Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Taklampen

Startet av html, onsdag 27. august 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: AK på søndag 14. september 2014, klokken 19:59
Mange gode tips her, tusen takk! Tenker på det som ble sagt om å legge litt mer penger i bilkjøpet ettersom vi på sikt vil spare inn mye på å ikke kjøre bensinbil med bompengeutgifter etc. Sikler litt på den nye fra BMW. Noen som har noen erfaring med den som de vil dele?

Grunner til at jeg ikke kjøpte BMW:
Pris. Grunnpris ligger et godt stykke over LEAF. Da må du legge en del til for å få ting som er inkludert med LEAF. Hurtiglading koster vel 10.000 ekstra, og jeg ville ikke funnet på å kjøpe elbil uten hurtiglading i dag.
Plass. Ikke så god plass i baksetet. Noen ganger frakter man større mennesker enn barna sine.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article886882.ece

Mine valg stod mellom LEAF og Zoe. Zoe hadde problem med å takle "norsk strøm" fra en del vanlige stikkontakter, men det er nå løst. Dette var hovedgrunnen til at vi ikke valgte Zoe. Zoe kan lade på AC helt opp til 43kW, noe som er unikt for elbil. I tillegg kan den semihurtiglade fra 22kW kontakter, noe jeg misunner Zoe-eiere, for slike kontakter er det mange av (for Tesla bruker også slikt til semighurtiglading.)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det begynner å bli et utvalg av elbiler, til forskjell fra 2011 da man ente kunne kjøpe en trilling eller den nyankomne Leaf med plass til 5 osv.
- Trilling - noen småforskjeller internt. Kun plass til 4, best til pendling over ikke altfor lange avstander. Perfekt til bykjøring og trange parkeringsplaser.
- VW E-UP- Kun plass til 4, men kjøreegenskaper som en stor bil. Mer komfort enn en trilling, men er bredere og har større svingradius.
- BMW i3- Kun plass til 4. Noe upraktisk for barnefamilier. Premiumbil der man kan velge mye urstyr, men prisen blir fort også Premium. Har elengre rekkevidde enn enn trilling, e-UP og Leaf.
- Renault Zoe - veldig god plassutnyttelse. Plass til 5, greit bagasjerom. Oppleves noe enklere enn en Leaf, men det er også prisen. Rundt samme rekkevidde som i3.
- VW eGolf. Plass til 5, men noe mindre enn en Leaf. Bagasjerom i knappeste laget; noe upraktisk presentert. Lengst rekkevidde utenom Tesla. Gir premiumfølelse.
- Nissan Leaf - Størst av de elbilene under Tesla (foruten Evalia). Kortere rekkevidde enn i3, Zoe, eGolf og Soul.
- Kia Soul EV - Rommelig kupe, men i utgangspunktet upraktisk bagasjerom - dette kan fikses på. Like lang rekkevidde som eGolf. Noe ålastic fantastic, men veldig mye bil for pengene.
- Nissan eNV200 Evalia. - En forvokst Leaf på mange måter, men kjøreegenskaper som en trilling. Gir deg ekstremt med plass, men forvent 10-15% redusert rekkevidde i forhold til Leaf pga høyere luftmotstand.
- Tesla Model S 60 kWh uten annet ekstratutstyr enn vinterdekk og supercharger (og evt vinterpakke). - Undervurdert Tesla til ca 500.000 ferdig reg. Lettere og mindre forbruk enn 85kWh utgaven som alle "må ha". Dobbel rekkevidde av eGolf eller Soul EV som igjen har desidert lengst av de andre utenom Tesla.

tomrh

#32
En fordel med Leaf, e-Up, e-Golf, Zoe, Soul, eNV200 er at de har normale felger og dekkdimensjoner, der utvalget er stort og det finnes både billig og dyrt. Man tenker kanskje ikke så mye over det, men for trilling er man henvist til originalfelgene (eller stålfelger). Hva da den dagen man kjører inn i fortauskanten og skamferer felgene, f.eks.? Og utvalget dekk er begrenset selv om det nå er på bedringens vei. Piggdekk er fremdeles vanskelig å skaffe. BMW i3 har jo ekstremt uvanlige felger. Tesla har svært dyre felger og dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 15. september 2014, klokken 08:41
Tesla har svært dyre felger og dekk.

Tja, så ekstremt dyre er de da ikke. Du får komplette pakker med 4 felger, vinterdekk (Hakka R2) og dekktrykksensorer for rundt 19k. Nye vinterdekk ca. 10k, mens et sett nye sommerdekk får man lett tak i til 3500,-. da det er mange som selger original 19" sommerdekk for å sette på større sommerdekk og vinterdekk på 19" felgene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flips

Sitat fra: Finnøy på søndag 14. september 2014, klokken 23:04
- Renault Zoe - veldig god plassutnyttelse. Oppleves noe enklere enn en Leaf, men det er også prisen.
Jeg opplever egentlig dette som litt motsatt. Prøvde Leaf og Zoe før vi bestemte oss for Zoe, dette var fordi vi syntes Zoe ga mye mere kvalitetsfølelse, og den har et myye bedre infotainment-system. Leaf hadde noen positive sider også, det er setevarme, rattvarme, mye mindre hjul- og vindstøy, skinnseter, og jeg tror at Bose-anlegget til Leaf er hakket bedre enn Zoe sitt Arkamys-anlegg.

En annen grunn til at vi valgte Zoe var at vi slapp å forholde oss til det ubrukelige nettverket med CHAdeMO-ladere som ikke fungerer. Har aldri opplevd problemer med 22 kW Type 2-ladepunkt og disse finnes overalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA