosert over at noen spør konstruktive (men kritiske) spørsmål til deres spekulasjoner fremstilt som fakta, så burde de gå inn i seg selv. 

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Men i dette tilfellet er det bare Tesla selv som vet. Og de forholder seg taus.
I likhet med resten av bilindustrien.

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Man har likevel muligheter for å trekke logiske slutninger selv.
Hva er egentlig logisk om man ikke har et eneste talldata å forholde seg til, og kun noen forumposter (og mange av de fra kunder som ikke en gang har problemet)?

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Og man behøver ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at Tesla har store problemer med kvaliteten på bilene.
Consumer Reports sier de har passert Mercedes S-klasse ift. antall feil, men at det fortsatt ikke er bra for klassen. Og det var verre før. Har vi noen nyere eller bedre data enn det?

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei.
Ingen prøver å ta fra deg din dårlige opplevelse. Men din opplevelse er ikke representativt for noen som helst statistikk, eller hvordan nye biler er i dag. Klarer du å samle 20 innlegg om folk som fortsatt har DU-problemer, så forteller det bare at 20 kunder av 50 000 (?) har problemet.

Derav innlegget mitt som skapte reaksjoner. Man kan ikke bare gange opp dette tallet etter eget forgodtbefinnende fordi man selv var en av de uheldige.

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.
Naturligvis ikke, men hvilke problemer din nabo har med led-lyktene forteller ingenting om hvor mange som har det. Og om problemet fortsatt eksisterer på nye biler (jeg har sett dette selv på enkelte biler jeg ikke aner om er nye eller gamle, men det forandrer poenget mitt).

cairnz

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47

Jeg kan jo føye til noe jeg skrev i en annen tråd for litt siden:

"Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med. "

Mulig du skriver bare for å provosere, eller statuere at man ikke skal gjøre seg opp bastante meninger uten å ha noen kilder. Men i dette tilfellet er det bare Tesla selv som vet. Og de forholder seg taus. Man har likevel muligheter for å trekke logiske slutninger selv. Og man behøver ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at Tesla har store problemer med kvaliteten på bilene. Hvilket er fryktelig leit. Jeg håpte i det aller lengste at Tesla skulle bevise at amerikanske biler også kunne lages med solid kvalitet. Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei. Så nå kjører jeg fossil premium inntil Tesla eller noen andre kan vise meg en langtrekkende elbil som kan kjøres i mer enn ei uke uten å oppleve nye feil og mangler.

De eneste som kan rydde opp i problemene og skaffe et godt omdømme, er Tesla selv. Tesla skal prise seg ekstremt lykkelig over at ingen andre bilprodusenter hittil har giddet å satse på langtrekkende elbiler. Hadde en eller flere av de øvrige gjort det, ville Tesla vært historie allerede.

Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.
Regnestykket ditt er nok helt borti natta for de fleste tilfellene.

Eksempel: Når jeg hadde 80.000km-service hadde de bilen inne i 6 timer (fra kl 08-14). Det ble da brukt 18,5 arbeidstimer på bilen (,5 for vask, 3 teknikere/mekanikere i 6 timer). Kapasiteten de har pr dag er nok mer i området 5-15 biler, avhengig av hva som gjøres.


Elbilist

vegardg

Sitat fra: cairnz på mandag 24. august 2015, klokken 21:13
Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47

Jeg kan jo føye til noe jeg skrev i en annen tråd for litt siden:

"Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med. "

Mulig du skriver bare for å provosere, eller statuere at man ikke skal gjøre seg opp bastante meninger uten å ha noen kilder. Men i dette tilfellet er det bare Tesla selv som vet. Og de forholder seg taus. Man har likevel muligheter for å trekke logiske slutninger selv. Og man behøver ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at Tesla har store problemer med kvaliteten på bilene. Hvilket er fryktelig leit. Jeg håpte i det aller lengste at Tesla skulle bevise at amerikanske biler også kunne lages med solid kvalitet. Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei. Så nå kjører jeg fossil premium inntil Tesla eller noen andre kan vise meg en langtrekkende elbil som kan kjøres i mer enn ei uke uten å oppleve nye feil og mangler.

De eneste som kan rydde opp i problemene og skaffe et godt omdømme, er Tesla selv. Tesla skal prise seg ekstremt lykkelig over at ingen andre bilprodusenter hittil har giddet å satse på langtrekkende elbiler. Hadde en eller flere av de øvrige gjort det, ville Tesla vært historie allerede.

Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.
Eksempel: Når jeg hadde 80.000km-service hadde de bilen inne i 6 timer (fra kl 08-14). Det ble da brukt 18,5 arbeidstimer på bilen (,5 for vask, 3 teknikere/mekanikere i 6 timer). Kapasiteten de har pr dag er nok mer i området 5-15 biler, avhengig av hva som gjøres.
18 timer på en service? Hva i all verden var det de gjorde da? Rimer ikke helt med det enkelte skriver om at elbiler har langt mindre servicebehov enn fossiler.

cirys1

Sitat fra: HåkonN på mandag 24. august 2015, klokken 21:13
Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Gjennom et halvt års eierskap var jeg drittlei.
Ingen prøver å ta fra deg din dårlige opplevelse. Men din opplevelse er ikke representativt for noen som helst statistikk, eller hvordan nye biler er i dag. Klarer du å samle 20 innlegg om folk som fortsatt har DU-problemer, så forteller det bare at 20 kunder av 50 000 (?) har problemet.

Sitat fra: sangiovese på mandag 24. august 2015, klokken 20:47Mens jeg skriver dette nå, så ruller akkurat en Model S forbi utenfor for å besøke en av naboene. Når han bremser ser jeg at flere av diodene i bremselyset har tatt kvelden. Sånt er ikke akkurat med på å gi et godt inntrykk.
Naturligvis ikke, men hvilke problemer din nabo har med led-lyktene forteller ingenting om hvor mange som har det. Og om problemet fortsatt eksisterer på nye biler (jeg har sett dette selv på enkelte biler jeg ikke aner om er nye eller gamle, men det forandrer poenget mitt).

Du virker til og være besatt av "håndfast" materiale, men slik data slipper ikke Tesla. Det er mange Tesla eiere som ler når de ser andre bilmerker tilbakekaller 50.000 biler, men de sier ihvertfall hvor mange det gjelder, noe Tesla nekter og utgi.
Det nærmeste håndfaste du kan få er noen av linkene der Tesla eiere svarer selv og den viser at kvaliteten er ganske katastrofal spesielt på drivlinje.
Og siden du nevner S-klasse var siste versjon ganske dårlig men den er proppfull av elektronikk, ting som kanskje Tesla får om 5-10 år, AP som alle venter på hadde de på sine biler for 3 år siden.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA