Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Taklampen

Startet av html, onsdag 27. august 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: bestorp på torsdag 14. august 2014, klokken 10:11
Leafen er mer behagelig å kjøre enn Trillingene etter min mening.

Får nesten håpe det siden den er vesentlig dyrere, noe annet ville jo ha vært litt trist.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

E_S

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. august 2014, klokken 10:46
Leaf virker veldig "billig" interiørmessig synes jeg, og kjip kjøremessig (ufølsom). Litt typisk japansk folkebil. BMW i3 virket mye bedre sammenskrudd, penere gjennomført, mer sportslig og moro kjøremessig. Den appellerte mer til "oss bilinterresserte", etter min mening. Nå har jeg kun prøvd Leaf og BMW i3 (som jeg nå eier) siden det var disse to det stod mellom for min del. BMWen er litt dyrere i innkjøp, som også er et argument som teller litt. Dog, den var virkelig verdt pengene.

Det er ikke noe tvil om at i3 og e-Golf føles mer påkostet og fancy enn Leaf, men samtidig da jeg handlet bil var det ganske vesentlig at jeg kunne kjøpe en brukt Leaf til under 200k for en ett år gammel bil som er en "ordentlig" bil. Skulle jeg hatt en e-Golf eller i3 hadde det blitt hhv. 300k og 350k for å få de specs jeg ønsker på en *ny* bil, og det var økonomisk helt utelukket, da jeg har nok gjeld å betale på med boliglån og studielån. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tomrh

Framkommeligheten er faktisk ganske bra med trilling fordi den er bakhjulsdrevet, jeg vil si hakket bedre enn Leaf som har forhjulstrekk. Nå vil sikkert andre Leaf-eiere protestere, men jeg har et bevis fra i sommer hvor vi hadde begge elbilene samtidig opp til hytta, det var litt fuktig i gresset i kveldinga. Det er bratt traktorvei opp (50 høydemeter stigning på 250 meter vei). Vår lille i-MiEV dro seg fint helt opp i krypfart, mens Leafen ble stående og (anti-)spinne i siste kneika, og framparten dro etterhvert ut mot grøfta så jeg måtte istedet rygge et stykke ned og ta mye større fart. Sånn sett er bakhjulsdrevne biler å fortrekke, som f.eks. også i3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Klykken

Vil tro i3ens smale hjul med stor omkrets også er god på snø/slaps, uten at jeg har prøvd den på slikt føre enda. Bor utenfor by og saltede veier, så det vil jeg nok få prøvd nok av ganger i vinter. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på torsdag 14. august 2014, klokken 13:10
Framkommeligheten er faktisk ganske bra med trilling fordi den er bakhjulsdrevet, jeg vil si hakket bedre enn Leaf som har forhjulstrekk....

I bratte bakker er alltid bakhjulstrekk bedre enn forhjulstrekk, helt til du rygger med forhjulstrekk...

Jeg har bare kjørt trilling en dag og ble lite imponert over kjøreegenskapene, den lå faktisk dårligere på veien enn den 13 år gamle bilen (Peugeot 106EL) den skulle erstatte. Jeg anbefaler prøverkjøring...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. august 2014, klokken 13:36
Jeg har bare kjørt trilling en dag og ble lite imponert over kjøreegenskapene, den lå faktisk dårligere på veien enn den 13 år gamle bilen (Peugeot 106EL) den skulle erstatte. Jeg anbefaler prøverkjøring...
Synes den er helt grei å kjøre jeg, men smaken er som baken. Man sitter litt høyere opp og får en følelse av god oversikt, kjekt i bytrafikk. Men tyngdepunktet blir jo selvsagt litt høyere - noe som ikke er bra for stabiliteten. Leafen sitter mye bedre på veien og har bedre støtdemping, men det skulle jo bare mangle! VW e-Up, trillingenes hovedkonkurrent, er vel også endel bedre sånn sett. Så jeg er enig, står kjøreegenskaper i høysetet er nok ikke trilling det ultimate valget nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

html

Herlig! Takk for alle kommentarer og svar!  :)
Vi skal bruke litt mer tid, og prøve litt flere åpenbart.
Har ikke tenkt helt feil slik jeg tolker det, men åpner for å prøve flere (bl.a. e-Up) og vurdere brukt.

For oss uinvidde;
Hva er en Trilling? Eget merke som heter det? Forhandler?

Takker hjerteligst alle som har tatt seg bryet med å svare. Har fått mye nyttig info.  ;D

Mvh. Trond Martin!

P.t.:
Citroën C5 2.0 HDi (2003 modell)
Honda Civic 1.8 sport (2009 modell)
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

Heart of Gold

Trilling er en "forkortelse" for: Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot Ion
De har samme chassis og drivlinje, men forskjellig styling og interiør.
Det er sikker flere forskjeller jeg ikke vet om.

html

OK, takker. Den eneste forskjellen jeg har klart å finne er at siden det faktisk er Mitsubishi som lager alle modellene, så har de forsynt i-MiEVen med en motor/kupé-varmer (som virker når den lader), som vil gjøre bilen mer komfortabel ved oppstart om vinteren, og spare batteriet for kaldstart vinterstid. Dette har ikke de andre modellene ifølge leverandørene.
Og så betyr det jo noe for meg hva jeg får i innbyttepris for den bilen jeg bytter inn. :)
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

svingen

Husk att det er i - miev fra et vist årstall,husker ikke når. Jeg eller dvs kona savner det her på vinteren. Ser og att det vil Gjøre att man får tørka bilen på vinteren. Vurdere og montere cupe vifte (defa) på vår men er jo litt styr vs innebygd. Fordelen med cupe  vifte er att man kan lade bilen og ha på vifta uten att det går ut over lade tid eller brukes mens man hurtiglader på vinteren :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

arthur

Siden vi nylig har kjøpt en "trilling", en Mitsubishi Miev så noen kommentarer. Den viktige forskjellen på de bilene er som nevnt at Miev har Kupevifte. Denne modellen har en litt videreutviklet gearkasse som går på at man kan velge hvor mye strøm motoren genererer når man triller og noen andre lite vesentlige ting. Kupeviften gjorde valget enkelt for vår del, og med fjernkontroll kan man starte denne inne fra huset sågar!

Kjøreegenskaper - første dagen føltes bilen litt vinglete ved kjøring i hastigheter over 80 km/t, men tenker faktisk ikke lenger på det så trolig har det noe med vane/venne seg til bilen og kjøreegenskapene å gjøre. Føler ikke noe ubehag nå ved å passere lastebiler i 80/90 km/t, men det er klart at dette ikke er noen bil bygget for høye hastigheter og kjøring på Autobahn i Tyskland.

Støt-demping har vært nevnt her, og er positivt overrasket over hvor god denne er. Sammenligner da med en Toyota Aygo og en Honda Civic og da er den faktisk best av disse tre over fartshumper som vi har svært mange av i vårt nærområde.

Jeg har i dag ingen problemer med å anbefale denne bilen, og den fungerer nær perfekt til den bruken bilen er kjøpt for. At biler som koster 50' eller 150' eller 500' mer har noen fordeler skulle vel nesten bare mangle og blir en eple mot mango sammenligning.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Marius Engel

Jeg valgt Leaf, og angrer ikke!!

Den har veldig god plass, og plass til massevis av bagasje.

Det er en av de bilene hvor du kan ha stor barnevogn i bagasjerommet, og bakovervendt barnesete i baksete mens det sitter normalt voksne komfortabelt i setet foran :)

Hurigladenett er godt utbygd, du kommer ut til ferdig oppvarmet eller nedkjølt bil om sommeren, full kontroll over klima/lading/batteri via app på telefon, kjørekomfort er topp, rekkevidde er bra (synes jeg). Alt dette gjør at det blir en knallgod bil nr. 1 :)

Trenger du bare en liten bybil som persontransport finnes det mindre/billigere alternativ.

bkv

Sitat fra: arthur på søndag 17. august 2014, klokken 08:12
Siden vi nylig har kjøpt en "trilling", en Mitsubishi Miev så noen kommentarer. Den viktige forskjellen på de bilene er som nevnt at Miev har Kupevifte. Denne modellen har en litt videreutviklet gearkasse som går på at man kan velge hvor mye strøm motoren genererer når man triller og noen andre lite vesentlige ting. Kupeviften gjorde valget enkelt for vår del, og med fjernkontroll kan man starte denne inne fra huset sågar!

Kjøreegenskaper - første dagen føltes bilen litt vinglete ved kjøring i hastigheter over 80 km/t, men tenker faktisk ikke lenger på det så trolig har det noe med vane/venne seg til bilen og kjøreegenskapene å gjøre. Føler ikke noe ubehag nå ved å passere lastebiler i 80/90 km/t, men det er klart at dette ikke er noen bil bygget for høye hastigheter og kjøring på Autobahn i Tyskland.

Støt-demping har vært nevnt her, og er positivt overrasket over hvor god denne er. Sammenligner da med en Toyota Aygo og en Honda Civic og da er den faktisk best av disse tre over fartshumper som vi har svært mange av i vårt nærområde.

Jeg har i dag ingen problemer med å anbefale denne bilen, og den fungerer nær perfekt til den bruken bilen er kjøpt for. At biler som koster 50' eller 150' eller 500' mer har noen fordeler skulle vel nesten bare mangle og blir en eple mot mango sammenligning.
Trillingene går like bra på Autobahn i Tyskland som den gjør på norske motorveier. Det går mange småbiler der, men det krever energi å kjøre i  100. Batteriet tømmes raskere i slik fart.  Trillingene er først og fremst en bil for de kortere distanser.
Mitsubishi i-Miev 2012.

bkv

Sitat fra: Marius Engel på søndag 17. august 2014, klokken 09:22
Jeg valgt Leaf, og angrer ikke!!

Den har veldig god plass, og plass til massevis av bagasje.

Det er en av de bilene hvor du kan ha stor barnevogn i bagasjerommet, og bakovervendt barnesete i baksete mens det sitter normalt voksne komfortabelt i setet foran :)

Hurigladenett er godt utbygd, du kommer ut til ferdig oppvarmet eller nedkjølt bil om sommeren, full kontroll over klima/lading/batteri via app på telefon, kjørekomfort er topp, rekkevidde er bra (synes jeg). Alt dette gjør at det blir en knallgod bil nr. 1 :)

Trenger du bare en liten bybil som persontransport finnes det mindre/billigere alternativ.
Hvis du sikter til trillingene når du sier bybil, vil jeg invende at den funker veldig godt på landet også. Som hos endel andre elbiler er rekkevidden begrenset, og det må man ha klart for seg hvis man skal kjøpe en. Forøvrig bruker trillingene samme type hurtiglader som for eksempel Nissan Leaf. (Hvis du kan finne en som virker)
Mitsubishi i-Miev 2012.

AK

Mange gode tips her, tusen takk! Tenker på det som ble sagt om å legge litt mer penger i bilkjøpet ettersom vi på sikt vil spare inn mye på å ikke kjøre bensinbil med bompengeutgifter etc. Sikler litt på den nye fra BMW. Noen som har noen erfaring med den som de vil dele?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA