Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

Fiffik78

Klarte faktisk 50.5 km på kun batteri her en dag, merkelig nok viste batteriet 70 km i kapasitet når jeg startet, pussige greier.

Men, jeg skjønner mindre av forbruket som oppgis, et hardt trykk på gassen og man får et oppgitt snittforbruk på 1.3l pr 100 km. Hvordan det beregnes er meg en gåte, det er jo grenser for hvor mye bensin den kan ha klart å dytte inn i motoren med ett pådrag? Rekkevidden er også en sak for seg. Med full tank og full lading oppgir den ca 500 km, med tomt batteri oppgir den rundt 410 km. Det siste skjønner jeg mindre av det jo indikerer et antatt forbruk på 1 liter på mila? Akkurat der savner jeg Passaten som ga mye bedre estimert rekkevidde.

Savner også et par andre ting siden jeg holder på, klokke på instrumentpanelet hadde vært fint. Og en bedre kjørecomputer som sier hvor mange minutter turen har vart, og så skulle jeg kunne skrudd av den hersens pipinga for alt mulig rart. Vil jeg kjøre bort til garasjen uten belte burde jeg kunne det uten å bli sprø, eller ha døren åpen og motor på, noen som har klart å koble av dette?
Outlander PHEV 2014

aaa3

Morsomt å prøve å "tyne" rekkevidden på batteri mest mulig, men jeg tenker at det er gjennomsnittsforbruket over tid som er mest interessant.
Jeg har hatt bilen i 3 måneder nå, og kjørt ca 4400 km.
Det har vært mye "sommerkjøring", med mange turer til hytta (160 km), andre lengre turer, noen turer også med tilhenger.
Og så har det vært varmt, og AC har vært på, ECO av.
Gjennomsnittsforbruk til nå har vært på 0,41 l/mil.
Det syns jeg er bra!  :D

teimann

Jeg har gjort noen forsøk på hvor langt jeg kan kjøre bare på strøm før bensinmotoren starter. Rekorden min er 62 km. Da kjørte jeg fra Sokndal til Hå på Jæren. Vær og temperatur var perfekt, dvs. lite vind og ca 20 grader. Det var lite trafikk og jeg "lusekjørte" stort sett mellom 50 og 60 km/t. Det er helt tydelig at lav hastighet har mest å si på forbruket. Ellers bruker jeg spakene på rattet aktivt ift. regenerering. Jeg bruker ca 20 % mer luft i dekkene enn oppgitt. Ved mer normal kjøring klarer jeg vanligvis litt over 40 km på bare strøm. Jeg har flere ganger klart lengre enn de 52 km som Mitsubishi oppgir som maks. Ved ugunstige forhold og mer aktiv kjøring har det hendt at jeg har klart mindre enn 30 km på strøm. Jeg har hatt bilen fra 8. mars. Min erfaring er at generell økonomisk kjøring i lav hastighet har mest å si på forbruket. Temperatur har mindre å si enn jeg hadde trodd, men det har ikke vært mye under 0 grader mens jeg har hatt bilen.

Fiffik78

Er det noen måte å hente ut snittforbruk over tid uten å føre manuelt? Finner bare for siste par dager på langtidshistorikk.
Outlander PHEV 2014

teimann

Gjennomsnitts bensinforbruk over lang tid finnes hvis du trykker på Manuelt. Da vises bensinforbruket fra sist gang du trykket på nullstill. Hvis du ikke har trykket på nullstill noen ganger så er dette gjennomsnittsforbruket fra bilen var ny. Jeg tror det er slik at hver gang bilen startes så vises forbruket med Auto. Dvs forbruket på den aktuelle turen. Dette nullstilles automatisk for hver tur hvis bilen har vært stoppet i minst 4 timer. Når du har trykket på manuell så blir det forbruket som da vises aldri nullstilt med mindre en trykker på nullstill.

Fiffik78

Gull, takk for info. Skal sjekke ut så snart den er tilbake fra verksted, de klarte å få et brudd i hjulbuen når de demonterte for å montere hengerfeste.

Har dere kikket på lakken i hjulbuen forresten? Har allerede fått en avskalling, hvilket irriterer meg grenseløst, mildt sagt bekymret for lakkvaliteten.

Men elsker bilen ellers, særegent god kjørefølelse og nydelig drivlinje.

Holder også på å bestille vinterhjul, tror jeg går for 225/60/17 og Michelin X-ice, fikk et latterlig godt tilbud fra Dekkskift.no, da med en felg som ligner litt på den originale. Hva kjører dere?
Outlander PHEV 2014

toreboe

PHEV'en selger tydeligvis godt, ikke dårlig med 924 biler levert i Norge ved utg. av juli. Sjekk denne artikkelen som også har litt om Outlanderen: http://www.abcnyheter.no/motor/2014/08/29/har-solgt-over-40-biler-om-dagen

Min har rulla 5000 km nå, og jeg er meget fornøyd! Lader 2-3 g. i uka og kjører 100% på strøm på lokalkjøring - suverent! Gjorde en måling på strømforbruk, en natt med og en natt uten lading. Merforbruket med lading tilsvarer en pris på 7-8 kr. fra tomt til fullt batteri. Det blir det billig transport av!

Av irritasjonsmomenter verdt å nevne er mengden lydsignaler/beep. Noe mer av dette burde man kunne slå av! Det krøkkete oppsettet på fjernkontrollen og kommunikasjonen mellom mobil/bil kan også nevnes. Forhandler fikk ikke dette til! Jeg fant ut av det selv, men er ikke imponert.

aaa3

Enig med toreboe - jeg er også godt fornøyd med bilen, og litt lei av all pipingen.
Men jeg har da klart å slå av piping når jeg bruker bryteren for multifunksjonsdisplayet. Se s. 6-19 i instruksjonsboka.
Jeg skulle ønske man kunne slå av pipene på alle knappene for varme- og klimaanlegg!

Fiffik78

Hvilken piping har du fått av da egentlig? Jeg gikk inn og gjorde det samme, men har ikke akkurat merket noe sted det ikke piper.

Ellers begynte jeg å stresse med at rekkevidden var begynt å bli så markant mye lavere enn i sommer, nesten ikke fått den over 42 km på fullading. Men, skrudde av AC og da spratt den rett opp i 50. Temperatur ute må ha kjempepåvirkning for jeg hadde AC på i hele sommer og da makset den ofte ut på 57 km rekkevidde.

Kjørt 4100 km nå, og det er 4100 strålende fornøyde km. Den er rett og slett perfekt for våre behov.
Outlander PHEV 2014

stianel

Hei,

da er phev bestilt, får den desverre ikke før i mars. Mye av avgjørelsen på å velge phev var pga positive erfaringer her på forumet.

Bestilte instyle+, sportspakke, vinterdekk hakka 8 og krok.

Håper jeg blir like fornøyd som mange av dere er.

Dykkern

Stianel: kan du si hvor mye du måtte betale for denne bilen/utstyrskombinasjonen?

stianel

470.000kr. har lagt merke til at prisen i min by er høyere enn i andre deler av landet.

Finfyr

Her har jeg fått tilbud om en Instyle+ med sportspakke, metallic, Contipiggfritt og fast tilhengerfeste til kr. 487 000,-.

Så prisen du har fått er kanskje ikke så ille, stianel.

Tror selv jeg kommer til å gå for Intense med samme tilbehør, evt. uten vinterdekk ettersom det ikke er levering før mai og siden jeg mener at noen skriver at en kan skaffe vinterdekk til en del lavere pris selv (?).

stianel

ja det høres jo ikke så ille ut. har sjekket med vinterdekk, kan spare et par 1000 lapper på å bestille selv. det som plager meg er at det ikke er mulig å bestille andre sommerdekk til bilen. Toyo virker ikke som noen kvalitetsdekk, etter hva jeg har lest.

Finfyr

Sitat fra: stianel på lørdag 17. januar 2015, klokken 21:54
ja det høres jo ikke så ille ut. har sjekket med vinterdekk, kan spare et par 1000 lapper på å bestille selv. det som plager meg er at det ikke er mulig å bestille andre sommerdekk til bilen. Toyo virker ikke som noen kvalitetsdekk, etter hva jeg har lest.

Høres vel mer ut som jeg burde ha forhandlet noe mer med selger:) De har jo satt ned prisen på Intense, så for oss er det snakk om 47 000,- i forskjell på de to utgavene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA