Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: asbaas på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:55
Sitat fra: tomrh på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:53
Er ESP i overkant hissig til å koble inn på outlanderen?
Nei, det har jeg ikke erfart.
Jeg tenker på å ta rennefart i glatte oppoverbakker.

Det er også et antispinnsystem på i-MiEV. Siden Outlander er Mitsubishi er det nærliggende å tro at de ønsker å gjenbruke systemer på tvers av flere modeller, var egentlig det jeg ville ha klarhet i. På i-MiEV er det vanskelig å ta rennefart opp en glatt bakke fordi motoren umiddelbart mister kraft når et hjul spinner litt (det er det jeg legger i "hissig"), så ESP må ofte kobles ut manuelt for å komme seg fram. Sammenlignet med ESP-systemet på Leafen vår oppleves dette dårligere, Leafen bremser bare det ene hjulet som spinner men opprettholder selve motorkraften (inntil begge drivhjulene spinner).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

aaa3

Sitat fra: tomrh på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:21
Det er også et antispinnsystem på i-MiEV. Siden Outlander er Mitsubishi er det nærliggende å tro at de ønsker å gjenbruke systemer på tvers av flere modeller, var egentlig det jeg ville ha klarhet i. På i-MiEV er det vanskelig å ta rennefart opp en glatt bakke fordi motoren umiddelbart mister kraft når et hjul spinner litt (det er det jeg legger i "hissig"), så ESP må ofte kobles ut manuelt for å komme seg fram. Sammenlignet med ESP-systemet på Leafen vår oppleves dette dårligere, Leafen bremser bare det ene hjulet som spinner men opprettholder selve motorkraften (inntil begge drivhjulene spinner).
Jeg kan ikke svare på om det er gjenbruk av systemer. Men jeg har brukt Outlanderen i svært bratte og glatte bakker, og ikke opplevd noen problemer. Rennafart har ikke vært nødvendig. Men så har den da tross alt 4WD.

Lille Bilen

Jeg har også en bratt bakke opp til min hytte  og den er så svingete at "rennefart" ikke er mulig. Til nå har jeg alltid kommet opp, sist på 10-15 cm våt nysnø/sørpe på toppen av is/hard snø. Jeg bruker å ha ESP på. ESP'en jobbet hardt men opp kom vi.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Finfyr

Dere med bratte bakker, kjører dere piggfritt? Har bestilt med piggfritt, og alltid klart meg med det på superben.

aaa3

Jeg kjører piggfritt.
Forrige bil var en Suzuki Grand Vitara XL-7 Diesel (også den med piggfritt). En skikkelig gammeldags 4WD med reduksjonsgirkasse og manuell innkobling av 4WD. En uovertruffen løsning for de vanskeligste forholdene. Og jeg opplever ikke at Outlanderen er noe dårligere!

ghabbe

Jeg kjører piggfritt og det har ikke vært noe problem. Her om dagen stoppet jeg midt i en nokså bratt bakke med snø og slaps. Kjørte i gang uten spinn. Dro en VW Transporter ut av grøfta i oppoverbakke på snøføre uten problem forrige uke. Så min erfaring så langt er at man kommer seg godt fram.

tomrh

Kan ikke svare for Outlander men har alltid hatt piggfritt på vår 4x4 Spacewagon og aldri hatt problemer i bratte bakker, selv på hålke. Jeg mener bastant at firehjulstrekk + pigg er smør på flesk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lille Bilen

Kjører piggfritt og er veldig fornøyd med det. :)
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Finfyr

Høres bra ut. Fikk noen tips om at en trengte piggdekk på outlanderen, men synes i likhet med flere her at det høres ut som overkill. Så da får jeg bare være happy med valget om piggfritt.

Fiffik78

Jeg har litt blandede erfaringer. Måtte parkere bak huset til svigers, 15 m lang stikkvei som er ca 8 grader helning og 90 graders sving. Første gang opp gikk greit på tross av blankpolerte spor, nymåkt, hadde satt 4WD i lock. Andre gikk ikke så bra, hadde fullastet bil og det var tilnærmet snøstorm, fikk ikke nok fart og måtte rygge ned og havnet i hekke... kom meg opp med litt mer fart bare.

Så satte jeg "fast" i den lille grøfta utenfor eget hus, og det var til min store overraskelse. Det var riktignok is i grøfta og det rant smeltevann/sørpe oppå, men høyre fremhjul fikk ikke grep og spant i et voldsom hastighet. Det virket ikke som om bakhjulene tok i det hele tatt og venstre fremhjul ga tydeligvis opp. Rygget bare lett ut, men det der overrasket meg veldig. Kjører piggfritt. Hadde i dette tilfellet også på 4WD lock. Kunne ikke utforske dette fullt ut siden det var på kvelden og midt i rekkehusbebyggelse. Har ikke klart å replikere problemet, men prøver aktivt.

Men, på snø og skikkelig mye snø så snakker vi uovertruffen fremkommelighet. Den drar seg igjennom nærmet hva som helst er min erfaring.
Outlander PHEV 2014

dissern

Hentet ny PHEV Instyle+ hos forhandler idag og er veldig fornøyd de få timene jeg har eid bilen hittil. Vi fikk koblet iPhone mot bilens Wifi uten problem, men når vi skulle koble tlf mot bil via bluetooth så mistet vi kontakten etter ca. 5 sekunder. Altså etablere kontakt, taste inn kode for pairing, har så kontakt i noen sekunder for så miste kontakten igjen. Noen som har en ide om hva dette skyldes? Bilens wifi var koblet mot tlf mens vi prøvde på dette så jeg har en liten teori om at det er dette som er årsaken til at bluetooth tilkobling feilet.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Dykkern

Dissern! Håper du får gode svar fra andre, men på min tidligere Outlander (2010 mod) så fikk jeg lignende problem etter en iOS oppdatering i høst. Bluetooth kåla seg. Kjent problem uten skikkelig løsning så langt på de modellene som har problemet. Du kan lese MYE om det ved å google. Vet ikke om PHEV har arvet problemet (egtl er det et iOS problem - IKKE en Mitsubishi/Outlander problem).

Lovund81

#117
SitatVi vurderer phev instyle+, sportspakke, med levering i Mars/April 2015.

Da blir det henting av bil allerede på Onsdag, 2015 modell.
Opprinnelig skulle vi ha med sorte seter/interiør, noe som ville betydd levering i April, men selger hadde inne en med lys/hvit og den kombinasjonen falt vi for. Det var ikke tvil! Nesten så det var en mening i at de hadde denne inne.

Var å prøvekjørte en 14modell i forrige uke. Så nå gleder vi oss til å få ny bil og bli bedre kjent med den.

PHEV-ftw

#118
Sitat fra: tomrh på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:21
Sitat fra: asbaas på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:55
Sitat fra: tomrh på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:53
Er ESP i overkant hissig til å koble inn på outlanderen?
Nei, det har jeg ikke erfart.
Jeg tenker på å ta rennefart i glatte oppoverbakker.

Det er også et antispinnsystem på i-MiEV. Siden Outlander er Mitsubishi er det nærliggende å tro at de ønsker å gjenbruke systemer på tvers av flere modeller, var egentlig det jeg ville ha klarhet i. På i-MiEV er det vanskelig å ta rennefart opp en glatt bakke fordi motoren umiddelbart mister kraft når et hjul spinner litt (det er det jeg legger i "hissig"), så ESP må ofte kobles ut manuelt for å komme seg fram. Sammenlignet med ESP-systemet på Leafen vår oppleves dette dårligere, Leafen bremser bare det ene hjulet som spinner men opprettholder selve motorkraften (inntil begge drivhjulene spinner).

Jeg mener at grunnen til at ESP slår så raskt inn på i-MiEV er at bakakslingen på den bilen ikke tåler noe særlig spinning. Jeg har hørt dette fra Mitsubishi-mekanikere, uten å helt skjønne hvordan dette funker, men tror det har noe med forskjellig hastighet på hjulene. Dette er egentlig veldig synd da denne bilen er kjempemorsom å sladde med på snø.
Min erfaring er at Outlanderen tillater en del mer før ESPen slår inn.

Sitat fra: dissern på fredag 30. januar 2015, klokken 13:30
Hentet ny PHEV Instyle+ hos forhandler idag og er veldig fornøyd de få timene jeg har eid bilen hittil. Vi fikk koblet iPhone mot bilens Wifi uten problem, men når vi skulle koble tlf mot bil via bluetooth så mistet vi kontakten etter ca. 5 sekunder. Altså etablere kontakt, taste inn kode for pairing, har så kontakt i noen sekunder for så miste kontakten igjen. Noen som har en ide om hva dette skyldes? Bilens wifi var koblet mot tlf mens vi prøvde på dette så jeg har en liten teori om at det er dette som er årsaken til at bluetooth tilkobling feilet.

Løsningen på dette problemet er å skru av wifien mens du kjører.
Dette er et kjent problem. Av en eller annen grunn så lager wifien krøll for bluetoothen på iphoner og noen android-telefoner. Finnes foreløpig ingen annen løsning enn å skru av wifi på telefonen. Mitsubishi skylder på at produsentene av telefonene og programvaren oppdatere sine systemer uten å tenke på at dette skal funke mot bilens systemer.

Lovund81

#119
Sitat fra: diax på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:43
Sitat fra: fstromsv på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:19
Slik jeg har forstått det, så blir klima anlegget "kick-startet" ved at bensinmotoren starter opp.  For å få varme raskere når du starter med kald bil.  Etter hvert når anlegget nærmer seg stabilt klima, roer bensinmotoren seg ned.  Eller tar jeg feil?

Du har forstått riktig. Bensinmotoren starter for å fortere få opp temp på kjølevannet. Men hvis du har forvarmet vil den ikke starte. Hos meg var det rundt to-tre minusgrader i dag, og jeg kjørte da utelukkende på elektrisitet.

Har hatt PHEV nå en uke og ser jeg enda har mye å lære, men meget fornøyd!
Jeg bruker bilen til mye småkjøring og da bruker bilen kun batteri, men så snart jeg setter på klimaanlegget begynner bensinmotoren å gå. Er det mulig å "tvinge" klimaanlegget til å bruke strøm fra batteriet eller kobler bensinmotoren inn for å gi det en "kick start" ?
Har da kjørt 10-20min med forvariming.
Temperatur ute rundt 0 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA