Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

Ohm

Jeg testet denne bilen 1 dag til min vanlige kjøring. Ble litt skuffet og dermed usikker på om dette har noe for seg. Bilen var knallfin, god å kjøre og med masse kult utstyr. Dette er en topp bil, ingen tvil om det .Skuffelsen går på forbruk. Jeg startet med innevarm bil med 100% batteri. Kjørte 2 mil motorvei med 98% el. De 2 prosent med bensin var fordi jeg hadde cruicekontrollen på og bilen skulle mase 110 km opp en bakke og da måtte bensinmotoren hjelpe til. Det var ca 0 grader da jeg testet bilen.
Kjørte litt jobbkjøring til batteriet var tomt. Jeg fikk kjørt den lengen som var oppgitt, ca 4 mil. MEN, totalt på turen hadde jeg 78% el kjøring. Likevel oppga computeren et forbruk på 0.52 ltr/mil. Selger sa dette gjaldt hele turen min. Det betyr at den brukte veldig mye bensin på de 22% av turen hvor motoren/aggregatet gikk. Dersom jeg skulle kjørt enda litt lengre, ville forbruket vært vesentlig høyere. Mulig dette ikke var riktig, og jeg fikk ikke testet bilen over flere dager. Litt synd egentlig, for dette gjorde meg veldig skeptisk. Dieselbilen jeg har i dag av samme størrelse bruker 06, 07 pr mil. Ikke store forskjellen med andre ord.

Men, jeg likte bilen svært godt, kjører man under 3 mil og kan lade i hver ende, er den nok super. Mulig jeg skal prøve den mer, jeg likte som sagt bilen. Er veldig spent på å høre reaksjoner/synspunkter og korrigeringer på min test av bilen. Jeg har ikke gitt opp bilen, men skulle ønske den gikk litt lengre på batteri.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

ErikMe

Mitt mål med PHEV'en angående forbruk:

Småkjøring : Lade batteriet hjemme/jobb, lavt forbruk. Det ønsket er oppfylt, har testet såpass mye nå. Men ikke prøvd under - 6 grader.

Langkjøring (tomt batteri) : Er det mulig å få denne ned mot forbruket på en vanlig "Diesel SUV" i samme klasse skal jeg være veldig fornøyd. Hadde akkurat en Honda CR-V 2009 2.2 diesel manuell. Den gikk ca på 6.5 på lang-turer. Er villig til å ofre litt mer forbruk på langturer for å få bensin/automat'ens komfort.

Det er vel egentlig ganske rart om man får PHEV'en til å gå på samme forbruk på langkjøring som en Outlander Bensin 4x4 automat ? PHEV'en veier mer.

Greia med PHEV'en etter min mening er mulighet til å kjøre på strøm på korte-turer. Samtidig ha samme komfort som i bensin utgaven. og "et helt greit" forbruk på langkjøring uten batteri. Men klart; drar den opp mot literen på fornuftig langkjøring blir jeg skuffet.



fstromsv

Hentet min bil fra Autosilver AS i Kongsberg igår.  De gjorde en meget god jobb med rask klargjøring.

Mellom Kongsberg og Drammen testet jeg ACC.  Fungerer glimrende.  Holder fin avstand til bil foran i køen og justerer seg fint opp og ned ettersom køen beveger seg gjennom rundkjøringene.  For testens skyld lot jeg også automatikken ta meg gjennom en av rundkjøringene (ikke i henhold til boka naturligvis).  Nedbremsing mot rundkjøring gikk fint, men straks bilen foran forsvant fra radaren i det jeg svinger i rundkjøringen, drar naturligvis bilen på for å komme opp i satt fart.  Tar det raskt ned igjen når man igjen ligger i linje nedover og bilen foran er på radaren.  :)  Meget behagelig kjøring, men det viser jo at man ikke må sovne når automatikken styrer tingene.

Jeg har en Intense.  Altså uten mer fancy stereo anlegg, navigasjon og annet.  Det som har vært av bilder av bagasjerommet, som jeg til nå har sett, viser også sub-wooferen som er montert i Instyle+ bilene.  Det kan være verdt å vite at denne ikke finnes i Intense utstyrsnivået.  Dermed vinner man tilbake noe plass i bagasjerommet.  Se bildet.

Har ikke fått til Remote Control funksjonaliteten.  Her virker det som om noe ikke stemmer.  Når jeg følger prosedyren for å registrere VIN (som det heter), kommer det aldri noe signal fra bilen.  Jeg setter meg inn i bilen, med bena på gulvet (ikke på pedal), lukker døren, trykker en gang på Start-knappen (da skal bilen komme i såkalt ACC modus), og trykker så de 10 gangene på nøkkelen (som i oppskriften).  Kommer intet audio signal fra bilen (som det skal).  Må forfølge dette med leverandør/importør.  Eller er det noen her som har noe forslag?

Ohm

Tror bilen må stå i WiFi nett for at du skal få kontakt med bilen. Har du ikke trådløst nett i garasjen, vil det ikke fungere. Det er ikke SIMkort i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

ErikMe

Sitat fra: fstromsv på lørdag 01. mars 2014, klokken 10:41
Hentet min bil fra Autosilver AS i Kongsberg igår.  De gjorde en meget god jobb med rask klargjøring.

Mellom Kongsberg og Drammen testet jeg ACC.  Fungerer glimrende.  Holder fin avstand til bil foran i køen og justerer seg fint opp og ned ettersom køen beveger seg gjennom rundkjøringene.  For testens skyld lot jeg også automatikken ta meg gjennom en av rundkjøringene (ikke i henhold til boka naturligvis).  Nedbremsing mot rundkjøring gikk fint, men straks bilen foran forsvant fra radaren i det jeg svinger i rundkjøringen, drar naturligvis bilen på for å komme opp i satt fart.  Tar det raskt ned igjen når man igjen ligger i linje nedover og bilen foran er på radaren.  :)  Meget behagelig kjøring, men det viser jo at man ikke må sovne når automatikken styrer tingene.

Jeg har en Intense.  Altså uten mer fancy stereo anlegg, navigasjon og annet.  Det som har vært av bilder av bagasjerommet, som jeg til nå har sett, viser også sub-wooferen som er montert i Instyle+ bilene.  Det kan være verdt å vite at denne ikke finnes i Intense utstyrsnivået.  Dermed vinner man tilbake noe plass i bagasjerommet.  Se bildet.

Har ikke fått til Remote Control funksjonaliteten.  Her virker det som om noe ikke stemmer.  Når jeg følger prosedyren for å registrere VIN (som det heter), kommer det aldri noe signal fra bilen.  Jeg setter meg inn i bilen, med bena på gulvet (ikke på pedal), lukker døren, trykker en gang på Start-knappen (da skal bilen komme i såkalt ACC modus), og trykker så de 10 gangene på nøkkelen (som i oppskriften).  Kommer intet audio signal fra bilen (som det skal).  Må forfølge dette med leverandør/importør.  Eller er det noen her som har noe forslag?

Sleit litt med det jeg også. Satt meg inn i bilen, ACC modus. (ett trykk uten å holde brems inne). Innen 10 sekunder trykk lock / unlock annenhvert gang 10 ganger tilsammen.  Rekkefølgen her er viktig. Det står i appen hva du skal begynne med. Tror det var Lock.

Da dette er gjort kan du finne et trødløst nett med mobilen / pad'en din. Det skal være synlig i listen over nett. Koble til dette. Du vil bli spurt om passord. Det fikk du med nøkkelen. Da du starter appen må du være koblet opp mot dette trådløse nettet. Det første du må gjøre da du åpner appen er å velge "register"

Mao din PHEV er en "Wlan router" som du kobler deg til.

Etter at du har surfet på internett som vanlig med din telefon / nettbrett må du skifte tilbake til PHEV'ens Wlan for å bruke appen. PHEV'ens Wlan er kun synlig etter du har utført prosedyren.

Helt greit opplegg synes jeg.

ErikMe

Sitat fra: fstromsv på lørdag 01. mars 2014, klokken 10:41
Hentet min bil fra Autosilver AS i Kongsberg igår.  De gjorde en meget god jobb med rask klargjøring.

Mellom Kongsberg og Drammen testet jeg ACC.  Fungerer glimrende.  Holder fin avstand til bil foran i køen og justerer seg fint opp og ned ettersom køen beveger seg gjennom rundkjøringene.  For testens skyld lot jeg også automatikken ta meg gjennom en av rundkjøringene (ikke i henhold til boka naturligvis).  Nedbremsing mot rundkjøring gikk fint, men straks bilen foran forsvant fra radaren i det jeg svinger i rundkjøringen, drar naturligvis bilen på for å komme opp i satt fart.  Tar det raskt ned igjen når man igjen ligger i linje nedover og bilen foran er på radaren.  :)  Meget behagelig kjøring, men det viser jo at man ikke må sovne når automatikken styrer tingene.

Jeg har en Intense.  Altså uten mer fancy stereo anlegg, navigasjon og annet.  Det som har vært av bilder av bagasjerommet, som jeg til nå har sett, viser også sub-wooferen som er montert i Instyle+ bilene.  Det kan være verdt å vite at denne ikke finnes i Intense utstyrsnivået.  Dermed vinner man tilbake noe plass i bagasjerommet.  Se bildet.

Har ikke fått til Remote Control funksjonaliteten.  Her virker det som om noe ikke stemmer.  Når jeg følger prosedyren for å registrere VIN (som det heter), kommer det aldri noe signal fra bilen.  Jeg setter meg inn i bilen, med bena på gulvet (ikke på pedal), lukker døren, trykker en gang på Start-knappen (da skal bilen komme i såkalt ACC modus), og trykker så de 10 gangene på nøkkelen (som i oppskriften).  Kommer intet audio signal fra bilen (som det skal).  Må forfølge dette med leverandør/importør.  Eller er det noen her som har noe forslag?

cool :) Subwooferen tar litt plass ja.

Jeg skulle gjerne ofret motorisert lukking av bakluke for å få vekk boksen til venstre som inneholder mekanismen for dette.    Synes motorisert lukking er unødvendig og bare en snobbefunksjon.

jkirkebo

Sitat fra: ErikMe på lørdag 01. mars 2014, klokken 17:08
Jeg skulle gjerne ofret motorisert lukking av bakluke for å få vekk boksen til venstre som inneholder mekanismen for dette.    Synes motorisert lukking er unødvendig og bare en snobbefunksjon.

Mekanisme? På Tesla er det kun demperne for bakluka som er byttet ut med motoriserte tilsvarende, tar ikke mer plass. I tillegg er det selvsagt en aktuator i selve låsemekanismen. Har Mitsubishi en egen "boks" for dette?

Jeg må ellers si at motorisert bakluke har blitt noe av det jeg setter aller mest pris på i tech-pakka til Tesla. Deilig at luka alt er åpen når jeg kommer fram til bilen og at jeg slipper å ta i en møkkete bakluke for å åpne/lukke den. Jeg måtte stadig tørke meg på hendene etter å ha åpnet og lukket igjen bakluka i vår gamle Touran.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fstromsv

M.h.p. problemene jeg nevnte med å få Remote Control til å virke, så har jeg ikke kommet lenger.  Har IT bakgrunn, så regnet med dette skulle gå lett.  Tror selv det er noe med bilen da det ikke kommer noe audio signal når jeg følger prosedyren.  Får rapportere inn over helgen.

ErikMe

Sitat fra: fstromsv på lørdag 01. mars 2014, klokken 22:40
M.h.p. problemene jeg nevnte med å få Remote Control til å virke, så har jeg ikke kommet lenger.  Har IT bakgrunn, så regnet med dette skulle gå lett.  Tror selv det er noe med bilen da det ikke kommer noe audio signal når jeg følger prosedyren.  Får rapportere inn over helgen.

Fant denne på et Nederlandsk forum (oversatt med Google translate)

Thanks to Rob1772:

It really works, I'm going to plasticize!! Thanks Rob.

Prepare the phone
- The phone's SSID Outlander "forgotten"
- The Outlander app removal
- Bluetooth, Wifi to
- Restart the phone
- Download the Outlander app again and install the Play Store, but NOT open

Resetting the car
- Doors close
- 1x on the start button without the brake pedal
- Within 10 seconds. 5x to and the lock / unlock button on the remote control buttons, so a total of 10 clicks. Make sure that every red light on the remote lights up.
- You will hear a beep.
- Quickly turn the alarm light
- Within 30 seconds. To 10x and the lock / unlock buttons on the remote control button, so a total of 20 clicks.
- You will hear a beep. Now the remote ECU reset.
- The car off by pressing the start button, without the brake pedal 2x.
- Hazard lights can back out.

The registration
- Turn on the phone the WiFi menu ready.
- Doors close
- 1x on the start button without the brake pedal
- Within 10 seconds. 5x to and the lock / unlock button on the remote control buttons, so a total of 10 clicks. Make sure that every red light on the remote lights up.
- You will hear a beep.
- After 10-25 seconds, the hotspot of the Outlander in the Wifi list on the phone will be visible: "REMOTExxx"
- This select and enter the password provided.
- The phone will connect to the Outlander.
- Then the Outlander app open (for the first time so)
- Press the "up" (I thought the button so hot IIG no "Demo"..)
- There will be instructions shown on the phone, with the bottom of the SSID of the Outlander in a field. If this is not so, then you can click the arrow to the right of the field to see all available access points list and choose the SSID of the Outlander
- Then enter the password supplied in the field below.
- The app will connect to the car
- I've just played around with the app to be sure of the connection. Then the car turned off by 2x on the start button without the brake pedal.

fstromsv

Takk for den ErikMe.  Skal gå igjennom prosedyren straks jeg har tida.

fstromsv

#25
Hvis man ser på prosedyren isolert sett.  Starter slik (helt etter boka):

- Doors close
- 1x on the start button without the brake pedal
- Within 10 seconds. 5x to and the lock / unlock button on the remote control buttons, so a total of 10 clicks. Make sure that every red light on the remote lights up.
- You will hear a beep.

Jeg hører aldri dette "beep"-et.  Skal vel høre dette uavhengig om telefon trenger re-installering/-konfigurering, eller ei.

Men prosedyren for å resette bil, og også telefon, er jo verdt å ta vare på!


Oppdatering:  Her er det bare undertegnede som har tulla.  Så meg blind på min forståelse av prosedyren.  Som ErikMe også poengterte skal man ha trykket de 10 gangene på nøkkelkontrollen innen 10 sek har løpt.  Når jeg på Importørens anbefaling gjorde dette idag (han skjønte nok raskt hvor skoen trykket :) ), så gikk alt som smurt.

Der er også flere kjøretøy-instillinger i Remote Control appen enn jeg hadde regnet med.  Som ErikMe også har poengtert.

ErikMe

Ellers da Fvstrom; hvordan synes du bilen er å kjøre ? Fått brukt den noe ? Vært på langtur ?

kjam

Da er bilen bestilt. En svart. Håper den er bra og plugin delen er vært penga. Hvordan er erfaringen hittil med forbruk på småturer inntil 30 km?
Ny Euroleaf 18.07.2013
Outlander phev 11.03.2014

ErikMe

Sitat fra: kjam på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:48
Da er bilen bestilt. En svart. Håper den er bra og plugin delen er vært penga. Hvordan er erfaringen hittil med forbruk på småturer inntil 30 km?

cool :) den kler svart. Ser litt bøs ut. Må vaskes ofte men..  :)

Denne uken har jeg kjørt småturer. Kun kjørt på elektrisitet :)  Har startet oppvarming før avreise, klima-anlegget på Off. Ingen bensin motor starter i det hele tatt :)    Dette har vært korte turer 2-3 ganger om dagen 9-10 km hver vei. Derfor har det ikke vært nødvendig å ha på klima anlegg mer en før turen. Forbruket er 0.0 :)

Kjøres det lenger må klima'n slås på for å holde temperaturen i bilen. Da starter bensin motoren.

fstromsv

Eksakt samme erfaring første uken.  Jobbkjøring ca 10 km begge veier.  0 forbruk av bensin.  Lading hver 2ndre dag.

Er så behagelig å kjøre.  Så stille.  Har også svart og synes den er ganske så stilig. 

Må vende meg til å kjøre såpass stor bil (første gangs SUV eier).

A propos stille.  Når man kjører sakte (inntil 35km/t) genereres det lyd slik at fotgjengere skal bli oppmerksom på bilen.  Svak jevn motordurlignende lyd.  Kaller det AVAS.  Der er en forkortelse for det meste :)  Denne lyden kan slås av med en av bryterne nede til venstre for rattet.  Kjekt å vite hvis du vil "skræm non" !

Skal tur-retur Oslo-Kristiansand til helgen.  Skal da måle litt forbruk og slikt.

De med Instyle+ (høyere utstyrsnivå) er der noen settinger som kan gjøres via skjermen som enten ikke er enkelt tilgjengelig for oss med Intense, eller som må gjøres med diverse bryter-sekvenser.  I instruksjonsboken står det at uten MMCS må man kontakte Mitsubishi service verksted for å få gjort noen av disse instillingene.

Er det forresten noen som vet med sikkerhet hvilken produsent som står bak lydanlegget i Intense bilene?  Rockford Fosgate har levert anlegget til Instyle+, det vet vi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA