Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Taklampen

Startet av html, onsdag 27. august 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

html

Hei!
Jeg er klar over at valg av bil er mye følelser og synsing, ofte ikke basert på rasjonelle vurderinger, men våger likevel å spørre om råd til hva jeg bør velge å gjøre.
Vi har vurdert å kjøpe oss en El-bil primært for å kjøre til og fra arbeid (25 km en vei). Hovedgrunnen til dette er tredelt, Elbil er de facto mindre forurensende for nærmiljø (selv om det hevdes at totalt co2-utslipp blir like stort som for andre drivstoff-former), vi får lavere daglige transportkostnader, og det er avsatt egne parkeringsplasser for el-bil på jobben.
Vi har gjort følgende vurderinger så langt:
Tesla – er altfor altfor dyrt
Leaf er også dyrt, og siden Renault Zoe leverer nogenlunde samme konsept 100.000 lavere i pris syntes dette å være et dårlig valg.
Jeg har sett på og prøvekjørt følgende;
Mitsubishi i-MiEV – det rimeligste alternativet (har ifølge leverandør fortrinn fremfor Peugeot og Citroën ved at de har motorvarmer (ved ladning) som gir mer komfort og bedre batterilevetid på vinteren), er liten, men kanskje grei nok? Har både vanlig ladning og hurtigladning.
Renault Zoe – litt dyrere, men mer utstyr (ryggekamera m.m.) og er litt større. Denne kan kun lades på TN-nett, dvs. jeg må kjøpe en ladeenhet til ca. 10.000 for å kunne lade den på alle ladestasjoner (den transportable overgangen er oppgitt å komme på markedet om ikke lenge, leverandøren monterer TN-lader hjemme). Men er det kanskje verdt prisforskjellen? (ca. 80.000)
Ønsker både synspunkter (synsinger), fakta, erfaringer, tips og råd for hva jeg bør huske på, passe på, tenke på osv. Valget heller mot i-MiEVen nå, men vil jeg angre? Er komforten (størrelse og utstyret) verdt 80.000? Eller er det et helt annet valg jeg bør gjøre?
På forhånd takk for tilbakemeldinger.
Med hilsen to for tiden el-bilentusiaster.  :D
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

Espen Hugaas Andersen

#1
Har du vurdert VW e-Up? Dette er det jeg tror jeg ville gått for med dine kriterier. (Eller i-MiEV - veldig mye bil for pengene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

#2
Der ligger nå en meget god Think Classic til salgs for 20000 kr med RoboMeter.

Bedre bil til ditt bruk kan jeg ikke tenke meg. Den er allerede produsert og fabrikken er konkurs, så ingen miljøbelastningen med at kjøpet trigger produksjon av nye bil. Den har værdens mest effektive varme og defrosting anlegg, som demonstrert under annen tråd, og koster mindre en verditapet bilene du viser til har idet du har kjørt ut av butikken.

Den store glassluken bak er bedre enn ryggekamera, og ny ladekabel koster ca 200 kr hos Classic Olson.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Har jo både i-MiEV og Leaf, og Zoe kan vel sammenlignes litt med Leaf som du sier. Er fortsatt veldig glad i å kjøre miev'en, komforten er ok den. Dersom du ikke er mye høyere enn 180 cm og skal bruke bilen kun til jobb-pendling 25 km hver vei, er en brukt 2011-mod trilling det som helt klart gir mest value for money her. De er driftssikre og vil holde i masser av år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

goggo

#4
Hvis du er komfortabel med en "liten" bil, så er det vel ikke tvil om at du får mye for pengene med en I-MIEV eller en av søstrene I-On eller Z-Cero.  Det være seg ny eller brukt.

Jeg kjøpte min I-MIEV 2011 modell i mai i år, da hadde  den gått ca 59000 km.
Nå - 6000 km senere på 3 måneder!! - er jeg fremdeles like fornøyd med kjøpet. Har ikke hatt et eneste problem av noe slag så langt.

Men, hvis du er på jakt etter en eldre bil og er litt nevenyttig selv så kan det jo virke som om den Think Classic-en til 20000 kr er et veldig godt kjøp.

Lykke til!

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

tomrh

Btw - trilling lader forresten kjapt. Kjappere enn Leaf, målt i km/t ladefart med samme ladekabel. Både når det gjelder hurtiglading og normallading. Bare Leaf med 32A lader kan slå den. Det er bra utbygd med chademo hurtiglading (når de virker da..), så den er anvendelig også på lengre turer. Foreløbig bedre enn VW, BMW og Renault siden combo/css ennå ikke er like bra utbygd. Kona valgte å bruke i-MiEV'en framfor Leafen da hun skulle hente poden vår i Surnadal i forrige uke (165 km hver vei, men flere hurtigladere), fordi hun ville minimalisere ventetid v/lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

Har du bil fra Før?  Har du behov får og kjøre langt til hytte/foreldre etc? Har du barn? Trilling er jo bra bil men personlig ville jeg kjøpt en USA leaf, batteri bytte er jo bare 30k,  da får du veldig mye bil får pengene.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Malawi

Sitat fra: svingen på onsdag 13. august 2014, klokken 14:32
Har du bil fra Før?  Har du behov får og kjøre langt til hytte/foreldre etc? Har du barn? Trilling er jo bra bil men personlig ville jeg kjøpt en USA leaf, batteri bytte er jo bare 30k,  da får du veldig mye bil får pengene.

Beklager om jeg er litt uvitende.

Har Nissan sagt offentlig at batteribytte koster 30.000?

svingen

#8
Sitat fra: Malawi på onsdag 13. august 2014, klokken 17:20
Sitat fra: svingen på onsdag 13. august 2014, klokken 14:32
Har du bil fra Før?  Har du behov får og kjøre langt til hytte/foreldre etc? Har du barn? Trilling er jo bra bil men personlig ville jeg kjøpt en USA leaf, batteri bytte er jo bare 30k,  da får du veldig mye bil får pengene.

Beklager om jeg er litt uvitende.

Har Nissan sagt offentlig at batteribytte koster 30.000?


tja,blir vel kanskje mere 40 tusen men uansett ikke så dyrt syns jeg info her http://www.dinside.no/929402/offisiell-pris-paa-batteripakken-i-nissan-leaf og mange diskusjoner på forumet her om det.

kjøper man en import leaf og pruter litt så får man bilen til 150 tusen (slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50454144&searchclickthrough=true)  og kjører service som en vanlig bensinbil (så service kommer på 2000 kr per år ca?) så har man veldig mye bil får pengene :)

kjøpte selv en ION til 129 tusen med hjemme lader før jul og er veldig fornøg med den,men ser jo att bensinbilen blir kun brukt på lang kjøring på vinter og litt om sommeren,hadde jeg hatt noen kr mere eller vist om batteri bytte saken til nissan ville jeg nok eller kjøpe en import leaf til 160 da.

Det er mest pga større plass (sliter litt med og reise på lenge tur med 1 barn på 2 år og en på 5 år + en dama som liker og ha med seg en del)

bilen var kjørt 14 tusen når kjøpte den og nå har den kjørt snart 28 tusen,så kan vel trygt si bilen blir mye brukt,har vært på flere lang turer med den med all sammen og 3 sykler (montert sykkel feste på den bak) lengst jeg har kjørt på en dag er 25 mil og da var begrenset med hurtigladere,barna liker mye bedre elbil enn bensinbil da det ofte blir stop og lade osv pauser osv :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Malawi

Stilig

Flott å vite.

BTW: Min sønn er akkurat nå på tur med fetter, onkel og to små hunder fra Bergen til Jæren i en Leaf. Ved ladestasjonen på Aksdal skal de plukke opp kusinen og en veninnne i tillegg, så håper allt får plass i bilen. :-)

arthur

Har nylig kjøpt en helt ny Miev og angrer ikke et sekund på det. Bilen brukes lokalt, til/fra jobb og turer inn til Oslo som er rundt 20 kilometer hver vei. Ser ingen grunn til å bruke 50' eller 100' mer på en annen bil siden Miev'en gjør jobben og vel så det. De 50' vi "sparte" på dette kjøpet gikk til kjøp av to flotte el-sykler som vi heller ikke angrer på og bruker så ofte og mye som været tillater det og som gjør at vi får både mer frisk luft og mosjon enn vi ellers hadde fått!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Louise

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. august 2014, klokken 12:54
Har du vurdert VW e-Up? Dette er det jeg tror jeg ville gått for med dine kriterier. (Eller i-MiEV - veldig mye bil for pengene.)

Helt enig. E-Up er en behagelig, lettkjørt liten bil. Kan absolutt anbefales.

bestorp

Leafen er mer behagelig å kjøre enn Trillingene etter min mening.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Klykken

Leaf virker veldig "billig" interiørmessig synes jeg, og kjip kjøremessig (ufølsom). Litt typisk japansk folkebil. BMW i3 virket mye bedre sammenskrudd, penere gjennomført, mer sportslig og moro kjøremessig. Den appellerte mer til "oss bilinterresserte", etter min mening. Nå har jeg kun prøvd Leaf og BMW i3 (som jeg nå eier) siden det var disse to det stod mellom for min del. BMWen er litt dyrere i innkjøp, som også er et argument som teller litt. Dog, den var virkelig verdt pengene.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Louise

Jeg prøvekjørte BMW, Leaf og E-Up. Så på Citroën, men den ble for enkelt utstyrt. BMW opplevdes ubehagelig å kjøre pga bremseeffekten, men det er sikkert en vanesak. Leaf ble for mye finesser på dashbordet. Endte opp med E-Up, og har ikke angret. Så rådet er: bruk tid på å se, prøve og prøve igjen. Tenk igjennom behovet ditt. Gjør valget ditt utifra hva som appellerer til deg. Det viktigste er å ta deg tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA