Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

fstromsv

#60
Etter en liten diskusjon i Ampera-tråden her på forumet så måtte utfordre meg selv litt.  Tok en test-tur for å se hvor langt jeg kunne nå.  Så vidt noen få pluss grader i lufta.  Klima av .  Vinterdekk med normalt trykk (som levert fra forhandler).  ECO-modus.

Turen gikk fra Haslum - Sandvika- E18 - Drammen - E134 - Mjøndalen.  Fossil-motoren startet første gang på toppen før bakken ned mot Mjøndalen.

I det motor starter viser GPS 41km.  Forbruk 0.0.

Stopper på Shell stasjon i Mjøndalen.  GPS 45 km. GPS Maksfart 86 km/t. GPS Snittfart 69.9 km/t.  Bil viser 44.2 km, 0.5 l/100km.

Nullstiller bilens trip-teller og forbruksmåler.  Kjører samme rute tilbake.  Vel hjemme har jeg disse tallene:  GPS 90.0 km.  GPS maksfart 86.7 km/t.  GPS snittfart 70.2 km/t.  Bil viser 88.2 km og 6.2 l/100km (!).

Selv er jeg godt fornøyd med disse tallene.  Noe overrasket over bensinforbruket på returen.  Hadde forventet dette en tanke høyere, men å ligge i 80 istedetfor 90-100 betyr nok noe.

tomrh

Sitat fra: fstromsv på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:10
Nullstiller bilens trip-teller og forbruksmåler.  Kjører samme rute tilbake.  Vel hjemme har jeg disse tallene:  GPS 90.0 km.  GPS maksfart 86.7 km/t.  GPS snittfart 70.2 km/t.  Bil viser 88.2 km og 6.2 l/100km (!)
Takk for svært interessante tall! På returen her, er det slik at batteriet alltid lades når det er tomt og bensinmotoren går eller kan man styre det? Er disse returtallene dine med eller uten lading?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cowboystrekk

Noen forbrukstips: Hvilke dekk bruker dere? Hvordan er lufttrykket? Nokian R2\R er opptil 5% mer drivstofføkonomisk enn mange piggdekk der ute (det finnes ingen vinterdekk med lavere rullemotstand enn de). Å kjøre med 5 psi for lite øker forbruket med ca 10% sammenligna med å kjøre med 5 psi for mye, nokian skriver rett ut på hjemmesida si at man bør fylle 10% ekstra, noe en kar jeg snakka med som jobba for nokian også (spurte han egentlig om noe helt annet, men kom med et innsmett om dette og). Vet ikke hva anbefalt psi er på bilen er, men tipper den er rundt 35-40, ville minst hatt i 45 bar om jeg var dere. Ifølge han på Nokian var dekkene deres sertifisert til å greie over 55 psi uten problemer, men de skriver 51 for sikkerhetsskyld. Husk også å fylle luft når dekkene er kalde, om du kjører noen km så fyker trykket opp med 2-3 psi med en gang siden de blir varme. Endel vil nok uten problemer kjøre 0,5-1 mil lenger på strøm med disse tipsene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fstromsv

Sitat fra: tomrh på torsdag 27. mars 2014, klokken 22:49
Takk for svært interessante tall! På returen her, er det slik at batteriet alltid lades når det er tomt og bensinmotoren går eller kan man styre det? Er disse returtallene dine med eller uten lading?
Returtallet er stort sett uten lading av batteriet. Litt regenerert kraft og overskuddskraft går til batteriet underveis, slik at den vil veksle mellom de tre modusene også på returen (EV/seriehybrid/parallelhybrid).  Der er en egen knapp "Charge" om du ønsker å tvinge lading av batteriet.  Forøvrig også en egen knapp "Save" om du ønsker å spare el-drift til senere (f.eks. om man har lange kraftige stigninger i vente - da kan det være fint å ha rikelig med el kraft tilgjengelig).

tomrh

#64
Synes systemet høres helt genialt ut! :) Trodde først eldriften bare var egnet for å spare drivstoff på korte turer, men her er jo rikelig med muligheter også på langkjøring. Jeg klarer fint å få ned bensinforbruket på vår eldre 2000-mod 4x4 spacewagon til 0,60 - 0,65 l/mil på langkjøring ved å coaste, så det skulle virkelig være morro å prøve å sette rekord med denne phev'en. Stigninger drar bensinforbruket voldsomt opp, som du sier fstromsv, mens lange nedoverbakker der coasting ellers ville øke farta veldig, kan heller brukes til å regenerere istedet for bare å mistes til den kvadratisk økende luftmotstanden. (Coasting er å foretrekke framfor regenerering dersom bakken ikke er svært bratt, siden det er noe tap i regenereringa.)

På langkjøring ville jeg startet med å kjøre ned batteriet til 60-80% på vei ut av tettbygd strøk. Deretter coaste kun på bensin, lade i bratt nedover og kjøre på el i bratt oppover. Skal kunne få et brukbart lavt forbruk på denne måten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Kjørte en tur i dag tidlig. ca 10 km. Rett på lader etterpå.
kl 11 kjørte jeg en tur på fyllinga med bilen full av gammel laminat og 5 halvtomme 10 liters maling spann. Hadde lagt ned baksetene. Kjørte også til Komplett's hentebu og hentet strømforsyning til en PC. ca 25 km. Batteri nesten tomt. Plugget inn lader.
Kjørte så dagens tur nr 3 kl 1400. 20 km Desverre hadde batteriet ikke fått ladet seg nok opp til bare strøm kjøring. De siste km måtte bensinmotoren trå til.

mao skulle gjerne hatt raskere lading eller større batteri for dagens bilkjøring :-) men alt i alt en fin PHEV dag

diax


ErikMe

Tenker på det. Kjekt å slippe den boksen på standardladeren. Er ladesøylene rundt om 16 ampere også ?

Og 16 A kontra 10 A har vel ingenting å si for levetiden på batteriet.

Sent from mobile device

tomrh

Sitat fra: ErikMe på torsdag 03. april 2014, klokken 00:58
Tenker på det. Kjekt å slippe den boksen på standardladeren. Er ladesøylene rundt om 16 ampere også ?
Jepp, de er godkjente for 16A strømtrekk, er nok 25A kurs eller noe slikt.

Sitat fra: ErikMe på torsdag 03. april 2014, klokken 00:58
Og 16 A kontra 10 A har vel ingenting å si for levetiden på batteriet.
Nope. Skal forresten inn med i-MiEV'en på 60.000 km service rundt påske, da blir det gjort batteritest igjen. Sist ved 40.000 km fikk jeg tatt batteritest og da var de fortsatt omtrent som nye, faktisk godt over forventet. Vi lader med 10A over natta, og 16A på dagtid mellom kjøreturene og når vi parkerer ved ladestolper. Hurtiglader vel ca. 1 gg/mnd også i snitt. Phev'en har nok samme batteripakke, LEV50-celler fra GS Yuasa, bare færre celler. Ingenting å bekymre seg for! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på torsdag 03. april 2014, klokken 10:46
Sitat fra: ErikMe på torsdag 03. april 2014, klokken 00:58
Tenker på det. Kjekt å slippe den boksen på standardladeren. Er ladesøylene rundt om 16 ampere også ?
Jepp, de er godkjente for 16A strømtrekk, er nok 25A kurs eller noe slikt.

Sitat fra: ErikMe på torsdag 03. april 2014, klokken 00:58
Og 16 A kontra 10 A har vel ingenting å si for levetiden på batteriet.
Nope. Skal forresten inn med i-MiEV'en på 60.000 km service rundt påske, da blir det gjort batteritest igjen. Sist ved 40.000 km fikk jeg tatt batteritest og da var de fortsatt omtrent som nye, faktisk godt over forventet. Vi lader med 10A over natta, og 16A på dagtid mellom kjøreturene og når vi parkerer ved ladestolper. Hurtiglader vel ca. 1 gg/mnd også i snitt. Phev'en har nok samme batteripakke, LEV50-celler fra GS Yuasa, bare færre celler. Ingenting å bekymre seg for! :)

takk for nyttig info :)

aaa3

Er det en risiko for garanti-problemer hos Mitsubishi hvis man benytter tredjeparts ladeutsyr, som f.eks. 16A-ladeledningen som diax anbefalte?

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

aaa3

diax -har du fått kabelen fra EVselect? Hva ble totalprisen til slutt? Ellers noe å bemerke?

diax

asbaas, ja har fått den. Bruker nå 3 1/2 timer fra tomt til fullt batteri. Orginalladeren brukte 6 timer på samme operasjon.

Tror jeg betalte NOK 3500,- fra EVSelect inkl. frakt. Jeg bestiller veldig mye fra utlandet og det er sjeldent ting blir "stoppet" i tollen. Men denne gang kom det på 1100,- i mva og tollbehandlingsgebyr.

Så NOK 4600,- ble totalprisen. Billigste jeg har sett i Norge for produkt av samme design (uten kladd) er kr 6500,-. Så fremdeles en veldig bra deal.

Kvalitet og finish er upåklagelig. Anbefales.

fstromsv

Tok en tur for å se om rekkevidde var endret fra tur i mars til nå på sommerstid (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12657.msg203359.html#msg203359).

Fin sommer-kveld uten vind og behagelig temperatur.  Som før AC av, ECO på, andre forbrukere også av (radio etc).  Kjørte samme rute som forrige gang.

Sommertemperatur, sommerdekk (min ble levert med Toyo dekk), og forhøyet lufttrykk i dekkene til 3.0 psi for testen, er det som har endret seg siden sist.

ICE motor satte igang etter 46.5 km.  Maksfart på distansen 79.8 km/t.  Snittfart 68.9 km/t.

Kom ikke så veldig mye lenger med andre ord. 5.5 km.

Mitsubishi skal tross dette ha skryt for ikke å ha overdrevet rekkevidden voldsomt i salgsmaterialet sitt.

Returen (53 km) gikk med maksfart 82.5 km/t, snittfart 56.2 km/t, forbruk 0.59 l/10km.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA