Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av Ohm, mandag 01. september 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

leafnor

Dere med Golf uten VP:

Styring av temperatur i varmekretsen på Golf har vell som på Leaf uten VP en føler for input til regulering av effektpådrag.
Da kan det kanskje være mulig å gjøre som er gjort på Leaf, få til en justering av temperaturen i kretsen. Fordel med det er å ha mulighet til å ha den så varm som den behøver å være, og med det redusere varmetap.
I tillegg naturligvis med isolering.

Montere temperaturregulering Leaf:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.0.html
Leaf 2012/Aug 160.000 km

stefse

Sitat fra: David Skov Hansen på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:11
Er der energiexperter/ingenører herinde?

Undrer mig hvis VW ikke havde tænkt på det såfremt varme og kuldetabet var så stort??

Er ing.
Termodynamikk er ikke mitt hovedfelt, men av og til er det et tema i jobben. Det jeg kan si er at det er svært sjelden at en masseprodusert applikasjon fungerer optimalt. Som regel er det kompromisser basert på kjente fakta og forenklinger for å holde prisen lav. Jeg hadde nok ikke giddet å isolere gummislanger, men når det står varme metallrør midt i en iskald luftstrøm skal det ikke mye ingeniørkunst til å skjønne at her blir det varmetap. Hva gjelder ingeniørkompetanse i bilindustrien skal jeg ikke uttale meg for spesifikt, men siden 90'tallet tror jeg  fokuset ligger mye på kostreduksjon og optimalisering av de løsninger som allerede finnes. Varmepumpe i en bil er kanskje litt nytt i så måte..

Jeg hadde en gammel bensinbil som jeg slet med å klare miljøkrav på EU kontroll grunnet mye HC. Her isolerte jeg manifold, turbo og eksosrør med varmebestandig isolasjonsmateriale fram til cat'en og den gikk gjennom med glans. Problemet var at katalysatoren var for kald til å gjøre jobben skikkelig. 8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ohm

Det meste av masseproduserte ting kan optimaliseres for lokalt bruk.  Husk at de fleste store markeder ikke har det klimaet som vi har her, derfor brukes det ikke alt for mye resurser på feks. varmeisolering. Feks varmepumper til hus, her er det ofte mye å hente på å isolere rør inni pumpa. Miba, produserer 20 mill varmepumper pr år, sånn sett er Norge et lite marked, kanskje en times produksjon. Så mulig ingeniørene vet om isoleringens fordeler, men kost / nytte prinsippet slår inn.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Har VP og har isolert metallrøret som blir varmt. Dette er nok det røret hvor kjølemediet i varmepumpa komprimeres. Jeg leter nå etter slangene i varmesløyfen mellom ptc og varmeapparatet. Jeg kjenner og kjenner men ingen av de blir varme. Det betyr enten at alt er så isolert som fet skal være eller at jeg leter feil plass. Noen som kan hjelpe?
e-Golf | X75D

Ohm

PTC slår bare inn hvis varmepumpa ikke gir nok effekt.  hvis du lar bilen stå på tomgang og setter varmen på high, vil ptc slå inn og du kjenner hvilke slanger som blir varme. Varmepumpa er en omvendt AC, så det er bare metallrør. Du har altså to separate varmesystem i bilen din. Tipper PTC slår inn ved minus 15-20 grader ved vanlig bruk.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Thanks. Trodde de begge gikk igang samtidig. Ikke så rart kanskje, når møller har proklamert at varmepumpa ikke virker ordentlig før etter 30 min *HAHAHA* :)
e-Golf | X75D

David Skov Hansen

Nogen som har målt forskel på forbrug før og efter isolering af slaget?

Råde

Nei og jeg tror nok det er vanskelig for jeg tipper man ser den største forskjellen under kjøring. Egolf viser ikke aux forbruk og en måling av forbruk i fart inkl elektromotor har altfor mange usikkerhetsmomenter til å kunne sammenlignes.
e-Golf | X75D

stefse

PTC elementet går i gang med en gang og kjører opp til 6-7kW. Deretter tar varmepumpen over. Er det veldig kaldt (-15) er PTC elementet i gang hele tiden på biler med varmepumpe også.

Fant ut at ved å slå på ECO modus går ikke PTC elementet på. Bruker derfor mest mulig ECO modus nå, og fryser heller litt i starten. Det blir uansett raskere varmt enn i en fossilbil.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

SteinarSun

Sitat fra: stefse på mandag 04. januar 2016, klokken 18:14
PTC elementet går i gang med en gang og kjører opp til 6-7kW. Deretter tar varmepumpen over. Er det veldig kaldt (-15) er PTC elementet i gang hele tiden på biler med varmepumpe også.

Fant ut at ved å slå på ECO modus går ikke PTC elementet på. Bruker derfor mest mulig ECO modus nå, og fryser heller litt i starten. Det blir uansett raskere varmt enn i en fossilbil.
Hos meg slår ptc inn i eco, men med redusert effekt (har ikke vp)
Tviler på at du får varme særlig kjapt bare med VP inne, men har ikke sett data på vp, så det kan jo tenkes at den er fantastisk effektiv .
Vil tippe på at de har en cop på 2-3, og skal temperatur løftes fra - 5 til +80 tar det nok lang tid uten hjelp fra ptc.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Råde

Jeg skjønner ikke det med at ptc skal gå i starten (på bil med vp). Jeg hadde bilen stående 10 min for å finne ut hvilke slanger og rør som ble varme. Ingen lunk i noen slanger, bare i vp-røret.
e-Golf | X75D

stefse

Spørs hvor kaldt det er og hvor varmt det er i bilen. Mitt eksempel er hentet fra "kaldstart" ved minus 5-10° C uten forvarming.

80°C klarer den nok aldri å levere på en enkelt syklus, men det er da nok til at det blir varmt i bilen etterhvert. Hvis det skulle behøvd å bli 80° på kjølevannnet før kupevarmen startet på alminnelige biler ville nok VW fått mye klager etterhvert.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

O.J.

Er det nokon som har merket noko forskjell etter å isolere dei slangene som blir varme? Eg har e-golf 2015 uten VP å lurer litt på dette, eg har ingen problem med å holde varmen i bilen men vist eg setter den i eco modus når det er minus grader ute so klarer den ikkje produsere varme etter ei stund, ikkje er det noko forskjell når eg endrer temperatur heller i eco, er det normalt eller vil det hjelpe å isolere slangene som blir varme?

Ohm

Sitat fra: O.J. på søndag 31. januar 2016, klokken 18:44
Er det nokon som har merket noko forskjell etter å isolere dei slangene som blir varme? Eg har e-golf 2015 uten VP å lurer litt på dette, eg har ingen problem med å holde varmen i bilen men vist eg setter den i eco modus når det er minus grader ute so klarer den ikkje produsere varme etter ei stund, ikkje er det noko forskjell når eg endrer temperatur heller i eco, er det normalt eller vil det hjelpe å isolere slangene som blir varme?
I eco er det bare halv fart på varmelementet, og jeg tror den også skrur ned tempen litt, slik at 22 innstilte grader egentlig ikke er like varmt som 22 grader i normal. Hvis du sitter inni med bilen på tomgang, vil du høre forskjell i lyden på varmevifta når du veksler mellom normal og eco, det blir liksom lettere lyd i eco. For øvrig, så vil det uansett være en fordel å isolere slanger, da blir varmetapet mindre.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på torsdag 04. februar 2016, klokken 12:40
Sitat fra: O.J. på søndag 31. januar 2016, klokken 18:44
Er det nokon som har merket noko forskjell etter å isolere dei slangene som blir varme? Eg har e-golf 2015 uten VP å lurer litt på dette, eg har ingen problem med å holde varmen i bilen men vist eg setter den i eco modus når det er minus grader ute so klarer den ikkje produsere varme etter ei stund, ikkje er det noko forskjell når eg endrer temperatur heller i eco, er det normalt eller vil det hjelpe å isolere slangene som blir varme?
I eco er det bare halv fart på varmelementet, og jeg tror den også skrur ned tempen litt, slik at 22 innstilte grader egentlig ikke er like varmt som 22 grader i normal. Hvis du sitter inni med bilen på tomgang, vil du høre forskjell i lyden på varmevifta når du veksler mellom normal og eco, det blir liksom lettere lyd i eco. For øvrig, så vil det uansett være en fordel å isolere slanger, da blir varmetapet mindre.

Det er mer enn varmeelementet som begrenses i eco. Selv jeg med dieselvarmer og utkoblet varmeelement har problemer med å holde varmen i ECO. Jeg får kun varm bil i ECO+ eller normal.  I praksis starter starter jeg bilen i normal, setter temp til 24, endrer modus til ECO+, kjører slik til motorvegen hvor jeg bytter til normal :). Slik har jeg hatt god og varm bil hele vegen til jobb, selv i -15 som vi hadde på det kaldeste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA