Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av Ohm, mandag 01. september 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

Ohm

Har brukt litt tid på å studere varmesystemet på e-golfen min. Kjørte varmeapparatet i går og merket at slangene og ekspansjonskaret var varmt. Har tenkt litt på om det er noe å hente på å isolere de slangene som er varme og ev. karet ??  Dette ligger jo i motorrommet hvor det er kaldt.
Ser at VW har isolert selve varmebatteriet/elementet med tynn isolasjon ala Armaflex. Har en del erfaring med varmepumper hvor isolering av alt som er varmt, har gitt noe bedre virkningsgrad.

Ved minusgrader, vil jo det være noe varmetap fra slanger og ekspansjonskar. I en vanlig bil vil jo ikke dette være noe tema, siden den har nok varme fra forbrenningen.

Noen synspunkter eller tilsvarende erfaringer?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Olemann


Sjekk trilling tråden, flere som der isolerte rør og ekspanstank og fikk bedret virkningsgrad.

Mvh Ole

Sitat fra: Ohm på mandag 18. august 2014, klokken 14:49
Har brukt litt tid på å studere varmesystemet på e-golfen min. Kjørte varmeapparatet i går og merket at slangene og ekspansjonskaret var varmt. Har tenkt litt på om det er noe å hente på å isolere de slangene som er varme og ev. karet ??  Dette ligger jo i motorrommet hvor det er kaldt.
Ser at VW har isolert selve varmebatteriet/elementet med tynn isolasjon ala Armaflex. Har en del erfaring med varmepumper hvor isolering av alt som er varmt, har gitt noe bedre virkningsgrad.

Ved minusgrader, vil jo det være noe varmetap fra slanger og ekspansjonskar. I en vanlig bil vil jo ikke dette være noe tema, siden den har nok varme fra forbrenningen.

Noen synspunkter eller tilsvarende erfaringer?

Ohm

Sitat fra: Olemann på mandag 18. august 2014, klokken 15:43

Sjekk trilling tråden, flere som der isolerte rør og ekspanstank og fikk bedret virkningsgrad.

Mvh Ole

Sitat fra: Ohm på mandag 18. august 2014, klokken 14:49
Har brukt litt tid på å studere varmesystemet på e-golfen min. Kjørte varmeapparatet i går og merket at slangene og ekspansjonskaret var varmt. Har tenkt litt på om det er noe å hente på å isolere de slangene som er varme og ev. karet ??  Dette ligger jo i motorrommet hvor det er kaldt.
Ser at VW har isolert selve varmebatteriet/elementet med tynn isolasjon ala Armaflex. Har en del erfaring med varmepumper hvor isolering av alt som er varmt, har gitt noe bedre virkningsgrad.

Ved minusgrader, vil jo det være noe varmetap fra slanger og ekspansjonskar. I en vanlig bil vil jo ikke dette være noe tema, siden den har nok varme fra forbrenningen.

Noen synspunkter eller tilsvarende erfaringer?
OK, takk for tips:) Tror det må være en del å hente, og det er jo billig å sette på litt Armaflex.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

stefse

Har forsøkt å isolere rør og slanger på tur siden fra varmepumpa til varmeapparatet. Har ikke målt, men både fruen og jeg mener å påstå at lufta som kommer ut i kupeen ble varmere. Virker også som varmepumpa jobber mindre.

Rart ikke VW har gjort dette, de rørene og spesielt akkumulatoren sitter jo rett i blåsten fra radiatorvifta og hele systemet nærmest motvirker seg selv.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

egolfer

Dette høres kjempe bra ut!

Noen som kan poste et bilde med de rørerne som skulle isolseres?
Sånn at også de som ikke har erfaring kan prøve seg :)
Takk!
VW eGolf 2016 med VP

Jan Grindheim

#5
Trur dette aktuelt med bil uten varmepumpe og?

Sjekket nå, å det var 4 slanger som blei varme når bare varmeapperatet sto på....
ca. 1,5 m. med slange så kansje kunne vore isolerte  ut frå el,varmaren oppe bak motoren..
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

SteinarSun

Man vil med fordel kunne isolere både tur og retur til varmeelementet.

Armaflex er rimelig og fungerer bra på disse rørene, men pass på at dimensjonen blir riktig i forhold til rørene.
Er ikke noe rakettvitenskap dette, la bilen stå å varme seg noen minutter, og isoler de rørene som er varme og lunkne.

Man kan sikkert øke virkningsgraden med å etterisolere elementet med en cm armaflex utenpå den orginale isolasjonen, som er litt tynn.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Jan Grindheim

#7
Sitat fra: SteinarSun på lørdag 28. november 2015, klokken 15:16
Man vil med fordel kunne isolere både tur og retur til varmeelementet.

Armaflex er rimelig og fungerer bra på disse rørene, men pass på at dimensjonen blir riktig i forhold til rørene.
Er ikke noe rakettvitenskap dette, la bilen stå å varme seg noen minutter, og isoler de rørene som er varme og lunkne.

Man kan sikkert øke virkningsgraden med å etterisolere elementet med en cm armaflex utenpå den orginale isolasjonen, som er litt tynn.

Bare lit isolasjon på mit varmeelement...  (  metal på enden å plast på resten,  som blir ganske varmt...)
2014  mod. uten varmepumpe   registert   juni. 2014.....

Prøvde med lit isolasjon frå ei gammel varmepumpe nå, men for liten dimisjon på den..

TAKKER FOR TIPSA!  :-)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

stefse

Rørene fortsetter ved torpedoveggen, bak noen braketter. Jeg fikk på isolasjon der også, samt tullet noe glava rundt varmepumpeenheten. Er jo ikke fare for drivstofflekkasje her ;)

Litt skuffende at de sender varmen i en lang uisolert rørsløyfe rundt hele motorrommet før den skal benyttes.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

Hva slags armaflex dimensjon har dere brukt og ca hvor mye gikk det?
e-Golf | X75D

Vuninho

Ja takk til bilde med rør som skulle isoleres :)


Sitat fra: egolfer på lørdag 28. november 2015, klokken 13:35
Dette høres kjempe bra ut!

Noen som kan poste et bilde med de rørerne som skulle isolseres?
Sånn at også de som ikke har erfaring kan prøve seg :)
Takk!

Jan Grindheim

Sitat fra: Råde på søndag 29. november 2015, klokken 23:39
Hva slags armaflex dimensjon har dere brukt og ca hvor mye gikk det?

Målte  varme slangen til 22mm.   med skyvelær...
T  skøytane er ca. 28mm.  med slangeklemmer..

Trur eg trenger 1 m.   Ø22mm.  rør.  kansje lit 28  mm. og..  å tenkte å prøve med 2-3 stk. T   stykke på 28mm.
Har E-Golf uten varmepumpe.
Eg har ikkje isolert endå men tenkte å kjøpe på Biltema denne uken...

Link til fleksirør Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

eivhelle

Jeg tror effekten av å isolere slanger er minimal.

Det store varmetapet ligger i vindusflatene i kupeen. Tar du 3 meter med 22mm slange har du en overflate på 0.2 kvadratmeter. Vindusflatene i kupeen er mer i størrelsesorden 4 kvadratmeter, altså en faktor 20 større. i tillegg er motorrommet lukket, mens vinduene hele tiden blir kjølt ned fra utsiden av luftstrømmen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Jan Grindheim

#13
Sitat fra: eivhelle på mandag 30. november 2015, klokken 13:06
Jeg tror effekten av å isolere slanger er minimal.

Det store varmetapet ligger i vindusflatene i kupeen. Tar du 3 meter med 22mm slange har du en overflate på 0.2 kvadratmeter. Vindusflatene i kupeen er mer i størrelsesorden 4 kvadratmeter, altså en faktor 20 større. i tillegg er motorrommet lukket, mens vinduene hele tiden blir kjølt ned fra utsiden av luftstrømmen.

Lit varmere den slangen..  Tipper    50 c.
Motorommet mitt er heller ikkje lukket, men har luftinntak framme som ein vanleg bil.
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

eivhelle

Sitat fra: Jan Grindheim på mandag 30. november 2015, klokken 15:45
Sitat fra: eivhelle på mandag 30. november 2015, klokken 13:06
Jeg tror effekten av å isolere slanger er minimal.

Det store varmetapet ligger i vindusflatene i kupeen. Tar du 3 meter med 22mm slange har du en overflate på 0.2 kvadratmeter. Vindusflatene i kupeen er mer i størrelsesorden 4 kvadratmeter, altså en faktor 20 større. i tillegg er motorrommet lukket, mens vinduene hele tiden blir kjølt ned fra utsiden av luftstrømmen.

Lit varmere den slangen..  Tipper    50 c.

Det er to mekanismer som bidrar til å kjøle ned vannet i varmeveksleren. Den ene er radiatoren til varmluften som blåses inn i kupeen. Den andre er varmetap fra gummislangene til luften i motorrommet. Når jeg har satt klimaanlegget til 22 grader og utetemperaturen er lik 0 grader, ligger forbruket i snitt på 2000W. Hvor mye av denne effekten tror du man klarer å lekke gjennom gummi slangene?

Jeg hadde tidligere motorbåt som lå ute hele vinteren. Da benyttet jeg et varmerør på 100W til å holde temperaturen i motorrommet over null grader. Da snakker vi om et rør med diameter på rundt 50mm og lengde på 80cm som hold en temperetur over det som var komfortabelt å holde i, selv om utetemperaturen var ned mot 7-8 minus grader. Så min magefølelse sier at man snakker om effekter i denne størrelsesorden. Altså et tap på 5-10% maks.

Omregnet til rekkevidde vil 100W spart gi ca. 1 km ekstra rekkevidde på vinteren. Klarer du å spare 200W får du 2 km ekstra rekkevidde. Så jeg ser ikke noen stor gevinst i å legge ned en innsats her.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA