Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av Ohm, mandag 01. september 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

e-curious

Kan isoleringen skape problem sommerstid, da det er behov for kjøling?

SteinarSun

Sitat fra: e-curious på tirsdag 15. desember 2015, klokken 01:22
Kan isoleringen skape problem sommerstid, da det er behov for kjøling?
Nei, dette er akkurat det samme, når det er varmt og man bruker kjøling, vil man ha et transmisjonstap i uisolerte rør, og dette er bortkastet energi.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Ohm

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Ohm på onsdag 02. desember 2015, klokken 18:52
Merker godt effekttap på bil med dieselvarmer. Når jeg kjører i 100 km og 10 minus, blir ikke bilen skikkelig varm. Måtte isolere både brenneren og slangene, slik at varmetapet ble mindre. Ganske utrolig, med 4 kw dieselbrenner, selv med den ble varmetapet for stort.
Kjører du da både dieselbrenner og PTC elementet samtidig, eller kun dieselvarmer? 4KW kan nok være marginalt alene når det er skikkelig kaldt. Kombinerer du derimot 4KW med 5KW fra PTC burde du har guffe nok til å få badstu selv i 10 minus.

Når det er 10 minus vil det også gå med mye energi for å varme opp den kalde utelufta som kommer inn i friskluftsanlegget. Jeg vet ikke hvor stor del av kupeluften som byttes ut til en hver tid, men det må vel være en viss utskifting for å unngå kondens.
Jeg har testet med å kjøre begge samtidig, da går det baren noen sekunder før man kjenner vesentlig varmere luft komme ut av spjellene. Problemet er at ved å kjøre PTC sammen med dieselvarmer, så vil dieselvarmeren stoppe ganske fort siden strømelementet vinner. Da mister man rekkevidde. Så jeg har bare kjørt elementet noen ganske få minutter for å teste dette.

Hvis jeg skulle valgt varmer på nytt, ville jeg valgt samme varmer, men i 5 kw utgave. Men for al del, det gir grei varme med det systemet jeg har i dag. Kjørte på motorveien i går i minus 7, 95 km hastighet. Det ble varmt nok i bilen med bare dieselvarmeren. Men jeg har som nevnt isolert slangene og dieselvarmeren slik at avkjøingen ikke blir for stor.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

sybo


stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt


Råde

Sitat fra: sybo på tirsdag 29. desember 2015, klokken 21:53
Jo?
Hvis du har, så ligner det ikke min. Har du testet om røret du isolerte ble varmt?
Jeg gjorde, og på min er det et rør som går nede fra foran på "motoren", videre opp og forbi ved siden av kjølevæskebeholderen, og deretter nedover og mot torpedoveggen og deretter opp langs veggen, så 90 grader innover mot midten (forbi ptc på baksiden av denne) og inn i kupeen. Har vp..
e-Golf | X75D

sybo

Nei gjorde bare som et bilde her. Tenkte aldri på VP.
Har du gidd til å ta et bilde?

Råde

Sitat fra: sybo på tirsdag 29. desember 2015, klokken 22:58
Nei gjorde bare som et bilde her. Tenkte aldri på VP.
Har du gidd til å ta et bilde?
Stefse har et layout som er lik som på min (som har vp) og den han har isolert her, den høyre av de to rørene til venstre i bildet, er den som ble varm på min og som jeg nå har isolert. Har ikke peiling på om det betyr noe, men det er meldt kaldt til uka, så får vi se. Har heller ikke peiling på hvor disse rørene går fra og til. Gikk bare etter det som ble varmt.

Link til bilde: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15992.msg427445.html#msg427445
e-Golf | X75D

sybo


Råde

Uten å være ekspert, så ser det ut som røret hvor varmepumpens kjølemedium blir komprimert og oppvarmet. Har enda ikke funnet ut av hvilke slanger jeg skal isolere fra ptc. Noen som kan hjelpe?
e-Golf | X75D

David Skov Hansen

Er der energiexperter/ingenører herinde?

Undrer mig hvis VW ikke havde tænkt på det såfremt varme og kuldetabet var så stort??

SteinarSun

Sitat fra: David Skov Hansen på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:11
Er der energiexperter/ingenører herinde?

Undrer mig hvis VW ikke havde tænkt på det såfremt varme og kuldetabet var så stort??
Det er mye ingeniørene til VAG ikke har tenkt på eller løst på eGolf....
Jeg jobber daglig med avanserte energisentraler, og isolering av rør som bærer energi (varme eller kulde) er en selvfølge.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

TomR

"Hadde det hvert så lurt hadde vel noen tenkt på det før" denne setningen er vel kanskje noe av det som holder utvikling mest tilbake :)
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

David Skov Hansen

Jeg spørger ikke for at stoppe udviklingen, jeg spørger for at lære at forstå. Forståelse er første skridt til lære og udvikle.

Så hvis det er et reelt problem så giver det mening. Men nogen herinde er måske også mere entusiastiske end flertallet så derfor går I også op i det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA