Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Batteritralla på mandag 21. april 2014, klokken 15:15
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Når jeg bestillte min bil ble jeg opplyst om at "dobbeltlader har du ikke bruk for".

Er forsåvidt enig i dette i forhold til mitt bruksmønster.

Problemet for min del ligger i at jeg ikke får mer enn 13A, siden jeg bare har enkelt lader.

Dette var ikke en del av forutsetningen ved kjøp, og er ikke iht til hva jeg har betalt for.
Og lasket type 2 kabel sørger for at du kan lade med lovet effekt på de punktene dette gjelder (230V 32A enfas type 2 uttak), slik at du ikke får en mulig ulempe hver gang du står på et slikt punkt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 20:01
Sitat fra: Batteritralla på mandag 21. april 2014, klokken 15:15
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Når jeg bestillte min bil ble jeg opplyst om at "dobbeltlader har du ikke bruk for".

Er forsåvidt enig i dette i forhold til mitt bruksmønster.

Problemet for min del ligger i at jeg ikke får mer enn 13A, siden jeg bare har enkelt lader.

Dette var ikke en del av forutsetningen ved kjøp, og er ikke iht til hva jeg har betalt for.
Og lasket type 2 kabel sørger for at du kan lade med lovet effekt på de punktene dette gjelder (230V 32A enfas type 2 uttak), slik at du ikke får en mulig ulempe hver gang du står på et slikt punkt.

Ok

Da kan jeg foreslå for Tesla at de hoster opp dette vederlagsfritt.

Hva er løsningen for sperren på 13A på enfas, og 13A på trefase 400V for oss med enkelt lader?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

krister461

Jeg har ikke helt forståelse for dette ønsket å "ta" Tesla som noen virker å ha.

Jeg er absolutt enig i at Tesla ikke har kommunisert dette temaet optimalt og jeg har selv tatt dette opp i andre tråder. Men, "mulighet for å lade med 32A 230V på offentlige type 2-stasjoner med enkeltlader" er nok en egenskap som det aldri var ment at bilen skulle ha, selv om det kunne virke slik basert på informasjonen fra Tesla.

Jeg tror ikke Tesla har feilkommunisert dette med vilje for å få flere til å kjøpe bilen eller for å få færre til å kjøpe dobbeltlader. Tesla ønsker selvsagt flest mulig fornøyde kunder og jeg ser ingen insentiver for at de skal ha gjort dette med for å lure noen. Derfor synes jeg det er viktig å legge godviljen til i en slik sak.

Når man først skal klage på noe så må man se på det reelle tapet.

Hvis denne "egenskapen" var avgjørende for valget om å kjøpe bilen så kunne man vel ha krevd å heve kjøpet. Men det er nok ikke reellt for noen.

Hvis denne muligheten var avgjørende for valget om å ikke kjøpe dobbeltlader så mener jeg det er en fullgod løsning om Tesla tilbyr ettermontering til samme pris som ved nykjøp.

Men, om denne feilkommunikasjonen egentlig ikke har gitt en noe reellt tap, så synes jeg det blir feil å kreve noe ytterligere fra Tesla.

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Og en lasket kabel er godkjent i bruk i Norge? Siden Tesla bruker tid på dette er det mulig at dette ikke er så rett frem som du vil ha det til Øyvind?

Kallagtunet

Sitat fra: krister461 på mandag 21. april 2014, klokken 21:18
Jeg har ikke helt forståelse for dette ønsket å "ta" Tesla som noen virker å ha.

Hvis å kreve noe Tesla har markedsført som en egenskap og som en har betalt for er å ta Tesla så har vi veldig forskjellig definisjon på det å ta.

Dette handler om at Tesla må ta kundene sine på alvor og ikke bare stø om seg av uforpliktende lovnader og selvskryt. Vi husker vel fortsatt film og mail med model s perfect for winter du som ble sent ut før 2000 norske beta testere gjorde vintertesten for Tesla... Min oppsummering helt perfekt for winter er den vel ikke helt enda...  Men etter modifikasjoner etter første test så blir sikkert bilene som blir levert ut før neste vinter i alle fall bedre...

jkirkebo

Sitat fra: Batteritralla på mandag 21. april 2014, klokken 21:05
Hva er løsningen for sperren på 13A på enfas, og 13A på trefase 400V for oss med enkelt lader?

Den biten fikser Tesla for alle. Eldre biler må ha en liten hw-oppgradering som ikke er helt klar til utrulling ennå, på nyere biler trengs antageligvis kun software. Men den rulles neppe ut før hw-fiksen for eldre biler er klar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. april 2014, klokken 23:40
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Og en lasket kabel er godkjent i bruk i Norge? Siden Tesla bruker tid på dette er det mulig at dette ikke er så rett frem som du vil ha det til Øyvind?
Hva mener du med godkjent? Tesla følger da ikke akkurat standarder, selv om bilens inngang riktignok er kompatibel med type 2. Så lenge det produserer og en slik kabel og produsenten går god for denne er det ikke noe problem? Hvem skal kunne si nei? Det enkleste for Tesla er å gå til noen som produserer kabler i dag, be dem lage en variant av type 2 kabelen, sørge for godkjenning og deretter shippe den kostnadsfritt til alle som har konfigurert bestillingen sin i det tidsrommet kaluklatoren på nettsiden var feil. Dvs noen måneder i fjor sommer. Du har helt rett i at det ikke er rett frem, for kabelen må produseres, merkes og shippes til Norge. I Tesla-verden tar dette sikkert en 6 måneders tid :)

Hadde jeg vært i den situasjonen derimot hadde jeg bedt om dobbeltlader til fabrikkpris, da jeg anser det som et kupp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. april 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. april 2014, klokken 23:40
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. april 2014, klokken 14:12
Og lasket type 2 kabel løser problemet uten at man skal tvinge til seg gratis dobbeltlader :) Alrernativt bør tesla tilby dobbeltlader til fabrikkpris. Der er et kupp, spesielt når TOCN (og andre) nå begynner å få sine 22kW planer klare. Da tipper jeg flere og flere vil savne dobbeltlader, spesielt de som kjenner til utbyggingen best.

Og en lasket kabel er godkjent i bruk i Norge? Siden Tesla bruker tid på dette er det mulig at dette ikke er så rett frem som du vil ha det til Øyvind?
Hva mener du med godkjent? Tesla følger da ikke akkurat standarder, selv om bilens inngang riktignok er kompatibel med type 2. Så lenge det produserer og en slik kabel og produsenten går god for denne er det ikke noe problem? Hvem skal kunne si nei? Det enkleste for Tesla er å gå til noen som produserer kabler i dag, be dem lage en variant av type 2 kabelen, sørge for godkjenning og deretter shippe den kostnadsfritt til alle som har konfigurert bestillingen sin i det tidsrommet kaluklatoren på nettsiden var feil. Dvs noen måneder i fjor sommer. Du har helt rett i at det ikke er rett frem, for kabelen må produseres, merkes og shippes til Norge. I Tesla-verden tar dette sikkert en 6 måneders tid :)

Hadde jeg vært i den situasjonen derimot hadde jeg bedt om dobbeltlader til fabrikkpris, da jeg anser det som et kupp.

Nå har vel Tesla ikke tilbudt Laumb hverken lasket type 2 kabel, eller dobbeltlader til fabrikkpris, så dette blir helt hypotetisk. Derimot så har de tilbudt et 'ladekurs' som ihvertfall jeg hadde funnet fornærmende. Her er det vel heller Tesla som trenger et kurs i norsk markedsføringslov: Som andre har bemerket, så har de solge et produkt med en lovet egenskap som ikke finnes..

Det er opp til Tesla å komme med et forslag til hvordan de ønsker å løse dette problemet, enten det blir med lasket kabel, et tilbud om rimelig/gratis dobbeltlader, eller en fiks på bil / lader. Å totalt ignorere problemet slik de later til å gjøre, er ikke akseptabelt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

krister461

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. april 2014, klokken 23:49
Hvis å kreve noe Tesla har markedsført som en egenskap og som en har betalt for er å ta Tesla så har vi veldig forskjellig definisjon på det å ta.

Dette handler om at Tesla må ta kundene sine på alvor og ikke bare stø om seg av uforpliktende lovnader og selvskryt.
Jeg ikke noe inntrykk av at Tesla ikke tar kundene sine på alvor, selv om de selvsagt i noen saker - inkludert denne - kunne håndtert de bedre. At selskaper driver med selvskryt i markedsføringen er vel naturlig?

Nå er markedsføring er vidt begrep, men jeg kan ikke se at Tesla har skrytt på seg denne lademuligheten for å selge flere biler eller tjene mere penger. Derfor velger jeg å tro at denne feilkommunikasjonen er et uhell.

Videre mener jeg at begge parter må være interessert i å nå en minnelig løsning. Å kjøre på med svart-hvitt krav som at dette må løses i *bilen* og ikke vha. en ladekabel eller å si at "Annonsert egenskap som ikke er der = mangel!" uavhengig om man har en reellt tap eller ei virker urimelig for min del.

Muffinman

#144
Jeg er faktisk overbevist om at Tesla vil løse denne saken bare de får snakket litt på kammerset, og jeg er også sikker på at Laumb vil være løsningsorientert når det kommer til avgjørelse. Når det er sagt vurderer jeg det slik at det er viktig at saken blir kjørt, slik at Tesla får et forhold til regelverket i landet og kan agere deretter.

Kall det gjerne tough love.

EDIT: Det er selvsagt på det rene at denne egenskapen er markedsført ved et uhell, og det føyer seg jo inn i rekken av feilkommunikasjon av egenskaper det siste året. Hvis denne saken kan medføre at Tesla raskere får orden på dette tjener alle parter på det.

Kallagtunet


HKS

Jeg klaget på mangel på dette til Tesla Service. Sendte over en liste med batterimodifikasjon og flere mindre punkter jeg ønsket utbedret på garanti. Fikk time i begynnelsen av juni.

Ett av punktene mine var at "Bilen lader ikke med 32A, kun 13A på offentlige type 2 ladekontakter hvor 230V 32A 1-fase er tilgjengelig".

Service Concierge svarte at dette skulle bli støttet i ny software. Jeg svarte henne da på dette punktet og eksplisitt spurte om hun var sikker på at det kun var snakk om software, ikke hardware. Noe hun bekreftet. Det virker som at folk hos Tesla heller ikke vet at denne funksjonen har "plutselig forsvunnet" fra Tesla sine sider. Nå gir jeg Tesla sjanse til å fikse dette når jeg er inne med bilen i juni. Hvis ikke det skjer så er det forbrukerrådet neste for min del også.
Tesla Model S 90D

Griffel

Sitat fra: HKS på mandag 28. april 2014, klokken 21:11
Jeg klaget på mangel på dette til Tesla Service. Sendte over en liste med batterimodifikasjon og flere mindre punkter jeg ønsket utbedret på garanti. Fikk time i begynnelsen av juni.

Ett av punktene mine var at "Bilen lader ikke med 32A, kun 13A på offentlige type 2 ladekontakter hvor 230V 32A 1-fase er tilgjengelig".

Service Concierge svarte at dette skulle bli støttet i ny software. Jeg svarte henne da på dette punktet og eksplisitt spurte om hun var sikker på at det kun var snakk om software, ikke hardware. Noe hun bekreftet. Det virker som at folk hos Tesla heller ikke vet at denne funksjonen har "plutselig forsvunnet" fra Tesla sine sider. Nå gir jeg Tesla sjanse til å fikse dette når jeg er inne med bilen i juni. Hvis ikke det skjer så er det forbrukerrådet neste for min del også.

Første gang jeg så at Tesla skrev dette med type2 32A enfas singellader, skrev jeg at dette var nesten for godt til å være sant. Når det så ble skrevet at Salto ladebokser bare leverte 16A, skrev jeg at de måtte benytte samme triks i Saltoboksen som i UMCen med blått adapter, og det lot seg jo gjøre på private type2 ladepunkt.

Nå tror jeg at svaret på spørsmålet ditt på grunn av flere mellomledd mellom den som sender svar og Teslas teknikere har blitt feil, og at den som svarer har sendt svaret på spørsmålet som de sikker har fått mange ganger om nå de berømte 13/26A blir 16/32.

Det er lov å håpe og det vil glede meg om jeg denne gangen tar feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 28. april 2014, klokken 15:47
Noe nytt i forhold til denne saken?

Saksbehandler har hatt ferie og var tilbake i dag.

Forventer svar så snart han har pløyd igjennom mailen sin.

Mr.Hansen

Venter spent på resultatet av denne saken...

Det verste er at jeg ikke ble oppfordret til dobbellader når jeg bestilte bilen i butikken(Drammensveien 130). Senere fikk jeg vite at hvis jeg hadde bestilt bilen på Arnabru, ville de anbefallt dette på det sterkeste, noe jeg hadde gjort da.
Surt...

Nå skal det sies at jeg hadde betalt de ca 20.000kr for oppateringen i dag som er ca pris i Dollar de skal ha i US, men ikke nesten 40.000kr.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA