Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av Ohm, mandag 01. september 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

Ohm

Merker godt effekttap på bil med dieselvarmer. Når jeg kjører i 100 km og 10 minus, blir ikke bilen skikkelig varm. Måtte isolere både brenneren og slangene, slik at varmetapet ble mindre. Ganske utrolig, med 4 kw dieselbrenner, selv med den ble varmetapet for stort.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

stefse

stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eivhelle

Sitat fra: Ohm på onsdag 02. desember 2015, klokken 18:52
Merker godt effekttap på bil med dieselvarmer. Når jeg kjører i 100 km og 10 minus, blir ikke bilen skikkelig varm. Måtte isolere både brenneren og slangene, slik at varmetapet ble mindre. Ganske utrolig, med 4 kw dieselbrenner, selv med den ble varmetapet for stort.
Kjører du da både dieselbrenner og PTC elementet samtidig, eller kun dieselvarmer? 4KW kan nok være marginalt alene når det er skikkelig kaldt. Kombinerer du derimot 4KW med 5KW fra PTC burde du har guffe nok til å få badstu selv i 10 minus.

Når det er 10 minus vil det også gå med mye energi for å varme opp den kalde utelufta som kommer inn i friskluftsanlegget. Jeg vet ikke hvor stor del av kupeluften som byttes ut til en hver tid, men det må vel være en viss utskifting for å unngå kondens.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:39
stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Kanskje man burde ha laget seg et deksel som dekket åpningen i grillen, med en liten utsparing til avstandsradaren. Da kunne man ha redusert luftgjennomstrømningen i motorrommet til et minimum.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:05
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:39
stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Kanskje man burde ha laget seg et deksel som dekket åpningen i grillen, med en liten utsparing til avstandsradaren. Da kunne man ha redusert luftgjennomstrømningen i motorrommet til et minimum.
For dere uten varmepumpe, kan det sikkert være en god idé ja. Vi som har varmepumpe, trenger å få den relativt varmere luften inn til radiatoren, og deretter bli kvitt den avkjølte luften bak radiatoren så fort som mulig. Så her er isolering av varme flater eneste alternativ.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Råde på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:47
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 21:46
Tror det er biler med VP som har mest å tjene på dette tiltaket ja. Gummislangene fra PTC elementet har jeg foreløpig ikke brydd meg med å isolere, de ble heller ikke varme da jeg holdt på med jobben.

Jeg sjekket forbruket på "tomgang" bilen i ro, 22 grader inni, 3,5 grader ute, normal mode. Stabiliserte seg på 0,6-0,7kW/h. Radiatorvifta var knapt hørbar.
Det er nærme forbruket jeg hadde under varmepumpetesten i februar som man kan se graf av i varmepumpetråden. Har du vp? Hvis ikke er det nok en forbedring på rundt 0,5kW/h.

Tror nesten du må lenke til den tråden. Jeg har varmepumpe ja. Holder fast på at effektapet må være i str orden flere hundre watt i worst case. Mindre effekt av tiltaket når bilen står i ro, da er luften under panseret mindre i bevegelse.
Som sagt. Kanskje en forbedring på 0,5kW/h, så jeg heier fremdeles på isoleringsgjengen. Grafen viser forbruk ved litt kaldere vær og åpne vinduer. Fra start med helt kald bil:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19190.msg315950.html#msg315950
e-Golf | X75D

eivhelle

Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:17
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:05
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:39
stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Kanskje man burde ha laget seg et deksel som dekket åpningen i grillen, med en liten utsparing til avstandsradaren. Da kunne man ha redusert luftgjennomstrømningen i motorrommet til et minimum.
For dere uten varmepumpe, kan det sikkert være en god idé ja. Vi som har varmepumpe, trenger å få den relativt varmere luften inn til radiatoren, og deretter bli kvitt den avkjølte luften bak radiatoren så fort som mulig. Så her er isolering av varme flater eneste alternativ.
Med åpen grill kommer det stadig iskald luft inn til radiator og motor som nødvendigvis vil kjøle ned disse delene av motorrommet ganske effektivt. Stenger man av mesteparten av luften inn vil man stort sett bare ha stillestående luft i motorrommet. Hvorfor er dette en ulempe hvis du har varmepumpe?

Slikt jeg ser det er det bare de bakre delene øverst i motorrommet, der varmeelementet står, som luften i  mindre grad vil være i bevegelse. I så fall vil det å stenge luftgjennomstrømningen ha mindre å si for biler uten varmepumpe. For biler med varmepumpe derimot vil det være et poeng av det kommer minst mulig kald luft utenfra, som kan bidra til å kjøle ned motoren og radiatoren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Jan Grindheim

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:43
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:17
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:05
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:39
stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Kanskje man burde ha laget seg et deksel som dekket åpningen i grillen, med en liten utsparing til avstandsradaren. Da kunne man ha redusert luftgjennomstrømningen i motorrommet til et minimum.
For dere uten varmepumpe, kan det sikkert være en god idé ja. Vi som har varmepumpe, trenger å få den relativt varmere luften inn til radiatoren, og deretter bli kvitt den avkjølte luften bak radiatoren så fort som mulig. Så her er isolering av varme flater eneste alternativ.
Med åpen grill kommer det stadig iskald luft inn til radiator og motor som nødvendigvis vil kjøle ned disse delene av motorrommet ganske effektivt. Stenger man av mesteparten av luften inn vil man stort sett bare ha stillestående luft i motorrommet. Hvorfor er dette en ulempe hvis du har varmepumpe?
Hvis du har varmepumpe, iser vel radiatoren ned, om ein stenger av luftstraumen  til radiatoren..
(  På same måte som ei vanleg varmepumpe til hus, så iser den ned, ved 0-5c. å fuktig luft ute.)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

stefse

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:43
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:17
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:05
Sitat fra: stefse på onsdag 02. desember 2015, klokken 19:39
stemmer bra det, tallene for varmetap til luft endres veldig mye når lufta kommer i bevegelse.
Kanskje man burde ha laget seg et deksel som dekket åpningen i grillen, med en liten utsparing til avstandsradaren. Da kunne man ha redusert luftgjennomstrømningen i motorrommet til et minimum.
For dere uten varmepumpe, kan det sikkert være en god idé ja. Vi som har varmepumpe, trenger å få den relativt varmere luften inn til radiatoren, og deretter bli kvitt den avkjølte luften bak radiatoren så fort som mulig. Så her er isolering av varme flater eneste alternativ.
Med åpen grill kommer det stadig iskald luft inn til radiator og motor som nødvendigvis vil kjøle ned disse delene av motorrommet ganske effektivt. Stenger man av mesteparten av luften inn vil man stort sett bare ha stillestående luft i motorrommet. Hvorfor er dette en ulempe hvis du har varmepumpe?

Slikt jeg ser det er det bare de bakre delene øverst i motorrommet, der varmeelementet står, som luften i  mindre grad vil være i bevegelse. I så fall vil det å stenge luftgjennomstrømningen ha mindre å si for biler uten varmepumpe. For biler med varmepumpe derimot vil det være et poeng av det kommer minst mulig kald luft utenfra, som kan bidra til å kjøle ned motoren og radiatoren.

Tja, hvor skal man begynne.. Tror du det er lurt å tette igjen utedelen på varmepumpa utenfor huset ditt fordi det kommer kald luft inn i den? Det er denne utedelen som tilsvarer radiatoren på biler med varmepumpe. Radiatoren ser på kald uteluft som varm, fordi den selv er kaldere. Biler med varmepumpe har altså kulde de må kvitte seg med for at systemet skal virke. Derfor blir det ekstra iskaldt bak radiatoren hvor altså rørene som fører varme inn til kupéen befinner seg. disse må man isolere.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eivhelle

#39
Nå trodde jeg at litt av poenget var å hente overskuddsvarme fra motoren og ikke først og fremst fra utelufta. Men hvis funksjonen til varmepumpa er tilsvarende en hus varmepumpe, skjønner jeg problemstillingen, selv om jeg har vanskelig for å se at man klarer å hente mye overskuddsvarme fra motoren når den står midt i blåsten fra luftinntaket.

Men et annet poeng her er hvordan forholdet mellom varmetap og strømforbruk henger sammen. For en bil uten varmepumpe vil det være en direkte sammenheng, slik at 100W tapt gir 100W ekstra forbruk. Men for en bil med varmepumpe vil 100W elektrisk energi inn gi i størrelserorden 250W varme ut, hvis vi regner med at forholdet er 1 til 2,5. Så hvis du klarer å isolere bort 500W med varmetap skulle det vel i praksis bare gi 200W spart i energi fra batteriet. Så for å spare 500W må du i så fall redusere varmetapet med 1250W.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Når jeg snakker om effektap er det brutto varmetap. Så hvis all varmen kommer fra varmepumpen, og effektivitetsfaktoren er 2 så tilsvarer dette det halve i strømforbruk fra batteriet. Så hvis en klarer å sette en stopper for å sløse vekk 300W sparer en 150W på forbruket. Dette er tall som høres ganske riktige ut når jeg ser på forbruket og sammenligner varmen i kupéen.  Ikke allverdens, men alle monner drar.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eivhelle

Sitat fra: stefse på torsdag 03. desember 2015, klokken 17:03
Når jeg snakker om effektap er det brutto varmetap. Så hvis all varmen kommer fra varmepumpen, og effektivitetsfaktoren er 2 så tilsvarer dette det halve i strømforbruk fra batteriet. Så hvis en klarer å sette en stopper for å sløse vekk 300W sparer en 150W på forbruket. Dette er tall som høres ganske riktige ut når jeg ser på forbruket og sammenligner varmen i kupéen.  Ikke allverdens, men alle monner drar.
150W spart gir deg ca. 2km ekstra rekkevidde på en 2 timers tur, med 60 i snitt og rundt 0 grader. Så det er lite å hente på rekkevidden. Største gevinsten ligger vel i at en får kapasitet nok til å varme opp bilen når det blir skikkelig kaldt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Jeg var på fjellet for noen uker siden og da var de 2 km akkurat de jeg trengte for å unngå en ekstra ladestopp.
Ellers er det mye ståing og kortkjøring, hvor varming av bilen tar kanskje 1/3 av effekten.
Men det viktigste i dagliglivet er egentlig at bilen ble varmere inni :)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

rabiat

Har isolert røret fra kjøleveskepumpen og inn til kupeen.
Syns jeg merker at det kommer raskere varmluft inn i bilen, men det kan være bare ønsketenkning ;)
Uansett så tror jeg dette har noe for seg, det er dette røret som blir varmt og ved å isolere så tapes ikke varmen fra kjølevesken like fort som ved uisolert rør. Billig fix, ca 35kr på biltema og 10 min jobb..

Jan Grindheim

#44
Anbefaler heller å kjøpe armaflex  på OBS Bygg,  då den er mykje mjukare å lettere å jobbe med..
koster   kr. 99  pr 2 M.
Eg brukte rør frå Biltema og Jula, å dei var mykje stivere...
Ø  28mm.  og 22mm.  passer.

Fordel med om ein har parkert i 15  min. for småerend, så blir ikkje vatnet i røra/og varmeboksen så raskt nedkjølt, å ein har varme i bilen raskare ved oppstart.. :-)
Varemere luft nå   frå varmeaperatet, som er største fordelen :-)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA