Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 30. juli 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Fortsatt potensiale for ennå mer økonomisk kjøring: :)

Svg1974

Ser bra ut. Hvilke modus snakker vi om her?

atkhobby

Veldig interessert i å se hva Golfen kan klare! Skal bli spennende å følge med på tråden fremover.

Men, hvis det skal ha noen mening så må testingen gjøres på en tur-retur løype for at det skal kunne trekkes noen sluttinger om forbruk. Det har jo lite nytteverdi å vite forbruket på en bil som har rullet ned en lang bakke :)

Jeg syns det er rart at jeg ikke har klart å finne en eneste test der batteriet er kjørt fra full til (nesten) tom på en økonomisk måte. Har selv kjørt min i3 en slik rundtur for å teste om fabrikantens tall stemte. Oppfordrer e-Golf eiere til å gjøre det samme, selv om det tar noen timer i sommervarmen.

atkhobby

PS! summen av kjørte kilometer pluss gjenværende ser veldig lovende ut!

hovik

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 10. juli 2014, klokken 22:01
Ser bra ut. Hvilke modus snakker vi om her?

Står Eco øverst til venstre i display.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

LGF

Da har jeg kjørt strekningen Oppegård Gardermoen frem og tilbake. Eco modus med AC på 23 grader. Bilen kjørte selv med Cruise control og jeg har derfor ikke lagt vekt på å være spesielt økonomisk. Maks fart var 100 /t.
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

Nuvolari

Sitat fra: LGF på fredag 11. juli 2014, klokken 14:58
Da har jeg kjørt strekningen Oppegård Gardermoen frem og tilbake. Eco modus med AC på 23 grader. Bilen kjørte selv med Cruise control og jeg har derfor ikke lagt vekt på å være spesielt økonomisk. Maks fart var 100 /t.

Fulladet fra start?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gordon Retriever

Sitat fra: atkhobby på fredag 11. juli 2014, klokken 13:41Men, hvis det skal ha noen mening så må testingen gjøres på en tur-retur løype for at det skal kunne trekkes noen sluttinger om forbruk. Det har jo lite nytteverdi å vite forbruket på en bil som har rullet ned en lang bakke :)

Her har du et poeng; det er ikke veldig hjelpsomt for andre å kjøre opp på en fjelltopp og starte forbruksmålingen rett før man begynner nedstigningen.

Bildet i åpningsinnlegget var ment som en teaser inntil jeg fikk fulgt det opp med litt mer info, samt løypeprofil. Etter å ha lest innlegget ditt, legger jeg løypeprofilen inn i åpningsinnlegget også, til nytte for dem som leser tråden fra start senere. Takk for at du satte meg på ideen.

Mange av veiene rundt her er ikke spesielt lettkjørte, noe løypeprofilen fra min tur inn i landet og ut igjen viser. Dette er en ulempe hvis man er ute etter lavest mulig forbruk, men ganske nyttig hvis man er ute etter en reell test av bilen.

Særlig i et flatere kystlandskap med stille sideveier uten mye trafikk, bør det være mulig å putre avgårde ganske langt på en enkelt opplading.  Men også i mer krevende terreng er inntrykket at e-Golf ruller lett, og gir god rekkevidde uten at man anstrenger seg alt for mye.

LGF

2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

elektrolux

17+ mils rekkevidde uten spesielle hensyn til økonomisk kjøring lover bra, og bekrefter at 200+ km er realistisk på denne bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

torlie

Da har jeg fått testet forbruket på Golf også. Se vedlegg for bilde og kjørerute E-UP vs E-GOLF. Identisk vær, temperatur og kjøreforhold. Alene i bilen og ECO+ modus. Kjørte så økonomisk jeg overhode kunne, seilet mest mulig og bremsen ble faktisk aldri brukt på turene. Kjørte uten Cruise på begge turene.

Hadde vært artig å hatt grafisk oversikt over stigning/nedfart på kjøreturen, men er vanlig norsk landevei med noe kupert terreng, ingen store stigninger. Føler ikke jeg hadde særlig mer å hente med den gjennomsnittsfarten. Forbruket kunne kanskje vært redusert med å kjørt saktere, men jeg holdt fartsgrensene hele veien. Følte det ble mest realistisk.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Råde

#11
Veldig interessant sammenligning! Kjenner veien og, i ærlighetens navn er der jo ganske mye svinger, slik at 11,5 på e-Golf nok slettes ikke er værst.
e-Golf | X75D

torlie

Det er riktig, er en forholdsvis svingete vei med en del småstigninger hele turen. På en flatere landevei burde nok golfen greie 10 blank i 70 soner uten problem. :)
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

mortys

#13
Uten å ha noe veldig med dokumentasjon og pene bilder så ser jeg nå at kjørestilen til kona bør "optimaliseres" noe...Når kun kjøre til jobb  dag tidlig lå forbruket rundt 18kwh/100km og rekkevidden gikk fra 160km til 95km på 3,5mil...Bilen er riktig nok utstyrt med 19" felger, men det burde være mulig å forbedre rekkevidden litt. Er vel stor forskjell om en ligger i 110km/t på motorveien vs 90km/t? klima står forøvrig på 22grader og i auto.

EDIT: Var ute i bilen nå og sjekket forbruket igjen etter returen og det ligger mellom 17,7 og 18,6....noe som for oss ikke er helt gunstig. Vil det være stor forskjel på forbruk mellom normal og eco?

LGF

Eco gir lavere effekt av AC og maks hastighet på 115 km/t. Samtidig er vel motoreffekten lavere. Tilsammen blir det jo lavere forbruk, men jeg har ikke tall på hvor mye. Dersom en slår av AC gir det fra 10 til 20 km lengre rekkevidde. Vi har til nå (på to uker) kjørt ca 1000 km. Snittforbruk er 13,1 kWh/100 km.

Husk at ved dobling av hastigheten så firedobles luftmotstanden - dersom ikke jeg husker feil, da...

Vi har standard 16" hjul med foreskrevne 41 punds lufttrykk.
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA