Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

ErikMe

ok. har bare fylt opp tanken en gang siden jeg fikk bilen for 3 uker siden. ca 25-30 liter gikk det vel på den.  Mest småturer og en del 5-8 mils turer.

til hælja skal jeg på langtur med kids og ski. Blir spennende å kjøre på motor.

diax

Kun for moro skyld prøvde jeg forresten en Chademo hurtiglader her om dagen. Når jeg koblet den til og laderen gjorde systemsjekk kom det opp at batteristatus faktisk er 20% når den på displayet i bilen er 0. Noen praktisk betydning har det ikke, men det betyr jo at Mitsubishi har gjort det slik at man unngår at batteriet er fullstendig tom om man f.eks kjører 3 uker på ferie i Europa.

Kos deg på langtur :) Vi kjørte i følge med en annen bil Halden-Gol-Halden. (BMW X3) Jeg lå bak han begge veier med adaptiv cruise control aktivert. Det var helt nydelig. Måtte velge kort mellomrom før rundkjøringer for å ha mulighet til å følge igjennom. Noen ganger glapp det og da måtte man være obs på bremsen siden bilen ønsker å akselerere. Men som oftest fungerte det både i kryss (maks 2 sek stopp) og rundkjøringer.

ErikMe

Har lest ett eller annet sted i blekka at hele batteri kapasiteten ikke blir brukt. Årsaken er at batteriet varer mye lenger hvis det ikke tømmes helt eller fylles 100 %. 

Hørtes ut som om du hadde vært på tur med ganske mye stigning. Hvordan oppførte motoren seg på "tomt" batteri og mye oppover ?  Gikk den konstant på høyt turtall ?

diax

Sitat fra: ErikMe på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:36
Har lest ett eller annet sted i blekka at hele batteri kapasiteten ikke blir brukt. Årsaken er at batteriet varer mye lenger hvis det ikke tømmes helt eller fylles 100 %. 

Ja stemmer, det er av hensyn til levetiden.


Sitat fra: ErikMe på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:36
Hørtes ut som om du hadde vært på tur med ganske mye stigning. Hvordan oppførte motoren seg på "tomt" batteri og mye oppover ?  Gikk den konstant på høyt turtall ?

Regenereringen virker veldig effektiv, slik at det som regel er kapasitet til 1-2 km elkjøring.

Når jeg kjørte den virkelig harde stigningen fra dalføret og opp på høyfjellet var dette i form av
hårnålsvinger tett i tett. For hver sving når jeg skulle akselerere gikk motoren høyt opp på turtall
før den roet seg når jeg gikk av gassen. Så ikke plagsomt overhodet.

ErikMe

Første langtur i dag. Bil pakket med to små og en del bagasje, ski etc. Kjørte 185 km på ettermiddag/kveld. Rv 4 til Gjøvik -Lillehammer og videre. Trafikken gikk i ca 70-90 hele veien.

Gikk 37 km på strøm + litt motor for varme i bil. Samlet forbruk da bilen parkerte på fjellet: 0,5. Det var med en skikkelig klattre etappe på slutten av turen. MYE snø i Gausdal :) var ikke snakk om den minste hjulspinn i ganske bratte kneiker.  Ikke glatt men kram hard snø.

Artig å kjøre de lange bakkene ned fra Lygna. Regenererte 5 km el drift :)

Hadde pumpet 3 bar i dekkene. God å kjøre. Mulig dette er litt mye med tom bil. Ristet litt på snø vaskebrett føre.

Da jeg parkerte i fjellheimen kom det en skikkelig stank av brent gummi. Det røyk ganske så ille :)

Sent from mobile device

diax

Så gøy :) Hva syns du om motorgangen ved tomt batteri og pådrag oppover bakkene?

ErikMe

Sitat fra: diax på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:35
Så gøy :) Hva syns du om motorgangen ved tomt batteri og pådrag oppover bakkene?

Synes det var helt greit. Litt snodig følelse at motoren gikk jevnt på et turtall uavhengig av hvordan man trykket på gassen. Da jeg skulle test 4x4 systemet og ga på hørte jeg turtallet også øke. Sånn sett får man iallefall litt følelse av å kjøre en normal bil.

Sent from mobile device

tomrh

Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Første langtur i dag. Bil pakket med to små og en del bagasje, ski etc. Kjørte 185 km på ettermiddag/kveld. Rv 4 til Gjøvik -Lillehammer og videre. Trafikken gikk i ca 70-90 hele veien.

Gikk 37 km på strøm + litt motor for varme i bil. Samlet forbruk da bilen parkerte på fjellet: 0,5. Det var med en skikkelig klattre etappe på slutten av turen. MYE snø i Gausdal :) var ikke snakk om den minste hjulspinn i ganske bratte kneiker.  Ikke glatt men kram hard snø.
Hvor stor er høydeforskjellen opp til der dere stoppet på fjellet? Et totalt forbruk på 0,5 l/mil på denne turen høres veldig bra ut! Klatreetapper gir veldig høyt bensinforbruk.

Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Da jeg parkerte i fjellheimen kom det en skikkelig stank av brent gummi. Det røyk ganske så ille :)
Akkurat dette hørtes jo litt suspekt ut. Fant du ut hva det skyldtes?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

#53
Langtur hjem i går. Startet med tomt batteri i ca -5. Ingen lade muligheter der bilen står parkert v/ hytta.

Nedsnødd bil og ca 6-8 cm snø på fjellveien. Bilen ble veldig raskt varm. Helt greit å kjøre på 3 bar i dekk.  Trafikken lå i 70-90.  185 km, forbruk endte på 0.65.

Turens totale lengde :384,4 km. Startet med full tank. Fylte på 24,41 liter for å få den full igjen. Ville sjekke om kjørecomputeren henger på greip.  Bensintanken viste akkurat 50 % v / turens slutt. Noe som er feil siden tanken er 45 liter ihht manual.

Hadde to småturer i fjellheimen for å teste 4x4 tur/retur alpinbakke etc.. Stoppet bilen i en skikkelig kneik med holkeføre. Kom ikke videre gitt :) Testet hjulspinn med og uten Antispinn. et par små hyggestunder med litt action :)

ErikMe

Sitat fra: tomrh på fredag 21. mars 2014, klokken 09:16
Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Første langtur i dag. Bil pakket med to små og en del bagasje, ski etc. Kjørte 185 km på ettermiddag/kveld. Rv 4 til Gjøvik -Lillehammer og videre. Trafikken gikk i ca 70-90 hele veien.

Gikk 37 km på strøm + litt motor for varme i bil. Samlet forbruk da bilen parkerte på fjellet: 0,5. Det var med en skikkelig klattre etappe på slutten av turen. MYE snø i Gausdal :) var ikke snakk om den minste hjulspinn i ganske bratte kneiker.  Ikke glatt men kram hard snø.
Hvor stor er høydeforskjellen opp til der dere stoppet på fjellet? Et totalt forbruk på 0,5 l/mil på denne turen høres veldig bra ut! Klatreetapper gir veldig høyt bensinforbruk.

Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Da jeg parkerte i fjellheimen kom det en skikkelig stank av brent gummi. Det røyk ganske så ille :)
Akkurat dette hørtes jo litt suspekt ut. Fant du ut hva det skyldtes?

er vist et belegg på motoren som kan stinke litt de første ukene. Innkjøring ifølge forhandler. Kjører man mest på strøm kan det ta litt tid før dette forsvinner

tomrh

#55
Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Samlet forbruk da bilen parkerte på fjellet: 0,5. Det var med en skikkelig klattre etappe på slutten av turen. MYE snø i Gausdal :)
Ser det ligger endel hytter i Gausdal på 400-600 m.o.h. Kan det stemme at det var ca. 500 meter høydeforskjell fra utgangspunktet til der dere parkerte?

Når forbruket på oppovertur lå på 0,5 liter/mil synes jeg det er rart at totalt forbruk for hele turen havnet på 0,65 liter/mil. Nedover fra fjellet skulle jo bensinforbruket være omtrent null og mengden regenert strøm ganske betydelig? Men 6-8 cm snø på veien suger virkelig energi da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:05
Sitat fra: ErikMe på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:30
Samlet forbruk da bilen parkerte på fjellet: 0,5. Det var med en skikkelig klattre etappe på slutten av turen. MYE snø i Gausdal :)
Ser det ligger endel hytter i Gausdal på 400-600 m.o.h. Kan det stemme at det var ca. 500 meter høydeforskjell fra utgangspunktet til der dere parkerte?

Når forbruket på oppovertur lå på 0,5 liter/mil synes jeg det er rart at totalt forbruk for hele turen havnet på 0,65 liter/mil. Nedover fra fjellet skulle jo bensinforbruket være omtrent null og mengden regenert strøm ganske betydelig? Men 6-8 cm snø på veien suger virkelig energi da.

Synes selv det var snodig med forbruket på 0.5 tur og 0.65 retur. Destinasjonen lå høyere en avreise punktet. Hastigheten var noe høyere på retur siden jeg kjørte hjem på dag.  Og på tur hadde jeg 4 mils batterikjøring.  Ser ut som om 80 km/t er optimalt med tanke på forbruk.

aaa3

#57
Jeg leser i Hegnar Online (http://www.hegnar.no/motor/article753491.ece) "Og i kulde har bilen også et par andre irriterende problemer. Først og fremst er det så godt som umulig å holde vinduene fri for dugg og is, så et kraftigere varmeapparat hadde vært ønskelig. I tillegg hadde vi store problemer med spylevæske-dysene på langtur."
Hva slags erfaringer har dere gjort dere mhp. vinterdrift?

fstromsv

Har ikke møtt noen av disse problemene som er nevnt.  Fikk bilen levert 28/2.  Har vært på fjellet en helg.  Har heller ikke hatt bilen i garasje ennå.  Februar var nok en værre måned mhp nedbør.

tomrh

Kan ikke svare for outlander phev, men opplever ikke engang disse problemene med i-MiEV som har enda svakere varmeapparat (og jeg har også kjørt på hytta med den i snøvær). A/C fjerner i allefall dugg veldig effektivt. Mistenker at Hegnar-folka rett og slett ikke hadde lært seg å bruke varmeapparatet.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA